Batterij wordt opgeladen door windturbine

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 22/07/14, 10:52

Batterij wordt opgeladen door windturbine




par Bricolo07 » 07/09/17, 22:39

Hallo,

Ik heb dit al gemaakt forum onderwerpen over de zelfbouw van mijn windturbine, maar daar wil ik meer theoretisch / academisch blijven, ik heb veel vragen in het bijzonder over batterijen en opslag van elektriciteit.

Ik heb een windturbine met een diameter van 3 m, 7 m hoog, 2 DC-elektromotoren van 100 W worden aangedreven door kettingrapport x6. De twee motoren hebben een anti-retour diode dus kunnen niet gevoed worden, onderaan heb ik een DC / DC converter 24v-> 13.8V, sluit aan op een loodgel accu

- Waarom moet de batterij meteen worden opgeladen? Er staat veel vlagerige wind, dus gedurende een paar seconden valt de lading weg, is dat een probleem?
- Bij lichte wind neemt de spanning alleen toe tot 13v maar komen ampères in de batterij, beschadigt deze?
- De twee motoren die de stroom opwekken zijn hetzelfde, maar interfereert het feit dat er 2 is met de omvormer of de batterij?
- Wat gebeurt er als twee identieke batterijen parallel zijn aangesloten, maar waarvan de ene meer dan de andere is gebruikt?

Merci de vos réponses
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Batterij opladen door windturbine




par izentrop » 07/09/17, 23:51

Hallo,
Nee, het is niet nodig om een ​​loodbatterij in één keer op te laden.
Het ondersteunt geen diepe ontladingen of overbelastingen.
Voor overbelasting
  • Overschrijd 1 / 10 van de huidige capaciteit niet om een ​​goede levensduur te garanderen. Voor 200 W met maximaal vermogen, levert u een batterij van 166 Ah (200 / 12 X 10) of levert u een regelaar.
  • Onderbreek de lading zodra de batterij 13,8 V heeft bereikt (afhankelijk van het type batterij)
En om diepe ontlading te voorkomen, moet het gebruik worden beperkt tot bijvoorbeeld 11,5 v.

Is de DC / DC-converter echt nuttig? omdat het onnodige verliezen kunnen zijn. Wat zijn de kenmerken van generatoren (geen motoren)?
0 x
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 22/07/14, 10:52

Re: Batterij opladen door windturbine




par Bricolo07 » 08/09/17, 20:47

Hartelijk dank voor uw terugkeer
Ja, ik denk dat de DC / DC nuttig is, omdat deze 20 tot 30 v als invoer accepteert en de uitvoer naar 13.8v regelt, op de mededeling dat deze is gemarkeerd, kan deze geschikt zijn voor het opladen van de batterij. Zelfs als de batterij vol is, kan 13.8v niet worden overschreden en ik heb een 30v-relais geplaatst dat de generatoruitgang naar een weerstand stuurt om te voorkomen dat de windturbine gaat racen wanneer de batterij vol is.
- Normaal gesproken, wanneer de batterij vol is en dat 13.8v op zijn terminals wordt onderhouden, komen de versterkers niet meer binnen? wordt het zwevend?
- Mijn zorg is dat als de lading elke 3 min stopt en opnieuw begint na een burst, de batterij wordt gehinderd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Batterij opladen door windturbine




par chatelot16 » 09/09/17, 20:58

het hindert de batterij niet om met tussenpozen te worden opgeladen, het is alleen het totaal dat telt ... op voorwaarde dat de maximale stroom noch de maximale spanning wordt overschreden

het probleem is dat het opladen tot 13.8v de batterij niet echt tot zijn maximale energie laadt: voor elektrische voertuigen geven we de voorkeur aan een laadcyclus die naar een hogere spanning gaat, een welbepaalde tijd om volledig op te laden ... met een volledig variabele lading afhankelijk van de wind of de zon, weten we niet hoe we een zeer precieze laadcyclus moeten maken, dus we zijn tevreden met deze beperking tot 13.8v en profiteren niet van de volledige batterijcapaciteit ... maar we overbelasten het niet en geven het een lange levensduur

er moet zeker een intelligente lader bestaan ​​die de spanning iets hoger kan laten stijgen dan 13.8 als het nuttig is ... maar ik laat je zoeken ... ik weet geen
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Batterij opladen door windturbine




par izentrop » 10/09/17, 09:11

Het is een klein systeem, de maximale stroom niet overschrijden is eenvoudig.

Met 200 W moet het ongeveer C / 10 zijn van een batterij van 166 Ah, dus geen stroomregelaar nodig, alleen een systeem dat de verbinding met de batterij verbreekt rekening houdend met het einde van de oplaaddrempel en mogelijk een omschakeling op een remweerstand.
De drempel aan het einde van het laden moet effectief worden aangepast, afhankelijk van het feit of een maximale belasting of een maximale levensduur gewenst is.

Een DC / DC-omzetter is ook niet nodig, want zelfs als de generatorspanning 30 v bereikt wanneer deze leeg is, zal de batterij alle stroom absorberen en zal zijn spanning alleen stijgen afhankelijk van de ladingstoestand.

Dit soort circuits doet het allemaal

Uhh! bijna, het mist de gebruiksbeperking om diepe ontlading te voorkomen.
0 x
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 22/07/14, 10:52

Re: Batterij opladen door windturbine




par Bricolo07 » 10/09/17, 09:40

Hallo,
Heel erg goede opmerking van izentrop, in mijn tests vond ik dat als we een belasting (lamp of motor) op de windoutput zetten, deze alle intensiteit zonder limiet absorbeert en de spanning niet kan stijgen. Aan de andere kant, als we daar een (capacitieve) batterij plaatsen, is deze anders, vóór 11v zal de windturbine uitlopen omdat er geen stroom wordt geabsorbeerd (perfect, hierdoor kan het momentum krijgen). Het zal blijven absorberen terwijl het de spanning regelt die geleidelijk zal stijgen, aan de andere kant gebeurde het probleem met 14v, de batterij is bijna vol en er komen minder ampères zodat de spanning plotseling kan stijgen, het is op dit moment is de DC / DC (of een andere regulator) essentieel.
Verbruikt het niet meer laadcycli?

Ik herformuleer mijn vraag over intermitterend opladen, is opladen met een variabele spanning van maximaal 13.8v een probleem?
Alle systemen die ik ken (lader, alternator ....) handhaven de spanning op 13.8v, niet meer niet minder.

Vertel je me dat laden op 13.8v de capaciteit beperkt maar de levensduur behoudt?
0 x
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 22/07/14, 10:52

Re: Batterij opladen door windturbine




par Bricolo07 » 10/09/17, 09:43

Bij het DC / DC-bereik zou ik een splitterkoppeling met een andere lege batterij kunnen plaatsen, we laden de eerste op en zodra deze vol is, laden we de tweede op om te voorkomen dat de windturbine gaat racen.
Omdat er geen lege batterij is, regelt de spanning zichzelf.
Beperkt een DC / DC de prestaties?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Batterij opladen door windturbine




par chatelot16 » 10/09/17, 11:17

het hangt allemaal af van welk type regulator bij 13.8v

we denken aan de serieregelaar, die de stroom vermindert om 13.8v niet te overschrijden en de spanning in de windturbine laat stijgen

er zijn ook parallelle regelaars: wanneer de spanning van 13.8v wordt bereikt, vermindert dit niet de stroom in de windturbine: integendeel, het verspilt de stroom ergens en laat minder voor de batterij ... totdat je alles verspilt wanneer de batterij wil helemaal geen stroom meer

dit principe van parallelle regulator is erg goed voor windturbines omdat het het niet laat meeslepen!

dit regulatorprincipe wordt niet vaak gebruikt omdat het een verspilling van energie oplevert ... maar voor een windturbine wordt het ongemak een voordeel

Een ander voordeel van de parallelle regelaar: er is geen regelelement in serie met de laadstroom: geen energieverlies door een spanningsval wanneer de batterij moet worden opgeladen ... er is verlies alleen als de batterij vol is

het circuit dat de stroom verspilt, moet niet direct parallel op de batterij zijn, omdat het de batterij kan ontladen, zelfs als er geen stroom wordt geproduceerd door de windturbine: je zou kunnen denken aan een terugslagdiode, maar dat doet een truc in serie en een extra verlies, terwijl de windturbine al een gelijkrichter bevat die de anti-retourfunctie uitvoert

oplossing: zet 2 gelijkrichter: een voor de batterij en een andere voor de regelaar: we zijn er dus zeker van dat de regelaar alleen de stroom van de windturbine kan verspillen en de batterij nooit leeg kan laten lopen

nog een interessante tip voor hoog vermogen: het verkwister van een alternatief voorzien: thyristors of triacs zijn goedkoper dan transistors
0 x
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 22/07/14, 10:52

Re: Batterij opladen door windturbine




par Bricolo07 » 10/09/17, 12:23

Bedankt voor deze tips, maar wat vind je van mijn laatste idee?
De optionele DC / DC om een ​​scheidingskoppeling op de aansluiting van de 1-batterij te zien en te plaatsen, wanneer deze vol is, schakelt deze over naar de 2-batterij.
Het afval waarvan u sprak, zal worden gebruikt om een ​​andere batterij op te laden, maar om voorzichtig te zijn wanneer deze vol is, zal er een probleem zijn.

Ik gebruik een 6-cilinders met gelbatterij en ik zou het niet met een onstabiele lading beschieten, momenteel ben ik alleen in de testfase en ik zag dat het werd geadviseerd om het goed op te laden met een echte lader alle 10 windturbines om hem een ​​beetje van zijn capaciteiten te geven
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Batterij opladen door windturbine




par izentrop » 10/09/17, 22:52

Dit model heeft een rem, het is beter dan knutselen en de tweede batterij erin doen // http://wellsee.cc/goods-220-WELLSEE+win ... 5+15A.html

Persoonlijk zou ik alle automatisering doen met een Arduino en 2 power mosfets: een om de batterij te schakelen, de andere voor de remweerstand.

voor een andere gelegenheid had ik plezier in het doen van een demo om een ​​waterklep te bestellen om een ​​batterij op te laden via een pelton pico-turbine
https://www.youtube.com/watch?v=k7D69VpXGi8
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 422-gasten