Windregistratie, snelheid en windproductie?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Windregistratie, snelheid en windproductie?




par Christophe » 15/11/10, 14:07

Hoe schat je de potentiële productie van een toekomstige kleine windturbine thuis?

Laten we proberen een methode te bedenken met een langdurig windregistratie-weerstation en een spreadsheet, dat is genoeg om een ​​idee te krijgen...

Praktijkvoorbeeld:

- Ik heb hiermee de windsnelheid gemeten tussen 7/7/10 en 12/9/10 windregistratie usb-weerstation : https://www.econologie.com/shop/station- ... p-347.html
- De mast staat circa 3m hoog op een loods
- Dichtbij een hoek van de woning (hinder?), dus vrij ongunstig ten opzichte van een windturbine op 10m hoogte maar dit is voldoende om een ​​idee te geven.
- Er wordt elke 15 minuten opgenomen.

Beeld

resultaten:

Ik krijg 6460 punten, wat het volgende oplevert:
- Gemiddeld: 2.72 km/u
- Maximaal: 156 km/u

Gemiddeld is het niet veel (er zijn veel punten op 0), maar de grafische weergave geeft een windpotentieel aan dat mij nog steeds "interessanter" lijkt (ik heb de schaal beperkt tot 60 km/u vanwege de leesbaarheid):

Beeld

Laten we dus proberen op basis van deze opnames een eenvoudige methode te bedenken om de windproductie in mijn specifieke geval te voorspellen met gegevens van een windturbine van dit type:

Beeld

a) We zien al snel dat het nodig is om alles wat lager is dan 13 km/u (starten van de windturbine) in te korten en alleen de positieve waarden te behouden... wat geeft... veel meer:

Beeld

b) Om de potentiële energie in kWh te verkrijgen, zou het nu nodig zijn om deze km/u om te zetten in potentiële Watts en vervolgens een volledige berekening te maken van de verkregen curve, ervan uitgaande dat de wind constant is gedurende 15 minuten.

Ik heb nog nooit een integratie met OpenOffice gedaan, dus ik zal er alleen naar kijken als er een verzoek van u is, tenzij iemand al weet hoe het moet. In dit geval zal ik hem de ruwe gegevens geven.

c) Wat we niet mogen vergeten is dat het windpotentieel aan het smelten is... en de interesse in het installeren van windturbines met lage snelheid... maar onder de 2 m/s is er niets of bijna niets. 2 m/s (7.2 km/u):

Beeld

Het is al beter... maar is het in dit geval genoeg om te hopen de investering af te kunnen schrijven? Ik betwijfel...

Belangrijke opmerking: ik weet niet of de waarde die elke 15 minuten wordt geregistreerd, de gemiddelde waarde van de afgelopen 15 minuten is, of de momentane waarde. Ik neig (eenvoud) naar de momentane waarde (wat zou betekenen dat het potentieel in werkelijkheid anders is: min of meer belangrijk? Mmm mysterie...).

Als je wilt, kan ik de bemonsteringsfrequentie verhogen, maar ik kan niet onder de 5 minuten gaan, wat het probleem alleen maar uitstelt.

ps: onderwerp speciaal gemaakt voor Forhorse volgende: https://www.econologie.com/forums/avis-sur-e ... 10153.html
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/11/10, 14:24

Dit station is erg interessant.

Het lijkt erop dat je de tussenmetingen kunt terugbrengen tot 48 seconden, wat in ieder geval tijdens een testperiode interessant zou zijn om de representativiteit te controleren: dit komt erop neer dat je weet wat de traagheid van de meetrotor is, het is niet nodig om onder de traagheidsvertraging te gaan.

Voor zwakke wind zoek ik daarom windturbines met een groot aantal bladen, 7, 9 of 11. En dit is ook de reden dat ik graag snelheidsregeling zou willen hebben.

En voor uw vraag over verstoringen van het huis: de dennenbomen erachter zien er meer storend uit, afhankelijk van de heersende wind.

Kunt u het station uitbreiden, of een versie krijgen, met een meting van de lichtstroom van de zon? Op deze manier kunnen we zowel het wind- als het zonnepotentieel voorspellen.

PS: heb je de precieze definities van wat "wind" en "vlaag" wordt genoemd in het Excel-bestand? Windvlaag lijkt het maximum te zijn gedurende de periode, maar is wind dan het gemiddelde? Het minimum zou bijna net zo nuttig zijn als het maximum :-)
Dernière édition par bernardd de 15 / 11 / 10, 14: 34, 1 keer bewerkt.
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/11/10, 14:32

bernardd schreef:Het lijkt erop dat je tussen de maten door kunt verlagen naar 48s


Ja, dat staat op het productblad maar volgens mij gaat het hier alleen om het verversen van het scherm en niet om het vastleggen van gegevens.

Wanneer ik via de USB-software configureer, wil het niet onder de 5 minuten komen...

Ik ga de handleiding nog eens uitgebreid bekijken want ik twijfel nog... : Idee:
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/11/10, 14:36

Heeft u de precieze definities van wat "wind" en "vlaag" wordt genoemd in het Excel-bestand? Windvlaag lijkt het maximum te zijn gedurende de periode, maar is wind dan het gemiddelde? Het minimum zou bijna net zo nuttig zijn als het maximum :-)
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/11/10, 14:45

Windvlaag is de snelheid van de windstoten. Je hebt inderdaad gelijk, ik neem aan dat dit het maximum is dat over de periode van 15 minuten is geregistreerd.

Wat je zou doen denken dat "Wind" inderdaad het gemiddelde over de X minuten is en niet de momentane meting.

Er is ook Windchill, wat gevoelstemperatuur ("gevoelde" temperatuur) is. Bovendien kunnen we ons een windcorrectie op de DJU voorstellen...Dat zou geweldig zijn voor de DPE. Maar goed, het is al best lastig te begrijpen voor het grote publiek.

Ik heb de .pdf van de instructies gekregen, ik ga deze op het productblad zetten.

: Cheesy:

ps: door Gust te nemen stijgt het windpotentieel, maar het is niet erg realistisch...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 15/11/10, 14:54

Heel interessant.
Wat mij betreft heb ik niet de middelen om in dit soort stations te investeren om een ​​voorstudie uit te voeren. Ik ga de windturbine kopen en daarna zie ik de productie...

Aan de andere kant zal ik, omdat ik de laadregelaar zelf zal ontwerpen, proberen een productiebewakingsfunctie te integreren.

Wat uw opstelling betreft, zou ik zeggen dat de locatie niet optimaal is. We zien daarachter grote bomen die de wind bijna evenveel moeten afremmen als wanneer ze ervoor zouden staan.
En dan speelt de hoogte ook nog een grote rol (ik merkte het bij het werken aan silo’s op 15m hoogte) de wind is op hoogte veel krachtiger en stabieler dan op de grond.
Om een ​​echte potentieelstudie uit te voeren zou het nodig zijn om de windmeter in een reële situatie te plaatsen, zoals de windturbine zou worden geïnstalleerd, anders betekent het niet veel, aangezien bijna niets genoeg is om de wind te verstoren en dus de "opslagplaats"
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/11/10, 15:02

Ik ben het eens met de niet-optimale omstandigheden...die de metingen vaak onderschatten. Vooral omdat we in een hoek van het huis zitten, wat voor veel overlast zorgt...

Toch geeft het een idee van wat de site kan opleveren.

Ja, de bomen zijn a priori ongunstig, maar aan de andere kant is de rand oost-west georiënteerd en aangezien de dominante afzet hier vanuit het westen komt, vermindert dit het potentieel niet zozeer...integendeel, we kunnen denken dat het creëert een "corridor" die de heersende winden versnelt (toch?)...

Het is waar dat het na reflectie interessant zou zijn om een ​​vergelijkende meting te doen : Cheesy:

De link naar de instructies staat op het productblad: https://www.econologie.com/shop/station- ... p-347.html

ps: geen kandidaten om mij te helpen de curves om te zetten naar watt en te integreren? Remundo? : Cheesy:
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/11/10, 15:19

Christophe schreef:Ik ben het eens met de niet-optimale omstandigheden...die de metingen neigen te ondermijnen.


Absoluut, het is meer uit nieuwsgierigheid. Om een ​​productie te plannen, zul je pessimistisch zijn.

Christophe schreef:ps: geen kandidaten om mij te helpen de curves om te zetten naar watt en te integreren? Remundo? : Cheesy:


Ik weet niet wanneer het klaar zal zijn, maar als ik je de vragen heb gesteld, komt dat omdat het bestand al is geladen :-)
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/11/10, 15:21

Eh, het is niet hetzelfde, ik neem aan dat je het hebt over de rits op het productblad?
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/11/10, 15:40

Ja, is er nog eentje?
0 x
Tot ziens!

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 167 gasten