Vraag aan Didier: hooi en onkruid?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
nathaliekeller
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 24/09/19, 11:56

Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par nathaliekeller » 24/09/19, 11:59

Hallo Didier,

Na een eerste hooiseizoen was hier wat ik kon zien:

* in het voorjaar schiet kleine wiet uit het hooi.
* nu het seizoen voorbij is en het hooi goed is verpakt, heb ik plaatsen waar onkruid veel met hooi mengt! Wat te doen? Leg een laag hooi zoals deze of doe een handmatige ontworteling en doe hooi terug?
* bovendien vind ik dat het seizoen heel goed is verlopen (ik ben in Maine en Loire) met verschillende fortuinen (maar dit is pas mijn tweede jaar: een jaar in traditionele en een jaar in de hooi). Ik heb de gieter slechts drie keer serieus water gegeven, of ongeveer zestig gieters van 20 liter.
* de oorsprong van het hooi is een echte vraag: welk hooi moet je nemen? Waar moet het van worden gemaakt?

Heel erg bedankt voor je reactie en een mooie val.

Nathalie KELLER
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par phil53 » 24/09/19, 13:50

Voor de prelle, de rumex, distel, braamstruik, alle wortels met reserve, is het beter om te plukken. Voor de rest royaal dekken.
Voor hooi in brede zin, verzamel ik. Overal zijn gemaaide oppervlakken en verlaten grassen.
Ik vraag ook de gemeentelijke maaidiensten. Bij de gedeelde tuinen zetten veel mensen plantafval (voor hen).
Het is meer werk dan kopen, dat is zeker.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Yool
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 225
Inschrijving: 16/08/19, 10:23
Plaats: Pas De Calais
x 44

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par Yool » 24/09/19, 13:56

Op de juiste hoek worden hooibalen aangeboden door boeren vrij gemakkelijk. Normaal is het noodzakelijkerwijs zonder behandeling.

Van mijn kant heb ik voor 3e50 de hooiberg (in de vorm van een juiste straatsteen). Ik bestel 8 voor ongeveer 1 jaar gebruik.
0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par jardama » 24/09/19, 19:28

Ik bedek de grond al vier jaar met hooi. De eerste drie jaar met rechthoekige laarzen, gemiddelde dichtheid, 2 euro per laars. Ik had er ongeveer zestig gekocht.
Toen ik ze vorig jaar kocht, ging de prijs van 2 naar 2,5 €. Ik zocht ergens anders en vond een boer die me de extra levering aanbood, maar het zijn ouderwetse laarzen, als ik het mag zeggen, balenpers die het hooi bindt, het is niet samengeperst. Nou wat dan ook; € 1,25 per bos maar ze zijn minder "zwaar" (5 à 6 kg). Ik heb er honderd gepakt.
Ik hield rekening met de aanwijzingen van Didier in zijn boek (p. 233) en zorgde ervoor dat er een goede laag was waar ik het plaatste. Ik heb het in januari-februari gezet omdat ik op dat moment tijd had om het te doen.
Ik ben erg blij met het resultaat.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par chafoin zijn » 25/09/19, 22:35

Ja, ik zou zeggen dat de hooecompressie een criterium kan zijn bij de selectie van hooi, als we de keuze hebben. Grote rechthoekige laarzen worden soms met hoge dichtheid gecomprimeerd door "moderne" machines. Dit kan in het bijzonder voor bepaalde plantages erg praktisch zijn (goede dekking tegen onkruid, gemakkelijke installatie in "deurmatten" -modus die een voor een uit de kofferbak komen en die het hele seizoen meegaan, "het is niet nodig om meer toevoegen ") maar dit heeft ook nadelen (er een groef of zelfs een kuiltje in maken is soms niet makkelijk, moeilijk kruisen voor de bollen, moet dan dunner zijn).
0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par jardama » 25/09/19, 23:14

Ja, dit is een vraag die ik mezelf tijdens dit jaar stelde. Wat zou het doen als het hooi niet werd samengedrukt? Misschien kwam onkruid wel wat meer door, maar waar ik een heel goede laag had gelegd, nee.
Het is ook niet gemakkelijk te snijden om groeven te maken, omdat het dik en een beetje "zacht" is. Ik heb mijn bosmaaier uitgerust met een schijf, het vergemakkelijkt de dingen enorm. De eerste twee jaar deed ik het met een hooimes.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par Did67 » 26/09/19, 16:36

Reizen, terugkomen, overstromen, bezoekers ... ik had het niet gezien.

Voor het grootste deel werden de antwoorden gegeven:

a) Welk hooi?

Typische kwestie van een "redenering" die zijn mutatie nog niet heeft gemaakt ... We zoeken naar "wat te doen" om "het goed te doen".

Bedenk dus dat velen erin slagen om eervol, soms zelfs goed, te tuinieren met materialen die ver weg zijn, kwestie van voedingskwaliteiten, van het ergste hooi!

Met uitzondering van hooi dat te stikstofrijk en niet voldoende vezelig is (gedroogd grasresten en tweede sneden ook wel "hergroei" genoemd), is al het hooi al luxe! Zelfs degene die 20 jaar op de bodem van een schuur heeft gestaan ​​(droog).

Hooi dat water heeft opgenomen en is gaan rotten, heeft een beetje energie verloren, is in de lucht verdwenen ... Maar zal rijker blijven dan het "dode hout" dat door sommigen wordt gekoesterd!

b) opstandig onkruid

Er zijn inderdaad onkruiden die door de hooilaag dringen.

Er zijn drie soorten:

1) planten met een vlezige wortel, waaruit ze jaar n + 1 groeien: paardenbloem, distel (echte distel = cirse), rumex (wilde sorrel) ...

Daar is de eenvoudigste een vork om te schoppen om de wortel te plukken.

2) planten met wortelstokken (of pseudo-wortelstokken): kwakgras, brandnetels, winde ...

Met uitzondering van de winde, die zijn wortelstokken te diep "verbergt", zullen ze hun wortelstokken verspreiden tussen het hooi en de oppervlaktelaag van "verergerde" aarde. Door aan de planten te trekken die het hooi doorboren, kunnen we mooie stukjes wortelstokken oprapen ... Dit verzwakt ze geleidelijk. De wortelstokken kunnen worden gedroogd (totdat ze broos zijn) en als uitstekend bodemvoedsel (of compost) aan de oppervlakte zetten.

De winde is de uitzondering: je moet hem afscheuren zodra hij wijst en de inspanning niet ontspannen (dit is de enige die we nog moeten doen). Met geweld, om zijn stengels + bladeren weer op te bouwen, neemt het energie van de wortelstok; als we het afscheuren voordat het tijd heeft gehad om het op te laden, beetje bij beetje (laat het in ieder geval 5 jaar toe om het te verminderen, zonder het per se kwijt te raken)

3) Planten die lopen of zuigen, zoals duizendblad of cinquefoil, en een paar anderen ...

Hun principe is anders: ik installeer een "basis" (in een gangpad); deze plant zal fotosynthetiseren en u voorzien van uitlopers en uitlopers totdat deze voldoende ontwikkeld is en autonoom wordt; en op haar beurt zal ze hetzelfde doen ...

Daar moet de achterste basis worden uitgeroeid: ik verwijder de gangpaden en scheur af; heel snel dat achteruitgaat ...

NB: Nooit in een levende tuin willen "uitroeien" (onkruid, parasieten, etc.) ... Beoordeel altijd de schade ... Als ze laag zijn (minder dan 25%), vooral niet om schudden, het is nutteloos ... Het moet worden toegegeven dat alle levende wezens een nut hebben (niet altijd voor de mens, maar er is niet alleen hij op aarde!) ... Zolang de "schade" (vanuit menselijk oogpunt) beperkt zijn, verheug je!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par Did67 » 26/09/19, 16:39

jardama schreef:Ja, dit is een vraag die ik mezelf tijdens dit jaar stelde. Wat zou het doen als het hooi niet werd samengedrukt? Misschien kwam onkruid wel wat meer door, maar waar ik een heel goede laag had gelegd, nee.


Zelfs los hooi eindigt, onder de regen, door zich voldoende te nestelen om zijn rol te spelen door het licht niet te laten passeren. Gewoon, in dit geval, door het aan te trekken, is het niet nodig om tevreden te zijn met een zeer "geventileerde" laag van 20 cm, die verdicht, maar 8 zal maken!

Aan de andere kant kan gecomprimeerd hooi, als het begint te schimmelen, een soort vilt vormen waar planten niet doorheen kunnen (bijvoorbeeld uien, knoflook) ...
0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par jardama » 26/09/19, 19:03

In feite, deze niet-gecomprimeerde laarzen, legde ik ze op de grond zonder ze te veel uit te spreiden omdat het te lang duurde, dus het maakte een goede laag, misschien meer dan 20 cm. Het hooi niet gesneden, ik vond het een beetje moeilijk dat het hooi in rechthoekige bundels, gemiddelde dichtheid, dat we geen platen nemen, die beter scheidt. Maar het was heel praktisch, deze boer die met zijn tractor en zijn aanhangwagen kwam en me plotseling bij de ingang van de tuin neerzette !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vraag aan Didier: hooi en onkruid?




par Did67 » 26/09/19, 19:28

Zonder plezier te maken ???
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 322-gasten