Luie tuin: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
theïne
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/19, 18:04

Luie tuin: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par theïne » 08/05/19, 18:12

Hallo,

Na het lezen van de "Jardin des Paresseux", zou ik wat aanvullend advies nodig hebben: Ik heb een perceel dat echt vol staat met oude bouwstenen en de aarde zit eronder. Ik zou mijn tuin daar willen aanleggen omdat die direct naast mijn huis ligt (makkelijker te monitoren :-).
Hoe organiseer ik mezelf? Ik zal al die grote stenen moeten verwijderen om te kunnen planten en dat de planten ruimte hebben voor hun wortels, toch? Dus ik maak een grote schoonmaakbeurt en dan stro ik direct met hooi en versnipperd hout? Dan laat ik het een maand of twee rusten om het leven eronder te laten regenereren qua bacteriën/schimmels/regenwormen? En dan crash ik en raak ik niet meer aan?

Idem, ik heb een veld dat massaal werd binnengevallen door grote klimop over de hele grond, die alle andere planten doodde door ze van licht te beroven. Hij maakte een vloerkleed. De vloer is enkele maanden geleden schoongemaakt door de vorige eigenaren, de vloer ligt nog vol met klimopwortels. Ik heb niets tegen klimop, het kan een beetje teruggroeien, maar ik zou graag de ontwikkeling van andere wilde planten aanmoedigen, "wilde tuin" -stijl. Adviezen? Laat ik de natuur zijn gang gaan? Ik neem zaden mee? Ik water?

Tot slot, welke houding moet je aannemen midden in een hittegolf??? Als ik mijn tomaten in de zon onder het hooi zet: geef ik dan geen water? Ik dek ?

Dankjewel ! :-)
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 08/05/19, 18:28

voor de stenen ja je kunt de grootste verwijderen, maar daarna omdat je de grond niet meer gaat bewerken, zijn de kleintjes minder een probleem, daarna is het aan jou, de wortels gaan rond de stenen, misschien meer van een probleem voor de groentenwortels en meer

als je eenmaal het hooi hebt geïnstalleerd, kun je er direct in planten zonder te wachten op alles wat in een emmer zit, als je bang bent dat het niet vruchtbaar zal zijn, kun je droog gemaaid gras brengen, onder het hooi waar je je planten installeert, of zelfs breng een organische meststof mee, zelfs chemische, het is nog steeds jij die ziet waar je je cursor plaatst

voor klimop, als je andere "wilde" planten installeert of laat groeien, kun je mixen kopen, het is aan jou om te zien hoe snel het het overneemt, en of het iedereen verstikt of gedomineerd wordt, anders is het nodig om het te beheersen een beetje of veel

voor tomaten is geen water geven niet het doel, het is net genoeg water geven, als ze dorst hebben, dat wil zeggen als de bladeren rollen en in de vroege ochtend blijven ze dat,

vaak zijn de groenten heet maar niet dorstig, ze vertonen overdag tekenen van hitte, maar na de nacht wordt de situatie weer normaal

aan de andere kant de kleine rode vruchten die hebben water nodig anders stopt de vruchtvorming

hier als het u kan helpen, en welkom
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
theïne
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/19, 18:04

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par theïne » 08/05/19, 21:08

Bedankt voor je waardevolle advies Moindreffor! Ik zal dit jaar eens kijken hoe ik dit alles rustig kan installeren en observeren :-)
0 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par MadameOurs » 08/05/19, 22:35

Dus ik heb er goed aan gedaan om er doorheen te gaan!
Ik had niet gedacht dat er ook voor planten een verschil zou kunnen zijn tussen heet en dorstig. Bedankt Moindreffor.

Ook bij Theine thuis begon ik met het weghalen van stenen, eerst de grote stenen en daarna kwam ik snel in het spel, elke keer als ik passeerde raapte ik ze op. Ik heb nu een hele grote stapel stenen!

Bon moed : Wink:
0 x
Vandaag is er een dessert.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par chafoin zijn » 08/05/19, 23:50

Wat de hittegolf betreft, ik denk dat we er nog niet zijn, hoewel het afhangt van waar je woont... Wat de tomaten betreft, als ze in het open veld staan, verdragen ze de hitte redelijk goed en volgens Didier zou het aanraden om niet (te veel) water te geven, zodat de jonge planten snel een samenwerking aangaan met de schimmels (als er een schimmel is) door een uitwisseling van chemische signalen die de mycohrizae initiëren. Als de plant inderdaad water nodig heeft, is hij geïnteresseerd in een symbiotische relatie met de schimmels die hem dit water ter beschikking kunnen stellen, alsof het opgesloten zit in de fijne deeltjes van de grond. Als je hem veel water en voeding geeft, dan is deze symbiose voor hem niet meer nodig en als de plant eenmaal is gegroeid kan hij zich niet (of minder?) vestigen en/of zullen de paddenstoelen misschien niet meer groeien. "operationeel" (dood, in symbiose met andere planten...?).

Onder een serre-type afscherming houd ik de temperatuur in de gaten met een thermometer om zoveel mogelijk te voorkomen dat de 30° ("in de schaduw") direct zonlicht overschreden wordt. Hiervoor speel ik op de openingen van de bescherming om de lucht te laten circuleren en / of versluier of "zeef" ik de bescherming (door bijvoorbeeld een laag wintersluier toe te voegen, maar dit kan een lichte stof, laken of iets anders zijn...) zoveel mogelijk voor mij (volgens mijn beschikbaarheid, aanwezigheid). Naar mijn mening is het hier, in deze tijd van het jaar, niet doorslaggevend, ook al is een buffering van de uitersten gunstig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Adrien (voormalig nico239) » 09/05/19, 00:10

Ja, de stenen die je verwijdert terwijl je gaat, het is het stilst....

Zoals hierboven gezegd, zullen de wortels eromheen gaan ... geen zorgen.

Alleen voor wortels of pastinaak kan het in het begin wat vervelend zijn...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 09/05/19, 09:10

MadameOurs schreef:Dus ik heb er goed aan gedaan om er doorheen te gaan!
Ik had niet gedacht dat er ook voor planten een verschil zou kunnen zijn tussen heet en dorstig. Bedankt Moindreffor.

je grond kan heel vochtig zijn onder het hooi, en het kan erg heet zijn, de plant zal daarom zijn huidmondjes sluiten om verdamping te beperken, het zal heet zijn, maar met de koelte van de nacht zal hij ze openen en zoals het doet geen gebrek aan water 's morgens het ziet er normaal uit, maar als het dorst heeft, zal het 's ochtends water tekort komen zodat de huidmondjes gesloten blijven, de bladeren behouden het uiterlijk van de dag

dus het is 's ochtends dat je je groenten moet observeren, afhankelijk van het aspect weet je of ze dorstig zijn of dat ze heet zijn geweest, maar wees voorzichtig, zelfs als het hooi het mogelijk maakt om het water geven te beperken, doet het dat niet voorkomen dat het soms nodig is om water te geven en in dit geval is het beter om het hooi rondom de voet water te geven dan alleen de voet, want zonder water zal het hooi niet meer mineraliseren en daardoor wordt de afbraak ervan gestopt en zal de plant niet meer groeien gevoed wat schadelijk is voor hebzuchtige planten zoals courgette

MadameOurs schreef: ook thuis begon ik met het weghalen van stenen, eerst de grote stenen en daarna kwam ik snel in het spel, elke keer als ik passeer raap ik ze op. Ik heb nu een hele grote stapel stenen!
Bon moed : Wink:

ja terloops oprapen is ook de juiste oplossing, thuis als ik een steentje vind haal ik het weg ik weet eigenlijk niet waarom want ik heb er geen last van, maar het is een gewoonte, dus het schaadt de groente niet tuin dit is niet serieus, maar het mag geen obsessie zijn : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
theïne
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/19, 18:04

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par theïne » 09/05/19, 21:15

Ah bah MadameOurs, ik voel me minder alleen ;-)

Dus het verwijderen van alle grote kiezelstenen zal geen gemakkelijke taak zijn, maar ik was vooral bang om al het leven te doden dat een goede tuin doet groeien (wormen, schimmels, bacteriën...) Ik lees "Le potager du lazy" dan begrijp je het... :-) Daarna ga ik de boel een beetje door elkaar schudden en komt het leven weer terug! Zoals je zegt, ik zou dit allemaal beetje bij beetje doen.

Nee voor de hittegolf, we zijn er nog niet, hoewel we een paar weken geleden al 29 dagen 2 graden in Lotharingen hadden gehad en de week erna weer... toen de vorst... wat een land!!! :-) Maar zoals je zegt, en zoals Didier zegt, wat ik wil is om deze samenwerking in de grond te houden en niet om een ​​element te brengen dat haar zou kunnen dienen, je hebt alles begrepen. Ik ben net in mijn huis aangekomen, ik heb geen kas en ik vraag me af hoe ik moet reageren als mijn tomaten proberen te overleven bij 30 graden in de volle zon.... OK ik merk op, een wit laken is een goed idee of een sluier als ik een beetje investeerde. Ik zal er over nadenken.
Dan doe ik zoals jij, ik doe wat tests, zak, begin opnieuw en dat is alles...

Moindreffor, dus als ik het goed begrepen heb, als mijn tomaten heet/dorstig zijn, proberen ze zich 's nachts te reguleren... en als de bladeren overdag opgerold blijven, hebben ze dorst en dan kan ik ze een beetje water geven in de ochtend? Je moet het hooi eronder licht vochtig houden als ik alles goed lees. Het is schattig dit verhaal van tomatenbladeren die toch oprollen, ik vind het leuk :-)

Bedankt allemaal, je geschriften zijn zeer informatief!

Ik moet morgen een mevrouw bellen voor biologisch hooi! :-)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par chafoin zijn » 10/05/19, 10:14

Het is heel normaal als de bladeren aan het einde van een warme dag wat opkrullen. Het waarschuwingssignaal is eerder wanneer de bladeren worden opgerold in de vroege ochtend na de dauw...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 10/05/19, 21:14

en een flinke watergift is beter zo nu en dan dan wat vaker het hooi rond de voet water te geven
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 283 gasten