Vaatwasser op warm water (of gas, olie?) Op zonne-energie?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Vaatwasser op warm water (of gas, olie?) Op zonne-energie?




par Christophe » 24/05/11, 11:05

Het staat allemaal in de titel, waarom sluiten we niet systematisch een vaatwasser aan op tapwater (sanitair warm water), bij voorkeur op zonne-energie? Dit om een ​​paar honderd elektrische kWh per jaar te besparen?

Als het zonne-energie is (wat mijn persoonlijke geval is bij 100% 7 op 8 maand op 12), is het een bijna nul elektrisch verbruik van verwarming van de cyclus, als er een koude voorwas is, is dit goed, de tegen de tijd dat heet water in de leidingen komt ... zal het koud zijn! Als er koud wordt gespoeld, wordt dit warm gedaan en wordt het drogen versneld! QED :D :D

Dus in de cyclus van een vaatwasser, a priori, lijkt het logisch om het te doen!

Als uw hete water gas of olie is, zal het economisch altijd interessant zijn: de elektrische kWh kost gemiddeld meer dan 12 cent in Frankrijk (25 in Zuid-België!), wat overeenkomt met een stookolieprijs van 1.5 € / L (met "ketel + transmissie naar toestel" rendement van 80%) dan er is nog plaats!

De enige vraag is dat we noodzakelijkerwijs een paar calorieën in heet water zullen consumeren in alle fasen van de cyclus waar het water normaal niet wordt verwarmd (of minder verwarmd), de vraag is daarom of het economisch rendabel is om het te doen!

Wat betreft de wasmachine, hier is een gedetailleerd onderwerp dat de vraag gedetailleerd beantwoordt: https://www.econologie.com/forums/lave-linge ... t1435.html

Indien aangesloten op SWW, zou het onmogelijk zijn om delicate kleding te reinigen bij 30 ° C en misschien zelfs 40 ° C (afhankelijk van de T ° van uw zonne-warmwateraankomst).

Dus verlaat de wasmachine (tenminste in de winter bij het wassen van wol) ... maar dan in de vaatwasser? Welke bezwaren om dit niet te doen?

Terwijl ik wacht om het te beantwoorden, zal ik enkele metingen van het elektrisch verbruik van de wascyclus doen met een wattmeter op een stopcontact van deze stijl:
https://www.econologie.com/shop/prise-el ... p-238.html
https://www.econologie.com/shop/wattmetr ... p-380.html

Daarna zal ik de vaatwasser aansluiten op het warm tapwater en een vergelijking maken van het elektriciteitsverbruik. Een meting op 2-cycli in verband met koud water lijkt u dat voldoende?

Als maatregelen afdoende zijn, zou ik hetzelfde doen met de wasmachine, terwijl ik de mogelijkheid behoud om koud water terug te zetten voor de winter voor de wollen truien enz ... en dito voor de vaatwasser als er onaangename verrassingen zijn met bij aansluiting op warm water ...
0 x
Anthonyy
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/03/11, 15:00




par Anthonyy » 24/05/11, 11:41

Is een dergelijke verbinding waarschijnlijk niet schadelijk voor zowel de vaatwasser als uw vaat? Ja, het kan voordelig zijn, maar als het zo is dat de vaatwasser is beschadigd en gemakkelijker wordt afgebroken, weet ik niet zeker wat de beste oplossing is!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/05/11, 11:49

Welnu, dit onderwerp is er om dit soort vragen te beantwoorden.

Laten we eens kijken naar de mogelijke risico's van het leveren van een lava X met warm water in plaats van koud water?

De magneetventielen van de waterinlaat beschadigen? Misschien ... Maar ik geloof niet te veel: er is een veiligheidsmarge en we komen niet met sanitair water op 90 ° C!

Dus op dit niveau van de reflectie, afgezien van een snellere kalkaanslag in de "koude" zone (het bezinkt sneller wanneer het warm is dan wanneer het koud is) zie ik niet ... en dan:
a) alle wateren zijn geen kalksteen (afhankelijk van uw regio)
b) kalksteen die kan worden gereinigd (elke 10 jaar)

Geloof de Calgon-advertentie niet: een geschaalde weerstand heeft nooit een wasmachine (of vaatwasser) laten vluchten ... in het slechtste geval blokkeert hij een magneetventiel, maar je moet al gaan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 24/05/11, 11:49

In mijn huis is de vaatwasser aangesloten op de warmwatervoorziening (gasboiler).

Het is geen persoonlijke keuze, maar die van de vorige bewoner die de inlaatklep (misschien per ongeluk?) Op de warmwaterleiding heeft geïnstalleerd.

Eerste belangrijke punt: het functioneren van de vaatwasser wordt niet beïnvloed.
Ik heb nog steeds uit voorzorg de watertoevoerleiding van de vaatwasser vervangen waarop was gemerkt "Max 30 ° C" :?

Wat besparingen betreft, ben ik niet overtuigd.
Ik bedien de vaatwasser voornamelijk op nachttarief (8,64 ct / kWh) terwijl het gastarief 5,48 cts / kWh is.
Gezien de efficiëntie van de ketel, verliezen (verwarming van de leidingen tussen de ketel en de keuken waardoor de eerste liters water koud aankomen ... en de laatste in de leiding koelen) ... als er besparingen zijn a, het is echt minimaal.

Eindelijk voor de kwaliteit van het wassen ... Ik merkte niets goed of slecht op. Het drogen is niet perfect, vooral op bepaalde kunststoffen, maar het was al het geval in de vorige behuizing waar de vaatwasser werd voorzien van koud water.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/05/11, 12:19

Ah bedankt super Gaston voor deze 1er-terugkeer. Ok voor de aankomstslang, ik had er niet aan gedacht! Ik zal de mijne controleren.

Het is lang geleden dat het zo "draait"?

Ja voor de economie, maar uw geval is speciaal, als u de nationale gemiddelde prijs neemt (inclusief abonnement), is de economie er. Wat is de prijs van gas inclusief abonnement?

Bij ons met 25 cent per kWh elektrisch (gelijk aan meer dan 30 cent per kWh gas of 3 € / L stookolie !!!) en vervangen door zonne-warm water, is er natuurlijk niet eens te berekenen: het is ULTRA winstgevend !!

Nogmaals: waarom heb ik er zo lang op gewacht? Ik moet een beetje maso zijn ... en onbewust de elektriciteitsbedrijven willen vetmesten ...

En dan, om uw zaak te hervatten, zie ik nog steeds een groot algemeen economisch voordeel. Dit is positief omdat het periodes van zeer dure elektrische pieken beperkt tot de omgeving (en wat dat betreft ook voor Edf)! Het is niet omdat het individu een vaste prijs betaalt dat het in werkelijkheid is ...

Een EdF elektrische kWh bedoeld voor verwarming weigert gemiddeld (rekening houdend met de pieken) 180 gr CO2 volgens ADEME: https://www.econologie.com/forums/nucleaire- ... t8139.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 24/05/11, 12:25

Christophe schreef:Het is lang geleden dat het zo "draait"?
Iets meer dan een jaar (met een vaatwasser die in het begin niet nieuw was).

Christophe schreef:Ja voor de economie, maar uw geval is speciaal, als u de nationale gemiddelde prijs neemt (inclusief abonnement), is de economie er. Wat is de prijs van gas inclusief abonnement?

Bij ons met 25 cent per kWh elektrisch (gelijk aan meer dan 30 cent per kWh gas of 3 € / L stookolie !!!) en vervangen door zonne-warm water, is er natuurlijk niet eens te berekenen: het is ULTRA winstgevend !!


Het is zeker dat het met zonne-energie noodzakelijkerwijs winstgevend is (vooral in perioden waarin de productie van tapwater een overschot is).

Christophe schreef:En dan, om uw zaak te hervatten, zie ik nog steeds een groot algemeen economisch voordeel. Dit is positief omdat het periodes van zeer dure elektrische pieken beperkt tot de omgeving (en wat dat betreft ook voor Edf)!


Niet echt omdat ik het 's nachts gebruik (precies om te profiteren van het gereduceerde tarief).

Ik heb nog een vraag die ik niet heb beantwoord: hoeveel water vult een vaatwasser?
Als ik uit de gootsteen tel, tel ik zelfs ongeveer twee liter voordat het water heet is.
Als de vaatwasser slechts 3 of 4 liter per keer opneemt, is deze eigenlijk gevuld met lauw water :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/05/11, 12:46

Gaston schreef:Niet echt omdat ik het 's nachts gebruik (precies om te profiteren van het gereduceerde tarief).


Ademe-cijfers zijn gemiddeld over een jaar.
Denk je niet dat een koude winternacht met alle kachels "vol" geen piekperiode is?

Goed ik kibbel!

Gaston schreef:Ik heb nog een vraag die ik niet heb beantwoord: hoeveel water vult een vaatwasser?
Als ik uit de gootsteen tel, tel ik zelfs ongeveer twee liter voordat het water heet is.
Als de vaatwasser slechts 3 of 4 liter per keer opneemt, is deze eigenlijk gevuld met lauw water :?


Absoluut, ik noemde deze "thermische lag" hierboven.

Weten:
a) meet (bij de sprong) wat er uit komt wanneer de vaatwasser leegloopt
b) leren over de specifieke interne bedrijfscyclus (deze zou er moeten zijn)
c) ruwer: het genormaliseerde verbruik (kennisgeving) van een cyclus geeft al een idee (ik weet niet of het water echt tijd heeft om af te koelen tussen 2-bemonstering? Om te zien ...). Ik zal proberen de aankondiging te vinden van onze ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/11, 13:59

Mijn getuigenis en mijn reflecties:

a) Ik heb sinds 2002 (denk ik) mijn wasmachine rechtstreeks op de CESI aangesloten; het is een Whirlpool die standaard is; tot op heden geen probleem met betrekking tot deze voeding (ik heb andere storingen gekend die niets te doen hebben) ... Het is 11 in totaal.

b) de kennisgeving geeft aan dat het kan worden voorzien van warm water tot 60 °; dat is goed: mijn CESI voldoet aan de norm en heeft een thermostatische klep beperkt tot 60 ° bij de uitlaat (om verbranding met heet water te voorkomen; het is verplicht maar wordt niet altijd gerespecteerd!)

c) voor zover ik weet worden wassen en spoelen op een LV gedaan met heet water; voorwas: ik gebruik het niet, ik weet het niet ...

d) maar let op, de LV's gebruiken zeer weinig water, dus als de CESI - LV afstand lang is, heeft het hete water nauwelijks tijd om aan te komen - de grootste koeling in de pijp; rebelotte bij het spoelen: heet water dat erg lauw is geworden komt de LV binnen, maar wordt in de leiding vervangen door heet water. Wedstrijdresultaten: het gebruikte volume warm water is goed = het volume water dat wordt verbruikt door de LV maar de vermindering van elektriciteit is dan minimaal (omdat we in de machine meestal koud of lauw water vinden). Kortom, we betalen twee keer !!!

Behalve een CESI, waar warm water gratis is.

Dus : korte afstand en voer met een buis met maximale 10-diameter !

NB: voor de LL (wasmachine) zijn de watervolumes veel groter, maar het spoelen gebeurt met koud water (meestal 2 of 3 spoelbeurten). Als er geen speciale "doos" (alfamix - aan 200 euro, afschrijvingstermijn: 1 eeuw) of nee machines met dubbele invoer, onthouding of .... risico op een koude douche omdat de LL de CESI-reserve bijna heeft uitgeput! En natuurlijk heet water verspillen aan de spoeling als deze niet gratis is (normaal gesproken wordt koud spoelwater vervangen door heet water). Dus verhoging van de rekening en de financiële balans / koolstofbalans ... Ik heb gesleuteld aan een systeem met mixer en bypass, maar we moeten aan de kant blijven! We moeten ook gewoontes veranderen: één machine op zonnige dagen en geen "wasdag" - met 3 of 4 machines = leeg CESI = koude douche! Het is niet onoverkomelijk, maar hey, je moet het weten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/11, 14:09

Gaston schreef:
Ik heb nog een vraag die ik niet heb beantwoord: hoeveel water vult een vaatwasser?


De instructies draaien vandaag rond 12 liter, voor één cyclus (2 of 3 vullingen ???).

Dit blad: http://www.whirlpool.fr/digitalassets/W ... 01718F.pdf

geeft 4 l voor een week en 11 l voor een eco-cyclus, dus ik denk dat elke vulling = 4 liter (en dat er 3 navullingen zijn voor een "normale" cyclus, hier "eco" genoemd) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/11, 14:12

Christophe schreef:
Geloof de Calgon-advertentie niet: een geschaalde weerstand heeft nooit een wasmachine (of vaatwasser) laten vluchten ... in het slechtste geval blokkeert hij een magneetventiel, maar je moet al gaan!


Rechts. Ik heb niet voldoende kalkhoudend water, licht zuur: resultaat = de warmteweerstand gecorrodeerd in ongeveer 5 jaar !!! Kalksteen erop zou het hebben beschermd!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten