Zet een ketel om de ketel te ontlasten

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Saturnus
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 16/08/22, 18:20
x 1

Zet een ketel om de ketel te ontlasten




par Saturnus » 16/08/22, 19:35

Hallo iedereen.
Oké, ik zal proberen de scène te bepalen. Ik woon in een huis uit de jaren 2000 van 90 m2 per niveau op 2 niveaus (kelder en begane grond) en 55 m2 op niveau 2.
Het souterrain (niveau 0) is gedeeltelijk verwarmd (wasruimte) en een radiator in de doe-het-zelfruimte, waardoor het in de winter op 17° blijft; de andere ruimte wordt verwarmd door het verwarmingssysteem (ketel en leidingen).
Dietrich olieketel met vloerverwarming op niveau 1 behalve de badkamer die ook een handdoekverwarmer heeft. het is de ketel die de vloer regelt met een buitenvoeler en een kamerthermostaat, dit is circuit A.
Circuit B is een radiatorcircuit voor niveau 0 en 2 er zijn 8 radiatoren met thermostatische kranen, in feite laat de ketel circulatie toe of niet, afhankelijk van het SWW, de tijd en de kamerthermostaat; de temperatuur van de kamers wordt bepaald door de thermostatische kranen.
Een SWW-circuit beheerd door de ketel.

En op niveau 1 heb ik een 13 kw-inzet die er is "voor mooi weer" we zetten het af en toe aan als het weer rot is, het is dan heel goed in 3 woonkamers en de warmte stijgt een beetje op niveau 2 in het centrale deel zonder radiator welke in de slaapkamers staat.

Dit alles werkt al 20 jaar heel goed, in de winter is het thuis goed weer (21-22°) Madame heeft het koud, voor een verbruik van 2200 tot 2300 liter per jaar. Maar nu is de oorlog in Oekraïne daar geweest en het vullen van de tank heeft een zinkgat in mijn budget veroorzaakt.

Dus hebben we de beslissing genomen, nu al om de temperatuur van het huis te verlagen, en veel meer van de insert te gebruiken omdat we het geluk hebben een klein stukje hout te hebben dat ons van de grondstof kan voorzien (het zal hoe dan ook moeten gebeuren dit hout).

Maar omdat de slang (230 mm) bij de insteekuitlaat momenteel toegankelijk is, dacht ik bij mezelf dat als ik een warmteterugwinningseenheid plaats (spoel in een buisgedeelte van 50 cm waardoor 8 kw kan worden verkregen volgens de Duitse fabrikant), er is er is een manier om de ketel te ontlasten met de calorieën die zijn teruggewonnen uit de rookgassen.

Ik zou graag een heel eenvoudig systeem willen, een retouraftakking van circuit A en B vóór de retour van de ketel met aanvankelijk handmatige kleppen waarmee de ketellus kan worden geïsoleerd van het hoofdcircuit of integendeel het retourwater dwingt om er doorheen te gaan wanneer het er is branden, en keer terug naar de ketel of net ervoor, zodat u ook SWW kunt maken.

Mijn vraag(en), is een heel eenvoudig systeem zoals het mijne mogelijk, de lus in diameter 22 zal maximaal 10 m heen en terug zijn, is het utopisch om te zeggen dat dit de ketel zal ontlasten, dus mijn portemonnee wetende dat ik denk dat het nodig is een investering van 1000 euro en niet te vergeten het hout te doen??
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par sicetaitsimple » 16/08/22, 22:06

saturnus schreef:Maar omdat de slang (230 mm) bij de insteekuitlaat momenteel toegankelijk is, dacht ik bij mezelf dat als ik een warmteterugwinningseenheid plaats (spoel in een buisgedeelte van 50 cm waardoor 8 kw kan worden verkregen volgens de Duitse fabrikant), er is er is een manier om de ketel te ontlasten met de calorieën die zijn teruggewonnen uit de rookgassen.


Ik ga gewoon mijn mening geven, het is zeker discutabel en je kunt ermee doen wat je wilt.
Als ik het goed heb begrepen, zou je een soort serpentijn willen invoegen binnen een gedeelte van het rookkanaal dat zich aan de uitgang van uw houten inzetstuk bevindt.

Mijn mening is: doe dat nooit! U condenseert op de coil hopen teer, as, onverbrand wat enerzijds de uitwisselingscoëfficiënt van uw coil zeer snel drastisch zal verminderen, maar die vooral een ideaal brandpunt zullen zijn voor het ontstaan ​​van een schoorsteenbrand!

Mijn ervaring is een houtkachel waarvan de metalen uitlaatpijp, ongeveer 200 mm, ongeveer 3 m in de verwarmde kamer heeft afgelegd, aanvankelijk verticaal en aan het einde horizontaal, ongeveer half/half, voordat hij via een gat aansluit op een oude stenen open haard van een zeer grote sectie. De pijp moest tijdens de verwarmingsperiode om de twee of drie maanden worden schoongemaakt, dus het simpele feit dat hij "afgekoeld" werd door de temperatuur van de kamer, bracht afzettingen met zich mee, het was indrukwekkend. Nou, omdat ik niet aan de oorsprong lag van het ontwerp van de installatie, nam ik het mezelf niet kwalijk, maar het was nog steeds erg saai om 3 keer per jaar de rommel te ontmantelen en te schuren. En het was niet alleen vliegas, maar kleverige agglomeraten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par Ahmed » 16/08/22, 22:26

Koeldampen zijn inderdaad niet per se het best mogelijke idee. Echter, een warmtewisselaarspiraal geplaatst bij de gasuitlaat en buiten het kanaal, in het heetste deel en dat een klein deel van de verloren calorieën zou opnemen, zou eventueel kunnen worden overwogen als de resterende warmte voldoende blijft om condensatie te voorkomen en de tocht niet te negatief te beïnvloeden. Het valt nog te bezien of deze verlaagde heffing deze wijziging rechtvaardigt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par sicetaitsimple » 16/08/22, 22:32

Ahmed schreef:Koeldampen zijn inderdaad niet per se het best mogelijke idee. Echter, een warmtewisselaarspiraal geplaatst bij de gasuitlaat en buiten het kanaal, in het heetste deel en dat een klein deel van de verloren calorieën zou opnemen, zou eventueel kunnen worden overwogen als de resterende warmte voldoende blijft om condensatie te voorkomen en de tocht niet te negatief te beïnvloeden. Het valt nog te bezien of deze verlaagde heffing deze wijziging rechtvaardigt...


Ja, ik ben niet verder gegaan, maar inderdaad een spoel buiten het kanaal, omgeven door twee dikke halve schalen isolatie, zou zeker redelijker zijn.
Maar goed, het moet ook "gemakkelijk" verwijderbaar zijn om de leiding te vegen. Niet makkelijk.....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par Remundo » 16/08/22, 23:48

Ik ben het met meneer Simpel eens.

je zegt dat je een "insert" hebt, altijd moeilijk a posteriori ingrijpen

Waterleidingen zouden tijdens de bouw door de stenen moeten worden geleid

en isolatieniveau, hoe staat het met je huis? daar moet je vaak mee beginnen...
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14973
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4370

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par GuyGadeboisTheBack » 16/08/22, 23:55

Speciale toewijding aan Macro:
Ik heb mijn ketel in mamina's ketel gezet, het gaf haar veel verlichting. Tijdelijk.
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par phil59 » 17/08/22, 16:17

Zelfs als het goed gaat, denk ik niet dat het je veel meer dan 2 kW oplevert, maar het voordeel is al de juiste verwarming, in sommige kamers.
Maar deze 2 kW zijn bijvoorbeeld constant, in tegenstelling tot een ketel die stopt, opnieuw start, zelfs modern, die van 5 kW naar 0 gaat, enz....

Ik heb een ketelkachel in plaats van het inzetstuk geplaatst, dat is een 8.5 kW lucht en 7.5 kW water.

Zolang de kachel goed werkt, heb ik constant 7-8 kW in de leidingen. Maar zelfs met veel radiatoren moet je nog steeds op de output tp letten, deze kan heel snel oplopen als het niet erg koud is buiten, en weinig radiatoren open....anders is het de veiligheidsklep, en stoot het circuitwater af buiten, en vult het circuit met koud water...

De oplossing is de buffertank, maar het is een extra investering en je hebt de ruimte nodig om hem te plaatsen.
Ik, het is in de kelder, een 500L, die ik in OCCAZ had voor 100 €, je moet geduld hebben.

Dus ja, het ontlast wel de ketel en/of de warmtepomp.

Maar 13 kW invoegen, amha, je doet niet de max, behalve bij de start, of gewoon als het erg koud is. Dus de 2 kW aan herstel kan er maar één zijn.

Ik geef toe dat met de pomp uit en de ketel uit, de kachel zorgde voor een minimum in alle kamers die we gebruiken, maar oud herenhuis, plafonds op 3.2 m en 26 of 27 radiatoren... .
Meer dan 1000m3, als je alles opwarmt.

Om te kijken of je hulp kunt krijgen voor bijvoorbeeld een pelletketel inbouw of een warmtepomp, lucht/water en de juiste vakman.

Houtketelinzet, bestaat ook, maar er lijkt mij weinig keus....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Saturnus
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 16/08/22, 18:20
x 1

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par Saturnus » 17/08/22, 19:28

Het enige voordeel voor mij is toegang tot de insert; het is tussen twee grote kamers met geperforeerde plaatwerkbescherming, het lijkt meer op een kachel.
Er is een uitstekende trek, ik krijg frisse lucht naar buiten met een 110-buis en de uitlaat is 230 roestvrij staal, ongeveer 1 m de kamer in en vervolgens ongeveer 5 - 6 m in een bakstenen schoorsteenkanaal. Ik heb geen probleem met roet en de jaarlijkse veegbeurt vult geen kopje.
Aan de andere kant ben ik het eens met de bistrae van de spoel, of de obstructie van een multitube-wisselaar door de condensatie van de dampen
Er blijft dus een externe spoel op de gietijzeren uitlaatkegel van het inzetstuk en een ketel buiten het kanaal; kortom, het is veel werk om een ​​paar calorieën terug te krijgen. Is het spel echt de kaars waard?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par Ahmed » 17/08/22, 19:38

Het is zeker meer dan "een paar calorieën" en de spoel kan eenvoudig op de startpijp van één meter worden geïnstalleerd met koppelingen aan beide uiteinden voor eenvoudige demontage. Om interessant te zijn, zou je het zelf moeten kunnen monteren: het is geen hightech...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Een ketel plaatsen om de ketel te ontlasten




par sicetaitsimple » 17/08/22, 20:00

saturnus schreef:Het enige voordeel voor mij is toegang tot de insert; het is tussen twee grote kamers met geperforeerde plaatwerkbescherming, het lijkt meer op een kachel.


Ah, kortom, het is een "inzetstuk" dat niet in een schoorsteen wordt geïnstalleerd en je hebt gemakkelijk toegang tot alle delen van dit inzetstuk, inclusief de uitlaatpijp van 1 m daarvoor (denk ik?) die aansluit op het bakstenen kanaal op plafondniveau?
Als je een of twee foto's kunt plaatsen, kan het helpen om er zeker van te zijn dat je het hebt begrepen.

En jij zegt dat hij tussen twee grote kamers in zit? In een gang? En zijn er aansluitingen (warmeluchtaansluitkanalen) tussen de plaats waar het is geïnstalleerd en deze onderdelen? Of is het tussen twee grote kamers zonder tussenwanden? woonkamer/eetkamer bijvoorbeeld met de insert ongeveer in het midden?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 218 gasten