Vulketel HS France innova 30

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 20/11/22, 22:09

Hier is een snel diagram dat het principe van de installatie laat zien.
Ik deed het met de gasboiler aangesloten op de spoel.

Wat denk je? zal de spoel voldoende warmtewisseling toelaten?
Ik specificeer dat ik alles zelf doe: installatie van de gas- en houtketel... daarom bots ik soms!!

Bedankt voor je feedback

Prettige avond
toebehoren
verwarmingsplan.jpeg
verwarmingsplan
verwarmingsplan.jpeg (203.49 KiB) 1227 keer bekeken
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 20/11/22, 23:01

Natuurlijk kun je doen wat je wilt...
Maar het aansluiten van de houtketel via de bovenste wisselaar (spiraal) zou niet noodzakelijkerwijs gek zijn, zeker niet voor sanitair warm water buiten de stookperiode.
Evenals de aansluiting van de "koude" retour van het verwarmingscircuit door de "laag" batterij. Uw gasboiler accepteert zeker niet zonder geklooi "koude" watertemperaturen van 40° tot 50°C als hij rechtstreeks in de ballon "pompt".
Het is gewoon mijn mening, ik kan het mis hebben, het is aan jou, dat het wijzigen van verbindingen altijd mogelijk is als je je realiseert dat het slecht werkt.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Vulketel HS France innova 30




par dede2002 » 21/11/22, 21:37

Hallo Bumbox,

Ik vind je schema niet logisch dat de twee ketels scheidt, je hebt twee expansievaten?

De ballon wordt alleen gebruikt om de energie van de houtketel op hoog vermogen op te slaan en terug te sturen naar de radiatoren. De gasketel verwarmt de radiatoren rechtstreeks, als de houtketel uitstaat* mag hij de tank niet verwarmen (tenzij je een gastarief hebt op daluren :P ). Dit alles met hetzelfde water. De spoelen worden gebruikt voor zonne-energie (een ander water) of voor SWW (die u niet hebt getrokken).

* De rookgassensor van de houtketel schakelt de gasketel uit, en regelt een v3v voor het radiatorcircuit.
0 x
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 21/11/22, 22:30

Hallo,
Want als het simpel was, ben ik bang dat het niet optimaal is om de houtketel op de spiraal te zetten. De houtketel is 30KW, de batterij zal te klein zijn en de ketel kan zelfs te veel in temperatuur stijgen.

Voor dede2002, ja, er zijn twee expansievaten, één op elke ketel. Ik heb een heel (te!) simplistisch schema gemaakt: in de buffertank van 1500lts zit een spiraal aan de bovenkant, een aan de onderkant en een tank voor het SWW. Ik heb dus geen spiraal nodig voor het sanitaire water. Op de onderste batterij dacht ik eraan om daar een pelletkachel te plaatsen en waarom op de bovenste batterij de gasketel (wat betreft de ECS in feite).

Denk je dat de warmtewisseling groot genoeg zal zijn?

Zoals je zegt is het nadeel van dit systeem dat het retourwater de tank op 25/30°C houdt, een ander nadeel is dat er enig verlies zal zijn door de gasketel.

Ik ben van plan een pelletkachel te plaatsen en de gasketel te verwijderen. Hij zal het overnemen als er een lange afwezigheid thuis zal zijn... maar dat is in de toekomst! op dit moment ben ik bij mijn gasboileraansluiting met (of niet) de spoel.

ALS iemand een mening heeft over de haalbaarheid?

Prettige avond

Nicolas
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 21/11/22, 22:48

boumbocox schreef:Hallo,
Want als het simpel was, ben ik bang dat het niet optimaal is om de houtketel op de spiraal te zetten. De houtketel is 30KW, de batterij zal te klein zijn en de ketel kan zelfs te veel in temperatuur stijgen.

Als je het merk en type van je bal hebt, zou het gemakkelijk moeten zijn om de kenmerken ervan op internet te vinden.
Maar tenzij echt verrast, wat ik niet geloof, is de bovenste spoel in dit type tank precies gemaakt om de productie van een "hoge" temperatuur houtachtige ketel te accepteren, naast een "lage" temperatuur "stijl" toevoer. thermische zonne-energie" op de onderste spoel.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Vulketel HS France innova 30




par dede2002 » 22/11/22, 17:07

Hallo,

Oké, ik begreep het principe, dus in de zomer ga je de tank van 1500 liter verwarmen om SWW te maken?

Ik denk dat het goed geïsoleerd is,

Want als het simpel zou zijn, met het hoge vermogen van de houtgestookte ketel, wordt het water uit de ballon door de ketel gecirculeerd, dan zou de spiraal het maar moeilijk bij kunnen houden. Vooral als het bovenaan staat, zakt het hete water niet naar beneden!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 22/11/22, 17:30

dede2002 schreef:Want als het simpel zou zijn, met het hoge vermogen van de houtgestookte ketel, wordt het water uit de ballon door de ketel gecirculeerd, dan zou de spiraal het maar moeilijk bij kunnen houden. Vooral als het bovenaan staat, zakt het hete water niet naar beneden!

Je bent zeker slimmer dan alle bouwers van dit type ballon.... : Roll:
Natuurlijk is er een circulatiepomp.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Vulketel HS France innova 30




par dede2002 » 22/11/22, 17:34

Waarom zou je het simpel maken als je het ook ingewikkeld kunt maken?...

Wat mij betreft, ik zou het zo niet hebben gedaan, maar we gaan er niet over discussiëren :)
0 x
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 22/11/22, 17:56

Hallo,
De ketel is een HS France Innova 30 met een 1500 liter HS France KSTS-2 tank.
Ja, deze tank maakt ook warm water voor huishoudelijk gebruik, maar zonder de batterijen te gebruiken.

Dede2002, je hebt het idee hoe deze ballon werkt, denk je dat ik het warme water (verwarming) kan nemen om het in de gasboileringang te stoppen?
Zal er voldoende warmtewisseling zijn? Voor mij zou het het moeten doen, maar als iemand het kan bevestigen?

Dank u voor uw hulp
Nicolas
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 22/11/22, 19:12

boumbocox schreef:Hallo,

Dede2002, je hebt het idee hoe deze ballon werkt, denk je dat ik het warme water (verwarming) kan nemen om het in de gasboileringang te stoppen?
Zal er voldoende warmtewisseling zijn? Voor mij zou het het moeten doen, maar als iemand het kan bevestigen?


Het probleem is niet alleen hoe te verbinden, maar ook hoe te reguleren?
Eerder schreef ik:Maar hoe bent u van plan om het te laten werken in termen van regelgeving? Tussen "volledige gasboiler"-werking, gemengde "tank+gasboiler"-werking en eventueel "volledige gasboiler"-werking?.
Uw vereenvoudigde diagram geeft geen antwoord op deze vraag, wat ik kan begrijpen. Maar het is niet alleen door het "hete" water uit de ballon (rechtstreeks of via een spoel) door de gasboiler te laten gaan dat het zal werken! Uw gasketel zal niet meer weten waar hij heen moet.
Op bepaalde momenten (bijvoorbeeld na een flinke brand in het hout) zal de temperatuur van het water in de tank hoger zijn dan de "warme" watertemperatuur die normaal gesproken door uw gasboiler wordt geproduceerd.
Kortom, ik denk niet dat het probleem van de uitwisselingscapaciteit bijzonder cruciaal is. De streamers (als
gebruik van spoelen) lijken ruim bemeten.
Het probleem is dat het correct werkt, ongeacht de vraag (middenseizoen, middenwinter) en hoe ijverig u ook bent bij het gebruik van de houtketel.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 205-gasten