OKOFEN pelletverstelling + ruimtesensor + HOUT insert

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
aurebour
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 16/11/18, 20:29

OKOFEN pelletverstelling + ruimtesensor + HOUT insert




par aurebour » 16/11/18, 20:55

hallo

Sinds 3 winters hebben wij een 12 kW PES met tiptoetsbediening op de ketel + externe sonde. zonder dat we erin geslaagd waren de stooklijn correct af te stellen, speelden we heel vaak met de stooklijnparameters.
we hebben een "fragiele" stabiliteit gevonden door de helling op 1 te zetten, de voet van de curve op 30 en de correctiefactor op 0.

Nu hebben we net plezier gehad en een mooie GODIN-kachel (insert) geïnstalleerd en daarom hebben we de kachelinstallateur (dezelfde als de Okofen-ketelinstallateur) gevraagd om een ​​Okofen-omgevingssensor aan onze installatie toe te voegen, zo bedraad dat deze de INT Temp meet en uitschakelt de regeling bij het bereiken van de ingestelde T (door warmtelevering anders dan de ketel)

Maar hier is het onmogelijk om met iedereen te trouwen... de kachel verwarmt heel goed en we bereiken gemakkelijk 25-26 in huis, 2 thermometers (kwik en digitaal) geven dezelfde TEMP aan, en toch geeft de gemeten omgevingstemperatuur 20,5 graden aan. .. :-(
met de installateur gingen we naar het sensorkalibratiemenu (met zijn installateurcode) en daar veranderden we de kalibratie van de kamersensor in de ene of de andere richting zonder dat de gemeten AMB Temp zichzelf ooit corrigeerde. ...

Vanavond weer 27 graden in huis, en toch een comfortinstelling op 21 en de regeling stond open en de radiatoren verwarmden goed.

Waar te beginnen (ik lees veel berichten in verschillende forum, kende oude modellen kamersensoren, maar kon niemand vinden die zo'n installatie in huis had)...

Alvast heel erg bedankt
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Betreft: OKOFEN pellematische aanpassing + omgevingssonde + HOUT inzetstuk




par Pilpoill » 27/11/18, 12:02

Hallo,

Met de correctiefactor op nul houdt de ketel geen rekening met de door de ruimtevoeler gemeten temperatuur.


In deze configuratie berekent alleen de waterwet (en de gemeten buitentemperatuur) de watertemperatuur die naar het verwarmingscircuit moet worden gestuurd.
Het maakt niet uit of het 19 of 27 graden is in de ruimte waar de ruimtesensor is geïnstalleerd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Betreft: OKOFEN pellematische aanpassing + omgevingssonde + HOUT inzetstuk




par Did67 » 28/11/18, 10:57

Bevestigend: als de factor nul is, houdt de regeling geen rekening met de binnenvoeler. Het is alsof die er niet zijn.

Dat gezegd hebbende, blijft er het "mysterie" bestaan ​​van een sonde die 20,5° aangeeft terwijl deze 27° is. Let op de respectievelijke posities: een sonde geplaatst op een dikke stenen muur ondervindt alle traagheid van de muur en kan 20° aangeven (in de directe omgeving van de muur), terwijl een sonde die op 15 cm van deze muur wordt geplaatst, wordt gelikt door de hete lucht geeft misschien 25° aan!!! Wij meten niet hetzelfde!

Het feit blijft dat het naast elkaar bestaan ​​van twee reguleringssystemen nooit eenvoudig is.

Hoe eenvoudig is het om een ​​stooklijn aan te passen. Ik heb hier over econologie verschillende keren beschreven in discussies die aan dit onderwerp gewijd zijn (Okofen-ketel en aanpassing van de verwarmingscurve) een empirische methode, een beetje lang, maar normaal gesproken onfeilbaar. En inderdaad, deze aanpassing moet gebeuren met de factor op nul (het is niet nodig om te corrigeren naar de omgeving, anders verstoort dat de aanpassing).

Heb je dit gezien in je onderzoek??? Voer anders de zoekmachines uit... Ik ben een beetje te lui om dit voor de zoveelste keer te herschrijven...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 135-gasten