Wafer-ketel, mogelijke autonomie?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2493
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 365

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Forhorse » 21/01/23, 19:33

Ik ben onderhoudsmonteur, "problemen" met een cv-ketel schrikken me niet af.
Maar in eerste instantie is dat niet echt de vraag.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79462
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11098

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Christophe » 21/01/23, 19:44

Heeft u al eens gedacht aan ingekapselde logs van BRF? : Mrgreen:

:pijl: afval-en-recycling/zaagsel-papier-log-press-t17058.html
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2235
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 515

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par phil59 » 21/01/23, 19:55

Gisteren, op het nieuws, zeiden de brandweerlieden dat ze veel hebben ingegrepen op zelfgemaakte "pellets", enz....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par dede2002 » 22/01/23, 16:46

Ahmed schreef:Er is een verschil tussen RCW en boschips: de eerste komt uitsluitend van verse takken met een diameter van minder dan 7 cm, terwijl de houtsnippers (waarvan de grootte niet vaststaat en afhangt van de kenmerken van de verwarmingsapparatuur die wordt gevoed), het meer lijkt op behoorlijk grote sloophout. Dit laatste punt om een ​​vrij eenvoudige reden om te begrijpen: het is met de massa dat het "spuugt", met takjes verbruik je de zon en het is maar af en toe mogelijk om er vanaf te komen. Het drogen van de chips gebeurt stapelsgewijs, ofwel in een schuurtje ofwel onder een ademend zeildoek en het zijn de bacteriën die het werk doen (in ongeveer 3 weken), met een beetje koolstof. Het is een zeer goedkoop en toch volautomatisch proces, want zodra de luchtvochtigheid niet meer voldoende is stopt de activiteit van de bacteriën.
Als je advies nodig hebt voor een molen, ik heb enkele ideeën over het onderwerp...


Een ander verschil met RCW is dat het knoppen zijn vol leven en stikstof, die de grond beter zullen bemesten dan droog hout.
Het malen en maken van spanen (of samengeperste houtblokken) is waarschijnlijk beter dan ter plekke branden om de vogels te verwarmen...

Thuis maak ik hoopjes (langs de heg) met de heggenscharen, de grond wordt geleidelijk hoger, en door eronder te scharrelen heb ik goede grond : Wink:
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12310
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2973

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Ahmed » 22/01/23, 17:06

Natuurlijk, Dede2002, maar ik plaatste mezelf vanuit het oogpunt van het kaliber en niet van de intrinsieke kwaliteiten en dus van de mogelijke en preferentiële toepassingen. Ik had de gelegenheid om het thermisch gebruik van de BRF te verwerpen bij mogelijke verwerking in de bakstenen van papier/karton in de speciale draad.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn bericht hierboven te verduidelijken: als we een afname van het schijnbare volume waarnemen bij het versnipperen van fijn hout (tot een factor 10), het versnipperen van groot hout, naast het feit dat het productiever is, gaat gepaard met het tegenovergestelde fenomeen: het schijnbare volume neemt toe, aangezien er in aanvankelijk massievere houtsoorten holtes ontstaan.
Het gebruik van zo groot mogelijk hout komt voort uit een zoektocht naar productiviteit en vereist daarom de inzet van een toevoerkraan. Dit is te zien bij professionals of dienstverleners. Wanneer deze lokaal bestaan, is het interessant om van hun diensten gebruik te maken, waardoor persoonlijke investeringen worden vermeden. Anders is het goede compromis een breekcapaciteit van ongeveer 15 tot 20 cm in diameter. Buiten dit bereik worden de prijs van de breker en de moeilijkheid van handmatige bediening onbetaalbaar. Ook het vermogen van de trekker is belangrijk, maar in mindere mate vanwege de flexibiliteit die de sequentiële voortgang biedt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2493
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 365

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Forhorse » 22/01/23, 20:40

Ja dus, als ik tussen de regels door lees, is het geen goed idee (maar ik vermoedde het wel een beetje)
Ik laat het idee van de molen vallen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9922
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2717

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par sicetaitsimple » 22/01/23, 21:04

Forhorse schreef:Ja dus, als ik tussen de regels door lees, is het geen goed idee (maar ik vermoedde het wel een beetje)

Ik lees beoordelingen anders. Niemand zei dat het een slecht idee was (een beetje ik...), vooral in jouw geval die veel houtbronnen lijkt te hebben en bovendien in staat is om soms een beetje complexe "dingen" te beheren qua bediening (wat mij vrijstelt van mijn commentaar op de complexiteit van wafersystemen).
Nu is het waar dat het een keuze is die nogal zware initiële investeringen oplegt die pas na verloop van tijd winstgevend kunnen zijn, met een persoonlijke investering in tijdsbesteding die op jaarbasis zeker niet te verwaarlozen is.
Ik ben niet in de positie om u gedegen advies te geven met mijn gasketel....
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12310
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2973

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Ahmed » 23/01/23, 18:47

Het idee kan goed of slecht zijn, afhankelijk van het belang van de investering (die afhangt van de gemaakte keuze) in relatie tot de mogelijke voordelen die het gebruik ervan oplevert, allemaal zaken waarover ik niet kan oordelen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2493
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 365

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Forhorse » 24/01/23, 20:43

Welnu, met een grote pollepel is dat in totaal tussen de 20 en 30 euro aan investering... dat is nog steeds een paar kubieke meter blokhout!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79462
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11098

Re: Wafer-ketel, mogelijke autonomie?




par Christophe » 25/01/23, 10:14

Ja een stel steres! En heel veel werk en meer potentieel gedoe...vergeleken met de logboeken...

Wellicht daarom is de brochure bijna uitsluitend bedoeld voor collectieve ketels (sharing of shit) of industriële ketels (directe terugwinning van de grondstof)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Rolin en 240 gasten