Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Did67 » 09/03/18, 09:18

Phil532140 schreef:
Deed 67, de minimumtemperatuur is 34 ° Is het goed? Wat is volgens jou de "lastige" parameter die niet te laag mag zijn? (HT? Ik heb het ingesteld op 80 °) Welke waarde zou je gebruiken?

Net onder deze parameter is er een parameter die ik niet begrijp (AP), die een vermenigvuldiger / waarde is van de temperatuur die nodig is voor een toename van 1 ° van de omgeving ... Ik heb de parameter getest, plus het wordt verlaagd naarmate de gevraagde temperatuur (IP 71) hoger wordt: Weet u hoe het principe moet worden uitgelegd?
Nogmaals bedankt voor uw betrokkenheid en uw feedback.
Philippe.


Ik weet niet of ik de tang niet heb gemengd: het is de maximale starttijd dat het in jouw geval niet nodig is om te veel in te houden. Dit wordt met name gebruikt om verwarmde vloeren te beschermen. Maar als ik het me goed herinner, heb je nog steeds "oude krikken" als radiatoren, en daar kunnen en moeten we redelijk heet water sturen. Controleer dus of deze parameter (maximale starttemp.) Niet bijvoorbeeld 55 ° is ...

De factor die u noemt, lijkt mij wat we de "helling" van een verwarmingscurve noemen ... Kortom: hoe meer u stijgt, en hoe meer wanneer de buitentemperatuur daalt, de begintemperatuur stijgt (de V3V wordt geopend, als je wilt). Dit is het principe van een verwarmingscurve.

Een ander ding dat u kunt doen, is de stooklijn aanpassen - een aanpassing op lange termijn. Bij het onderzoeken van "stooklijn" of "Okofen ketelinstelling", zou je oude berichten moeten vinden waarin ik punt voor punt beschrijf hoe je "empirisch" kunt aanpassen - zonder berekeningen, zonder instrumenten), een verwarmingscurve ...
0 x
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 09/03/18, 21:01

12 ° buiten en hier is de ketel die moeite heeft met het bereiken van de ingestelde 19 ° binnen ... ik ga terug de bocht in? Het lijkt je veel water op 36 ° gevraagd voor 20 ° ext?

36 ° curve voor 20 ° en 79 ° voor -15 °?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Dirk Pitt » 10/03/18, 08:27

Phil532140 schreef:12 ° buiten en hier is de ketel die moeite heeft met het bereiken van de ingestelde 19 ° binnen ... ik ga terug de bocht in? Het lijkt je veel water op 36 ° gevraagd voor 20 ° ext?

36 ° curve voor 20 ° en 79 ° voor -15 °?


voor 20 ° externe temp, is er geen verwarming nodig, dus 36 ° is voldoende.
maar eerst en vooral, herhaal ik mezelf, kijk wat je ketel doet. is het startwater eigenlijk op de temperatuur die door de curve wordt vereist.
doet V3V aan jojo, enzovoort?
je moet het geduld hebben om een ​​beetje voor de ketel te blijven en te begrijpen wat er gebeurt.
om de temperaturen op een moment te verhogen is T vaak niet voldoende, vooral als de ketel oscilleert zonder stop in de modus aan / uit / aan of dat de V3V de yoyo opent / sluit.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 10/03/18, 08:35

Bedankt voor deze nieuwe terugkeer

Ik heb gisteren een groot deel van de middag voor het beest doorgebracht. Het was daar dat ik merkte dat de v3v in het midden zat (dus hij kon meer sturen) maar dat de binnentemperatuur sinds de ochtend niet was gestegen tot 19 ° ... Alsof de stooklijn dat niet deed was niet "sterk" genoeg ...
Voor 19 ° setpoint met 10 ° ext was de gevraagde temperatuur in de volgorde 40 °
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Dirk Pitt » 10/03/18, 09:26

Phil532140 schreef:Bedankt voor deze nieuwe terugkeer

Voor 19 ° setpoint met 10 ° ext was de gevraagde temperatuur in de volgorde 40 °


oké, goed punt. je bevond je dus vrij lang in een "stabiele" situatie.
Ik stel voor deze 3-waarden op te geven voor verschillende gevallen:
vertrektijd
werkelijke interne temperatuur (bijvoorbeeld voor een vast setpoint van 20 °)
temp ext
en als je dan een aanzienlijk aantal waarden hebt, vooral met heel verschillende buitentemperaturen, kun je dat alles in mijn Excel-grafiek zetten en de juiste waarden van de curve en de helling vinden.
verwarming slope3.jpg
heating slope3.jpg (117.63 KIO) 7766-tijden bekeken

mijn bestand is gemaakt voor een 20 ° -kamerinstructie
u voert verschillende waarden in van temp ext en temp int
u kunt al controleren of de werkelijke gemoederen in lijn zijn met de huidige stookcurve.
dan verplaats je de 2-waarden naar beneden om de paarse helling in het blauw te brengen en heb je je nieuwe waarden.
verwarming slope3.xls
(28 KB) Downloaded keer 511
1 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Phil532140 » 10/03/18, 09:53

Geweldige tool bedankt!
Kan ik de streeftemperatuur wijzigen in 19 °? De cellen zijn beschermd ...
De huidige voet is de minimumtemperatuur van het water en niet de temperatuur van het water dat nodig is voor 20 °
Sorry als mijn vraag stom voor je lijkt ;-)
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Dirk Pitt » 10/03/18, 10:29

sorry, dat deed ik toen om te voorkomen dat ik de formules zou veranderen, maar het maakt niet zoveel uit. je hebt een rechte parallel aan die van 20 °
Aan de andere kant, op je ketel, wordt de helling bepaald door 4-punten in plaats van een voet + helling. je moet een beetje trigo doen om de waarden te vinden.
ja, de curve-voet is de minimumtemperatuur van het startwater.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par sicetaitsimple » 10/03/18, 16:05

Dirk Pitt schreef:oké, goed punt. je bevond je dus vrij lang in een "stabiele" situatie.
Ik stel voor deze 3-waarden op te geven voor verschillende gevallen:
vertrektijd
werkelijke interne temperatuur (bijvoorbeeld voor een vast setpoint van 20 °)
temp ext
en als je dan een aanzienlijk aantal waarden hebt, vooral met heel verschillende buitentemperaturen, kun je dat alles in mijn Excel-grafiek zetten en de juiste waarden van de curve en de helling vinden.


Een opmerking die ik graag zou willen dat u valideert. Het lijkt mij dat om deze enquêtes te maken, het wenselijk is om af te komen van andere wettelijke fixes en daarom:
- deactiveer het effect van de binnensensor (Phil sprak iets hierboven over 'binnenthermostaat')
- open de thermostaatkranen volledig.

Wat denk jij?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Did67 » 10/03/18, 19:27

sicetaitsimple schreef:
Dirk Pitt schreef:oké, goed punt. je bevond je dus vrij lang in een "stabiele" situatie.
Ik stel voor deze 3-waarden op te geven voor verschillende gevallen:
vertrektijd
werkelijke interne temperatuur (bijvoorbeeld voor een vast setpoint van 20 °)
temp ext
en als je dan een aanzienlijk aantal waarden hebt, vooral met heel verschillende buitentemperaturen, kun je dat alles in mijn Excel-grafiek zetten en de juiste waarden van de curve en de helling vinden.


Een opmerking die ik graag zou willen dat u valideert. Het lijkt mij dat om deze enquêtes te maken, het wenselijk is om af te komen van andere wettelijke fixes en daarom:
- deactiveer het effect van de binnensensor (Phil sprak iets hierboven over 'binnenthermostaat')
- open de thermostaatkranen volledig.

Wat denk jij?


Ja. En wacht op thermisch evenwicht - in een huis met een hoge inertie kan 24 of 48 nodig zijn ...

Ten slotte is het vaak nodig om de helling te corrigeren door "erg koud". Het is dan dat een kleine afwijking die onopgemerkt blijft wanneer de temperatuur in een te smal veld schommelt ("mild weer") behoorlijk significant blijkt te worden. Dit jaar is het waarschijnlijk gerapt ... Het zal nodig zijn (misschien, want soms vallen we ook gelijk!) Herzie dat om een ​​beetje aan te passen ...
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Advies nodig ... Welke instellingen voor een pelletketel?




par Dirk Pitt » 10/03/18, 20:36

de correctie door de ruimtesensor verschuift de verwarmingshelling alleen parallel aan de rode lijn in mijn grafiek.
voor thermostaten moeten ze open zijn.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 211-gasten