Time tracking operatie op de ketel OKOFEN

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Did67 » 09/01/22, 14:05

Het is gevaarlijk, dus je blijft aan de kant: je vult er een grote en holle schaal mee (zoals een gegratineerde schaal) en je microgolft voor korte tijd, terwijl je een oogje in het zeil houdt ... Tussen elke verwarming ventileer je om de vochtigheid te verwijderen en je begint opnieuw zolang het niet bruint. Daar stop je (anders risico op brand door zelfontbranding, net zoals dat in de ketel gebeurt).

Als je een precisieweegschaal hebt, weeg je eerst en daarna elke keer dat je droogt. Uiteindelijk zul je door verschil, je vochtigheidsgraad ...

Deze "vers gebrande" korrels leg je op de schijf, totdat deze de ontsteker raakt. En je start de ontstekingscyclus. Als het deze keer oplicht, is er een vermoeden van een te hoge luchtvochtigheid in uw batch (aangezien het gedroogd is, gaat het branden). Anders zit er een bug in uw ketel...
0 x
Lolo23
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 08/01/22, 21:37

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Lolo23 » 09/01/22, 15:47

Het was in mei de laatste levering, het heeft misschien wat vocht gekost.
0 x
Lolo23
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 08/01/22, 21:37

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Lolo23 » 10/01/22, 19:27

Ik deed de vochtigheidstest in de magnetron. Ik krijg een luchtvochtigheid van minder dan 10%, wat normaal lijkt.
De verwarmingsmonteur kwam vanmorgen, voor hem geen warmte aan de ontstekerzijde. Hij zei dat de hitte die ik de andere nacht zag misschien kwam doordat de ketel nog heet was, dus de ontsteker ook. Voor hem kan dit ook de onverbrande toestand verklaren die ik onlangs had, als de ontsteker aan het einde van zijn levensduur is.
Het is nog nooit veranderd op deze modellen, maar de mijne is van 2007 ... Klein gaatje ook ter hoogte van het pelletinlaatkanaal onder de plaat, dat is verstopt. Hij stuurde de foto naar Okofen voor hun mening.
Fietszijde, we waren gemiddeld 66 minuten (ongeveer een jaar geleden) meer dan 3000 bedrijfsuren, dus ook goed over wat ik hierop lees forum.
Klein raar punt, ik merkte onlangs dat het moeite had om 75° te bereiken en dus heb ik de indruk dat het nooit stopt en dat het continu ronddraait. Geen impact op de comfortkant, echter.
0 x
Lolo23
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 08/01/22, 21:37

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Lolo23 » 10/01/22, 20:44

Ik heb een fout gemaakt in de cijfers: 77min gemiddelde cyclus voor ongeveer 10000 ontstekingen en 13000 bedrijfsuren
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Did67 » 11/01/22, 10:17

OKE. Dus alles is goed.

Dit is de ontsteker - normaal, het is een slijtdeel. De mijne is een paar jaar geleden ook veranderd (ketel van eind 2007 ook).

Minder dan 10% is oké.

Ja, onverbrande deeltjes zijn ongetwijfeld het gevolg van "afgebroken" opstarten: de ketel vult de plaat en de ontsteker werkt voor een bepaalde tijd, terwijl de ventilatie volledig stroomt. Normaal brandt het. Als dit niet aangaat, start de ketel de cyclus opnieuw: hij vult de bak bij (voor het geval er niet genoeg was; maar als er genoeg was, loopt die over!), Ontsteekt opnieuw, enz. ... Ik niet meer weet of ze een of meerdere keren herhaalt ... Dan merkt ze dat het niet opwarmt en gaat in storing - rood licht.

Uw gemiddelde tijden zijn zeer correct.

Dus niets te zeggen. Een aansteker om te veranderen. En mogelijk de schijf (als de lucht slecht verdeeld is, aan de andere kant van het "gat", is er niet genoeg lucht, dus onvolledige verbranding).
0 x
Lolo23
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 08/01/22, 21:37

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Lolo23 » 11/01/22, 11:30

Bedankt voor je antwoord. Herinner je je de prijs van de aansteker nog?

Wat me intrigeert, is dat het geen 75 ° kan bereiken. Ze is nog steeds op dezelfde cyclus sinds 7 uur vanmorgen en ze is op 73 °. Hij heeft de hele nacht gedraaid (om de verloren graden tijdens het weekend terug te halen) zonder te stoppen aangezien hij vanmorgen werkte en de ontsteker hs..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Did67 » 11/01/22, 12:13

Nee, ik herinner het me niet. Maar het is niet exorbitant. Ik heb de indruk dat het een verhaal was van 70 € (maar ik kan het mis hebben) ...

Je bent een gelukkig man en weet het niet!

Uw ketel regelt perfect. Het doel van de ketel is niet om het "maximum" te bereiken - en om uit te schakelen. Het doel is om het vuur zo te regelen dat het niet hoeft te stoppen en opnieuw op te starten. De software zal daarom het vermogen "moduleren", en neigen naar een temperatuur die niet de maximale temperatuur is, maar naar een nominale temperatuur (die rond de 70 ° C ligt - dit kan worden ingesteld).

Dus onder de 70 ° C "versnelt" het: verhoogt de aanvoer van pellets en ventilatie, om te neigen naar 70 ° C.

Boven moduleert de ketel naar beneden.

De maximale temperatuur is een hoge grens, die niet overschreden mag worden: als de verwarming niet genoeg verbruikt (het is te warm), dan produceert hij bij de laagst mogelijke modulatie toch te veel. De temperatuur loopt op. En de maximale temperatuur beëindigt de cyclus.

Wat je waarneemt is dus een redelijk ideale situatie, waar de modulatie perfect beheert, en stappen/stops vermijdt.

Helaas komt dit zelden voor, omdat onze ketels 3/4 van de tijd te groot zijn. Ze zijn berekend op - 20 ° C. Als dat zo was, heb ik mijn tijd besteed aan de Okofen-draden om te vechten tegen de verwarmingsingenieurs die te krachtige ketels installeerden; de mijne, ik heb er 15 kW aan opgelegd, die we sindsdien opnieuw hebben geconfigureerd naar 12 en die nog steeds te krachtig is; hij wilde dat ik de 25 installeerde! Als de verwarmingsmonteur bovendien een marge neemt, kunnen ze niet genoeg naar beneden moduleren (het minimum is 30% van hun nominaal vermogen - daaronder is de verbranding niet meer goed, neemt de vervuiling toe, daalt het rendement - dit is de reden waarom de ketel valt uit om later opnieuw te starten).
1 x
Lolo23
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 08/01/22, 21:37

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Lolo23 » 11/01/22, 12:28

Ja, het is correct als prijs.
Ik wist heel goed dat de cycli lang moesten zijn en daarom had ik parameter 114 gecontroleerd. Maar ik had vorig jaar niet de indruk dat ze zo lang waren!
Ik heb ook een 15kw, 250m2 om te verwarmen en goed geïsoleerd met inertie. We hebben het huis anderhalf jaar geleden gekocht, dus ik heb de geschiedenis niet, maar het lijkt inderdaad goed formaat. Wat ik wel weet is dat dit een van de eerste is die de okofen monteur in de hoeken in gebruik heeft genomen, wat wellicht de juiste maatvoering verklaart!
Vorig jaar hebben we de vuurpot vervangen. Anders dan dat, RAS.
Bedankt voor je antwoorden!
0 x
Bedoeïen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 124
Inschrijving: 21/10/09, 22:38
Plaats: High-Savoie
x 2

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par Bedoeïen » 29/10/23, 06:41

Hallo,

Voor info:

Na 17 jaar gebruik van mijn Okofen condensatieketel (de eerste van dit type):

- Gemiddeld cyclus 50m
- aantal starts 33232
- bedrijfstijd 28240 uur

Zeer betrouwbaar !

Ik heb de aan/uitknop één keer veranderd, dat is alles!
Daar zal ik de verbrandingsplaat moeten vervangen.

Aan de andere kant is het nog steeds lastig om een ​​goede verwarmingsmonteur te vinden die het onderhoud kan doen.
0 x
The Caravan gaat ...
AdriaanAnnadu49
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 12/11/23, 18:51

Re: Volg de bedrijfstijd van de ketel OKOFEN




par AdriaanAnnadu49 » 01/12/23, 21:05

Bonjour à tous,

We zijn net eind oktober in ons huis verhuisd en het is uitgerust met een Okofen-ketel die in 2009 is geïnstalleerd.

Il ya

1) een vloerverwarming beneden (woonkamer en keuken) bij verwarming 1

2) radiatorverwarming voor verwarming 2

In de woonkamer staat een kastje met een draaiknop.

De vorige eigenaar en een verwarmingsmonteur kwamen mij de belangrijkste punten uitleggen en daarna heb ik hier veel tijd aan besteed forum maar ik begrijp niet alles denk ik ^^

Ik heb de maatregelen genomen die de experts hiervan adviseerden forum, Ik heb het Excel-bestand gedownload voor het berekenen en bewaken van de stooklijn

begin november:
PE 112: 21470
PE 113: 9593
PE 114: 26 minuten

Ik heb tests gedaan om de verwarmingscurve op de vloer te veranderen door de waterwet te passeren van 0,6 naar 0,4 en de temperatuur van 20 naar 25

1 maand later (inclusief twee weken met koudere temperaturen (max. 5 tot 10 graden) verkrijg ik:

PE 112: 21938
PE113:9757
dus P114: 21 minuten

we hebben het niet koud, maar de verwarmde vloer stagneert rond de 18, 18,5 terwijl het setpoint 20 is en de cycli zijn afgenomen en ik heb de indruk dat hij meer pellets verbruikt.

Ik gooi een fles in zee om de steun van een expert te krijgen!

Hartelijk dank!

Adrien
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten