Verwarmingsadvies voor de conversie van garage naar woning

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par Obamot » 16/03/16, 15:39

@Ahmed & aan iedereen:
— Voor de massakachel: als de HAARD klein is, is hij 3x efficiënter! Logs, het gebruikt 3x minder - als brandstof - dan pellets zoals ik het begrijp. Reden waarom het een haard nodig heeft van slechts 60 cm x 60 cm x 60 cm (er zijn er met grotere haarden, maar het is beter om een ​​kleine haard te hebben voor een goede trek, zoals ik begrijp...). Met 1 tot 2 uitbraken van 1 tot 2x1,5 uur per dag is dat genoeg om het gebouw te verwarmen...

Gecombineerd met een goed afgewerkte ITE+ dubbel raam en thermische rolluiken is het echt ZEER zuinig in gebruik. Maar ik heb hetzelfde probleem als Neonavy, ik zou graag - bijvoorbeeld - een "programmeerbare massapelletkachel" willen hebben als het kan in zelfbouw, waarin ik ook houtblokken kan leggen als ik daar ben... ^^


@Neonavy & aan iedereen:

PAC (Warmtepomp)
— Het idee van de ITE+ massakachel is er juist om het zonder warmtepomp te doen…! O_°
— Het verschil tussen een massakachel en een eenvoudige pelletkachel, is het voordeel van de traagheid van de massakachel die 2T weegt: want met een punt op ca. 1°C binnen — deze temperatuur wordt niet afgevoerd maar opgehoopt en vervolgens langzaam gedurende meer dan een dag opnieuw uitgestraald — bijna alle warmte wordt gebruikt om het frame te verwarmen, dus de overtollige warmte wordt niet afgevoerd in de rook, aangezien de rook dat uit het circuit komt heeft een relatief lage temperatuur!

— Voor het zwembad was het idee in mijn post om het "een element van het decor" te maken, door het van buitenaf naar de binnenkant van het huidige gebouw te laten doordringen (heb ik me slecht uitgedrukt? in plaats van "verbergen" maar het is aan jou of je de tuin liever laat zien....waarom niet...houd er rekening mee dat de tuin niet minstens 4 maanden per jaar groen is.)

Onder het dak:
— Om een ​​"dakraam" te isoleren zou ik het opgeven, LED-verlichting met een 10W-projector is voldoende voor een badkamer en je blijft daar niet lang dus zeer lage kosten..
— Sandwichpanelen zijn thermisch geleidend, je hebt gelijk, je moet voorzichtig zijn, het heeft geen zin. Bovendien, als er glaswol in zit, is het na 30 jaar doorgekookt/beschadigd. Stel dat 300mm in het onderdak (eventueel in dubbel gekruiste laag van 150mm, maar dat verdubbelt het plaatsingswerk) beter overeenkomt met 200mm LDV panelen op de gevel (omdat we in het onderdak altijd wat meer plaatsen) ! Maar pas op: strikte bescherming met overalls, laarzen, handschoenen en veiligheidsbril... De beste keuze voor het onderdak is cellulosewatten, amha (naar mijn bescheiden mening). Wat je ook kiest, vergeet de dampremmende laag niet (soort kraftpapier geïntegreerd met minerale wol als dat je keuze blijft)

Constructie in meerdere fasen
— Houd er rekening mee dat als u de werkzaamheden in verschillende fasen uitvoert, u de gevelisolatie ter hoogte van het zwembad en de garages moet stoppen! Anders isoleer je 2x. En maak niet van de gelegenheid gebruik om op deze plaatsen ITI (Interior Thermal Insulation) te doen, anders doet u het voordeel van een goede ITE (Exterior Thermal Insulation) teniet. Ik zou zeggen dat het meest verstandige, als je het in verschillende fasen wilt doen, het zou zijn om in ieder geval de muren te beklimmen, want dan zou je je ITE in één keer kunnen voltooien en het zou effectief zijn tot de volgende fase en daarna. ...

Verbindingsontwerp met funderingen
- Voor het risico van overstroming op de isolatie - zou ik in verbinding met de grond - panelen van PE (geëxtrudeerd polystyreen i.p.v. steenwolpanelen) plaatsen op een hoogte van minimaal 1m, zodat je stil zou zijn. Omdat de minste onderdompeling in water van glaswolpanelen en het is verpest (hetzelfde voor het dak). Hoe dan ook, het is in ieder geval beter om voor een kruising te zorgen met rotvrij materiaal! De top is om de voormuur over 50cm uit te graven, te teren en vervolgens een band van Delta MS te plaatsen, die de aansluiting zal maken met een strook van 1m PE, waarop de steenwol zal ontstaan. Voor de kruising tussen Delta MS en PE heb ik geen idee wat ik moet doen, misschien een prop zand tussen de teelaarde en PE….Te beschermen met een mortel van het type dat de gevelcoating zou verlengen…? Maar de gevelcoating moet aan de onderzijde hermetisch zijn, let op de afwerking! Reden waarom het plaatsen van 1m PE de steenwolpanelen beschermt!

— Minerale wol (glas of steen) heeft het voordeel dat het de goedkoopste is, maar vereist voorzorgsmaatregelen bij gebruik en toepassing. Het is een materiaal dat ik binnenshuis niet meer aanbeveel sinds het asbestschandaal (onze chemicus vertelde ons dat het beter was om het voorzorgsprincipe toe te passen... Nadat iedereen doet wat hij wil...)

— Als je de natuurlijke verlichting van het dak wilt veroordelen (je redenering is correct) en het wilt vervangen door erkers, zou het ook de moeite waard zijn om te rekenen op luiken-thermische pluggen... (100 mm PE in de luiken die hermetisch moeten sluiten ) en natuurlijk argon dubbel glas voor uw ramen.

— de "basero" iets minder een massakachel is van het type "rocker stove"? Hoe dan ook, om dit type verwarming interessant te maken, is het beter dat de haard zich in de habitat bevindt, omdat deze ook voor verwarming kan worden gebruikt.

— Zoals ik een bouwmachine zag, als het van jou is en je het zwembad zelf uitgraaft, kost het je minder dan 50k..?

— Voor Synersol is het echt heel erg goed. Maar polyurethaanschuim wordt – in principe – alleen gemaakt om een ​​IHO te corrigeren (verbindingen maken, kleine gaatjes gaan dichten, reparaties uitvoeren, alles spaarzaam gebruiken)…. Dus wat ik zou doen is een laag PE van 150 mm op de vloer leggen, dan parket of lino op OBS-parket. Dan heb je geen vloerverwarming meer nodig! (Let op de garage en het gewicht van de voertuigen, daar moet je volgens mij geen plaatsen en het zou ingewikkeld zijn met je pits). En vloerverwarming, die heeft onderhoud nodig en is niet zo makkelijk te repareren.
=> bijvoorbeeld, de toelaatbare belasting (na bescherming van het oppervlak door een zwevende vloer) voor op de grond geplaatste polystyreenpanelen is erg hoog, in de orde van 2T/m2!
http://www.sager.ch/images/upload/Prosp ... _f_753.pdf

Nou, het is een wandeling omhoog/omlaag — het stelt je in staat om de laatste koudebrug te verwijderen — vermoeiend?! : Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par Ahmed » 16/03/16, 17:22

Obamot, Je schrijft:
het is beter om een ​​kleine open haard te hebben voor een goede trek, zoals ik begrijp...

De massaraketkachel heeft een sterk ontwikkeld uitwisselingscircuit en de gassnelheid in een vrij klein gedeelte is een integraal onderdeel van het apparaat; het dankt er zelfs zijn naam aan vanwege het karakteristieke geluid dat het uitzendt.
In het meer algemene geval van meer klassieke maar efficiënte kachels, die ik goed ken, is dit niet wat wordt gezocht: een kleine haard, geschikt voor houtblokken van 33 cm, zorgt ervoor dat hoge temperaturen kunnen worden bereikt (de muren vuurvaste stenen accumulatoren dragen ook bij) noodzakelijk voor een goede verbranding. Een hoge rooksnelheid zou ongepast zijn, omdat dit de warmtewisselingstijd zou beperken op de vrij kleine oppervlakken die doorgaans op dit type apparaten worden aangetroffen.

De komfoor is een rudimentair systeem dat veel onverbrande materie genereert, daarom over het algemeen inefficiënt en daarom te vermijden.

OBS=OSB?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par Obamot » 16/03/16, 18:18

En vice versa:

OBS => ОСБ (Russisch) => OSB ploče (Servisch) wat OSB (Oriented Strand Board) betekent in het Engels.
Waarom kunnen Oekraïners zich buitenlanders voelen in Kiev, terwijl Amerikanen zich daar thuis voelen?

Maar daar schroeven we los (ik ga een Кока-Кола drinken...)
Dernière édition par Obamot de 16 / 03 / 16, 18: 33, 3 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par Ahmed » 16/03/16, 18:22

Ici, we zijn in Frankrijk, meneer, en er wordt ons gevraagd Engels te spreken, net als iedereen! :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
neonavy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 19/08/13, 12:38

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par neonavy » 18/03/16, 21:17

Ahmed schreef:Olie, kolen, gas, uranium zijn ook afval! De stammen worden weinig bewerkt, wat bij pellets niet het geval is, maar de basis voor de prijs is er niet, het is vooral een kwestie van commerciële overwegingen; de verkoper stelt zichzelf eenvoudig deze vraag: gezien de voordelen van de pellet, hoeveel is een klant bereid te betalen met betrekking tot andere energieën met vergelijkbare faciliteiten, wetende dat hij geen gemakkelijke vergelijking kan maken, aangezien ik de mogelijkheid hebben om de wateren te vertroebelen door andere aanvullende overwegingen (van de "ecologische" brandstofstijl, goed voor de planeet of andere dwaasheden ...).
Er moet ook rekening worden gehouden met het feit dat er veel minder pelletproducenten zijn dan producenten van logboeken ...

Ok, ik snap het: logs = goed; pil = niet goed! ;-)
Maar dan rijst een andere vraag: men kan van een kachel (pellets verbruikend) een ketel maken om de radiatoren te voeden, maar men kan van een schoorsteen geen ketel (houtverbruikend) maken die dezelfde functies vervult?! Ik vermoed dat er kachels moeten zijn die houtblokken verbruiken, maar wat is de maximale grootte van de gebruikte houtblokken?

Ahmed schreef:Thermosiphon: systeem dat is ontworpen om de verticale circulatie (ten minste gedeeltelijk) van de warmteoverdrachtsvloeistof van de ketel naar de radiatoren mogelijk te maken door het eenvoudige verschil in temperatuur dat een verschil in dichtheid genereert.

Maar om het te laten werken, is het absoluut noodzakelijk dat de ketel onder het niveau van de radiatoren staat?!

Wat is in een andere ruimte, voor dezelfde grootte, het prijsverschil tussen dubbele en driedubbele beglazing? Is er een groot verschil in efficiëntie?

Obamot schreef:Het idee van de ITE+ massakachel is er juist om het zonder warmtepomp te doen…! O_°

ja, maar ik zie mezelf niet midden in de zomer flamberen om de warmwatertank te verwarmen.

Obamot schreef:Het verschil tussen een massakachel en een simpele pelletkachel, is het voordeel van de traagheid van de massakachel die 2T weegt: want met een piek op ca. 1°C binnen — deze temperatuur wordt niet afgevoerd maar opgehoopt en vervolgens langzaam gedurende meer dan een dag opnieuw uitgestraald — bijna alle warmte wordt gebruikt om het frame te verwarmen, dus de overtollige warmte wordt niet afgevoerd in de rook, aangezien de rook dat uit het circuit komt heeft een relatief lage temperatuur!

Ik kan me zonder moeite voorstellen dat zo'n kachel behoorlijk omvangrijk moet zijn en dat hij, om effectief te zijn, in het midden van het huis moet worden geplaatst (ik weet niet of zo'n kachel bestaat met een watercirculatiepomp om de warmte in alle kamers te verspreiden). de kamers) wat niet super esthetisch/praktisch is.

Obamot schreef:Voor het zwembad was het idee in mijn post om het "een element van het decor" te maken, door het van buitenaf naar de binnenkant van het huidige gebouw te laten doordringen (heb ik me slecht uitgedrukt? In plaats daarvan het "verbergen" maar het is aan jou of je de tuin liever laat zien...waarom niet...houd er rekening mee dat de tuin niet minstens 4 maanden per jaar groen is.)

een zwembad is mooi, maar "het leeft niet" (het "decor" is altijd hetzelfde), bovendien is het in mijn project (voorrang geven aan de isolatie van het zwembad aan de blootstelling aan de zon) mooier zie een tuin bloeien dan een "statisch" zwembad (we brengen onvermijdelijk meer tijd door in een tuin dan in een zwembad).

Obamot schreef:Om een ​​"dakraam" te isoleren zou ik het opgeven, LED-verlichting door een 10W-projector is voldoende voor een badkamer en je blijft daar niet lang dus zeer lage kosten..

in dit geval is het meer een kwestie van esthetiek dan van consumptie: natuurlijk licht is altijd mooier en aangenamer dan kunstlicht (hoe krachtig het ook is).

Obamot schreef:Sandwichpanelen zijn thermisch geleidend, je hebt gelijk, je moet voorzichtig zijn, het heeft geen zin. Bovendien, als er glaswol in zit, is het na 30 jaar doorgekookt/beschadigd. Stel dat 300mm in het onderdak (eventueel in dubbel gekruiste laag van 150mm, maar dat verdubbelt het plaatsingswerk) beter overeenkomt met 200mm LDV panelen op de gevel (omdat we in het onderdak altijd wat meer plaatsen) ! Maar pas op: strikte bescherming met overalls, laarzen, handschoenen en veiligheidsbril... De beste keuze voor het onderdak is cellulosewatten, amha (naar mijn bescheiden mening). Wat je ook kiest, vergeet de dampremmende laag niet (soort kraftpapier geïntegreerd met minerale wol als dat je keuze blijft)

De panelen zijn ongeveer tien jaar geleden vervangen.
Het is niet echt het plaatsingswerk voor een dubbele laag van 150 mm gekruist) dat voor mij een probleem zou zijn, maar de kostprijs... Aan de andere kant, gelieve afkortingen te vermijden!!! wat is LDV?!
Welke kant is de "door stoom"? Dakzijde of binnenzijde?

Obamot schreef:Houd er rekening mee dat als u de werken in verschillende fasen uitvoert, u de gevelisolatie ter hoogte van het zwembad en de garages moet stoppen! Anders isoleer je 2x. En maak niet van de gelegenheid gebruik om op deze plaatsen ITI (Interior Thermal Insulation) te doen, anders doet u het voordeel van een goede ITE (Exterior Thermal Insulation) teniet. Ik zou zeggen dat het meest verstandige, als je het in verschillende fasen wilt doen, het zou zijn om in ieder geval de muren te beklimmen, want dan zou je je ITE in één keer kunnen voltooien en het zou effectief zijn tot de volgende fase en daarna. ...

ok, het staat genoteerd... Ik denk dat ik zal beginnen met de isolatie van het dak (gemakkelijker toegankelijk zolang de gevel nog steeds een grote metalen deur is en er binnenin geen vloer is gebouwd), en ik heb geen planning nodig toestemming om dit te doen (in tegenstelling tot extensies). Aan de andere kant denk ik dat ik de buitenisolatie door een professional laat doen omdat ik bang ben om iets stoms te doen en het sneller zal gebeuren.
Dus op dit moment (en in volgorde) ben ik de kleine aanpassingen aan het dak aan het plannen, de isolatie van het dak, de uitbreidingen, de buitenisolatie, dan de grond... Aan de andere kant rijst er een vraag voor de grond ( wat niet noodzakelijkerwijs verband houdt met de isolatie): op dit moment is het een "dunne plaat" beton die het interieur van de garage bedekt, ik ben bang dat het het gewicht van de dragende muur om de vloeren te maken niet kan dragen. .. Hoe te doen?!... de plaat breken om nieuwe funderingen te maken over de hele lengte van de muur? de plaat net op bepaalde punten gebroken om daar betonnen blokken te plaatsen om IPN's te ondersteunen om de vloer te ondersteunen?!... Kortom, ik denk dat ik dat met de architect zal zien.
Wat de overstromingsrisico's betreft, ik moet een grotere kans hebben om de loterij te winnen! ;-) aangezien de garage op een kleine "heuvel" staat, zou er echt een overstroming nodig zijn die Noach waardig is om aan deze kant een risico te lopen (alleen de verhoging van het grondwaterpeil zou het risico lopen de put/kelder onder water te laten lopen, maar nee risico dat het naar het maaiveld stijgt, aangezien er veel afvoer-/drainagesystemen rond de garage zijn.
En hoe dan ook, aangezien ik van plan ben een professional te bellen (alleen voor al deze kleine "details"), denk ik dat hij beter geplaatst is om mij te adviseren.

Obamot schreef:Als u de natuurlijke verlichting van het dak wilt veroordelen (uw redenering is geldig) en deze wilt vervangen door erkers, zou het ook de moeite waard zijn om te rekenen op luiken - thermische pluggen... (100 mm PE in de luiken die hermetisch moeten sluiten) en natuurlijk argon dubbel glas voor uw ramen.

Gezien de locatie van de "grote" erker (op de eerste verdieping), de grootte en de "moeilijke toegang" heb ik een beetje moeite om me voor te stellen dat ik er luiken op zou kunnen zetten.

Obamot schreef:de "basero" is iets minder de massakachel van het type "rocker stove"? Hoe dan ook, om dit type verwarming interessant te maken, is het beter dat de haard zich in de habitat bevindt, omdat deze ook voor verwarming kan worden gebruikt.

Het is een interessante opmerking, maar ik denk niet dat het haalbaar is omdat de watercirculatie van een zwembad een aanzienlijke stroming vereist die (om te voorkomen dat deze stroming wordt geschaad en tegelijkertijd de warmte-uitwisseling maximaliseert) een groot aantal leidingen en dus ruimte oplegt... Daarnaast ben ik van plan om een ​​uitneembaar terras te maken (in hout) en daarom is het beter om de houtverwarming binnen te laten zinken.

Obamot schreef:Zoals ik een bouwmachine zag, als deze van jou is en je doet zelf het uitgraven van het zwembad, kost het je minder dan 50k..?

het is niet van mij, mijn vader had hem geroepen om het regenwater af te voeren en het geheel naar het riool te leiden. Dat gezegd hebbende, de schatting die ik had gekregen voor het zwembad impliceerde dat het gat al was gemaakt... Het is een vrij gemakkelijke grond om te bewerken, het is niet onmogelijk dat ik het gat zelf zal boren met mijn kleine armpjes;- )

Obamot schreef:bijvoorbeeld, de toelaatbare belasting (na bescherming van het oppervlak door een zwevende vloer) voor op de grond geplaatste polystyreenpanelen is erg hoog, in de orde van 2T/m2!

Het is eigenlijk heel indrukwekkend... dus ik zou deze "Sagex" op de grond moeten zetten (en ook voor de buitenisolatie?)? heb je een idee van de prijs per m2?

Ahmed schreef:De komfoor is een rudimentair systeem dat veel onverbrande materie genereert, daarom over het algemeen inefficiënt en daarom te vermijden.

Ik vermoed dat het geen "ideaal" verwarmingssysteem is (vandaar dat ik het maar af en toe wilde gebruiken), maar het heeft als voordeel praktisch, gemakkelijk en snel te implementeren te zijn.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par Ahmed » 18/03/16, 21:55

...maar je kunt van een schoorsteen geen ketel maken (die houtblokken verbruikt) die dezelfde functies vervult?! Ik vermoed dat er kachels moeten zijn die houtblokken verbruiken, maar wat is de maximale grootte van de gebruikte houtblokken?

Er zijn (en misschien zijn er nog) systemen die in open haarden zijn geïnstalleerd en die een waterverwarmingscircuit kunnen verwarmen, maar dit zijn inefficiënte installaties.
De maximale grootte van de houtblokken zou rond de 60 cm moeten zijn, maar dit is niet optimaal wat betreft verbranding, zoals ik hierboven al zei.
Maar om het te laten werken, is het absoluut noodzakelijk dat de ketel onder het niveau van de radiatoren staat?!

het is een lijm! Alle installaties die ik heb gezien (ze waren in het verleden zeer wijdverbreid) bevonden zich in de kelder en ik denk dat dit een voorwaarde is voor een goede werking: het is waarschijnlijk noodzakelijk om een ​​goede kolom warm water te hebben om het hele circuit te "trekken" . Hoe dan ook, er moet een significant verschil zijn tussen het hoogtepunt en het dieptepunt, horizontaal (of bijna), het is beter om te vergeten...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par dede2002 » 19/03/16, 14:08

neonavy schreef:Ok, ik snap het: logs = goed; pil = niet goed! ;-)
...

Het zou genuanceerder moeten... : Wink:

De pellet is een olievervanger, gemaakt van hout.
Het biedt hetzelfde comfort als gas of olie, nauwkeurige en snelle regeling, naar wens programmeerbaar (zelfs op afstand).
Verbranding is makkelijker te beheersen (met een ingewikkelder machine) dan die van hout, in principe moet het rendement beter zijn en de uitstoot lager.
Het is hout, eventueel aangevuld met lokale meerwaarde (drogen, samenpersen), en niet gemaakt met gas of elektriciteit (!).
Vrachtwagentransport is minder gevaarlijk dan dat van gas of olie, een pelletwagen die omvalt is makkelijk op te pakken.
Transport per vrachtwagen is minder vervuilend dan dat van hout, in verhouding tot de vervoerde kWh.

Hout is meer fysiek werk, maar het is gemakkelijker te vervoeren en op te slaan, het vereist geen geavanceerde elektronica of mechanica, maar het vereist wel warmteopslag. De massa van een massakachel speelt dezelfde rol als de buffertank (accumulator) van een cv-installatie, met als groot voordeel dat deze zonder gevaar boven de 100° kan komen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
neonavy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 19/08/13, 12:38

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par neonavy » 25/03/16, 11:34

Hallo,
Je hebt nog geen antwoord gegeven op een van mijn vragen:
Wat is het verschil in prijs en rendement op een gelijk oppervlak tussen dubbele en driedubbele beglazing?

Bovendien heb je me verteld over de voordelen van buitenisolatie, maar ik heb een paar details (hieronder) die me storen en waarvoor ik graag wat details zou willen hebben over hoe ik ze kan oplossen?
Beeld
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par dede2002 » 25/03/16, 14:37

Hallo,

De huidige "Ar-FE" dubbele beglazing (argon + lage emissiviteit) heeft een warmteverlies van 1.1 Watt per vierkante meter en per graad.
Driedubbele beglazing is ongeveer 0.7 W*m2*°.
Het verschil is ongeveer 0.4 W*m2*°, amha het is interessant voor een lage-energie- of passiefhuis, het zou nodig zijn om de berekening te doen in relatie tot de andere verliezen (muren, dak, enz.).
Driedubbel glas is natuurlijk zwaarder, dus je hebt een sterker frame en scharnieren nodig.

Ter vergelijking: enkele beglazing laat meer dan 5 W*m2*° door.
0 x
Avatar de l'utilisateur
neonavy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 19/08/13, 12:38

Re: Verwarmingsuiteinden voor garage-tot-huis-conversie




par neonavy » 26/03/16, 00:18

dede2002 schreef:Hallo,

De huidige "Ar-FE" dubbele beglazing (argon + lage emissiviteit) heeft een warmteverlies van 1.1 Watt per vierkante meter en per graad.
Driedubbele beglazing is ongeveer 0.7 W*m2*°.
Het verschil is ongeveer 0.4 W*m2*°, amha het is interessant voor een lage-energie- of passiefhuis, het zou nodig zijn om de berekening te doen in relatie tot de andere verliezen (muren, dak, enz.).
Driedubbel glas is natuurlijk zwaarder, dus je hebt een sterker frame en scharnieren nodig.

Ter vergelijking: enkele beglazing laat meer dan 5 W*m2*° door.


Ok, bedankt voor de info over rendement, maar wat is het prijsverschil per m2?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 221-gasten