Gérard Ducerf, "Bio-indicatorplanten"

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Gérard Ducerf, "Bio-indicatorplanten"




par Leo Maximus » 24/02/14, 18:38

Luister naar de botanicus Gérard Ducerf in het Franse Cultuurprogramma "Terre à terre" afgelopen zaterdag:

http://www.franceculture.fr/emission-te ... 2014-02-22

Gérard Ducerf is de auteur van "De encyclopedie van bio-indicatorplanten, gids voor bodemdiagnostiek".

http://www.youtube.com/watch?v=BOesAjEIdac

ML
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 25/02/14, 08:30

Uitstekend interview (met een paar details)! De aarde is inderdaad een levend organisme. Als meer mensen gevoelig zouden zijn voor het feit van het fragiele evenwicht van de bodem, maar ook voor het vermogen om onze fouten te herstellen door de complexe verschijnselen ervan te laten werken, zouden ze beter begrijpen dat ons lichaam volgens dezelfde principes werkt en dat wanneer deze bodem wordt 'gekankerd' het is niet door zijn toestand te verslechteren dat men het kan repareren. Helaas is de boer boer geworden of beter gezegd een uitgebuiter agrarisch, door deze obsessie om altijd meer te produceren (zonder enige noodzaak om exportwinsten te maken) tegen de laagste kosten en dus tegen de exorbitante prijs van de dood van de bodem.
En wat er op landbouwniveau gebeurt, komt overeen met dezelfde mechanismen die door de zogenaamde gezondheidsstelsels worden toegepast. Laten we hopen, vóór een totale onomkeerbaarheid, een bewustzijn en dus een verandering van methoden zowel in de landbouw (biologisch) als in de zorg (hygiëne / natuurgeneeskunde).
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 25/02/14, 12:03

Gérard Ducerf dringt aan op het idee van "dode aarde". Wat heeft het voor zin om kunstmest, zelfs organische, op dode grond te zetten?

Over hetzelfde onderwerp, de video van Claude en Lydia Bourguignon: "Dood van de grond = dood van mensen!"

http://www.dailymotion.com/video/xdicte ... des-s_tech

ML
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 25/02/14, 12:45

hallo
Gérard Ducerf dringt aan op het idee van "dode aarde". Wat heeft het voor zin om kunstmest, zelfs organische, op dode grond te zetten?

Ik hou niet echt van deze doodstermijn, ik geef er de voorkeur aan inactief te worden door uitputting of vanwege bepaalde omstandigheden die het onderging. Sites zoals Hiroshima, Tsjernobyl werden als dood beschouwd en het leven is daar in de loop van de tijd hersteld.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 27/02/14, 10:09

Bah ... "dode grond" is een professionele uitdrukking. De supermarkt zegt ook 'Je vaatwasser is dood' :D zelfs als het te repareren is.

Een "dode grond" is van het grootste belang omdat deze bouwbaar wordt!

Voor Tsjernobyl ben ik daar niet geweest, maar ik ken Hiroshima en ook Nagasaki. Ja, het leven is hersteld, dit zijn prachtige, groene steden, niets te maken met wat we ons voorstellen. Tsjernobyl was veel meer besmet dan Hiroshima.

De vegetatie groeide terug in Hiroshima een maand na het bombardement na de regens van september, vooral het onkruid! Toen verlieten de bomen de volgende lente, niet alleen Gingko Biloba.

Onder de Amerikaanse militaire bezetting werd alle informatie over atoombombardementen gecensureerd. Het was in het belang van de Amerikaanse Truman-regering om te verklaren dat de grond van Hiroshima generaties lang werd vernietigd. Het was om de militaire macht van de Verenigde Staten en de "stralende superioriteit van het Amerikaanse ras" te tonen, "Het Amerikaanse ras schitterde voortreffelijk"over Winston Churchill zelf! :schok: : Lol: Het was echt een ander tijdperk! : Lol:
0 x
Antione
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 25/12/15, 12:00

re




par Antione » 25/12/15, 12:07

Bedankt voor de link, ik kende het boek, niet de persoon
0 x
Avatar de l'utilisateur
simplino
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 143
Inschrijving: 22/11/15, 18:28




par simplino » 25/12/15, 16:57

Slechts één "dode" is nooit dood, want er is altijd wel een plant die daar kan leven, zelfs op grafstenen of dakpannen of lava van verse vulkanen.
Eerst korstmossen, dan mossen (zoals in dode gazons), dan woestenijplanten, dan struiken, berken, dan bomen en andere bomen op geregenereerd land.

De terra preta (zie op google) is bijvoorbeeld een dode grond uit de Amazone geregenereerd met houtskool en humus, een bijna wonder dat onlangs is herontdekt !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Gérard Ducerf, "Bio-indicatorplanten"




par Adrien (voormalig nico239) » 03/06/17, 23:32

Dag

Ik werk op mijn grond, dus ik keek naar de organische indicatorplanten die het bevolken ...

Ik heb overal op internet gezocht en we vinden veel informatie over organische indicatorplanten en wat ze aangeven

Op dit moment mis ik echter een kolom naar al deze tabellen
Kolom 1 de plant, dat is goed, het helpt hem te identificeren
2-kolom wat het bio aangeeft, het is erg goed omdat we het probleem kennen
Ik heb de 3-kolom nog nergens gevonden: WAT TE DOEN OM DINGEN BETER TE VERBETEREN

Ik heb problemen met het vinden of niet hebben van een kom omdat ik denk dat er een plaats is waar ik deze informatie kon vinden, maar op dit moment heb ik kool gemaakt ...

Dus als iemand familie is

dank u
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 157-gasten