Houtsnippers en granules (pellets). de oprichting van ondernemingen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 07/12/08, 17:55

Houthakker schreef:
Did67 schreef:
Remundo schreef:Hoi Did67,

Stückholz: hout in stukken (de chips)


Vertrouw me tenminste op dit punt. Ik sprak eerst Elzasser en leerde toen Frans, mijn eerste vreemde taal...

Ik had het geschreven, maar je wilt het niet zien, of wat?

Stückholz = logs!!!! (letterlijk: stukken hout)...
[...]
Maar goed, je weet nog niet dat als Raymond iets zegt, het de Absolute waarheid ? : Lol: : Wink:

Grapje terzijde, ik had niet gelezen wat je antwoordde toen ik mijn post plaatste, maar ik zie dat we op dezelfde golflengte zitten...

Ahh houthakker :P

Ik werd voor de gek gehouden... Omdat in mijn Duitse herinneringen het logboek Scheitholz heet.

Maar het lijkt er in feite op dat "Stückholz" gereserveerd is voor kleine houtblokken... goed gezien Did67

En dat de wafel (versnipperd hout) bij onze Duitse buren de Schnitzel

Hout in stukken, het deed me denken aan het bord, maar dat is niet het geval : Idee:

Ja kaal, mijne Freunde 8)
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 07/12/08, 18:14

Hallo, ich bin zurück...

Duits is een rijke taal, aangezien ik net heb ontdekt dat Schnitzel ook Hackgut wordt genoemd...

Dit is dit document van Christophe wie heeft mij op het pad gezet:
Beeld
Daar vinden we Scheitholz en Hackgut, en pellet.

Belichaamde energie van de brandstof als percentage van de uiteindelijk geleverde energie.

Welnu, we zien dat het versnipperde hout precies hetzelfde is als de boomstam : Idee:

Voor pellets vind ik het cijfer een beetje optimistisch...
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 07/12/08, 18:30

jaar geleden huurde ik een chipbreker van een Cuma-coöperatie voor het gebruik van landbouwmachines: hij adviseerde een tractor van 150 pk met aftakas bij 1000 tpm: ik zette hem op een 60 pk bij 500 tpm / min en hij werkte heel goed, hij spuit gewoon minder ver en het slikt minder snel

en als ik een molen maak, ga ik verder in deze richting: nog langzamer om niet te consumeren als een vliegtuig, en een goed automatisch voersysteem zodat we, zelfs als het debiet lager is, dezelfde hoeveelheid per dag maken

de machine die ik had gehuurd slikte de takken op volle snelheid in: het was bijna gevaarlijk: er was een veiligheidsbeugel om de wals vooraf te stoppen als je door de takken werd getrokken: dit systeem werd geactiveerd elke keer dat er takken aan vastklampten

Ik geef daarom de voorkeur aan een versnipperaar die veel langzamer slikt, maar die een groter aantal takken tegelijk doorslikt: we kunnen elke nieuwe tak die we hem geven verstrikken in wat hij al aan het inslikken is
Dernière édition par chatelot16 de 07 / 12 / 08, 18: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 07/12/08, 18:43

Heel Chatelot,

Een goede 60 PK, een goed vliegwiel in de hakselaar, niet te veel takken tegelijk sturen en het werkt...

Altijd die onstuimige haast naar de macht... Je moet lenen van de bank en de fabrikanten van apparatuur smeren...

Ik kan je vertellen dat een 60 pk op vol vermogen aan de aftakas zijn tol begint te eisen... Veel mensen hebben kleine versnipperaars op landbouwtrekkers die niet erg indrukwekkend zijn (zoals Fiat Someca, Massey Ferguson 155).
0 x
Beeld
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 07/12/08, 21:00

houthakker schreef:
In de Com-com naast de mijn gebeurt het versnipperen van het groenafval van particulieren met een autonome 65 pk rijdende versnipperaar.
Ik weet niet of het in staat is om "pads" te produceren, maar het accepteert geen takken met een zeer grote diameter, ik zou zeggen ongeveer 5 tot 7 cm.

Vaak is dit type hakselaar voor tuinarchitecten, in tegenstelling tot die voor snoeischaren, van het type "hamer". Dit type apparaat verbruikt meer energie, maar neemt diverse soorten groenafval beter op (bladeren, gras, zeer vochtig en plakkerig afval etc.) Ook is het veel minder gevoelig voor stenen dan de messenversnipperaar.

@ Chatelot16: de takaandrijving is hydraulisch, hierdoor is het mogelijk om de absorptiesnelheid van de breker fijn af te stellen. Maar we kunnen niet doen wat we willen, omdat deze snelheid en die van de messen afhankelijk zijn van de dikte (grotendeels, omdat we ook rekening moeten houden met de overhang van de messen) van de verkregen platen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 07/12/08, 22:15

Ik zie echt het nut van hydraulische vervroeging niet, anders dan het verhogen van de prijs en het verliezen van vermogen: een vaste overbrengingsverhouding tussen de messen en de aandrijving zorgt ervoor dat de remblokken altijd dezelfde dikte hebben: een riem met lossing door riemspanning zal voldoende zijn voor mij
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/12/08, 12:19

Remundo schreef:
Welnu, we zien dat het versnipperde hout precies hetzelfde is als de boomstam :idee:

Voor pellets vind ik het cijfer een beetje optimistisch...


Het is niet omdat we een mooie powerpoint weergeven dat de data betrouwbaar zijn.

In dit geval baart het feit dat het blok en de plaat zo goed zijn mij zorgen. Tenzij je een houtblok neemt dat uit Litouwen komt... Of het nu gaat om 60 pk die langzaam gaat of om 120 pk die snel gaat, het zal moeilijk zijn om mij te laten geloven dat het malen neutraal is in de CO²-balans! En in eerste benadering is de rest inderdaad kif kif. Daarna kunnen we kibbelen: tel de kettingzaag voor de boomstammen en niet voor de houtsnippers (ervan uitgaande dat dit meestal verloren snippers zijn...), enz...

En het feit dat de pellets 2,7% bedragen, laat me nog meer perplex staan. Een deel van het antwoord staat in het sterretje: "van droog zaagsel" Wetende dat droog hout een vochtigheidsgraad van ongeveer 20% heeft (dus ook zaagsel, en droog hout zagen we niet vaak) en dat de pellets een vochtigheidsgraad van 8% hebben...

Voor de rest corrigeer ik nog steeds mijn a priori en dus valse beweringen:

1) Voor dezelfde ketel (topklasse, Hargassner), getest door een onafhankelijke instantie, zijn de emissies met chips bij 20% vochtigheid en met pellets niet significant verschillend. Ik kan je de cijfers geven. Maar het zijn ongetwijfeld de Rollen van de verbranding van wafels (en pellets)... En ik weet niet wat dat geeft met 30 of 40% wafels (bij 20% zijn dit natuurlijk gedroogde wafels).

2) Op de volgende site een powerpoint voor een studie - daterend uit 2005 - dus vandaag vertekend qua kosten en het economische deel) vergelijkend, emissies inbegrepen, tussen de verschillende mogelijke verwarmingsmethoden. Van links naar rechts: aardgas, houtsnippers, stookolie, cocke, pellets en vloeibaar gas. De bijschriften moeten u helpen uw weg te vinden. Vrijstaand huis, in Oostenrijk (Linz - la plaine), 150 m², gerenoveerd in 80...

http://www.brennstoffvergleich.at/beisp ... Altbau.pdf
Dernière édition par Did67 de 08 / 12 / 08, 12: 26, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/12/08, 12:25

chatelot16 schreef:Ik zie het nut van hydraulische vervroeging echt niet in,


Is het niet een kwestie van veiligheid: gemakkelijker om onmiddellijk te stoppen voor het geval een arm aan een tak blijft hangen...???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/12/08, 12:39

Remundo schreef:Hallo, ich bin zurück...

Duits is een rijke taal, aangezien ik net heb ontdekt dat Schnitzel ook Hackgut wordt genoemd...

Dit is dit document van Christophe wie heeft mij op het pad gezet:
Beeld
Daar vinden we Scheitholz en Hackgut, en pellet.

Belichaamde energie van de brandstof als percentage van de uiteindelijk geleverde energie.

Welnu, we zien dat het versnipperde hout precies hetzelfde is als de boomstam :idee:

Voor pellets vind ik het cijfer een beetje optimistisch...


Dus zodat de lezers het begrijpen: dit is de hoeveelheid energie, uitgedrukt in%, ‘upstream’ van het gebruik. Wanneer stookolie, pellets, enz... 100 kcal in uw huis vrijgeven, hebben wij het eerder aangegeven cijfer "gevlamd" om u deze 100 te brengen!

Dus als het om fossiele brandstoffen gaat (in het zwart), als je je CO²-impact wilt inschatten, je moet de 100 optellen!. Op deze manier wordt de weegschaal gemakkelijk misleid!!!

Daarna hangt het allemaal af van de gebruikte energie. Als het zaagsel wordt gedroogd met behulp van hernieuwbare energie, door middel van warmtekrachtkoppeling, heeft dit geen invloed op de CO²-ecobalans. Als het met gas is, is het iets anders...

Voorbeeld van een fabriek: ze verbranden afval in een thermische centrale, die de fabriek van energie voorziet; de warmte die verloren zou gaan, wordt gebruikt om het zaagsel te drogen...

http://www.schellinger-kg.de/sonnenpell ... 9-set.html

Dus daar, in CO², blijven we waarschijnlijk op 2,7%...

Voor alle duidelijkheid: het is mijn leverancier, ja hoor!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/12/08, 15:16

Did67 schreef:[...]2) Op de volgende site een powerpoint voor een studie - daterend uit 2005 - dus vandaag vertekend qua kosten en het economische deel) vergelijkend, inclusief emissies, tussen de verschillende mogelijke verwarmingsmodi. Van links naar rechts: aardgas, houtsnippers, stookolie, cocke, pellets en vloeibaar gas. De bijschriften moeten u helpen uw weg te vinden. Vrijstaand huis, in Oostenrijk (Linz - la plaine), 150 m², gerenoveerd in 80...

http://www.brennstoffvergleich.at/beisp ... Altbau.pdf
Wat zijn de interessante pagina's? Zelfs als ik Duits versta, is het een beetje vervelend om te zoeken...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 172-gasten