Houtsnippers en granules (pellets). de oprichting van ondernemingen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
jojo30
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/11/08, 14:17

Houtsnippers en granules (pellets). de oprichting van ondernemingen?




par jojo30 » 02/12/08, 12:42

Denkt u dat het nog steeds mogelijk is om een ​​klein recyclingbedrijf voor houten verpakkingen (voornamelijk gebruikte pallets) en alle schone houten objecten op te richten om ze in chips en pellets te transformeren? (zie zelfs in briketten)?
Wie moet u benaderen om hun levensvatbaarheid te controleren?

Van harte.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 02/12/08, 18:44

De vraag is complex omdat het antwoord noodzakelijkerwijs een functie is van verschillende factoren, algemene en lokale factoren (moeilijk te begrijpen, je kunt je voorstellen!).

Als u zegt: herstel van gebruikte pallets in bloedplaatjes, korrels en briketten, mijn antwoord is duidelijk nee.

Deze producties zijn verschillend, vereisen specifieke materialen en daarom grote investeringen, weinig gerelateerd aan een reeds verzadigde markt voor bepaalde producten zoals pellets. Bij deze zeer kapitaalintensieve en low-profit-activiteiten moet voorzichtigheid geboden blijven (het nieuws laat dit op dit moment duidelijk zien).

De productie van bloedplaatjes is mogelijk, met de voorwaarde om een ​​outlet (= contract) in de buurt te vinden (dit is een beetje het probleem van het ei en de kip, het produceren van bloedplaatjes zal waarschijnlijk nieuwe gebruikers opwekken, maar het is noodzakelijk financieel vasthouden gedurende deze onbepaalde tijd).

De positieve kant is dat dit type chips zeer concurrerend is in vergelijking met de boschips.

De kamer van koophandel of die van handel in uw regio kan u mogelijk vertellen over de levensvatbaarheid van uw bedrijf; ze hebben ook de mogelijkheid om marktonderzoek te doen.
Over dit laatste punt enkele opmerkingen: deze studie kan zeker helpen om belangrijke elementen te identificeren om rekening mee te houden, maar je kunt ze waarschijnlijk zelf inschatten, met een beetje gezond verstand, tijd en vragen stellen aan mensen competent. Anders is de prijs van dit werk uw eerste factuur : Cry: !
Een ander voordeel van dit persoonlijke werk is dat het je zal laten wennen aan het maken van keuzes, die je dan permanent moet doen als je begint (niet zoals General Motors en zijn 4X4!).

Bovendien negeren zelfs de meest deskundige adviseurs de toekomst, en als enig marktonderzoek oordeelkundig is geweest, zijn er nogal wat voorbeelden van veroordeelde producten die "een hit" zijn geweest, en vice versa.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
greg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 31/07/07, 08:57
Plaats: 46




par greg » 03/12/08, 20:39

bij ons is in het lot duidelijk het antwoord nee voor de plaat van pallet! inderdaad, het systeem (afvalverwerkingsunie) verzamelt alles en voedt de warmtenetten die het zelf opzet.
aan de andere kant denk ik dat de bosbrochure een mooie toekomst heeft omdat, altijd) bij ons de jaarlijkse behoeften in de orde van grootte van 9000t zullen zijn, terwijl de pallets alleen 3000t leveren.
u kunt informatie krijgen van lokale energieagentschappen (ademe ...) van gemeenschappen en grote warmtegebruikers
greg
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 03/12/08, 21:05

Deel twee!
In mijn vorige bericht heb ik het kort gehad over de middelen en de mogelijkheden.

Het andere aspect ervan is het zakelijke aspect en de concurrentie. Het is uiteraard essentieel om een ​​inventaris op te stellen.
Maar dit is niet het lastige punt: laten we toegeven dat de plaats vrij is, dat de andere parameters potentieel gunstig zijn, is het voldoende om te slagen?

Het is om een ​​simpele reden niet zo zeker, lijkt het mij uit wat je zegt: "kleine onderneming" en dit vraagt forum en niet een adviesbureau, dat uw financiële middelen beperkt zijn.
Dus laten we een beetje vooruitzien: je begint, je product begint goed te verkopen, je overweegt serieus om een ​​sigaar en een hoge hoed te kopen, je denkt nog niet aan een IPO, maar het werkt goed.

En daar, verdomme!, Vestigt een groenachtige dochteronderneming van een grote groep zich in het gebied, plaatst lagere prijzen dan de jouwe, rondt je klanten af ​​en dempt je telefoon. Je bent "gemaakt" als een rat, Game Over...

Blijf begrijpen waarom: het commerciële dier territoriaal is, in uw sector waar er niets in de tand was, punt van roofdier ... althans niet zichtbaar, omdat het in de schaduw loert, wachtend, wachtend geduldig dat je het land wild maakt; zodra hij voelt dat het eten aan zijn eetlust voldoet, verschijnt hij en verhongert hij degene die de voorraadkast vulde zonder hem zelfs te bedanken!
Zodra het is goedgekeurd, verhoogt het zijn tarieven om er de vruchten van te plukken. Dit is wat sinds de goede Jean de la Fontaine wordt genoemd, de kastanjes uit het vuur trekken.

Het was een kleine les in liberale economie voor degenen die geloven in "vrije en onvervalste concurrentie".

Dat gezegd hebbende, al het bovenstaande is niet om u te ontmoedigen, er zijn enkele uitzonderingen op dit scenario, maar zodat u de inzet van uw project correct beoordeelt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
esgege
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 55
Inschrijving: 26/11/08, 20:41
Plaats: Franstalig Zwitserland




par esgege » 03/12/08, 21:40

Hallo,

Aan de andere kant kun je het ding van de andere kant bekijken,
U verkoopt en installeert pelletkachels.

Bij ons in Zwitserland is er een zeer grote markt.

Het is duidelijk dat als de prijs van stookolie (olie) stijgt, ook het bedrijfsleven!

Momenteel gaat het goed, maar het is ongetwijfeld beter om omhoog te gaan ...
0 x
Laten we zeggen en het goed doen
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: houtsnippers en pellets. Bedrijfscreatie




par Did67 » 05/12/08, 11:46

jojo30 schreef:Denkt u dat het nog steeds mogelijk is om een ​​klein recyclingbedrijf voor houten verpakkingen (voornamelijk gebruikte pallets) en alle schone houten objecten op te richten om ze in chips en pellets te transformeren? (zie zelfs in briketten)?
Wie moet u benaderen om hun levensvatbaarheid te controleren?

Van harte.


Consumenten van pellets hebben een "ecologische" vezel. Hij wantrouwt gerecyclede pallets zoals de pest:

1) vanwege mogelijke behandelingen
2) vanwege nagelresten, nietjes die we in de as vinden ...
3) de strengste normen (Din +) hebben eisen aan de oorsprong van het materiaal ...

Ik heb een pelletketel en forum en forum, Ik raad aan alleen gestandaardiseerde pellets te gebruiken en gecertificeerde : het grootste deel van de problemen die ik lees, hebben te maken met de kwaliteit van de pellets (zonder te spreken over wat niet wordt gezien: de emissies) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15998
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5192




par Remundo » 05/12/08, 13:10

Bij het verbranden van hout, pellets of niet, komt veel CO2, roet en vluchtige organische stoffen vrij ...

Voor absolute atmosferische netheid is er elektriciteit (80% kernbom in Frankrijk) of stroperige broden : Cheesy:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 05/12/08, 14:12

Wacht even, een project geboren bij Etampes in de 91

uittreksel uit mijn haalbaarheidsverslag

"De mix van brandstoffen zo verschillend als hout en gas vereist een dubbele installatie en aanzienlijke meerkosten.
In dit geval zal de installatie van een ketel met behulp van "hernieuwbare" energie met hout of plantaardige olie met een vermogen van ongeveer 100KW worden geïnstalleerd in combinatie met een gasketel met hetzelfde vermogen.

De meerkosten met betrekking tot een installatie die enkel van gas wordt voorzien, zullen in de orde van grootte van + 50% zijn, te compenseren met de hulp van de regio en / of ADEME "

...

Aan de andere kant moet een regelmatige interventie aan de ketel worden gepland om de aslade meerdere keren per maand te legen tijdens het stookseizoen, het asvolume vertegenwoordigt ongeveer 5% van het volume verbrande brandstof. (Een optie automatische asafzuiging kan als optie worden aangeboden)

Een alternatief voor houtpellets bestaat tegenwoordig bruikbaar met grote merken houtpelletketels die zijn ontworpen met open haarden met bewegende bodem (bijvoorbeeld het merk Gunter); dit nieuwe type korrel genaamd Agro Pellet is gemaakt van lokaal beschikbare plantaardige grondstoffen.
Het onmiskenbare voordeel is ongetwijfeld het jaarlijkse verlengingspercentage in tegenstelling tot hout, waarvan de snelheid hoger zal zijn dan 20ans. Deze pellet zorgt voor een goede kwaliteit verbranding zonder klinker of zure dampen en vertoont een energiebalans hoger dan houtpellets.
Deze nieuwe TOTAAL HERNIEUWBARE energiebron bestaat uit een geheel bestaande uit plantaardige bijproducten. Het concept maakt het mogelijk om alle soorten plantenresten terug te winnen op basis van de locatie: gebroken zaden, sorteergaten in silo's, onbenutte plantaardige materie. Deze materiaalbron vertegenwoordigt nu alleen al in de regio Etampes 4000Tonnes (1% van de graanproductie)

De landbouwcoöperatie van Ile de France Sud, gelegen in het industriegebied van Morigny, biedt deze sector vanaf het begin van 2009 aan en zal in eerste instantie meer dan 500Tonnen en uiteindelijk 2500Tonnen hoogwaardige samengestelde pellets kunnen distribueren, voor 60 % graan, 10% oliezaadmeel, 20 / 30% eiken en beukenhout uit zagerijen en schaafsel en een minerale katalysator die verantwoordelijk is voor het verwijderen van klinker en zure dampen;

Dit nieuwe type pellets kan worden opgeslagen in dezelfde silo's als de granen, waardoor de coöperatie een gegarandeerde voorraad van 6 maanden brandbaar materiaal kan garanderen tegen een lagere prijs dan houtpellets en tegen een dubbele kostprijs. dan huisbrandstof. "

...

"GEVOLGTREKKING:

Met een zware weging van het broeikaseffect blijken alle houtbrandstoffen een factor drie tot vier beter te zijn dan een stookolie. De keuze en de argumenten zullen worden voorgesteld bij de oplevering van het voorontwerp.

Of de gekozen brandstof nu pellet of plantaardige olie is, deze brandstoffen kunnen vele andere verontreinigende stoffen produceren, zoals NOx, deeltjes, VOS (vluchtige organische stoffen) en CO; bij de materiaalkeuze moet met betrekking tot de verbrandingskwaliteit zorgvuldig worden omgegaan. "

De fabrikanten van de productielijn van Pellet zijn TOY en PROMILL STOLZ

voir Beeld

doc hier: https://www.econologie.info/share/partag ... oQ6HFN.pdf
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/12/08, 16:09

Remundo schreef:Bij het verbranden van hout, pellets of niet, komt veel CO2, roet en vluchtige organische stoffen vrij ...


de CO² nee: we zijn "neutraal", behalve ongeveer 10% "grijze olie" (deze 10% varieert voornamelijk naargelang de aard van de energie die gebruikt wordt om het zaagsel te drogen en de transportafstanden). "Moderne" pelletfabrieken werken met warmtekrachtkoppeling en gebruiken afval (schors, zaagsel van slechte kwaliteit, enz.).

Aandacht : het verschil tussen andere emissies (vooral vluchtige organische stoffen) tussen hout en houtsnippers aan de ene kant en pellets aan de andere kant is enorm. Vooral als het hout vochtig is. Idem voor houtsnippers. Alle leveringen die we ontvangen zijn nat (minimaal 20%, tot 30 / 35%). Geen regelgevende norm (maar kan worden gedefinieerd in een markt - wanneer u op grote faciliteiten werkt, met inkoop). En als het gaat om uitstoot, is het geen dubbel. Dit varieert van eenvoudig tot 50 of 100 keer over !!!

Wees gerust: het is hetzelfde voor de stammen en ik geloof dat er een paar miljoen huizen in Frankrijk zijn. Als we vervangen door houtsnippers, zou het stabiel blijven. Maar als we vervangen door pelletketels, zou er een aanzienlijke vermindering van de vervuiling zijn ...

Ik zeg niet dat je nucleair moet worden. Maar het is geen kif kif, zoals je lijkt te zeggen. Verre van.

Niet alles wat hernieuwbaar is, is per se "goed" ...

Dit is ook de reden waarom ik de voorkeur geef aan pellets ... behalve installatie met gemiddelde / grote capaciteit (collectieve ketels) waar rookbehandelingsinstallaties technisch mogelijk en financieel acceptabel worden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15998
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5192




par Remundo » 05/12/08, 16:26

Gelukkige familie, deed ...

Je houdt van nuancering ... Brandend hout, het laat CO2 vrij. Ik adviseer niet om de kop in de schoorsteen te oxygeneren : Idee:

Het is niet nodig om me de koolstofvoetafdruk van hout te geven, iedereen weet het: bijna "nul CO2-uitstoot", zolang je er maar geen plezier mee hebt om hem 300 km te sjouwen of te behandelen in gasfabrieken...

Voor VOC-releases is het kifkif dat we pellets of houtsnippers hebben.

Pellet heeft het voordeel dat het minder roet, klinker en meer algemeen van afval maakt ... Maar het is zaagsel aan de basis, een enigszins oneerlijke concurrentie voor houtsnippers die direct in grote hoeveelheden uit de natuur wordt gehaald groter.

Omdat je het graag over CO2-voetafdruk hebt, zul je me ook van pellets maken in vergelijking met versnipperd hout of houtblokken, we lopen het risico veel te lachen. : Cheesy:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 297-gasten