Gillier Pantone Peugeot 806 1.9TD

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1

Gillier Pantone Peugeot 806 1.9TD




par crispus » 01/12/08, 19:50

Dag iedereen !),

Ik wil al een tijdje mijn 806 uitrusten met Gillier-Pantone.

Inmiddels rijdt hij al 2 jaar met een VSLA en is het verbruik al gedaald van 0,5 naar 1,5/100 (16%) afhankelijk van het seizoen en de ritten (beste resultaten in de zomer en boven de 100 km/u).

Maar aangezien het een zwaar voertuig is met een "kleine" motor, zou de uitlaat de motor veel calorieën moeten leveren, en logischerwijs een sterke daling van het brandstofverbruik. :P

Voorlopig heb ik nog geen foto's, alles is nog in de planningsfase. Ik zal je het verhaal vertellen:

Mijn 806 heeft onlangs de 250000 km overschreden. Helaas ondervond ik soms moeilijkheden bij het loskoppelen of inschakelen vanwege een "automatische" (pfff!) inhaalkabel van het type joker.. :P

Een paar dagen later was het de beurt aan het koppelingslager. Plots werd het totaal onmogelijk om van versnelling te veranderen. : Cry:

De auto staat nu op blokken (voor een maand : Oops:), en ik heb al aardig wat dingen gedemonteerd om bij de versnellingsbak te komen. Aan de andere kant is het de distributie die in de lucht hangt, die ik had gepland, maar ik hoopte te kunnen wachten op de lente omdat ik geen garage heb. Ik heb 2 sinusitis omdat ik slecht heb gewerkt (wat het is om haast te hebben!) Door sterke westenwind (ja, het is Bretagne). :onheil:

Terwijl ik bezig ben, maak ik ook van de gelegenheid gebruik om het uitlaatspruitstuk te demonteren en tot slot een reactor te installeren.

Hier, grappig detail: dit model uit 1997 heeft geen EGR-klep: ongetwijfeld omdat met 90CV voor 1800 kg de motor zelden "bij lage belasting" is. Aan de andere kant heb ik al een verbinding gevonden om de damp in de bekentenis te sturen (die is niet van mij, die)! : Mrgreen:

Bovendien heb ik, om de efficiëntie van de huisarts te verhogen, 2 aanpassingen gepland die naar mijn mening de doping zouden kunnen verbeteren:

- Pas de turbo-instelling aan: de by-pass gaat eerder open, zodat er minder calorieën overblijven voor de turbo en meer voor de reactor.

- Versnellingsbak wijzigen: om het op de AX te hebben opgemerkt, is het "optimale GP-koppel" beschikbaar onder het originele. Ik probeer daarom de maximale efficiëntie rond de 90-110 km/u te "vinden".
Ik las op een ander forum dat iemand een 405-doos op zijn 8O6 heeft gezet, dus het lijkt niet onmogelijk?

Ter indicatie, Alex56 behaalde betere resultaten met zijn R21 door Nevada velgen te "enten", hoger: maar nutteloos om daarmee op de CT te verschijnen: mislukt!

In principe zijn de behuizingen van de PSA-versnellingsbak identiek, en soms zelfs de hele versnellingsbak: het is logisch als de motor hetzelfde is. Anderzijds heeft de fabrikant de asoverbrengingen aangepast aan elk model (PTAC, sCX, enz.).

Daarnaast lijkt het er volgens een collega op dat 806/Evasion/Ulysse versnellingsbakken smeringsproblemen hebben ondervonden: door de steile helling van de motor "ploetert" de 5e versnelling slecht met het originele oliepeil en kan zo'n 250.000 km zakken . Fiat raadt ook aan om na het tanken een supplement (0,2 l?) toe te voegen.

Het moment lijkt dus goed gekozen voor deze modificatie...

Om het extra koppel op te vangen, zou ik, indien mogelijk, een versnellingsbak willen gebruiken die is ontworpen voor een krachtigere motor (110CV)? Als de behuizing natuurlijk identiek is...

Een ander probleem: de diameter van de wielen verschilt van de ene doos tot de andere: het kan interessant zijn om een ​​doos te kiezen die is ontworpen voor lagere banden, maar de tellerinformatie zal vervormd zijn... Ik weet niet wat de technische controleur denk als hij erachter komt? En dan heb ik het niet over de verzekeraar...

Die van de 806 zijn 205/75/15 (extra nummer 94T) : Lol:
- doorsnee 64.75 cm
- rolomtrek 203.42 cm
(bron)
NB: voor de omtrek geeft de fabrikant 1970, dus -3%...


Nou, ik begin: RTA 806, p 118 en 69:
:
* 5e versnelling: 1,4838
* Asoverbrenging: 0,2203
* Totale overbrengingsverhouding: 0,3269
* Snelheid bij 1000 tpm: 38,63 km/u

Als u van uw kant een RTA- of Haynes-recensie heeft van een PSA-model (bijv.: 406, Xantia...), zou het fijn zijn als u mij de bijbehorende waarden zou kunnen vertellen. dank u bij voorbaat : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 01/12/08, 20:39

Geïnteresseerd in ZX 1,9TD RTA?

Anders komen er veel Bretons vandaan forum wie zou je kunnen komen helpen om je zaak weer in elkaar te zetten, toch? Je moet Crispus bellen!
Ga een beetje solidair!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Gillier Pantone op Peugeot 806 1.9TD




par Flytox » 01/12/08, 21:10

Hallo crispus
Crispus schreef:Hier, grappig detail: dit model uit 1997 heeft geen EGR-klep: ongetwijfeld omdat met 90CV voor 1800 kg de motor zelden "bij lage belasting" is. Aan de andere kant heb ik al een verbinding gevonden om de damp in de bekentenis te sturen (die is niet van mij, die)! : Mrgreen:

Toen ik mijn R19 zo aansloot, voedde de stoomstroom niet alle cilinders op dezelfde manier. Na 1000 of 2000 km, toen ik het inlaatspruitstuk demonteerde, had cilinder nr. 3 de inlaatklep helemaal schoon (het deel dat zich in de luchtstroom bevindt), nr. 4 wat vuiler en 2 en 1 waren bedekt met zwart schaal (gebruikelijke kleur op een oude diesel). Ik concludeerde dat de meeste stoom werd opgeslokt door cilinder nr. 3 en vervolgens nr. 4 en dat de anderen bijna niets hadden.

Kortom, het is een handige verbinding, maar je moet even kijken of je niet hetzelfde probleem krijgt. De "beste" verbinding zou misschien stroomopwaarts van de MET zijn voor een goede verdeling?
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1




par crispus » 02/12/08, 18:07

bham schreef:Geïnteresseerd in ZX 1,9TD RTA?

Zoals ik al zei, ik probeer de verhoudingen te achterhalen. Dus ik ben geïnteresseerd... Als mijn ervaring goede resultaten geeft, kan ik een tabel maken met de verschillende overbrengingsverhoudingen voor toekomstige assemblages.

Anders ga ik de originele doos terugzetten. Maar dat zou me verbazen.

Anders komen er veel Bretons vandaan forum wie zou je kunnen komen helpen om je zaak weer in elkaar te zetten, toch? Je moet Crispus bellen!
Ga een beetje solidair!

Bedankt voor je reactie, als alle onderdelen gevonden zijn en de cider is afgekoeld, kan het leuk zijn om een ​​dag aan een paar ervan te besteden... Vooral omdat ik iets terug kan doen. Ik noteer...

Afgezien daarvan vond ik niet ver van mijn huis een paar dozen te koop: 306 1.9D, Xantia 1.9 D en TD, evenals een 406 HDI 110 CV. En verder naar het westen, Xantia 2.1TD. Dit alles in een prijsklasse van 100 tot 200€.

Het probleem is dat ik de compatibiliteit van de montage moet controleren voordat ik tot aankoop overga! Het zal gemakkelijker zijn als ik klaar ben met demonteren... Voorlopig moet ik de naafmoer demonteren die nog steeds... 36 is! Ik heb voor de gelegenheid een waterpomptang gekocht, waarvan ik de randen moest slijpen zodat hij in de naaf komt (conisch gat)! Nu mis ik een stalen staaf die sterk genoeg is om deze naaf op zijn plaats te houden tijdens het losschroeven, degene die ik had gebogen :onheil:

De 806 heeft een kabelbediening, wat resulteert in een enkele draai/duw-as. Volgens de foto's van de advertenties leidt de Xantia-koppeling tot... 2 assen! Maar niet op 406 lijkt het?
En voor het koppelingshuis heb ik de indruk dat het ook anders is? Des te vervelender omdat het ook dient om de helft van het differentieel op te vangen. Kortom, het is niet gewonnen... :?

Ik herlanceer mijn bezwaar toch met betrekking tot
- de verhoudingen versnellingsbak/transaxle of de km/u bij 1000 tpm,
- de diameter of omtrek van de banden.

Als je de RTA van een van deze modellen hebt, zou een kijkje leuk zijn. Dankjewel...
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 02/12/08, 18:52

Sorry Crispus, na onderzoek geeft de Haynes-recensie niet de gewenste informatie.
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 02/12/08, 21:37

hallo krokant
Ik heb zelf 2monospace een Evasion 1L9 uit 1996 en een 806 2L1
van 1998
ga kijken op de forum

http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 316439.htm
zij zullen je vraag kunnen beantwoorden over de mogelijkheid om een ​​andere versnellingsbak op je mono te monteren, maar ik kan je vertellen dat op mijn twee mono's de versnellingsbak identiek is (mk5)
de problemen met de versnellingsbak van de mono zijn bekend evenals de problemen met de kieppoelie en airconditioning
(ps ik kom niet meer in de tweede versnelling en de achteruitversnelling blokkeert de wielen als je er langs rijdt
hs box garage mening
na overleg met de forum de borgring van het secundaire aslager verslijt en de as beweegt een paar millimeter in translatieremedie verwijdert de onderkant van de doos van de 36 moer die op de ontsnapping en een sleufmoer verwijdert de 5e versnellingswisseling van de ring met een nieuwe 7 euro rust en alles werkt weer perfect
en jij, wat is er met jou??
0 x
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1




par crispus » 05/12/08, 15:36

Hallo lv13r

Mijn versnellingsbak is in orde, het is het druklager van de koppeling dat defect is: de koppeling zit soms vast, soms los, afhankelijk van de stemming.
:onheil:

En aangezien het nodig is om de doos te deponeren, wil ik ervan profiteren om de rapporten te verlengen en grondig te profiteren van doping met water, dat ik van plan ben om gedurende 2 jaar samen te stellen. Ik was achteruit gegaan toen ik de rommel onder de motorkap zag! :x

Het is duidelijk dat ik tijdens de ontwikkelingsfase van de Gillier Pantone het risico loop een "kalf" in mijn handen te hebben, maar ik gok op een serieuze vermindering van het verbruik, wat voor zover ik weet nog niet is bereikt op auto.

Lukt het echt niet, dan is er altijd tijd om de originele doos weer in elkaar te zetten. Ik zal het nog steeds bewaren voor het geval dat...
: Lol:

Bedankt voor de link, ik ga er nu heen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1




par crispus » 17/12/08, 15:14

Hallo lv13r,
lv13r schreef: Ik kan je vertellen dat op mijn twee mono's de doos identiek is (mk5)

Het verbaast me dat er geen verschil is, er is zelfs geen achtervoegsel dat verandert? Mijn RTA is alleen voor de 1.9TD, ik kon niets vinden over de 2.1TD en 2.0HDI...

Ik weet niet zeker of ik de doos kan veranderen, aangezien het conische paar - en hij is het die mij interesseert! - zit in het koppelingshuis. Niets zegt dat de binnenafmetingen identiek zijn met 3 tanden minder...

Maar goed, gezien de kilometerstand is het nu of nooit om hem helemaal na te kijken.

De ontmanteling vordert heel langzaam tussen 2 dunningen door, ik hoop mijn puinhoop voor de lente af te hebben : Mrgreen:
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 17/12/08, 18:28

hoi crispus
wees daarentegen voorzichtig, het wordt aanbevolen om de doos te openen wanneer deze nog aan de motor is gekoppeld en niet om deze te openen forum auto en bepaald in de rta)
amicalement
aan de andere kant de rapporten van de verschillende dozen die ik kan achterhalen
(hdi en andere)
ik hou je op de hoogte
ps: wat je wilt is meer schieten, toch??
amicalement
lv13R
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 17/12/08, 18:53

trouwens het differentieel en de pseudo kegeltandwiel die niet op deze bak zit want alles staat in normale versnelling want de bak zit naast de motor gemonteerd en niet voor of achter dus geen hoek keert terug en dus geen koppel conisch
wees daarentegen voorzichtig als u uw differentieel demonteert, want er zijn afstelwiggen
amicalement
lionel
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 92-gasten