Katalysatoren: vive zware metalen!

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Katalysatoren: vive zware metalen!




par Christophe » 05/09/08, 19:57

Katalytische converters ... niet zo schoon!

Een experiment uitgevoerd door onderzoekers van INRA Nancy heeft een nieuwe vorm van vervuiling door katalysatoren naar voren gebracht.

De katalysatoren, die onze voertuigen uitrusten, zouden de oorzaak zijn van een nieuwe vervuiling. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door drie wetenschappers van INRA Nancy.
Drie onderzoekers van een laboratorium in dierwetenschappen die onderzoek doen naar de vervuiling van het wegverkeer in landbouwomgevingen. Hun ervaring? Ze plaatsten zich op verschillende afstanden van een weg, bezocht door 7 200 voertuigen per dag, potten met kruiden gekweekt in broeikasgassen om na een maand hun besmettingsgraad te evalueren met drie metalen: palladium, platina en rhodium.

Plaag en cholera

"We wisten al lange tijd de toxiciteit van rook, aromatische koolwaterstoffen, waarvan de ingebruikname van katalysatoren om ze te beperken, maar we wisten helemaal niet van deze drie metalen die door hen worden afgewezen", legt de Dr. Eric Lichtfouse, INRA Dijon, tevens hoofdredacteur van het tijdschrift Agronomy for Sustainable Development (1). "Deze wetenschappers bestudeerden vervolgens de effecten van palladium en platina na het voeren van een geit. De observatie: de metalen zouden gevonden worden in de weefsels, de lever van het dier, maar ook ... zijn melk!

"Hebben we de pest niet vervangen door cholera? Dr Eric Lichtfouse vraagt, verwijzend naar het uiterlijk van katalysatoren. Volgens de wetenschappers van Nancy, die verontreinigingskaarten van landbouwomgevingen hebben gepubliceerd, nemen de concentraties van deze drie metalen sterk toe wanneer men de weg nadert. Tussen 50 en 0 meter neemt de concentratie van palladium toe met 39% en die van koolwaterstoffen met 60% (2). Omdat ze niet volledig zouden zijn geëlimineerd. Uitleg van Dr. Eric Lichtfouse: "Er zijn altijd releases van aromatische koolwaterstoffen (3) omdat sommige voertuigen slecht uitgerust zijn en de katalysatoren echt operationeel zijn bij een goede temperatuur. Vergeet niet dat de meeste auto's reizen maken die de 10-kilometers niet overschrijden ... "

"Alle schuldigen" En wat zou de schadelijkheid van deze drie metalen zijn, waarvan het meest giftige palladium is?

"Over de mens zijn de gevolgen niet bekend, maar studies naar rattenlongcellen hebben aangetoond dat er veel toxische effecten zijn ", zegt onderzoeker Dijonnais. "Er is ook gevonden dat deze metalen, wanneer ze werden geassocieerd met een beetje organisch materiaal, erg oplosbaar waren en gemakkelijk door het bloed stroomden. "
Het gevoel van Dr. Eric Lichtfouse? "We zijn in dit bedrijf, wij automobilisten, allemaal schuldig! Het is echt nodig dat iedereen zich realiseert dat het nodig is om het verkeer tot een minimum te beperken, "zegt hij. "Het omvat ook de ontwikkeling van andere middelen van voortbeweging zoals treinen, elektrische auto's, brandstofcellen ... Als we dergelijke resten in de velden vinden, stel je je hun concentratie in de stad dan voor? "

Cyrill Bignault


(1) Geïnteresseerde personen kunnen dit artikel in het Engels op de site raadplegen www.agronomie-journal.org
(2) Volgens de studie werden de hoogste doses palladium, 23-nanogrammen per gram gras gevonden tussen 0- en 10-meters van de weg. De onderzoekers hebben ook voor dezelfde afstand 260 ng aan aromatische koolwaterstoffen per gram gras geregistreerd.
(3) Koolwaterstoffen, waarvan sommige kankerverwekkend zijn, komen uit uitlaatgassen en worden geproduceerd door de onvolledige verbranding van benzine en gasolie.



We zijn allemaal schuldig ... maar de fabrikanten die deze rotzooi maken, wat zijn ze? Oh ja ze zijn RIJK ...

http://www.lejsl.com/actu/setl/20080903.JSA5236.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 05/09/08, 21:35

:pijl: Ja, ik heb gehoord dat het meer dan 10-jaren is geweest dat het probleem bekend is in de VS, vooral in Californië, vervuilde staat en leider in termen van de strijd tegen autovervuiling ...

Ik opende en ledigde de HS-katalysator uit mijn auto. Het bevat een honingraatkeramiek dat bekrast en stoffig is en de componenten in de atmosfeer verwerpt.
Ik heb deze katalysator nog steeds niet teruggeplaatst in mijn auto ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 109-gasten