Weinig fabel over belastingen in Frankrijk

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 04/11/13, 21:37

0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 05/11/13, 00:55

het beste is het einde
Voor degenen die het begrijpen, is er geen uitleg nodig.
Voor degenen die het niet begrepen, is geen verklaring mogelijk.


Ik ben het volledig eens met het perverse effect van een te progressieve belastingheffing

maar er is erger: de inkomstenbelasting is een belachelijk laag onderdeel van de staatsbegroting

het grootste deel van het budget is btw! zonder enige progressiviteit: bijna iedereen betaalt btw ... wie ontsnapt aan btw? degenen die hun geld rechtstreeks in het buitenland uitgeven: toerisme bijvoorbeeld ... wie reist het meest? de rijksten ... dus de rijksten ontsnappen vaker aan de hoogste belasting die de btw is

nog een verpletterende belasting: sociale lasten, die de lonen effectief verpletteren ... wie kan eraan ontsnappen? degenen die directe dividenden ontvangen

we hebben daarom belastingen die minder zeker belasten dan we als bevoorrecht zouden kunnen bestempelen

2 e pervers effect: in plaats van iedereen duidelijk op een onvermijdelijke manier te belasten, creëren we een nationale sport van belastingoptimalisatie die iedereen demoraliseert ... door iedereen de indruk te geven dat ze worden misleid door de staat als het geen list vindt om belasting te ontduiken

ultiem pervers effect: moeilijkheid om een ​​bedrijf op te richten: iedereen met zijn kleine trucje om minder te betalen, heeft geen zin om ze te delen

wie had een schok van vereenvoudiging beloofd?

Ik zie liever meerdere complicaties

voorbeeld CICE werkgelegenheid concurrentievermogen belastingkrediet: om het concurrentievermogen te verbeteren, zou een verlaging van de heffing te eenvoudig zijn geweest: om de zaken ingewikkelder te maken, werd dit gedaan in de vorm van een belastingkrediet, te laat betaald, maar met recht op een gratis krediet bij de bank zodat bedrijven sneller over geld kunnen beschikken ... zo'n gascentrale dat kleine bedrijven niet de middelen hebben om het nodige papierwerk te doen: dus lastvermindering alleen voor grote bedrijven!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 05/11/13, 09:08

Toeval? Gisteravond over France3 een documentaire waarin bijna belastingen in Frankrijk worden onderzocht.
Alle belastingen inbegrepen, de middenklasse wordt het meest belast tegen 50% en de minst belaste de rijkste tegen 32%. De gemiddelde belasting van de meest kansarmen bedraagt ​​ongeveer 40% ... volgens een geïnterviewde leraar economie ...
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 05/11/13, 14:11

en ja "degenen die belasting betalen, moeten gelukkig zijn, het is een teken dat ze gelukkig zijn!"

Christophe schreef:Nou, zodra we mensen aan bepaalde waarheden herinneren, vind ik het leuk ...

Zou u niet hetzelfde type zijn bij de stakende ambtenaren?
: Mrgreen: : Mrgreen:


uh wat is het rapport?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 05/11/13, 23:13

Hier, aangezien we het over geld hebben: http://fr.wikipedia.org/wiki/Classement ... es_en_2012

Het heeft even geduurd voordat ik mijn weg vond in de cijfers in de tabel, met name de omzet van Total in 2012 :schok:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 06/11/13, 00:30

de indeling naar omzet zegt niet veel: het doet denken aan de simpele verkoper zoals crossroads en auchan die een grote omzet maken met weinig toegevoegde waarde


als we alle omzet van de onderaannemers die betrokken zijn bij de constructie van auto's bij elkaar optellen, vinden we een totale omzet die groter is dan de omzet van een bedrijf dat alles zou doen van A tot Z

maar we vinden geen kolom met toegevoegde waarde

logischer als we de meerwaarde van meerdere bedrijven toevoegen, de meerwaarde zou precies hetzelfde zijn als alles in hetzelfde bedrijf zou gebeuren

in de economie is het altijd hetzelfde: het zijn altijd de minst significante cijfers die naar voren worden gebracht zodat er niets wordt begrepen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 06/11/13, 13:41

chatelot16 schreef:de indeling naar omzet zegt niet veel: het doet denken aan de simpele verkoper zoals crossroads en auchan die een grote omzet maken met weinig toegevoegde waarde
...
in de economie is het altijd hetzelfde: het zijn altijd de minst significante cijfers die naar voren worden gebracht zodat er niets wordt begrepen

Toegegeven, de omzet van een bedrijf is een relatief gegeven dat in detail moet worden geanalyseerd, maar ik wilde de link leggen met de informatie over "belastingoptimalisatie" waardoor de meeste van deze Franse bedrijven nauwelijks iets hoeven te betalen belasting in Frankrijk. Bovendien geeft de tabel het% van de omzet dat in Frankrijk wordt gerealiseerd, wat een begin is van informatie over de Franse belasting van deze bedrijven

Voorbeeld: 23% voor TOTAAL op een jaaromzet van ... € 200 !!! (dat is 061) en ik durf te wedden dat de 000% van de Franse omzet zelfs een tekort geeft : Mrgreen: de bonnen zijn voor het buitenland, de onkosten zijn voor Frankrijk!

Heeft u, om bij dit onderwerp te blijven, het tv-verslag over mevrouw Bettencourt gezien? ...
Een ruwe schatting van het inkomen (waarvan een groot deel grotendeels onbekend is) van deze charmante dame kondigt ongeveer 200 € per jaar aan alleen aan dividenden op Loréal-aandelen (omdat ze het zeker waard is ...).

De efficiëntie van zijn "vermogensoptimalisator", sorry ... van zijn "vermogensbeheerder", stelt hem in staat gedeeltelijk te "ontsnappen" aan de Franse belasting, sorry ... "om te optimaliseren" gedeeltelijk zijn Franse belasting.

Het zet je aan het denken over zulke bedragen. In het bijzonder over het feit dat als het geld met meer evenwicht zou worden verdeeld, of gewoon opnieuw in de economie van het land zou worden geïnjecteerd in plaats van bij de aankoop van een eiland aan de andere kant van de planeet (eiland trouwens die arme Liliane niet eens wist dat ze ...) misschien zou de crisis voor sommige burgers minder zwaar zijn.

Kortom, zoals ik vaak tegen mijn collega-economen aan de balie van Café de la Gare zeg: "De economie is uiteindelijk zo simpel als sanitair: als er enerzijds te grote leidingen zijn die een groot deel van de stroom afvoeren. , onvermijdelijk is de andere geen druppel! CQFD "... : Mrgreen:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 06/11/13, 13:44

Tot 1985 was de vennootschapsbelasting onder Giscard ook 50% nu is het ongeveer 35%. Zou er een probleem zijn en bovendien maakt Total in Frankrijk geen winst zo weinig belasting. Ik betaal ongeveer 500 euro aan inkomstenbelasting en 3000 euro aan onroerende voorheffing die niet worden geïndexeerd naar het inkomen maar naar de goederen die eigendom zijn geweest, ik specificeer dat mijn aangiften zonder fraude worden gedaan. Een smicardboer met 200 ha betaalt geen inkomstenbelasting maar wordt op het land afgeslacht.

Alles is in orde.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 06/11/13, 13:47

raymon schreef:Een smicardboer met 200 ha betaalt geen inkomstenbelasting maar wordt op het land afgeslacht.

Zoals wat is de belasting van Liliane goed geoptimaliseerd: het is beter om een ​​exotisch onbewoond eiland te kopen dan een Franse boerderij!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 06/11/13, 13:54

Kom op, laten we niet te jaloers zijn ... hier is een kleine droom: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... -21186.JPG

(sorry, Liliane, als je me leest ... kusjes)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten