BBP, groei en ecologie: waarom blokkeert het?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Gilgamesh
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 144
Inschrijving: 11/07/07, 19:51




par Gilgamesh » 07/04/08, 20:18

De artikelen zijn erg interessant en het helpt om veel dingen te begrijpen ... waarom normale mensen draaien en draaien zonder ooit iets gedaan te krijgen.
0 x
er is geen absolute waarheid in het rijk van de verschijnselen

Gilgamesh
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 07/04/08, 20:51

Uh kunt u uw opmerking toelichten? : Idee: :?
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 08/04/08, 00:27

Gilgamesj schreef:Hallo...

Ik wil bijdragen met een artikel van alterinfo waarin heel goed wordt uitgelegd wat er nu gebeurt:

http://www.alterinfo.net/L-arnaque-mone ... 18457.html

Het is door ons ervan bewust te worden dat we de eerste stap zetten om onze rechten terug te winnen. Ecologische problemen zijn goed verbonden met dit onderwerp omdat ze slechts het resultaat zijn van dit soort onverantwoordelijke en criminele houding.


Uitstekend artikel. Ik geloof dat de conclusie juist is om te volgen

Een nieuwe planetaire crack zal snel optreden als gevolg van de geprogrammeerde koersdaling van de dollar die, zoals ik u herinner, momenteel wordt gebruikt als een internationale reservevaluta. Dit is het moment om van onze gekozen functionarissen een volledige revisie van het monetaire systeem te eisen, zodat het echt ten dienste staat van de economie en niet langer het instrument van de macht van een rijke minderheid.
0 x
Gilgamesh
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 144
Inschrijving: 11/07/07, 19:51




par Gilgamesh » 08/04/08, 10:40

Christophe schreef:Uh kunt u uw opmerking toelichten? : Idee: :?




bad - dat verklaart waarom er een voortdurende verwatering van rijkdom is en omdat zelfs in een groeiscenario de algemene situatie van de bevolking steeds precairer wordt. Bij ons vóór de revolutie was het minimumloon 15 euro (1974) maar we konden 3000 kopje koffie met hoeveelheid kopen en bovendien was Portugal destijds een arm land - vandaag is een minimumloon ongeveer 420 euro maar dat is genoeg voor 700 kopje koffie. Het laat zien dat economische groei de bevolking niet dient en dat het slechts een nieuwe methode van slavernij is.
0 x
er is geen absolute waarheid in het rijk van de verschijnselen



Gilgamesh
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 08/04/08, 11:13

Ja ... We zitten altijd in een feodale samenleving, de heren hebben gewoon geen zwaarden meer, maar costars ... : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 14/09/09, 08:41

In een artikel werd zware kritiek geleverd op de "heilige BBP, beschermheer van de ministers van economie en financiën en handelaren" in de Elzas! Twee positieve (of verrassende) dingen over dit artikel:

a) de Elzasser zijn historisch gezien aan de rechterkant
b) ze zijn nogal "conservatief"

Heel goed, het gaat!

4 redenen om het BBP te overschrijden

BBP meet niet het essentiële


Het bruto binnenlands product (BBP) meet de totale productie door betaald werk. Alles wat kan worden verkocht of dat een monetaire meerwaarde heeft, verhoogt het bbp (en dus de groei), ongeacht of dit bijdraagt ​​aan individueel of collectief welzijn.

De vernietiging van het Amazone-regenwoud is een activiteit die het wereldwijde bbp verhoogt, ondanks het verdwijnen van ecosystemen en de effecten op het klimaat. In dezelfde geest zijn verkeersongevallen, die de gezondheidszorg en de auto-industrie doen werken, uitstekend voor het BBP ...

De plaats van de indicator in de oriëntatie van het overheidsbeleid werd in de jaren zeventig ter discussie gesteld, met name in het verslag van de Club van Rome over "grenzen aan groei". Dan door het verschijnen van "duurzame ontwikkeling" in het jargon van de Verenigde Naties: sociale gelijkheid en ecologische duurzaamheid moeten economische groei vergezellen.

In de jaren negentig werd de Human Development Index (HDI) gecreëerd, die geletterdheid, levensverwachting en BBP in koopkrachtpariteit combineerde.

Maar de Indiase Amartya Sen, die de Commissie co-voorzitter is van welvaartsindicatoren, acht de HDI ongeschikt voor ontwikkelde landen.

Volgens hem is het noodzakelijk om na te denken over een nieuwe index "die verklaart waarom sommige mensen in rijke landen hun levensomstandigheden niet zien verbeteren wanneer het BBP toeneemt", met "nieuwe criteria, zoals bijvoorbeeld het werkloosheidspercentage. "(Interview op 20 minuten, 8 januari 2008).

BBP is niet verantwoordelijk voor ongelijkheid

In Frankrijk steeg het BBP, in constante euro's, van 966,2 miljard in 1982 naar 1593,7 miljard in 2006, of meer dan 60%. Maar tegelijkertijd stagneerde het gemiddelde salaris ten gunste van erfgoedinkomsten, gelooft Roland Pfefferkorn, directeur van het Instituut voor Sociologie aan de Universiteit van Straatsburg (1). Hij is lid van het Inequality Alert Network, dat de BIP40 heeft gecreëerd, "barometer van ongelijkheid en armoede". Deze index toont de toename van economische en sociale verschillen.

Onder de zestig criteria van BIP 40 (huisvesting, gezondheid, justitie, enz.), Toont dat van academisch succes bijvoorbeeld aan dat op grote scholen (Polytechnic, HEC, enz.) Het aandeel van kinderen uit arbeidersklasse-achtergronden (werknemers, werknemers, ambachtslieden, enz.) daalde van 30% naar 9% in 50 jaar. "INSEE, die beweerde dat de ongelijkheden niet vooruitgingen, is sindsdien geëvolueerd met betrekking tot deze kwestie", legt Roland Pfefferkorn uit. "Zijn laatste enquêtes houden meer rekening met financiële inkomsten (met name aandelen en obligaties) en het voordeel van eigenaren die geen huur betalen, wat onze schattingen bevestigt. "

De directeur-generaal van INSEE, Jean-Philippe Cotis, is van mening dat de inkomensverdeling met nieuwe indicatoren in aanmerking moet worden genomen, zelfs als het BBP "de benchmark moet blijven".

BBP vergeet de non-profitsector

Het BBP "omvat geen essentiële bijdragen aan welzijn", zegt Jean Gadrey: "In Frankrijk zijn er tien tot twaalf miljoen vrijwilligers in verenigingen, of meer dan een miljoen fulltime equivalente banen. Maar deze activiteit komt nergens voor, net als huishoudelijk werk, dat niettemin volumes vertegenwoordigt die vergelijkbaar zijn met die van betaald werk. "

Een mogelijk model zou de echte voortgangsindex kunnen zijn: we trekken sociale en milieukosten af ​​van het BBP en we voegen de waarden van vrijwilligerswerk, onderwijs, enz. Toe.

In de Verenigde Staten stagneert "echte vooruitgang" sinds het midden van de jaren zeventig en vertegenwoordigde minder dan de helft van het BBP in 2004. Maar de IPV struikelt met name over de moeilijkheid om een ​​prijs te stellen voor ecologische diensten (zoals bestuiving door bijen).

GDP meet geen ecologische voetafdruk

Bij gebrek aan een "internationaal model" heeft China 2007 ook opgegeven om een ​​"groen BBP" te bedenken, door het verlies aan natuurlijk erfgoed als gevolg van menselijke activiteiten van het BBP af te trekken en de kosten die zijn gemaakt om deze effecten te corrigeren. "Deze zouden tussen 3 en 8% van het BBP vertegenwoordigen", zegt Oliver Zwirner, econoom bij de DG-omgeving van de Europese Commissie.

Hij is van mening dat het BBP niet als referentie kan worden opgegeven, maar dat dit moet worden aangevuld met andere betrouwbare indices, zoals de ecologische voetafdruk (2). Dit meet het gebied dat nodig is om de hulpbronnen te produceren die een bevolking verbruikt en het afval ervan op te nemen. De ecologische voetafdruk van Frankrijk is dus 4,9 ha per inwoner, tegen 0,9 ha voor een Indiaan en 9,4 voor een Amerikaan. De drempel van duurzaamheid voor de planeet is 2,1 ha ... De mensheid zou daarom vandaag meer diensten uit de natuur consumeren dan het ecosysteem kan regenereren, het equivalent van 1,3 planet. Vandaar de theorieën van "degrowth", gericht op het radicaal transformeren van onze manier van leven.

SB
(1) Auteur van "Ongelijkheden en sociale relaties. Klasse rapporten, geslacht rapporten ”, La Dispute, 2007

(2) Lees Aurélien Boutaud, Natacha Gondran, "The ecologische voetafdruk", The Discovery, 2009


Bron: Elzas http://www.lalsace.fr/fr/france-monde/a ... e-PIB.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 14/09/09, 20:43

Uitstekend artikel!
Het probleem met ons "systeem" is dat het is gebaseerd op een concept van exponentiële groei, maar er is niets in het universum dat oneindig kan groeien ... absoluut niets!, En helaas hebben onze economen en anderen handhavers van de wereld negeren dit Absolute principe royaal!
Maar zoals Coluche zei "onze politici zijn niet dom, ze doen het met opzet" ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 15/09/09, 10:39

Ja, het hele probleem is er: het BBP is niet gemaakt voor een eindig systeem ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6991
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914




par gegyx » 23/03/10, 14:50

Hoge werkloosheid om inflatie te voorkomen (giftig voor huurders).

http://french-revolution-2.blog.fr/2008 ... s~3657054/
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 23/03/10, 16:54

Hallo allemaal :)
BBP is niet de indicator die we nodig hebben. Ik zou slechts één voorbeeld toevoegen aan uw lange lijst: Katerina. Niets wordt in aanmerking genomen om dit hulpmiddel te devalueren en het neemt toe tijdens een natuurramp, ondanks het economische, sociale en ecologische verlies :schok:

Maar ik denk dat onze geliefde leiders geen slaven zijn van het BBP, noch van kapitaal, en zeker niet van een wereld plot. Ze hebben simpelweg geen kracht en vooral geen mogelijkheid om te manoeuvreren. Voorbeeld: de CO2-belasting. Ik had echt niet gedacht dat een idioot als Sarko tegen zijn kamp en zijn waarden zou ingaan. Om de waarheid te zeggen, schoot hij zichzelf in de voet.
De verkiezingsbelangen (perspectief 5 ongeveer) zijn onverenigbaar met een echte inzet (dat wat ons 100 jaar interesseert). Kent u een gekozen functionaris die auto's in het stadscentrum verbiedt? Ik denk echter niet dat hij wordt betaald door het wereldbedrijf. Het is eerder om politiek succes te vermijden. Samenvattend laten we Bukowski citeren:

"politiek is de kunst om vliegen te irriteren"

Bovendien is het democratische proces verschrikkelijk traag en levert het alleen compromissen op als het niet niets is ... Er is alleen te kijken naar de resultaten van de Top van Kopenhagen, waarvan de oplossingen echt winstgevend zijn maar meer dan 30 jaar overgeslagen.

Laten we tot slot de nutteloosheid van de meeste verkiezingskwesties niet vergeten. Alle Fransen haten kapitaal, maar ze stemmen er altijd voor! en de enkelingen die ertegen staan, zijn grotendeels beperkt andouille ... Om dit te illustreren, kijk naar de aflevering van The Simsons die gisteravond op W9 werd uitgezonden (dsl, ik ben de titel vergeten), of Mr Burns werd bijna gouverneur. Of alleen de 2007-campagne.

Het is echt jammer, maar ik denk dat democratie in tegenspraak is met ons fundamenteel humanistische verlangen. In feite, als ze een slechte start hebben, denk ik dat de Chinezen echte doelen voor ons zullen bereiken (nou ja, de doelen die van hen zijn)

De Romeinen benoemden een dictator in het geval van een crisis, waardoor hun republiek kon doorgaan ondanks de gevaren gedurende 500-jaren. Welnu, deze democratie was verre van perfect, en dit systeem (de benoeming van een imperator) was kort voor de republiek, maar geef toe dat we in termen van duurzaamheid of bewustzijn van de kwesties vandaag verre van kunnen opscheppen 'hui. Trouwens, de 5e republiek heeft een dergelijk apparaat, gelukkig nooit gebruikt.
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 144-gasten