IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Remundo » 03/08/23, 09:38

Ik heb met opzet de olieverversingen te veel gespreid om te zien of de olie verontreinigd was door de brandstof, en het moet worden erkend dat dit niet het geval is.

Volgens mijn spreadsheet heb ik dankzij E11+Elektriciteit meer dan € 000 bespaard in vergelijking met rijden op benzine.

Eind augustus gaan we de GTE85 knuffelen met een oliewissel van motor en versnellingsbak en een wissel van de 4 schokbrekers bij een onafhankelijke garage.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Macro » 03/08/23, 10:02

Sorry ... ik had de onderstreepte zin in het rapport verkeerd gelezen ... mijn zieke brein had de betekenis van de zin volledig omgekeerd : Oops:
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Christophe » 06/08/23, 16:50

Ik heb 2 interessante feedback per e-mail van IESPM:

a) Slijtage-index

De slijtage-index is een "in-house" test die geen eenheid heeft. Het doel van deze test is het schatten van de aanwezigheid van ferromagnetische deeltjes waarvan de diameter in het algemeen te groot is om spectrometrisch te worden geanalyseerd.. Daarom is er niet noodzakelijkerwijs een correlatie tussen deze waarde en het verkregen ijzergehalte. Je hoort dat te wetenonder de 50 wordt de waarde als verwaarloosbaar beschouwd

b) Rekening houdend met de oliekm

Er moet ook worden opgemerkt dat de resultaten worden geïnterpreteerd op basis van de kilometerstand van de olie.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Flytox » 07/08/23, 00:04

Het is verrassend dat deze analyses de "houtskoolresten" die de olie zwart maken niet vermelden/meten. Ik had een artikel gevonden (van BMW?) waarin stond dat deze koolstofhoudende materialen op zichzelf niet catastrofaal waren, maar dat hun interactie met water (en bacteriën?) veel schade aanrichtte / de olie aanzienlijk aantastte (vooral de viscositeit?). Ze hadden een instrument op een aantal van hun voertuigen waarmee ze konden monitoren en dus konden voorspellen wanneer het nodig was om af te tappen.

Voor Remundo nemen deze koolstofhoudende materialen voor onbepaalde tijd toe in uw olie, u zult uiteindelijk meer koolstof dan olie hebben met uw 85000 km zonder olieverversing. : Mrgreen: . Auto's hebben nu een servolus om stationair aan te kunnen, maar bij oude auto's (zonder elektronica), als je bekend bent met het stationaire geluid, hoor je het veranderen na het verversen van de olie en gaat het stationaire toerental omhoog met 100 tpm/min. De olie verslijt ook en dat zou je ook op je brandstof moeten zien na het verversen van de olie.
2 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Remundo » 07/08/23, 00:19

De olie had 75 km, maar het is misleidend omdat ik maar 000% thermisch doe

De geanalyseerde olie was 3 jaar oud en 30 km.

Eind augustus hebben we er nieuwe olie in gedaan.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Christophe » 07/08/23, 11:37

Remundo schreef:Eind augustus hebben we er nieuwe olie in gedaan.


Wat ? Je had de olieverversing (olie geanalyseerd) nog niet gedaan???
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Christophe » 07/08/23, 11:39

Flytox schreef:Het is verrassend dat deze analyses de "houtskoolresten" die de olie zwart maken niet vermelden/meten. Ik had een artikel gevonden (van BMW?) waarin stond dat deze koolstofhoudende materialen op zichzelf niet catastrofaal waren, maar dat hun interactie met water (en bacteriën?) veel schade aanrichtte / de olie aanzienlijk aantastte (vooral de viscositeit?). Ze hadden een instrument op een aantal van hun voertuigen waarmee ze konden monitoren en dus konden voorspellen wanneer het nodig was om af te tappen.

Voor Remundo nemen deze koolstofhoudende materialen voor onbepaalde tijd toe in uw olie, u zult uiteindelijk meer koolstof dan olie hebben met uw 85000 km zonder olieverversing. : Mrgreen: . Auto's hebben nu een servolus om stationair aan te kunnen, maar bij oude auto's (zonder elektronica), als je bekend bent met het stationaire geluid, hoor je het veranderen na het verversen van de olie en gaat het stationaire toerental omhoog met 100 tpm/min. De olie verslijt ook en dat zou je ook op je brandstof moeten zien na het verversen van de olie.


Goed punt en ik weet niet waarom ze het niet doen ... 7/10 van de geanalyseerde elementen weet ik niet echt wat dat betekent ... en daarna heb ik niet al te veel gekeken ... : Mrgreen:

Maar zou het koolstofgehalte niet gekoppeld zijn aan de viscositeit? Een zeer "koolzuurhoudende" olie is veel dikker, minder vloeibaar... en kan leiden tot motorstoringen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Remundo » 07/08/23, 11:56

Christophe schreef:
Remundo schreef:Eind augustus hebben we er nieuwe olie in gedaan.


Wat ? Je had de olieverversing (olie geanalyseerd) nog niet gedaan???

niet :P
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Christophe » 07/08/23, 12:17

:schok:

Wie is de heilige van de mechanica? Zou dat niet de heilige Christoffel zijn? : Mrgreen:

In jouw plaats zou ik tot hem bidden...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Betreft: IESPM-motorolie-analyses: slijtage en motormechanica, vergelijking van waarden en resultaten




par Remundo » 07/08/23, 13:16

het houdt me niet uit mijn slaap. : Wink:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 153-gasten