CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par sicetaitsimple » 27/11/23, 18:48

GuyGadeboisLeRetour schreef:Je kunt tegenwoordig niet "je debat beperken tot het natuurlijke klimaat",

Eigenlijk betekent dat niet zoveel. Of het nu “origineel”, “natuurlijk” of van antropogene oorsprong is, het maakt de CO2 in de atmosfeer niet uit. De moleculen zijn niet “gemarkeerd”
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par izentrop » 27/11/23, 19:03

sicetaitsimple schreef: De moleculen zijn niet “gemarkeerd”
http://acces.ens-lyon.fr/acces/formatio ... -profs.pdf

In 2010: https://gml.noaa.gov/outreach/isotopes/index.html
Beeld
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par sicetaitsimple » 27/11/23, 19:41

Oké, ik had moeten schrijven: 'moleculen zijn dat niet' individueel gemarkeerd
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par izentrop » 27/11/23, 19:54

Sorry, maar uit isotopenanalyse blijkt dat ze individueel gemarkeerd zijn. Een koolstofatoom uit fossiele brandstoffen onderscheidt zich duidelijk door het lage aandeel 14C
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par sicetaitsimple » 27/11/23, 20:39

izentrop schreef:Sorry, maar uit isotopenanalyse blijkt dat ze individueel gemarkeerd zijn. Een koolstofatoom uit fossiele brandstoffen onderscheidt zich duidelijk door het lage aandeel 14C

Oké, ik heb het artikel gelezen, interessant... Maar ik geef je een willekeurig CO2-molecuul uit de lucht, kun jij (of iemand anders) de oorsprong ervan bepalen? Nee...
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par Ahmed » 27/11/23, 21:21

...en het ergste is dat de oorsprong ervan absoluut geen belang heeft! : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par sicetaitsimple » 27/11/23, 21:35

Ahmed schreef:...en het ergste is dat de oorsprong ervan absoluut geen belang heeft! : Mrgreen:

ja, dat is een beetje wat ik hierboven schreef:Of het nu “origineel”, “natuurlijk” of van antropogene oorsprong is, het maakt de CO2 in de atmosfeer niet uit.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par izentrop » 27/11/23, 21:46

Ahmed schreef:...en het ergste is dat de oorsprong ervan absoluut geen belang heeft! : Mrgreen:
Geweldig integendeel voor wetenschappers. Ik begrijp niet waarom de interesse je ontgaat :schok:

Hierdoor kunnen onderzoekers, door een luchtmonster te analyseren met een massaspectrometer, de oorsprong van de aanwezige CO2 bepalen en zo het fossiele en "natuurlijke" deel kunnen aantonen, tabel die ik iets hierboven heb geplaatst : Arrowu:

En vele andere inventarissen https://gml.noaa.gov/outreach/isotopes/c14tellsus.html
De geschiedenis van CO2 https://gml.noaa.gov/outreach/isotopes/mixing.html
Lokale luchtverontreinigingsstatus https://gml.noaa.gov/outreach/isotopes/sampling.html

ext ...
Het relatieve aandeel van 13C in onze atmosfeer neemt in de loop van de tijd gestaag af. Vóór de industriële revolutie was δ13De C van onze atmosfeer ongeveer -6,5‰; Nu ligt de waarde rond de -8‰. Bedenk dat planten min 13C hebben ten opzichte van de atmosfeer (en daarom een ​​negatievere δ13C hebben van ongeveer -25‰). De meeste fossiele brandstoffen, zoals olie en steenkool, die oude plantaardige en dierlijke materialen zijn, hebben dezelfde δ13C-isotoop als andere planten. De jaarlijkse trend, d.w.z. de algehele afname van δ13C in de atmosfeer, wordt verklaard door de toevoeging van kooldioxide aan de atmosfeer, die afkomstig moet zijn van de terrestrische biosfeer en/of fossiele brandstoffen. We weten uit Δ14C-metingen, inventarisaties en andere bronnen dat deze afname te wijten is aan de uitstoot van fossiele brandstoffen, en een voorbeeld is van het Suess-effect.
https://gml.noaa.gov/outreach/isotopes/c13tellsus.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par Ahmed » 27/11/23, 23:02

De herkomst van CO2 heeft geen invloed op de opname ervan door planten, noch op het broeikaseffect; Dat wetenschappers hierdoor van streek zijn, geef ik grif toe, maar aangezien er in de praktijk niets uit deze resultaten zal voortkomen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Betreft: CO2 ppm, zon- en klimaatvariabiliteit




par izentrop » 28/11/23, 10:37

Als het aanvullend bewijs levert om sceptici die niet resistent zijn tegen de wetenschap en nauwkeurige gegevens te overtuigen om de evolutie van het beleid ter bestrijding van RC te volgen.

We kunnen daarom niet zeggen dat "in de praktijk niets zal resulteren..."
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten