EV-laadstations.

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: EV-laadstations.




par sicetaitsimple » 07/12/23, 19:47

Macro schreef:En een elektrische snelweg te midden van citroenbomen in aanbouw op Sicilië. Toen ik daar in september tijdens een reis naartoe ging, volgde ik kilometers lang een andere snelweg die in aanbouw was... Er waren elke X meter portalen zoals die we zien op de treinlijnen thuis, maar het oppervlak was bitumen... Ik dacht dat het een elektrische was snelweg... Ik kan er nergens een spoor van vinden..


Misschien een gemengd spoor- en wegproject op hetzelfde traject?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: EV-laadstations.




par GuyGadeboisTheBack » 07/12/23, 19:49

Elektrische voertuigen opladen tijdens een ritje op de rug, goed idee!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: EV-laadstations.




par sicetaitsimple » 07/12/23, 21:07

GuyGadeboisLeRetour schreef:Elektrische voertuigen opladen tijdens een ritje op de rug, goed idee!


Hé, we horen er niets meer over, over meeliften voor privévoertuigen. Bestaat het nog steeds?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: EV-laadstations.




par GuyGadeboisTheBack » 07/12/23, 22:17

sicetaitsimple schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Elektrische voertuigen opladen tijdens een ritje op de rug, goed idee!


Hé, we horen er niets meer over, over meeliften voor privévoertuigen. Bestaat het nog steeds?

Helaas:
De autotreindienst van de SNCF is sinds december 2019 stopgezet
Leerzaam: https://www.voyagerentrain.fr/auto-train/

In Frankrijk is het dood voor individuen en stervende voor vracht, ook al hebben we een fantastische infrastructuur, terwijl in Zwitserland:
72,7% van het goederenvervoer in de Alpen per spoor in Zwitserland, 7% in Frankrijk: -35% zware vrachtwagens in Zwitserland, +22% in Frankrijk
https://www.ledauphine.com/environnemen ... -en-france

Corn:
Ruim vier jaar na de tragedie van de Mont-Blanc-tunnel wordt vandaag eindelijk de eerste Alpenspoorweg in gebruik genomen. Een eerste stap.

Een begin van een inhaalslag. Zo zou de ingebruikname vandaag van de eerste Frans-Italiaanse Alpenspoorweg (AFA) eruit kunnen zien, een gebied waarop Zwitserland en Oostenrijk verschillende stappen vooruit hebben gezet. Dit spoor zal nu, over een afstand van 175 kilometer, het station Bourgneur-Aiton, nabij Chambéry, in de Savoie, verbinden met dat van Orbassano, in de buitenwijken van Turijn, in Italië.
https://www.humanite.fr/societe/-/trans ... tage-enfin
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: EV-laadstations.




par phil59 » 08/12/23, 00:00

sicetaitsimple schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Elektrische voertuigen opladen tijdens een ritje op de rug, goed idee!


Hé, we horen er niets meer over, over meeliften voor privévoertuigen. Bestaat het nog steeds?


Sterker nog, er is tegenwoordig geen interesse meer, 500, 1000 km afleggen in een EV is geen prestatie meer, het kan zonder problemen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: EV-laadstations.




par phil59 » 08/12/23, 00:05

Christophe schreef:
Forhorse schreef:Niet genoeg terminals?
In 2020 misschien, bijna in 2024 niet, of je hebt stront in je ogen.


Voor het weinige dat ik op de snelweg doe, zijn de meeste terminals die ik daar zie ongebruikt... Grofweg zou ik zeggen 1/20...

Aan de andere kant had een van de laatste die ik zag de prijs op een "totem" zoals voor benzinestations, het was de eerste keer dat ik er een zag...vergat een foto te maken, maar ik denk dat het genoteerd stond 1* * €... door wat ik niet weet? Waarschijnlijk de 1.7 kWh?


Op de totalen staat het soms aangegeven, maar € 1.79 kan niet voor 10 kWh zijn.

Als het duur is, blijft het minder dan € 1 per kWh, maar minimaal € 0.30 per kWh.

Of misschien was het niet in Frankrijk...

In 2017-2018 al gerekend tegen 85 cent per kWh in Nederland.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: EV-laadstations.




par GuyGadeboisTheBack » 08/12/23, 00:48

phil59 schreef:
sicetaitsimple schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Elektrische voertuigen opladen tijdens een ritje op de rug, goed idee!


Hé, we horen er niets meer over, over meeliften voor privévoertuigen. Bestaat het nog steeds?


Sterker nog, er is tegenwoordig geen interesse meer, 500, 1000 km afleggen in een EV is geen prestatie meer, het kan zonder problemen.

Het belang is ecologisch en veilig. Hoeveel verbruikt een trein vol auto's? Kosten in Kw per vervoerde ton? En dan nog meer bandenslijtage, meer remblokslijtage, meer fijne deeltjes, afgezien van die van de trein. Minder ongelukken, minder verpletterde dieren, minder stress... lang leve het meeliften.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: EV-laadstations.




par phil59 » 09/12/23, 13:41

GuyGadeboisLeRetour schreef:
phil59 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Hé, we horen er niets meer over, over meeliften voor privévoertuigen. Bestaat het nog steeds?


Sterker nog, er is tegenwoordig geen interesse meer, 500, 1000 km afleggen in een EV is geen prestatie meer, het kan zonder problemen.

Het belang is ecologisch en veilig. Hoeveel verbruikt een trein vol auto's? Kosten in Kw per vervoerde ton? En dan nog meer bandenslijtage, meer remblokslijtage, meer fijne deeltjes, afgezien van die van de trein. Minder ongelukken, minder verpletterde dieren, minder stress... lang leve het meeliften.


We praten niet meer over de interesse die er misschien 5-10 jaar geleden was.

Er zou een volledig onderzoek gedaan moeten worden, maar zou een trein alleen voor EV’s minder verbruiken dan X EV’s?

De stress van de weg in het algemeen, ja, ongetwijfeld dezelfde VE-VT, de stressbelasting? Nee, er is meer.
.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: EV-laadstations.




par Remundo » 09/12/23, 13:55

Een trein vol elektrische voertuigen zal op een alternatieve route minder verbruiken dan losse elektrische voertuigen.

De trein heeft een bijzonder lage rolweerstand en heeft een aerodynamische weerstand over de hele lading, die erg lang is.

Maar dat is de theorie, de natuurkunde staat aan de goede kant, maar...

De infrastructuur voor het laden en lossen van voertuigen is extreem zwaar. En we zouden ex-nihilo buitenstedelijke stations en verkeersknooppunten moeten bouwen, want het lossen van EV-vrachtwagens (of andere) in een stadscentrum, terwijl we anderen ophalen, hallo verzadiging van de wegen.

Het is vooral om deze reden dat meeliften wordt belemmerd.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: EV-laadstations.




par GuyGadeboisTheBack » 09/12/23, 14:46

Het is echter waar dat tegenwoordig, vooral in stedelijke gebieden, de wegen niet verzadigd zijn...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 190-gasten