Waterstof is een indirect broeikasgas (radicalen) 200 keer krachtiger dan CO2

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Remundo » 06/02/22, 16:27

interessant onderwerp...

we hebben nog steeds geluk, H2 is reactief in de atmosfeer om water te herstellen, het zou de vorming van ozon in de bovenste atmosfeer verstoren, zo lijkt het...

de factor 200 lijkt me dus een mouweffect. Een factor 200 over een kortere tijd, dus evenwichtig. Omdat een teveel aan CO2 in de atmosfeer duizenden jaren meegaat...

H2 is altijd een grote b@rdel geweest om te produceren, over te dragen en op te slaan met catastrofale opbrengsten.

Zelfs de beste brandstofcellen hebben een rendement van rond de 60%, wat rekening houdend met de stroomopwaartse (verkrijging, opslag, overdracht en verliezen) niet zo briljant is...

al tientallen jaren verwonderen we ons in de media over H2+ 1/2 O2 -> H2O zonder serieus geïnteresseerd te zijn in de hele keten van de waterstofsector.

Ik heb vaak geschreven dat de beste opslag van H2 op koolstofketens is...
1 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par GuyGadeboisTheBack » 06/02/22, 16:30

sicetaitsimple schreef:d.w.z. met een GWP van 200 een CO2-equivalent van 60 kg/MWh.

Dat is minder dan kernenergie, fotovoltaïsche energie, windenergie, kolen, stookolie.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par sicetaitsimple » 06/02/22, 16:59

GuyGadeboisLeRetour schreef:
sicetaitsimple schreef:d.w.z. met een GWP van 200 een CO2-equivalent van 60 kg/MWh.

Dat is minder dan kernenergie, fotovoltaïsche energie, windenergie, kolen, stookolie.

Die steenkool of stookolie, het is zo goed als zeker (met het voorbehoud bij de "200" en bij het "1% lek".
Of het nu gaat om kernenergie, PV of wind, u hebt het helemaal bij het verkeerde eind, want om "koolstofarme" waterstof te produceren, moet u eerst een kern-, PV- of windenergiecentrale bouwen om de waterstofproductie-installatie te bevoorraden! Wetende dat de conversie-efficiëntie van elektriciteit naar waterstof in alle gevallen laag zal zijn.
Nou, je hebt een goede kans gemist om geen onzin te praten, het kan gebeuren.....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 17:27

GuyGadeboisLeRetour schreef:
sicetaitsimple schreef:d.w.z. met een GWP van 200 een CO2-equivalent van 60 kg/MWh.

Dat is minder dan kernenergie, fotovoltaïsche energie, windenergie, kolen, stookolie.


Nee want het is een berekening op primaire energie… wil je stroom, dan heb je *2,5 nodig…
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 17:29

Remundo schreef:Ik heb vaak geschreven dat de beste opslag van H2 op koolstofketens is...


Niet zeker… er is ook stikstof als serieuze kandidaat!
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Ahmed » 06/02/22, 17:54

Het geplande gebruik van waterstof komt niet overeen met een technische noodzaak, maar met een economische. Het gebod van fictief kapitaal kan alleen illusies wekken (dit is de voorwaarde van zijn werking) als het steunt op een minimum aan dragers van hoop op tastbare activiteiten, zelfs als deze van twijfelachtig nut zijn (maar het nut is gelukkig secundair!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par sicetaitsimple » 06/02/22, 18:32

Ahmed schreef:Het geplande gebruik van waterstof komt niet overeen met een technische noodzaak, maar met een economische. Het gebod van fictief kapitaal kan alleen illusies wekken (dit is de voorwaarde van zijn werking) als het steunt op een minimum aan dragers van hoop op tastbare activiteiten, zelfs als deze van twijfelachtig nut zijn (maar het nut is gelukkig secundair!).


Ik neem aan dat je het over injectie hebt en niet over een gerechtelijk bevel, hoewel .....
Wat de "dragers van hoop" betreft, lijkt het simpele feit dat het gebruik van het H2-molecuul waar nodig wordt vervangen (raffinage, productie van meststoffen, enz.) door over te schakelen van methaanreforming op elektrolyse, mij nog steeds een vooruitgang (zeker je hoeft me niet te vertellen dat het gedicteerd is door een wankelend kapitalisme op zoek naar alle kansen om te overleven etc.. etc.. bij voorbaat dank ik begin het liedje te kennen).
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Ahmed » 06/02/22, 18:40

Dit is niet de oriëntatie van deze sector van dit gas, althans in Europa, en de kostprijs zou een afschrikmiddel zijn voor massale toepassingen... Bovendien zijn deze laatste niet zo zichtbaar als de voortstuwing van voertuigen in stedelijke gebieden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 19:04

Ahmed schreef:Het geplande gebruik van waterstof komt niet overeen met een technische noodzaak, maar met een economische. Het gebod van fictief kapitaal kan alleen illusies wekken (dit is de voorwaarde van zijn werking) als het steunt op een minimum aan dragers van hoop op tastbare activiteiten, zelfs als deze van twijfelachtig nut zijn (maar het nut is gelukkig secundair!).


...

De basis van vooruitgang is hoop...waarop heb je dit bericht getypt? Een speld? Ik betwijfel het ten zeerste! : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Waterstof is een indirect broeikasgas 200 keer krachtiger dan CO2




par Christophe » 06/02/22, 19:07

Ahmed schreef:Dit is niet de oriëntatie van deze sector van dit gas, althans in Europa, en de kostprijs zou een afschrikmiddel zijn voor massale toepassingen... Bovendien zijn deze laatste niet zo zichtbaar als de voortstuwing van voertuigen in stedelijke gebieden.


Er zijn een paar bussen en pompen bij H2 in Europa en een paar taxi's in Parijs lijkt mij (zie over de auto bij H2)...

Het blijft voorlopig een niche... maar het is niet het debat over DIT onderwerp...
1 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 110-gasten