Transformeer een warmwaterboiler op zonne-energie (of stookolie) in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 15/11/23, 13:57

izentrop schreef:Een onafhankelijke thermostaat zo dicht mogelijk bij de spoel die door de warmtepomp wordt gebruikt, zo niet bovenaan de tank?


Eh, wat ik de ECS-thermostaat noem (die de ECS-PAC-circulator activeerde, dus de stroom en dus de warmtepomp, die een flowsensor heeft), dat is alles, hij wordt in een thermowell in het bovenste deel van de ballon geplaatst, echt niet ver van de uitwisseling...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 15/11/23, 17:26

Oké, ik wist het niet meer.
Als we uw diagram mogen geloven, zou deze boven de spoel worden geplaatst, terwijl deze lager zou moeten zijn, zodat uw Pac te vroeg zou stoppen :? :?
U kunt proberen de uitschakeltemperatuur van de thermostaat te verhogen om dit te zien.

Zoek de afstelpositie en probeer deze temperatuur te verhogen om uw warmtepomp langer te laten werken.

Beeld
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 16/11/23, 10:57

alors :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 16/11/23, 11:18

Het is een diagram, de spoel is in het echt anders... op dit diagram komt de warmtepomp niet eens voor, hij is 15 jaar oud...

Maar er is de locatie van de thermostaat (mechanische thermometer) en de hydraulische aansluitingen (gereserveerd indien nodig)…

De thermostaat waar ik toegang toe heb is uiteraard variabel, maar ik heb geen toegang tot de 40 max van de warmtepomp…
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 16/11/23, 13:38

Christophe schreef:Het nadeel van deze werking is dat de warmtepomp veel meer korte cycli doet, terwijl ik voorheen 3 tot 4 cycli van ongeveer 30 minuten per dag had...
Christophe schreef:De thermostaat waar ik toegang toe heb is uiteraard variabel, maar ik heb geen toegang tot de 40 max van de warmtepomp…
Je mag de instelling van de warmtepomp niet aanraken, maar ik denk dat het verhogen van de instelling van de mechanische thermostaat die de circulatiepomp een beetje regelt het mogelijk zou maken deze tijdsduur met 30 minuten/dag te verlengen, om te proberen de watertemperatuur op die manier te verhogen die u momenteel heeft, zonder dat de circulator constant draait.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 18/11/23, 14:40

Heb je geprobeerd?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 18/11/23, 15:20

Wat geprobeerd?

Izy, als de ECS-PAC-circulator 24 uur per dag draait, komt dat omdat ik de instelling van de ECS-thermostaat heb verhoogd, aangezien deze de activering regelt (gecontroleerd?)... eigenlijk is de ECS-thermostaat nu niet meer handig, het is gewoon de circulatieschakelaar: deze staat altijd op max...

Na analyse van de verbruiks- en omgevingstemperatuurcurven na een paar dagen in deze configuratie I elke 2 uur een start gedurende ongeveer 10 minuten compressorbedrijf (= 12 * 0.167 = 2u/dag)...VS 4 start per dag van 25 tot 30 min gedurende de eerste 2 seizoenen...( = ook ongeveer 2u/dag...Hoe vreemd is dat! : Mrgreen: )

Maar ik verbruik elke dag iets meer: ​​van 1.2 naar 1.3 kWh naar 1.6 naar 1.7 kWh...(+ 30%)

Alleen de circulatiepomp in de minimumpositie (wanneer de warmtepomp niet draait) is 0.01 * 22 = 0.22 kWh/dag...voordat deze 0.03 * 2 = 0.06 kWh/dag verbruikte, dus het eigen verbruik van de warmtepomp ging van:

- Seizoen 1 en 2: 1.25 - 0.06 = 1.2 kWh/dag
- Seizoen 3: 1.65 - 0.22 = 1.4 kWh/dag

De compressor draait dus iets meer (+17% van de tijd) maar voor een iets hogere warmwatertemperatuur (verbeterd comfort)...

Aan de andere kant, als ik de SWW-circulatiepomp in deze configuratie op hoge snelheid zet (wat de beste instelling was voor seizoen 1 en 2), explodeert het dagelijkse verbruik naar 2.5 kWh... (met 24 * 0.03 = 0.72 kWh circulatiepomp verbruik en 1.8 kWh verbruik PAC)...

Dus hier is de nieuwe configuratie, lijkt mij beter, maar het zorgt voor meer opstartcycli...Is dit echt vervelend (= voortijdige slijtage?) voor een warmtepomp? Een koelkast moet ook zo'n tien keer per dag opstarten...

Nou, nog steeds niemand die een soortgelijke montage wil doen? : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par izentrop » 18/11/23, 18:29

Bedankt voor de gedetailleerde feedback.
Ik dacht dat er een tussenpositie zou kunnen zijn tussen te vroeg uitschakelen en continue werking van de circulatiepomp... Als je tevreden bent met de 30% meer, is alles in orde : Wink:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par Christophe » 23/11/23, 08:13

De tussenpositie is hoe seizoen 1 en 2 werken... : Lol: : Mrgreen:
1 x
jean_le_preux_
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/12/23, 12:43
x 1

Re: Transformeer een warmwaterboiler (of stookolie) op zonne-energie in een thermodynamische boiler met een kleine zwembadwarmtepomp




par jean_le_preux_ » 16/12/23, 12:50

Hallo,

Bravo voor dit project en zeer interessante feedback over de invloed van flow.
Ik ben een soortgelijk project aan het plannen en ik vroeg me af wat het corrosieaspect is: in tegenstelling tot een verwarmingscircuit met een SWW-tank, worden de zwembadwarmtepomp en zijn leidingen niet beschermd door een anti-zuurstofbarrière. Denkt u dat dit de corrosie van de ballon kan versnellen of is dit anekdotisch?
Bedankt!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 126-gasten