De luiaardboomgaard: haal meer dan biologisch fruit zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 10/06/21, 23:13

Mijn muur van bramen op 10 m.
Midden in een dodger, nooit bewaterd.
DSC02907.JPG
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 11/06/21, 08:48

Ah, ja, het is best mooi en het is een briesje!
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 15/06/21, 09:25

Goed nieuws, ik ben terug het veld in gegaan om het een en ander te bespreken en mee te leven met de vorige eigenaar.

Er is een kersenboom die behoorlijk goede kersen geeft (hij is klein... maar laten we zeggen dat hij 2 meter hoog is?), er is ook een wijnstok (westkant van het huis... ik denk erover om hem aan een draad te leiden die zal aansluiten bij een paal) waarvan de voet vrij groot is.

Een deel van de plaats waar we de heg willen leiden, heeft al enkele braamstruiken, wat me doet vermoeden dat de grond geen gebrek aan water heeft. Zodat we ze op hun plek kunnen houden!

Een collega heeft een tweede vijgenboom naast de zijne staan, die gaat hij mij geven als we intrekken.
1 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 17/06/21, 09:39

Heeft een van jullie een goede kennis van citrusvruchten? Ik heb nog steeds geen sluitend antwoord gevonden op mijn vraag: is het mogelijk om citrus te rijden in een gematigd klimaat zoals het mijne?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14980
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par GuyGadeboisTheBack » 17/06/21, 12:50

Onderstaande temperaturen hebben betrekking op bomen in de grond die al goed ingeburgerd zijn, 5 tot 6 jaar oud zijn en vrij zijn van ziekten of parasieten die hen zouden kunnen verzwakken.

Limoen uit Mexico limoen: (citrus aurantifolia): -3 graden.
Tahiti limoen limoen: (citrus latifolia) -4 graden. (met de neiging om het laken te verliezen bij sterke wind en lage temperatuur). Gebruikte ti-punch en andere parfums.
Citroen: -3 tot -4 graden. De citroenboom wordt gebruikt in gekonfijt fruit en jam.
Limequat: -3 tot -4 graden.
Bergamotboom: -5 tot -6 graden. De bergamotboom wordt gebruikt in de parfumerie, bergamotthee en snoepparfum.
Citroenboom: -5 tot -6 graden. Inclusief citroenboom van de 4 seizoenen
Calamondin: (oranje appartement) -5 tot -6 graden (de bonte variëteit van calamondin is iets minder resistent -4 tot -5 graden).
Combava: -4 tot -5 graden. Gebruikt als bijgerecht en kruid bij het koken. (Hier leest u hoe u kaffir-limoen kunt kweken)
Echte tropische pompelmoes (citrus maxima) -6 tot -7 graden.
Clementine: -7 tot -8 graden.
Gewone mandarijn: -7 tot -8 graden.
Sinaasappelboom: -7 tot -8 graden.
Pomelo: (citrus paradisi): -7 tot -8 graden. De pomelo star ruby ​​​​variëteit produceert fruit met roze vruchtvlees.
Zure sinaasappel (bittere sinaasappel) -9 graden. Gebruikt in de parfumerie en bij het distilleren van Cointreau en Grand Marnier-alcohol, sinaasappelmarmelade of als sierboom.
Mandarijn satsumat: -10 -12 graden. Het fruit bevriest van -3 tot -4 graden
Kumquat: -10 -12 graden. Het fruit bevriest van -3 -4 graden.
Poncirus trifoliata: -20 graden. De enige bladverliezende citrusvrucht.
https://www.jardiner-malin.fr/fiche/res ... hiver.html
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 17/06/21, 13:38

Oh, bedankt Guy. Verhelderend en behoorlijk gedetailleerd! Het zal mij helpen. vooral de stekkers erachter.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14980
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par GuyGadeboisTheBack » 17/06/21, 13:42

Rajqawee schrijft:Oh, bedankt Guy. Verhelderend en behoorlijk gedetailleerd! Het zal mij helpen. vooral de stekkers erachter.

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Exnihiloest » 17/06/21, 19:32

Rajqawee schrijft:...
Er is een kersenboom die behoorlijk goede kersen geeft (hij is klein... maar laten we zeggen dat hij 2 meter hoog is?)...

Ook hier en die heb ik eergisteren net geplukt, een beetje voorbarig. Waarom voortijdig? Vanwege de vogels.

Als iemand me echt een luie truc vindt om ze weg te houden, ben ik een nemer.

Niets zou dit jaar zijn gebleven zonder drastische maatregelen: continue audio-uitzendingen van alarmoproepen van vogels van de betreffende soort (merels, eksters, gaaien, kraaien, lijsters) + diverse bizarre geluiden (sirenes, gepiep, enz.) . Maar de vogels wennen er uiteindelijk aan en de buren klagen. :) Omdat ze bang worden van het klikgeluid, heb ik er een paar opgenomen, met een pauze van 15 seconden, dus een verrassingseffect na de stilte. Maar zelfs topo, ze wennen. Merels zijn de ergste, echt hels! Heel dit wereldje pikt links en rechts, maakt zelden de begonnen kers af, negeert het als het op de grond is gevallen, kortom, echte sagouins. En dit alles, ondanks mijn harde werk aan het ontwikkelen van de audiobestanden! Want voor de rest doet de kersenboom het heel goed op zichzelf.

Deze kersenboom geeft weinig maar goede kersen en is te groot om er een net in te doen. Wat is de luie oplossing? Schandpaal een merel om als voorbeeld te dienen? De katapult als voorheen? De Japanse robot met laserschieten? Hulp!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14980
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par GuyGadeboisTheBack » 17/06/21, 19:45

Soort beschermd door de Vogelrichtlijn van 1979, ingedeeld in bijlage II inzake het behoud van de vogelstand. Het is verboden de merels, hun nesten en broedsels te schaden, op straffe van vervolging en wettelijke sancties. Deze soort is nog steeds bejaagbaar in Frankrijk.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 17/06/21, 23:16

GuyGadeboisLeRetour schreef:Onderstaande temperaturen hebben betrekking op bomen in de grond die al goed ingeburgerd zijn, 5 tot 6 jaar oud zijn en vrij zijn van ziekten of parasieten die hen zouden kunnen verzwakken.

Limoen uit Mexico limoen: (citrus aurantifolia): -3 graden.
Tahiti limoen limoen: (citrus latifolia) -4 graden. (met de neiging om het laken te verliezen bij sterke wind en lage temperatuur). Gebruikte ti-punch en andere parfums.
Citroen: -3 tot -4 graden. De citroenboom wordt gebruikt in gekonfijt fruit en jam.
Limequat: -3 tot -4 graden.
Bergamotboom: -5 tot -6 graden. De bergamotboom wordt gebruikt in de parfumerie, bergamotthee en snoepparfum.
Citroenboom: -5 tot -6 graden. Inclusief citroenboom van de 4 seizoenen
Calamondin: (oranje appartement) -5 tot -6 graden (de bonte variëteit van calamondin is iets minder resistent -4 tot -5 graden).
Combava: -4 tot -5 graden. Gebruikt als bijgerecht en kruid bij het koken. (Hier leest u hoe u kaffir-limoen kunt kweken)
Echte tropische pompelmoes (citrus maxima) -6 tot -7 graden.
Clementine: -7 tot -8 graden.
Gewone mandarijn: -7 tot -8 graden.
Sinaasappelboom: -7 tot -8 graden.
Pomelo: (citrus paradisi): -7 tot -8 graden. De pomelo star ruby ​​​​variëteit produceert fruit met roze vruchtvlees.
Zure sinaasappel (bittere sinaasappel) -9 graden. Gebruikt in de parfumerie en bij het distilleren van Cointreau en Grand Marnier-alcohol, sinaasappelmarmelade of als sierboom.
Mandarijn satsumat: -10 -12 graden. Het fruit bevriest van -3 tot -4 graden
Kumquat: -10 -12 graden. Het fruit bevriest van -3 -4 graden.
Poncirus trifoliata: -20 graden. De enige bladverliezende citrusvrucht.
https://www.jardiner-malin.fr/fiche/res ... hiver.html


Ik ken niet een van de lijst omdat ik het in cultuur heb gezien.
het inspireert gewoon.
de Poncirus, ik zal het uitzoeken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 219 gasten