De luiaardboomgaard: haal meer dan biologisch fruit zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

De luiaardboomgaard: haal meer dan biologisch fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 01/06/21, 15:40

Ik heb deze draad gemaakt door schaamteloos de titel van de draad van de moestuin te herhalen.

Gezien het succes van de andere thread, lijkt deze mij zijn plaats te hebben, nietwaar? Bovendien zou dit meer zichtbaarheid mogelijk maken door bepaalde onderwerpen in de tuin misschien op slot te doen.

Als het onnodig lijkt, zeg het dan en verwijder het onderwerp.

Ik stel voor dat het hier gaat om alle vruchten van planten met "hoge takken" (we laten in de moestuin fruit van "lage teelt" zoals rood fruit, meloenen, watermeloenen .... gewoon voor de categorisering)

Ik lanceer een eerste onderwerp: op ons toekomstige land denk ik natuurlijk aan fruitteelt. Omdat mijn land 2000m² is, wil ik ook geen te grote boomgaard overwegen. Het blijkt dat ik, op het zuiden, een kleine tegenoverliggende woning heb met een naburig huis. Dit zal technisch gezien de "bodem" van mijn land zijn, dus ik overweeg een fruithaag, met een beperkte hoogte (maximaal 2 m), om ook mijn zicht op de Pyreneeën erachter niet af te snijden;)


Heeft iemand ooit fruit op deze manier getest? In heg?

Kom op, laten we gemotiveerd raken! De concurrentie is zwaar, de andere draad is 2000 pagina's :D
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Christophe » 01/06/21, 16:17

Dus dat interesseert me en ik wil testen op mijn macroframbozen, zwarte bessen en rode aalbessen (geen macro, daar is niets seksueels aan jou daar!) ... dat is alles wat ik in fruit heb ... eh zijn de bessen hoog genoeg?

Ik heb een appelboom en hij is lusteloos sinds hij meer dan 10 jaar geleden werd geplant ... dus zonder veel hoop, maar als hij het een beetje kan stimuleren ??? (Ik had al maairesten aan zijn voeten gelegd)

ik zal foto's maken...
0 x
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 670
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par SixK » 01/06/21, 17:18

Voor fruitbomen in hagen zijn er zuilvormige bomen.
een specialiteit uit Delbard (je vindt het bij jardiland, groentewinkel en normaal gesproken truffel):
https://www.georgesdelbard.com/store/ar ... olonnaires

Dit zijn bomen met een zwak wortelgestel, afhankelijk van de soort kunnen we er om de 80cm een ​​aantal steken.

De vruchten nog niet geproefd, ik zou je niet meteen kunnen vertellen of de smaakkant volgt.

Dan zijn er nog de fruitbomen met traliewerk die als haag kunnen dienen (voornamelijk peren- en appelbomen).

De "lianen" bomen zoals de wijnstok of de kiwi.
De hazelaar, verder doet hij het goed in hagen.

Van al deze fruitbomen weet ik echter niet zeker of er in de winter bladeren over zijn.
Voor groenblijvend gebladerte moet de citroenboom (en in het algemeen citrusvruchten) het lukken. (aan de andere kant houdt het maximaal -4 tot -8 ° C vast voor de beste acclimatisatie)

SixK
1 x
Optimisten uitgevonden vliegtuigen, parachutes pessimistisch. George Bernard Shaw.
Dacht persoonlijk, ik beter begrijpen waarom de grote bazen uitvinder van de gouden handdruk.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Christophe » 01/06/21, 18:33

Dit is mijn huis ...

2 zwarte bessen op het ZUIDEN ('s ochtends in de schaduw van een wilg)

zwarte bes.jpg
cassis.jpg (434.14 KiB) 4640 keer bekeken


Mijn frambozenbos. Ik had 10 jaar geleden veel planten en soorten geplant ... zoals 5 of 6 variëteiten, maar slechts één paste zich goed aan en reproduceerde zich op dit stuk land, oriëntatie WEST en land gedeeld met brandnetels (die ik van tijd tot tijd pluk) en voor rode hazelnoten:

framboos.jpg


Mijn gammele appelboom die 14 wordt... wat jammer! Nou, hij miste waarschijnlijk een beetje maat, maar toch ... er is ergens anders een probleem !! : Cry:

appelboom.jpg
pommier.jpg (409.59 KiB) 4640 keer bekeken


Krenten in Macro (deze groeit goed maar dit jaar niets of bijna niets door de late vorst)

macro.jpg
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 01/06/21, 23:45

Rajqawee schrijft:
Als het onnodig lijkt, zeg het dan en verwijder het onderwerp.

Ik overweeg een fruithaag, met beperkte hoogte (max. 2m)

Heeft iemand ooit fruit op deze manier getest? In heg?

Kom op, laten we gemotiveerd raken! De concurrentie is zwaar, de andere draad is 2000 pagina's :D


heel goed onderwerp.

pas op voor de fruithaag, appelbomen, perenbomen, enz.... Het is mooi om te zien maar moeilijk te domineren. Met de haag is luiheid niet mogelijk!
Het is absoluut noodzakelijk om te weten hoe je deze bomen moet snoeien, in de winter, in de zomer, anders word je snel overweldigd door hun hoogte. Het vertragen van de groeikracht van een fruitboom is niet eenvoudig.
Het kiezen van de juiste onderstammen is erg belangrijk. De bomen recht of schuin planten?
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 01/06/21, 23:48

Christophe schreef:Dit is mijn huis ...



Mijn gammele appelboom die 14 wordt... wat jammer! Nou, hij miste waarschijnlijk een beetje maat, maar toch ... er is ergens anders een probleem !!



Geef mij deze appelboom en over een paar jaar, tussen de 2 en 5 jaar, doe ik er iets goeds mee!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Christophe » 02/06/21, 00:13

Ahah heel grappig...geef liever hier je tips zodat het thuis beter presteert...

Ik beloof je dat ik je over 1 jaar 4 kg appels zal sturen : Cheesy:
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 02/06/21, 08:50

Wat betreft de haag, zijn er zoveel interventies per jaar?

Ik stelde me (misschien dom) voor dat het eigenlijk een maat vertegenwoordigde om de hoogte te beperken, maar één maat per jaar is niet het einde van de wereld... zeker als we het vergelijken met een klassieke haag die hij ook 1 tot 2 keer per jaar moet snoeien jaar, maar dat hij niets anders voortbrengt dan bladeren!

En dan weet ik het niet, ik hou van het idee van een rij perzikbomen, appelbomen, perenbomen ... een beetje in de war, die fruit geven!

Ik heb mezelf natuurlijk wel een beetje bijgeleerd, ik heb de Bouché-Thomas methode gezien, waarvan ik de resultaten niet betwist maar waarvan ik het principe niet helemaal begrijp: zit het nut in het feit dat de bomen, hellend samenkomen? Of is het de hoek van de takken die de vruchtzetting bevordert? Beide ?
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par pi-r » 02/06/21, 20:16

Ik ben niet bedreven in fruitbomen ... maar er is er een die een grote diversiteit biedt, die veel fouten vergeeft en die het snoeien graag ondersteunt, zelfs als ze niet volgens de regels van de kunst zijn: de VIJGENBOOM!
de mijne hebben het door de jaren heen verdragen....
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 02/06/21, 23:26

Christophe schreef:Aaah heel grappig...

moet ik deze opmerking opvatten in welke mate? : Mrgreen:
Ik heb anderen gered dan deze, maar ik was erbij.

Tips, hier ken ik geen massa's, de ervaring heb ik liever. Maar zou de boom niet wat basiszorg missen?
zonder basiszorg, zonder voorzorg, is er geen wonder te verwachten.
Wat is onderstam? is het geschikt voor uw grondsoort? is het geschikt voor het snel zetten van fruit of niet? is het een hoge hengel?
de kofferbak is gebogen, waarom? toen het werd geplant waren de wortels correct?
hoe is het geplant? volgens de regels van de kunst? is het een geënte boom van een kwekerij? Heeft dit ras een bestuiver nodig? Past het bij jouw regio?

Ik zie het in bloei, wat gebeurt er met ze tijdens het seizoen? Worden ze opgegeten door roofdieren of slachtoffers van schimmels?
Zijn de vruchten aangetast door korst? van de monilia? echte meeldauw?
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 349-gasten