Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 11/07/20, 21:42

Bedankt voor deze bronnen. Ik was me niet bewust van dit detail en ik had nooit een verband gelegd tussen Gilles Lemieux et Jean Pain. Ik heb de professor verschillende keren kort ontmoet Lemieux tijdens een verblijf in Frankrijk, maar ik had opgemerkt dat de BRF is ontstaan ​​uit de observatie van takken (of residuen van) waarop aardbeiplanten groeiden, waarvan observatie een onderzoeksproces aan de Universiteit van Laval zal volgen. .
Ik wist het ook goed Etienne Bonvallet die op nieuwe grondslagen de ideeën van Jean Pain, stierf op dat moment.
Ik heb ook geëxperimenteerd met de manier van composteren "Jean Pain", gewijzigd Bonvallet en het was allebei erg hebberig in water en niet gemakkelijk te bevochtigen ... dat gezegd hebbende, het resultaat blijft interessant, maar het is zeker niet voor een luie persoon.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/07/20, 23:10

Ahmed schreef:Bedankt voor deze bronnen. Ik was me niet bewust van dit detail en ik had nooit een verband gelegd tussen Gilles Lemieux et Jean Pain. Ik heb de professor verschillende keren kort ontmoet Lemieux tijdens een verblijf in Frankrijk, maar ik had opgemerkt dat de BRF is ontstaan ​​uit de observatie van takken (of residuen van) waarop aardbeiplanten groeiden, waarvan observatie een onderzoeksproces aan de Universiteit van Laval zal volgen. .
Ik wist het ook goed Etienne Bonvallet die op nieuwe grondslagen de ideeën van Jean Pain, stierf op dat moment.
Ik heb ook geëxperimenteerd met de manier van composteren "Jean Pain", gewijzigd Bonvallet en het was allebei erg hebberig in water en niet gemakkelijk te bevochtigen ... dat gezegd hebbende, het resultaat blijft interessant, maar het is zeker niet voor een luie persoon.


Oh oké.
Ja, Lemieux heeft het Jean Pain-systeem gepopulariseerd en geperfectioneerd, dat helaas te vroeg stierf.
Jammer want het was echt een prima voorloper.
Hij heeft verdomde aubergines, ik weet niet waar ze vandaan komen, maar ik heb ze nog nooit gezien.
Misschien was het gewoon een variëteit van de tijd of het was de manier van cultiveren in alle gevallen van heilige planten van meer dan 1 m hoog ...

Het zou ongetwijfeld zijn geëvolueerd als hij had geleefd, maar anderen hebben het met succes voor hem verzorgd.

Ik weet niet of Lemieux in zijn werken naar dit bezoek verwijst, ongetwijfeld essentieel, althans om de effectiviteit van het principe van penseelcompost te zien

Daarna was het aan het werk.
Hooi is beter Beeld
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par izentrop » 12/07/20, 01:39

Ahmed schreef: Ik heb nog nooit grote problemen gezien omdat ik de data van indiensttreding van de echte BRF respecteer en ik neem deze niet op.
Door het minder dan 10 cm diep op te nemen, ontstaat er meer interactie tussen de BRF (die in de winter nat blijft) en het aërobe deel van de grond.
Aan de oppervlakte is de interactie slechts gedeeltelijk en duurt het daarom langer voordat humus ontstaat, dat is logisch.

Zo kon hij zijn resultaten op Waalse bodem kwantificeren. https://jardinierdumonde.be/download/fi ... 1594509473
Op andere gronden en in andere klimaten is de tijd van verergering en de intensiteit van de honger naar stikstof noodzakelijkerwijs anders.
het bewees ook dat compostering op het oppervlak, minder dan 10 cm, ongeveer tweemaal zoveel humus opleverde als een compost van het type Jean Pain, terwijl de levensduur van de grond werd verlengd
Wat Konrad en Mulet ook hadden opgemerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 12/07/20, 09:21

@ Izy: ja, daar ben ik het mee eens, maar aan de ene kant heb ik geen haast * 8) en aan de andere kant ben ik gehecht aan het aspect "bedekte grond" ...

* Aangezien ik al heel lang oefen, bevind ik me niet in een noodsituatie.

@ Adrien: het systeem Jean Painheeft in zijn huidige versie het theoretische voordeel dat het alle boomsoorten en alle dimensies kan accommoderen, wat de hulpbronnen vermenigvuldigt. Pre-compostering breekt inderdaad de polymeerketens die veel korter zijn in het jonge BRF-hout en in het laatste geval direct toegankelijk voor saprofytische schimmels.

Ik denk dat de kwestie van de BRF-hulpbron moet worden beoordeeld in relatie tot de huidige praktijk van compostering op stortplaatsen, waardoor het materiaal zowel qua volume als qua kwaliteit drastisch wordt verminderd.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 12/07/20, 10:49

Ahmed schreef:@ Izy: ja, daar ben ik het mee eens, maar aan de ene kant heb ik geen haast * 8) en aan de andere kant ben ik gehecht aan het aspect "bedekte grond" ...

* Aangezien ik al heel lang oefen, bevind ik me niet in een noodsituatie.

@ Adrien: het systeem Jean Painheeft in zijn huidige versie het theoretische voordeel dat het alle boomsoorten en alle dimensies kan accommoderen, wat de hulpbronnen vermenigvuldigt. Pre-compostering breekt inderdaad de polymeerketens die veel korter zijn in het jonge BRF-hout en in het laatste geval direct toegankelijk voor saprofytische schimmels.

Ik denk dat de kwestie van de BRF-hulpbron moet worden beoordeeld in relatie tot de huidige praktijk van compostering op stortplaatsen, waardoor het materiaal zowel qua volume als qua kwaliteit drastisch wordt verminderd.


OK ik snap het.

Nou, in die tijd was het nodig om alle bossen af ​​te vuren als ik kan zeggen.

Als ik op een dag naar de prullenbak ga 'en daar is de stapel hout, maak ik een foto ...

Maar plotseling vraag ik me af of ze het niet ter plekke composteren ... voor niets.
Ik weet dat de manager me vertelde dat ik mezelf kon dienen zoals ik wilde, maar het was behoorlijk onbeleefd en ik was een beetje terughoudend ... en dan moet je alles doen met een schop.

Maar wie weet nieuwe oppervlakken te koloniseren ...
Wanneer geef je het af?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 12/07/20, 12:20

In de herfst voor de BRF (uiteraard) en het hele seizoen voor het fijne en lommerrijke hout ...

Het zou leuk zijn om een ​​foto te hebben, ik vind het moeilijk te begrijpen wat het werkelijk is: logischerwijs gaan de afvalcontainers van de recyclingcentra naar een composteerplatform ...

PS: Ik zei dat ik de BRF niet heb opgenomen, maar het wordt vaak een beetje ingebouwd, zoals bijvoorbeeld tijdens de aardappeloogst, zelfs als het niet echt nodig is om alles om te draaien. ..
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 12/07/20, 15:12

Ahmed schreef:In de herfst voor de BRF (uiteraard) en het hele seizoen voor het fijne en lommerrijke hout ...

Het zou leuk zijn om een ​​foto te hebben, ik vind het moeilijk te begrijpen wat het werkelijk is: logischerwijs gaan de afvalcontainers van de recyclingcentra naar een composteerplatform ...

PS: Ik zei dat ik de BRF niet heb opgenomen, maar het wordt vaak een beetje ingebouwd, zoals bijvoorbeeld tijdens de aardappeloogst, zelfs als het niet echt nodig is om alles om te draaien. ..


Ok, zodra ik terug ga, maak ik de foto's
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par izentrop » 13/07/20, 01:01

Adrien (ex-nico239) schreef:Maar plotseling vraag ik me af of ze het niet ter plekke composteren ... voor niets.
Ik weet dat de manager me vertelde dat ik mezelf kon dienen zoals ik wilde, maar het was behoorlijk onbeleefd en ik was een beetje terughoudend ... en dan moet je alles doen met een schop.
Het is gedocumenteerd http://www.lombric.com/traiter-recycler ... compostage, ze doen dit om de volumes te verminderen.

Elke keer als ik met mijn kleine aanhanger van een halve kuub naar het recyclingcentrum ga, vul ik hem met een sneeuwschuiver. Wanneer ze na analyse beschikbaar komen, is de compost vaak droog en licht, het gaat snel.
Het is waar dat het nogal grof is. Ik heb een nogal hydromorfe aarde, echt beton. Het wordt steeds losser omdat ik dit soort compost op het oppervlak heb verwerkt en degene die ik maak met het grondmateriaal dat ik maak. Je kunt het geen BRF noemen, er zijn ook veel dode takken.
Elke 30 cm een ​​grove grelinette, een krokodil om de grote kluiten te breken en de wortels van brandnetel, kwakgras, winde en steeds minder kruipende boterbloemen te verwijderen.
Dit jaar deed ik dit in het voorjaar door tegelijkertijd 6 liter urine op te nemen. Ik heb geen honger naar stikstof opgemerkt.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par izentrop » 14/07/20, 15:56

Hallo naar
Een vergelijkende studie van drie soorten landbouw, drie verschillende bemestingswijzen van 1981 tot 2002: https://www.researchgate.net/publicatio ... mic_issues

- Conventioneel met kunstmest
- Biologisch met dierlijke mest
- Biologisch met plantaardige bemesting met groenbemesters, peulvruchten
resultaat:
Beeld

Het vervolg hier
Al bijna 40 jaar verzamelen we gegevens over verschillen in bodemgezondheid, gewasopbrengsten, energie-efficiëntie, watergebruik en -verontreiniging en de nutriëntendichtheid van gewassen die in biologische en conventionele systemen beheerd met verschillende niveaus van grondbewerking. https://rodaleinstitute.org/science/far ... tems-trial
Dernière édition par izentrop de 14 / 07 / 20, 16: 07, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 14/07/20, 16:04

izentrop schreef:Hallo naar
Een vergelijkende studie van drie soorten landbouw, drie verschillende bemestingswijzen van 1981 tot 2002: https://www.researchgate.net/publicatio ... mic_issues

- Conventioneel met kunstmest
- Biologisch met dierlijke mest
- Biologisch met plantaardige bemesting met groenbemesters, peulvruchten



Wat illustreert uw grafiek?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 156-gasten