Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 06/07/20, 17:33

Een "biologische" boerenvriend, producent van "biologische" zuurkoolkolen, die ik vrijdagavond ontmoette, bevestigde mij dat "gipspoeder" [opmerking: poederachtig, niet "gemalen" - te grof] effectief is tegen koolvlooienkevers in poedervorm .
1 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 06/07/20, 17:42

Did67 schreef:Een "biologische" boerenvriend, producent van "biologische" zuurkoolkolen, die ik vrijdagavond ontmoette, bevestigde mij dat "gipspoeder" [opmerking: poederachtig, niet "gemalen" - te grof] effectief is tegen koolvlooienkevers in poedervorm .


Welnu, ik heb heel fijn poedervormige diatomeeënaarde, dat zou voldoende moeten zijn (fijn genoeg om in een waterige suspensie te worden gebracht). Bedankt voor deze tip.
1 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 06/07/20, 19:15

Ja, het wordt ook vaak genoemd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par alkalisch » 06/07/20, 23:54

Paul72 schreef:
Did67 schreef:Een "biologische" boerenvriend, producent van "biologische" zuurkoolkolen, die ik vrijdagavond ontmoette, bevestigde mij dat "gipspoeder" [opmerking: poederachtig, niet "gemalen" - te grof] effectief is tegen koolvlooienkevers in poedervorm .


Welnu, ik heb heel fijn poedervormige diatomeeënaarde, dat zou voldoende moeten zijn (fijn genoeg om in een waterige suspensie te worden gebracht). Bedankt voor deze tip.

Ja, ik heb het op mijn rapen gedaan en het kalmeerde de vlooienkevers echt.
Plotseling merkte ik dat wat ik dacht dat onschuldige politieagenten waren, in werkelijkheid deze gekleurde insecten waren, zoals we hier zien https://www.ecosia.org/images?q=insecte+punaise+colorée
Er zijn rode en gele... ze bijten in kool, Oost-Indische kers en rucola, het droogt ze uit : Cry:
Ik laat de rucola voor ze achter (aan het einde van de cyclus) en verpletter er onderweg een paar. Ik hoop dat dat genoeg zal zijn.
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 07/07/20, 12:46

Ja, ik was deze ramp vergeten: de keren dat de kool de vlooienkevers overleeft, zijn het de bedwantsen die ze verslinden, of de rupsen.
Daar wilde ik het poeder preventief op de radijsjes testen, maar er is niets meer over: droog, geroosterd, plotseling verbrand. er waren 10 strekkende meter, alles was goed buiten, frisse en luchtige grond zonder erg vochtig te zijn, op de bodem van een heldere hooi "voor" van 10 cm breed dus beschut tegen de wind. Het was koel, niet heet. En toch heb ik het onderzocht, het is 100% uitgedroogd, niet eens gegeten!!! De tegelijkertijd gezaaide sperziebonen komen uit (ik heb een snufje bonen en een snufje radijsjes afgewisseld om de oppervlakte te optimaliseren terwijl de bonen groeien, vroege radijsjes)

Een toelichting??

Ik heb nog een paar overgebleven kolen waarop ik het poeder kan testen, evenals koolrabi die geen bladeren meer hebben maar de stengel leeft (het zijn sterke en ze gaan weg)
Kortom, het maakt me altijd meer bang om mijn herfst-winterradijsjes te zaaien, ik denk dat ik ga wachten tot eind augustus om ze te zaaien, ook al betekent dit dat ik ze onder een sluier moet dwingen (ik had er oorspronkelijk een paar gekocht om ze te beschermen vlooienkevers maar nog steeds niet geprobeerd..)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 07/07/20, 12:59

De vlooienkevers zullen binnenkort vertrekken.

Ik ook, bijna alle kool “verslagen”. Ik reken op het tweede seizoen, met planten die tegenwoordig in emmers tevoorschijn komen!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Moindreffor » 07/07/20, 13:03

Did67 schreef:De vlooienkevers zullen binnenkort vertrekken.

Ik ook, bijna alle kool “verslagen”. Ik reken op het tweede seizoen, met planten die tegenwoordig in emmers tevoorschijn komen!

Ik ga mijn spruitjes zaaien en dus omdat je nieuwe runderhartspruiten voorstelt
volgend jaar ga ik rodekool (eigen zaaien), bloemkool en broccoli proberen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 07/07/20, 15:53

Ik had er al een beetje op gerekend met zaailingen uit Brussel en Quintal d'Alsace (direct)... het wordt tijd dat we koolsoorten hebben die we graag eten.

2 Quintal is niet opgestaan
Twee anderen werden opgegeten... waarschijnlijk de sprinkhanen.
Ik moet Brussel opnieuw inzaaien of verplanten (dat voor een test niet rechtstreeks is gezaaid)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 07/07/20, 18:52

Adrien (ex-nico239) schreef:...waarschijnlijk de sprinkhanen.


Waarschijnlijk niet!!!

Ik zag er gisteren één en ik had geen camera bij de hand!!!! Ik had de intuïtie dat ik een video moest maken om een ​​misverstand te voorkomen!

De groene sprinkhaan is in wezen vleesetend en jaagt op prooien in planten, in hoog gras... De gelijkenis met sprinkhanen, een heel ander geslacht, bewijst hem een ​​grote slechte dienst. Ik zou een groene sprinkhaan zijn, ik zou meteen mijn uiterlijk veranderen! Het is suïcidaal, het arme ding.

https://www.jardiner-autrement.fr/fiche ... lle-verte/
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par GuyGadebois » 07/07/20, 19:16

Did67 schreef:De groene sprinkhaan is in wezen vleesetend en jaagt op prooien in planten, in hoog gras... De gelijkenis met sprinkhanen, een heel ander geslacht, bewijst hem een ​​grote slechte dienst.

Ik heb er een paar in de tuin en grijze kevers* (ook vleesetende) komen vaak bij mij langs in huis, waar ze op andere insecten jagen.

*Hier een mannetje:
Beeld
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 202 gasten