Eerste tuin, enkele uitdagingen ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 03/03/19, 17:53

Hallo,

Ik ben net begonnen met het huren van mijn eerste tuin, een moestuin, waarvoor ik de voorkeur zou geven aan een ecologische of zelfs "luie" aanpak.

Het land was braak en was al jaren niet meer bewerkt. Het is gelegen in de Puy-de-Dôme en a priori constant zonnig. Ik weet er niets van, maar ik heb de indruk dat de aarde relatief compact en kleiachtig is. Het bebouwbare perceel is ongeveer 16 m bij 7 m, met een helling van enkele graden in de lengterichting (in tegenstelling tot wat de afbeelding suggereert... :schok: ).

1551632113.jpg


(Sorry voor de oriëntatie...)

Beginner, ik ben op zoek naar advies op verschillende punten.

1. Ik heb vanmorgen gemaaid, ik ben van plan het residu als mulch achter te laten. Er zijn echter nog steeds grote graspollen en grazende vegetatie waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet? De graspollen eruit trekken, denk ik, maar de rest? bak?

2. Ik dacht erover om het land met een grlinette te bewerken, maar is dat genoeg voor land dat al enkele jaren braak ligt?

3. Ik word beperkt in water door natuurlijke aanvoer uit de lucht... Wat is de optimale oplossing om teruggewonnen water tegen lagere kosten te besparen? Poreuze pijp?

Ik zal later natuurlijk nog andere vragen hebben, vooral bij het plannen van gewassen, maar ik denk dat het al een goed begin is... : Wink:
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par phil53 » 03/03/19, 19:07

Als je echt lui wilt zijn, doe dan niets anders dan het hooi minstens vijftien centimeter uitspreiden, meer als je kunt. Vervolgens geeft het eerste jaar de voorkeur aan plantages zoals aardappelen, tomaten, kool en courgette. Grote groenten zijn makkelijker.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Christophe » 03/03/19, 21:15

skippie schreef:(Sorry voor de oriëntatie...)


Hallo en welkom hier

Ik veranderde de oriëntatie en gebruikte de bijlagefunctie zodat de afbeelding groot leek op de forum, doe hetzelfde voor je volgende afbeeldingen 8)
1 x
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 04/03/19, 15:30

Dankjewel. Ik heb een potentiële leverancier gevonden van oud hooi (3-4 jaar oud), ik zal kijken of ik dat kan redden.

Dus in dit geval werk ik helemaal niet op het land? Trek ik nog steeds aan de graspollen? Hoe zit het met de rest?

En als ik een infuus installeer, leg ik die dan onder of op het hooi?

Zo veel vragen... : Cheesy:
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par phil53 » 04/03/19, 17:02

Laat alles op zijn plaats. Druppelen is beter hieronder, maar achteraf installeren is gemakkelijker vind ik.
Aan de andere kant kun je de aardappelen leggen voordat je het hooi erin doet.
Als je distels, dokken en andere wortelgewassen hebt, zul je ze eruit moeten trekken terwijl ze door het hooi gaan. Het eerste jaar kan het vervelend zijn, de volgende jaren is er meer.
1 x
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 04/03/19, 21:55

Oké - ik ben in orde... : Cheesy:

Voor het bewateren zijn flexibele kanalen (bijv Aqua-Traxx ou T-band) zijn geschikt?

Remundo voor moderatie: gelieve niet te veel merken te linken na slechts 2 berichten, het ziet eruit als een beetje vermomde spam.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par chafoin zijn » 04/03/19, 21:55

Welkom!

U zou bijvoorbeeld de grassen die u gemaaid heeft en die we op de afbeelding zien al op een lijn of liever gezegd op een vierkant in het midden van uw perceel kunnen verzamelen om zo een dichte laag van 20cm te bekomen. Zo zullen de kruiden en grassen die eronder zitten afsterven omdat ze geen toegang meer hebben tot licht en gaat alles langzaam achteruit. Later aan te vullen met het gekochte hooi. In mei of juni kunt u dan tomaten of andere zomerplanten planten die u lekker vindt.

Ik hoop dat je je uitdagingen aangaat!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Adrien (voormalig nico239) » 05/03/19, 01:50

skippie schreef:Beginner, ik ben op zoek naar advies op verschillende punten.

1. Ik heb vanmorgen gemaaid, ik ben van plan het residu als mulch achter te laten. Er zijn echter nog steeds grote graspollen en grazende vegetatie waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet? De graspollen eruit trekken, denk ik, maar de rest? bak?

2. Ik dacht erover om het land met een grlinette te bewerken, maar is dat genoeg voor land dat al enkele jaren braak ligt?

3. Ik word beperkt in water door natuurlijke aanvoer uit de lucht... Wat is de optimale oplossing om teruggewonnen water tegen lagere kosten te besparen? Poreuze pijp?

Ik zal later natuurlijk nog andere vragen hebben, vooral bij het plannen van gewassen, maar ik denk dat het al een goed begin is... : Wink:




phil53 schreef:Als je echt lui wilt zijn, doe dan niets anders dan het hooi minstens vijftien centimeter uitspreiden, meer als je kunt. Vervolgens geeft het eerste jaar de voorkeur aan plantages zoals aardappelen, tomaten, kool en courgette. Grote groenten zijn makkelijker.



Ik had geen beter antwoord kunnen geven dan Phil... behalve misschien om 5 cm meer hooi toe te voegen aan zijn 15 cm... Beeld.

Even terzijde, een grote laag is beter dan een kleine.

Pas op, we zeiden hooi en geen stro...

Slechts een klein verschil misschien met de volgende post van phil... als je iets ziet dat niet is wat je hebt gezaaid, kruis het hooi in plaats van te trekken, je kunt het weer bedekken met hooi... Je zult zien dat jij het uiteindelijk bent die zal winnen. (Ik kibbel maar beide technieken zijn goed)

Aan de andere kant, laat het gras buiten de bedden groeien, het geeft je altijd gras om te maaien en/of toevluchtsoorden voor insecten of voedsel voor bestuivers... enz.

Ah ja, vergeet niet je bedden bedekt met hooi water te geven, ook al verbouw je daar niets.

Dat is het: cool, nietwaar?
1 x
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 05/03/19, 10:27

Remundo voor moderatie: gelieve niet te veel merken te linken na slechts 2 berichten, het ziet eruit als een beetje vermomde spam.

Als spammers links naar twee concurrerende merken op twee verschillende sites gaan plaatsen, wordt het geavanceerd... : Wink:

Ik plaats de links omdat de prijzen erg laag zijn in vergelijking met een "klassieke" infuus (tussen de 10 en 16 cent per meter!), ik hoopte meningen te hebben over dit soort apparatuur, en met name advies over de dikte (hier 150 of 200 µm voor de prijzen die ik zojuist heb gegeven, als het tot het dubbele gaat). Ik heb gelezen dat flexibele kanalen geen erg lange levensduur hebben: a priori ze moeten elk jaar worden vervangen, maar aangezien ik niet weet of ik deze tuin volgend jaar nog heb, lijkt het me op dit punt gepast (en ze zijn recyclebaar).

Voor het hooi is mijn goede plan verdwenen, alles is al weg (twee dagen na het plaatsen van de aankondiging...), ik zal iemand anders moeten zoeken. : Cry:

nico239 schreef:Ah ja, vergeet niet je bedden bedekt met hooi water te geven, ook al verbouw je daar niets.

Ik neem aan dat "plank" het jargon is voor "oppervlak"? :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Adrien (voormalig nico239) » 05/03/19, 10:46

skippie schreef:Ik plaats de links omdat de prijzen erg laag zijn in vergelijking met een "klassieke" infuus (tussen de 10 en 16 cent per meter!), ik hoopte meningen te hebben over dit soort apparatuur, en met name advies over de dikte (hier 150 of 200 µm voor de prijzen die ik zojuist heb gegeven, als het tot het dubbele gaat). Ik heb gelezen dat flexibele kanalen geen erg lange levensduur hebben: a priori ze moeten elk jaar worden vervangen, maar aangezien ik niet weet of ik deze tuin volgend jaar nog heb, lijkt het me op dit punt gepast (en ze zijn recyclebaar).


Over dit onderwerp kan ik je niet helpen omdat ik voor de beregening heb gekozen ... maar we zitten in het zuiden en we hebben nauwelijks vochtproblemen.

Het zou zelfs precies het tegenovergestelde zijn.

Het heeft sinds 20 december niet meer echt geregend of gesneeuwd, je kunt zien hoe je je tong uitsteekt.

Dat gezegd hebbende, het infuus is erg goed, maar het is meer werk.

skippie schreef:Voor het hooi is mijn goede plan verdwenen, alles is al weg (twee dagen na het plaatsen van de aankondiging...), ik zal iemand anders moeten zoeken. : Cry:

nico239 schreef:Ah ja, vergeet niet je bedden bedekt met hooi water te geven, ook al verbouw je daar niets.

Ik neem aan dat "plank" het jargon is voor "oppervlak"? :?


Ja sorry, de planken zijn eigenlijk de cultuuroppervlakken in tegenstelling tot de voetpassen.

“Klein” detail dat we een beetje overgeslagen hebben tijdens onze installatie: denk na over de organisatie van je lengte- en vooral breedteplanken.

Resultaat van onze onvoorbereidheid: vandaag doen we "alles opnieuw"

In feite is het ergonomie (dus luiheid) die volgens ons voorrang moet hebben....
Bij ons zijn dit vooral boards die niet te breed zijn, tussen de 60 en 80 cm breed afhankelijk van de lengte van je beenafstand.

Genoeg bewegingsruimte in de voetenruimte om comfortabel te zijn, met een kruiwagen te passeren, etc.

In principe geen gewassen hoeven te verpletteren om te oogsten of te verplaatsen

Dat gezegd hebbende, je moet ook niet pushen, iedereen doet ook een beetje naar eigen inzicht.

Ik geef je alleen ONZE ervaring en NIET hoe je het moet doen : Mrgreen:
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 220-gasten