Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
LobaLovo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 21/03/21, 17:29
x 3

Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par LobaLovo » 24/03/21, 14:22

Bonjour à toutes et à tous,

Klein presentatiestation om ons project uit te leggen (we zijn een stel) en het logboek van onze moestuin (eerste keer voor mij, Thibaut, 30 jaar oud).

Terrein:
* 2000 m2 rond een mooie stenen bourbonnaise, behoorlijk bebost met fruitbomen, loofbomen, een grote den (ziek ...) en een treurwilg.

* (Heel?) Kleiachtige aarde (ik heb de aarde nog niet laten analyseren ...), die veel water vasthoudt (deze winter vulde het water de gaten van oude stronken en het duurde enkele dagen om te infiltreren). Land dat nooit gecultiveerd is, dus het voordeel van nul te beginnen met rijke grond, maar met het nadeel van goed geworteld onkruid (met name grote kluiten haar) en zeer compacte grond.

* Veel aardewerk! Nog voordat er een deken werd gelegd, kon je al veel gietstukken zien.

* Aanwezigheid van veel '' wilde '' biodiversiteit met verschillende bloemen, bieslook, narcissen ... Verspreid over de grond.

Moestuin:

* Momenteel ongeveer 150 m2. Installatie in de herfst van een overkapping zonder grondbewerking met een laag dode bladeren (ongeveer 15 cm) + geweven zeildoek op rol. Sommige delen waren alleen bedekt met dode bladeren. Inderdaad, ik ontdekte de Potager du Laesseux pas twee weken geleden ...

* Daarom gedurende twee weken geleidelijk een dikke laag hooi opbouwen boven de dode bladeren.


* Verlangt naar het zaaien en planten van allerlei soorten fruit en groenten, vooral tomaten, paprika's, aardbeien, pastinaak, kool, prei, pompoen, maar ook peulvruchten, eetbare bloemen, honingbloemen.

Mijn gedachten en vragen:

Ik heb het eerste deel van de PP afgemaakt en kom het tweede te kort. Ik neem ook de tijd om alle informatie in de video's op YouTube te bekijken.

We hebben het geluk dat een buurman hooi produceert, in balen en ronde balen, we zijn voorstander van de kortsluiting.

Ik heb een paar vragen en ik zou het geweldig vinden om hulp te krijgen van de verschillende internetgebruikers ...

* Wat betreft het niet werken van de aarde en de opwarming ervan voor een kleigrond ... Didier roept de mogelijkheid op om het hooi te verwijderen zodat de aarde opwarmt, evenals een mogelijke passage van grelinette in het tweede deel. Kan ik het in deze volgorde doen?:

1) Verspreid het hooi voor een paar dagen bij mooi weer zodat de aarde opwarmt (een paar dagen? Een paar weken?)
2) Doorgang van de grelinette in lengte en breedte om de grond te `` beluchten ''
3) Verwijder het meeste onkruid dat ook na de valbedekking nog aanwezig is
4) Leg het hooi terug en begin direct met zaaien en planten in deze grond


* Kan ik wat betreft compostering aan het oppervlak keukenafval onder het hooi op het oppervlak plaatsen? Of moeten ze op het hooi worden gezet?

* Wanneer weten we wanneer we een laag hooi moeten toevoegen? Elke 6 maanden? Of elk seizoen?

* Ik zie al sporen en galerijen van woelmuizen in en onder mijn dekmantel van dode bladeren en hooi ... Weet je of de techniek van de hengel en de fles om geluid te maken echt effectief is? En dat van de geplette knoflook in de galerijen? Ik geef er de voorkeur aan om te waarschuwen voordat ik al mijn planten installeer ...

Hartelijk dank aan allen die de tijd nemen om ons te lezen en / of ons te adviseren.

We zijn bezig met het behouden van de biodiversiteit en het samenvoegen van de bodem, en het is met enorm veel plezier dat we deze `` techniek '' hebben ontdekt, evenals de inhoud van Didier en al diegenen die dit soort cultuur promoten.

Ik kijk er naar uit om met je te praten.

Thibaut
3 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par Moindreffor » 24/03/21, 15:49

hallo en welkom
Het eerste dat u moet onthouden, is dat u alles doet zoals u zich voelt, er zijn geen regels

het opwarmen van de grond, het is handig als je haast hebt, anders zal het uiteindelijk opwarmen, persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om in een terrine te zaaien en in een emmer te verplanten dan in de grond te zaaien en een warmere grond nodig te hebben

wanneer moet je hooi terugleggen, er is een keuze, je wilt in de winter een dode afdekking houden je legt hooi terug zodra je te veel onkruid ziet naar je zin, wil je een levende afdekking in de winter doe je er niet meer bij en je laat het groen groeien : Mrgreen: je zult het volgende jaar hooi doen, je kunt zelfs hooi verwijderen om aan het einde van de zomer kauwsnacks, spinazie, rapen, radijs te zaaien ...

en als laatste punt, wees geduldig, maar vanaf het eerste jaar zien we het verschil, maar aangezien je geen referentie hebt om te vergelijken, zul je dat in het tweede jaar, dus dit jaar, tegen jezelf zeggen dat je alles kunt proberen en observeren. .. en je creëert je referentiepunt

bovenal wens ik je veel plezier in je moestuin, oh ja, belangrijk punt vergeet het altaar in de schaduw niet om te dagdromen ...
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par Rajqawee » 24/03/21, 15:49

LobaLovo schreef:Bonjour à toutes et à tous,

Moestuin:

* Momenteel ongeveer 150 m2. Installatie in de herfst van een overkapping zonder grondbewerking met een laag dode bladeren (ongeveer 15 cm) + geweven zeildoek op rol. Sommige delen waren alleen bedekt met dode bladeren. Inderdaad, ik ontdekte de Potager du Laesseux pas twee weken geleden ...

* Daarom gedurende twee weken geleidelijk een dikke laag hooi opbouwen boven de dode bladeren.


* Verlangt naar het zaaien en planten van allerlei soorten fruit en groenten, vooral tomaten, paprika's, aardbeien, pastinaak, kool, prei, pompoen, maar ook peulvruchten, eetbare bloemen, honingbloemen.

Mijn gedachten en vragen:

* Kan ik wat betreft compostering aan het oppervlak keukenafval onder het hooi op het oppervlak plaatsen? Of moeten ze op het hooi worden gezet?

* Wanneer weten we wanneer we een laag hooi moeten toevoegen? Elke 6 maanden? Of elk seizoen?


Thibaut

Welkom!

Oppervlaktecompostering kan overal worden gedaan. Het gaat iets sneller onder het hooi, in een droge periode (omdat het daaronder langer nat blijft, bevordert de afbraak), anders verandert het niet veel. Het heeft de verdienste dat het de schillen en dergelijke "verstopt", als we dat lelijk vinden.

De vernieuwing van de bodembedekking hangt af van uw doelstellingen, en dit met name voor het beheer van de grasmat. Het hangt dus af van wat u wilt doen en van het onkruid dat in uw huis zal groeien. Het hangt ook af van het klimaat, want als het koud en / of erg droog is, vertraagt ​​de afbraak van OM merkbaar.
In principe, plaats het terug als het niet genoeg is, en het meeste hangt af van wat u probeert te bereiken :)
Voor mij was het ongeveer elke 6/8 maanden, in een niet erg dikke laag, want op Corsica (droog, bodemleven vertraagd vanaf juni).
1 x
Avatar de l'utilisateur
LobaLovo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 21/03/21, 17:29
x 3

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par LobaLovo » 24/03/21, 17:07

Moindreffor schreef:hallo en welkom
Het eerste dat u moet onthouden, is dat u alles doet zoals u zich voelt, er zijn geen regels

het opwarmen van de grond, het is handig als je haast hebt, anders zal het uiteindelijk opwarmen, persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om in een terrine te zaaien en in een emmer te verplanten dan in de grond te zaaien en een warmere grond nodig te hebben

wanneer moet je hooi terugleggen, er is een keuze, je wilt in de winter een dode afdekking houden je legt hooi terug zodra je te veel onkruid ziet naar je zin, wil je een levende afdekking in de winter doe je er niet meer bij en je laat het groen groeien : Mrgreen: je zult het volgende jaar hooi doen, je kunt zelfs hooi verwijderen om aan het einde van de zomer kauwsnacks, spinazie, rapen, radijs te zaaien ...

en als laatste punt, wees geduldig, maar vanaf het eerste jaar zien we het verschil, maar aangezien je geen referentie hebt om te vergelijken, zul je dat in het tweede jaar, dus dit jaar, tegen jezelf zeggen dat je alles kunt proberen en observeren. .. en je creëert je referentiepunt

bovenal wens ik je veel plezier in je moestuin, oh ja, belangrijk punt vergeet het altaar in de schaduw niet om te dagdromen ...


Heel erg bedankt voor je reactie Moindreffor!

Ik herken twee tekortkomingen in mijn persoonlijkheid: ik ben behoorlijk ongeduldig (ook al ben ik een zondaar ...) en ik heb de neiging om alles 'perfect' te willen doen : Cheesy:

Ik realiseer me inderdaad dat het verplanten in emmer minder risico geeft ten opzichte van de temperatuur van de grond. We mengen de twee, direct zaaien en verplanten, maar ik houd uw advies in gedachten.

Ok voor de luier. Hoe lang duurt het in het algemeen voordat het onkruid sterft als we in de maand maart ruim 20 cm hooi leggen? Het idee van een levende dekking bevalt me ​​erg ...

En ja, dit jaar is het test + test + test! Zonder enige verwachting!

De ligstoel zal onder een grote en mooie appelboom staan, net onder de optrekstang, ik ben een sportluiaard : Lol:


Welkom!

Oppervlaktecompostering kan overal worden gedaan. Het gaat iets sneller onder het hooi, in een droge periode (omdat het daaronder langer nat blijft, bevordert de afbraak), anders verandert het niet veel. Het heeft de verdienste dat het de schillen en dergelijke "verstopt", als we dat lelijk vinden.

De vernieuwing van de bodembedekking hangt af van uw doelstellingen, en dit met name voor het beheer van de grasmat. Het hangt dus af van wat u wilt doen en van het onkruid dat in uw huis zal groeien. Het hangt ook af van het klimaat, want als het koud en / of erg droog is, vertraagt ​​de afbraak van OM merkbaar.
In principe, plaats het terug als het niet genoeg is, en het meeste hangt af van wat u probeert te bereiken :)
Voor mij was het ongeveer elke 6/8 maanden, in een niet erg dikke laag, want op Corsica (droog, bodemleven vertraagd vanaf juni).


Bedankt voor je feedback Rajqawee!

U zit er goed in, Madame zal het waarderen dat de overblijfselen niet zichtbaar zijn : Cheesy:

Perfect voor de dikte, ik zie al veel onkruid terugduwen door de laag dode bladeren die ik eind oktober had aangebracht ... Dus ik zal niet aarzelen om hem terug te plaatsen!


PS: enkele kleine foto's van het project

Beeld

Beeld

Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par Moindreffor » 24/03/21, 20:16

ah ja niet slecht dat maakt dat je wilt, een mooie en vlakke ondergrond
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par Ahmed » 24/03/21, 22:11

LobaLovo, welkom! :P
Je schrijft:
Ik ben nogal ongeduldig (ook al ben ik een zondaar ...

We zijn allemaal vissers ... : Roll:
Een mooie bodem, al goed gestructureerd, rijk aan organisch materiaal en populair bij regenwormen: wat wil je nog meer? : Oops:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par Doris » 25/03/21, 07:31

LobaLovo schreef:* Ik zie al sporen en galerijen van woelmuizen in en onder mijn dekmantel van dode bladeren en hooi ... Weet je of de techniek van de hengel en de fles om geluid te maken echt effectief is? En dat van de geplette knoflook in de galerijen? Ik geef er de voorkeur aan om te waarschuwen voordat ik al mijn planten installeer ...

Hallo en welkom,
Het internet staat vol met wonderoplossingen om woelmuis te bestrijden, maar geen van hen werkt. De veldmuis is een buitengewoon slim beest, als het niet zoveel schade aanrichtte, zou het al onze bewondering verdienen. Ook om te vergeten zijn alle oplossingen om met hem te leven, zoals cultiveren om meer te delen, het is niet mogelijk met hem. De enige oplossing is vangen. Sommige mensen gebruiken topkattenvallen, die vrij duur zijn, ik heb altijd molvallen gebruikt (putange, geloof ik, dat is hun echte naam), je kunt ze vinden tussen de drie en vijf euro. Helaas kunnen woelmuizen geen deel uitmaken van ons biodiversiteitssysteem, het zijn zij of onze moestuin.
Veel succes en vooral veel plezier
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par Rajqawee » 25/03/21, 10:17

LobaLovo schreef:
Bedankt voor je feedback Rajqawee!

U zit er goed in, Madame zal het waarderen dat de overblijfselen niet zichtbaar zijn : Cheesy:



Het kan sommigen niet schelen, zoals Didier, maar voor anderen is het belangrijk. En als het belangrijk is voor je vrouw, aarzel dan niet! Idem voor alle kinderen.
Een tuin die we mooi vinden (het is dus best persoonlijk), het is een tuin waar we meer gewillig in gaan. Het is ook een plek waar je je goed voelt, en waar je minder zin hebt om te werken dan om plezier te hebben.
In een tuin zijn er ook tuinmannen, vergeet ze niet :)
1 x
Avatar de l'utilisateur
LobaLovo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 21/03/21, 17:29
x 3

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par LobaLovo » 25/03/21, 12:38

Moindreffor schreef:ah ja niet slecht dat maakt dat je wilt, een mooie en vlakke ondergrond


Dankjewel! We kochten het huis zonder echt te weten hoe het land eruit zag, we zullen zien hoe het eruit ziet ...

Een mooie bodem, al goed gestructureerd, rijk aan organisch materiaal en populair bij regenwormen: wat wil je nog meer? : Oops:


Bedankt voor je reactie Ahmed. Ik weet niet of het goed gestructureerd is, het is in ieder geval erg compact : Cheesy:

Maar ik moet toegeven dat we best positief en opgetogen zijn over het potentieel ervan ...

Sommige mensen gebruiken topkattenvallen, die vrij duur zijn, ik heb altijd molvallen gebruikt (putange, geloof ik, dat is hun echte naam), je kunt ze vinden tussen de drie en vijf euro.


Bedankt Doris voor je advies, ik ga er een paar zoeken!

Een tuin die we mooi vinden (het is dus best persoonlijk), het is een tuin waar we meer gewillig in gaan. Het is ook een plek waar je je goed voelt, en waar je minder zin hebt om te werken dan om plezier te hebben.
In een tuin zijn er ook tuinmannen, vergeet ze niet :)


Helemaal mee eens! Bij het beoefenen van meditatie vind ik daar veel welzijn, vooral de laatste dagen met een bepaald loslaten omdat ik het '' te goed willen doen '' ...

En de lente komt eraan, dus je moet er nog meer van lachen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
LobaLovo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 21/03/21, 17:29
x 3

Betreft: Eerste moestuin en eerste moestuin van de Lazy in de Allier




par LobaLovo » 29/03/21, 08:33

We blijven hooi toevoegen en vragen stellen ...

Test op een deel van de moestuin, met een enkele doorgang van de grelinette in de lengte, en vervolgens een laag hooi van ongeveer 20 cm. Dit deel was sinds begin november bedekt met een laag dode bladeren, kleine takken en een geweven zeildoek. Ik heb alles verwijderd om alleen hooi te vervangen.

BeeldBeeld

Ik heb andere stroken bedekt met dode bladeren, denk je dat ik er '' gewoon '' stro bovenop kan doen, of zou het beter zijn om de laag dode bladeren te vervangen door hooi? (dilemma tussen het niet breken van de mychorises en het toevoegen van een voedzamer element voor de bodem ...)

Ook realiseer ik me dat er onder het zeildoek 'galerijen' in het gras zijn, zichtbaar, zonder in de grond te zitten. Ik ontdekte gisteren een kolonie veldmuizen in een houtstapel niet ver van de moestuin, zullen ze mij lastig vallen? ...

Beeld
Beeld


Installatie van enkele aardbeien, eerste aanplant in de moestuin van de luiaard!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 397-gasten