Eerste tuin, enkele uitdagingen ...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 05/03/19, 10:54

nico239 schreef:maar we zitten in het zuiden en hebben nauwelijks vochtproblemen.

Het zou zelfs precies het tegenovergestelde zijn.

Juist wij ook… Geen watertoevoer naar de tuin, dus we zullen het moeten doen met het opgevangen water. Het idee is dan ook om het waterverbruik zoveel mogelijk te optimaliseren: druppel voor druppel in letterlijke zin.

Voor de rest bedankt, staat goed genoteerd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Adrien (voormalig nico239) » 05/03/19, 11:03

skippie schreef:
nico239 schreef:maar we zitten in het zuiden en hebben nauwelijks vochtproblemen.

Het zou zelfs precies het tegenovergestelde zijn.

Juist wij ook… Geen watertoevoer naar de tuin, dus we zullen het moeten doen met het opgevangen water. Het idee is dan ook om het waterverbruik zoveel mogelijk te optimaliseren: druppel voor druppel in letterlijke zin.

Voor de rest bedankt, staat goed genoteerd.


Ouh la ja als je geen water hebt dan druppel voor druppel verplicht...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Adrien (voormalig nico239) » 05/03/19, 11:04

skippie schreef:
nico239 schreef:maar we zitten in het zuiden en hebben nauwelijks vochtproblemen.

Het zou zelfs precies het tegenovergestelde zijn.

Juist wij ook… Geen watertoevoer naar de tuin, dus we zullen het moeten doen met het opgevangen water. Het idee is dan ook om het waterverbruik zoveel mogelijk te optimaliseren: druppel voor druppel in letterlijke zin.

Voor de rest bedankt, staat goed genoteerd.


Heb je helemaal geen watervoorziening?
Ook geen stroom?
0 x
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 05/03/19, 11:27

Geen water, geen elektriciteit, alleen een plaatstalen dak van ongeveer 15 m² waarop ik een goot moet plaatsen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Adrien (voormalig nico239) » 05/03/19, 15:35

skippie schreef:Geen water, geen elektriciteit, alleen een plaatstalen dak van ongeveer 15 m² waarop ik een goot moet plaatsen...


Oh oké.

Het zal inderdaad nodig zijn om de irrigatie te organiseren
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Moindreffor » 06/03/19, 08:08

nico239 schreef:
skippie schreef:Geen water, geen elektriciteit, alleen een plaatstalen dak van ongeveer 15 m² waarop ik een goot moet plaatsen...


Oh oké.

Het zal inderdaad nodig zijn om de irrigatie te organiseren

watercollector en zie de kant van zonnewaterpompen voor vijvers, of de goede oude gieter
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 07/03/19, 22:18

Moindreffor schreef:
nico239 schreef:
skippie schreef:Geen water, geen elektriciteit, alleen een plaatstalen dak van ongeveer 15 m² waarop ik een goot moet plaatsen...


Oh oké.

Het zal inderdaad nodig zijn om de irrigatie te organiseren

watercollector en zie de kant van zonnewaterpompen voor vijvers, of de goede oude gieter

Ik had gedacht dat de gieter minder zuinig zou zijn, maar inderdaad, met de waterbesparing die door het deksel wordt gegenereerd, is het misschien genoeg?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Moindreffor » 08/03/19, 08:53

skippie schreef:
Moindreffor schreef:
nico239 schreef:
Oh oké.

Het zal inderdaad nodig zijn om de irrigatie te organiseren

watercollector en zie de kant van zonnewaterpompen voor vijvers, of de goede oude gieter

Ik had gedacht dat de gieter minder zuinig zou zijn, maar inderdaad, met de waterbesparing die door het deksel wordt gegenereerd, is het misschien genoeg?

je moet altijd het hooi water geven en niet de groenten, dus met de gieter kun je een goede hoeveelheid water op het hooi rond de groente doen, de druppels geven de groente meer water dan het hooi, dus de grond moet al vruchtbaar zijn, maar vanaf een woestenij is het aan die kant goed
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par chafoin zijn » 08/03/19, 09:25

Als het gaat om water geven in de tuin, naar mijn mening en op basis van de ervaring van vorig jaar, hebben we de orde van grootte vaak verkeerd. A priori kan dit natuurlijk afhangen van de grootte van uw moestuin, uw grond, de regenval en de gebruikelijke zonneschijn van uw site, het weer van het jaar, de manier van water geven, het strooisel dat u gaat plaatsen etc., maar wat je als installatie hebt gepland, zal niet genoeg zijn om je gewassen op de lange termijn goed te irrigeren, denk ik. Het idee is eerder om te kunnen besparen wat u kunt in het geval van een zeer warm jaar. Het is dus aan jou om de juiste keuzes te maken op basis van wat voor jou mogelijk is.
0 x
Skippy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/03/19, 17:15

Re: Eerste tuin, enkele uitdagingen ...




par Skippy » 08/03/19, 15:54

chafoin zijn schreef:Als het gaat om water geven in de tuin, naar mijn mening en op basis van de ervaring van vorig jaar, hebben we de orde van grootte vaak verkeerd. A priori kan dit natuurlijk afhangen van de grootte van uw moestuin, uw grond, de regenval en de gebruikelijke zonneschijn van uw site, het weer van het jaar, de manier van water geven, het strooisel dat u gaat plaatsen etc., maar wat je als installatie hebt gepland, zal niet genoeg zijn om je gewassen op de lange termijn goed te irrigeren, denk ik. Het idee is eerder om te kunnen besparen wat u kunt in het geval van een zeer warm jaar. Het is dus aan jou om de juiste keuzes te maken op basis van wat voor jou mogelijk is.

Wat noem je "lange termijn"? Mijn doel is eigenlijk om gedurende een jaar een bevredigende groenteproductie te hebben - het is een gehuurde tuin en het is waarschijnlijk dat we daar niet langer zullen blijven. Aangezien er geen watervoorziening is, moet ik eigenlijk zoveel mogelijk water opslaan om de meubels te sparen bij zomerse droogte, maar ook om de waterbehoefte te minimaliseren (vooral de zomer, maar ook het hele jaar door).

Ik begin te beseffen dat hooi niet per se de meest geschikte oplossing voor mij is. Ik zou inderdaad zo'n vijftien balen nodig hebben, tien zelfs, het begint al te worden berekend, en bovendien zijn de potentiële leveranciers op LBC meer dan 30 km verwijderd, veel te ver om me met een tractor af te leveren, en er is geen er is natuurlijk geen sprake van heen en weer rijden met de auto... Ten slotte is het a priori hoe dan ook laat om te profiteren van de voedzame bijdrage van het hooi, en aangezien we niet van plan zijn om ons permanent op dit perceel te vestigen, is het nutteloos om plannen voor de lange termijn te maken.

Dus misschien ga ik in plaats daarvan voor golfkarton. : Ik denk dat ik genoeg heb om al een groot deel van de grond te bedekken. Het is drievoudig dik, het zou een groot deel van de zomer de vochtigheid van de grond moeten vasthouden en behouden.

Deze techniek lijkt bij veel mensen populair te zijn, maar ik heb het gevonden deze mening verschilt (in het Engels), interessant om te lezen, evenals de commentaren (hoewel de discussies vrij steriel zijn...). Omdat dit het verstikkingsargument is, lijkt het in mijn geval niet relevant als het op kale grond kan worden gehoord.

Hoe dan ook, als je een mening hebt... : Wink:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 143 gasten