Moestuin van de luiaard - AISNE (02)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par denis17 » 23/11/17, 15:44

Ik bevestig, ook voor frambozen, en persoonlijk vermijd ik de spar.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 23/11/17, 17:21

Bedankt voor dit antwoord Denis.

Nico.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par sicetaitsimple » 23/11/17, 18:59

Nico02 schreef:
Bij nader inzien over het gebied, ging ik een beetje hard denk ik, ik ben dichter bij 30 m2, waarschijnlijk iets minder, sorry voor de overdrijving ....



Als je begint met 30m2, moet je naar mijn mening niet te veel diversifiëren in de inputs (vooral BRF) omdat het je meer dan iets anders kan storen wanneer je van gewas wilt wisselen na een eerste oogst, dat kan niet doe wat je wilt of niet gemakkelijk met BRF aan de oppervlakte.

Bovendien zou wat u ons beschrijft eerder "valse BRF" zijn, en daarom een ​​beetje riskant. Bewaar het in plaats daarvan voor ander gebruik dan uw moestuin (bijvoorbeeld op reeds aanwezige frambozen). Op de aardbeien komen misschien ook wel, maar als het "false BRF" is kan het schadelijker dan nuttig zijn.
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par phil53 » 23/11/17, 19:17

Nico droge twijgen, dit is geen BRF, de brf is gemaakt van net gezaagd hout. Dit jaar heb ik versnipperde houtresten op mijn aardbeien gedaan, ze produceerden niet zoveel.
Didier heeft het meerdere keren uitgelegd dat het een onbalans creëert en we de natuur de tijd moeten geven om het over te nemen. Of compenseer door te besprenkelen met vers gemaaid gras. Maar niet te veel of te dichtbij, het verbrandt de planten.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 23/11/17, 20:40

Bedankt voor deze verduidelijkingen Sicetaitsimple en Phil.

Ik denk dat ik voor deze eerste test tevreden zal zijn met het perceel bedekt met hooi.

En om dit plot te voltooien zal niet verhuizen als ik volgend seizoen zou uitbreiden, koos ik zijn plaats volgens een mogelijke uitbreiding, maar dat is voor later :)

Nogmaals bedankt.

Nico.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Lolounette » 23/11/17, 21:06

BRF is gemaakt van raméal hout, dus twijgen ...
nadat de twijgen droog of vers zijn (op voorwaarde natuurlijk dat ze als droge twijgen zijn opgeslagen) verandert het niet veel: het is als het vergelijken van hooi en hoog verhout gras, het is hetzelfde op bodembedekkingsniveau, er is alleen het drogen dat hen onderscheidt ...


de valse BRF is die op basis van niet-rameal hout, d.w.z. hout dat niet is gemaakt van twijgen (schors, stamhout, grote takken, enz.)
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par sicetaitsimple » 23/11/17, 21:36

Lolounette schreef:BRF is gemaakt van raméal hout, dus twijgen ...
nadat de twijgen droog of vers zijn (op voorwaarde natuurlijk dat ze als droge twijgen zijn opgeslagen) verandert het niet veel: het is als het vergelijken van hooi en hoog verhout gras, het is hetzelfde op bodembedekkingsniveau, er is alleen het drogen dat hen onderscheidt ...


de valse BRF is die op basis van niet-rameal hout, d.w.z. hout dat niet is gemaakt van twijgen (schors, stamhout, grote takken, enz.)


Ik gebruik geen BRF, dus ik ben in de papegaaienmodus ...

Maar voor zover ik weet is de BRF (de "echte", degene die is uitgevonden en zelfs gepatenteerd, geloof ik in Quebec), het is inderdaad raméal hout (dus van relatief jonge en dunne takken), maar eerder geoogst van de vallen na bladval, dan snel verpletterd en snel verspreid. En naast 80% + hardhout.

Niet bepaald de bron waar Nico ons over vertelt.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Ahmed » 23/11/17, 21:50

De BRF is niet echt gemaakt van "twijgen", wat kleine takken suggereert, maar groene twijgen tot 7 cm in diameter (deze limiet vloeit voort uit een afspraak, het is dus bij benadering, maar blijft consistent in de praktijk).
Wat betreft het assimileren van droog hout tot hooi ... : Roll: : daar heb ik eerlijk gezegd een beetje moeite om je te volgen! :D De suikers en alle voedingsstoffen in de verse takken verdwijnen als ze uitdrogen tot dood hout: het enige dat overblijft is koolstof. Ik zou deze tegenstelling eerder kwalificeren als die tussen een groen blad en een dood blad.
We moeten alle toepassingen van versnipperd hout die niet voldoen aan de definitie van de BRF, "valse BRF" noemen. Zo maal ik graag bladtakjes: het verkregen product is dus geen echte BRF (maar het geeft me wel meer biomassa aangezien ik minder beperkt ben door het seizoen).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Lolounette » 23/11/17, 22:03

Tijdens mijn studie in Quebec (vele jaren geleden, nu maakt het ons niet jonger : Lol:) Ik woonde een van de eerste conferenties bij waarin de effecten van BRF op gecultiveerde bodems werden bijgewerkt. Ze hadden goed gesproken over geplette twijgen en niet over takken van 1 cm ... gefragmenteerd rameal hout voor rameal: op 7 cm zitten we niet meer in de tak : Wink: het belang is om alleen levend hout te hebben en bijna geen structureel hout ...

Sindsdien is de definitie misschien afgeweken, maar het zou dan ook geen verrassing moeten zijn om de honger naar stikstof op te merken met zulke grote takken die te rijk zijn aan niet-levend hout. En wees niet verbaasd over de variabele resultaten van de ene BRF naar de andere, want als je het niet zelf doet, weet je niet met welk hout het is gemaakt ...

Ahmed schreef:Wat betreft het assimileren van droog hout tot hooi ... : Roll: : daar heb ik eerlijk gezegd een beetje moeite om je te volgen! :D De suikers en alle voedingsstoffen in de verse takken verdwijnen als ze uitdrogen tot dood hout: het enige dat overblijft is koolstof. Ik zou deze tegenstelling eerder kwalificeren als die tussen een groen blad en een dood blad.


en ze gaan waar zo suikers en voedingsstoffen? verdampen ze tijdens het drogen? in dit geval moeten ze ook hooi verdampen ... : Wink:
Dode bladeren verschillen van groene bladeren doordat bomen de voedingsstoffen die ze bevatten terugwinnen, takjes die worden gekapt en te drogen leggen niet: zolang ze op het juiste moment (na de herfst) worden geoogst. bladeren waarvan ze herstelden wat er te halen viel) en goed gedroogd bewaren ze wat ze interessant maakt voor bodemmicro-organismen ...

Het is natuurlijk gemakkelijker om groen hout te versnipperen dan te drogen, dus voor degenen die een versnipperaar hebben, zal het hun BRF op groen hout doen.
maar om een ​​kleine hoeveelheid ramealhout te maken, kunnen droge twijgen zeer geschikt zijn, ze zijn brozer, zodat ze sneller kunnen worden gefragmenteerd door ze te vertrappelen ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Moindreffor » 24/11/17, 08:09

welkom
we moeten buren zijn, maar ik ben aan de andere kant van de grens, aan de noordkant van de Aisne : Mrgreen:

als u een beginner bent, maak uw leven dan niet al te ingewikkeld,
je hebt zelf de juiste bases gekozen, een kleine tuin, bedekt met hooi, en je hebt de juiste aanpak om planten in potten te kopen
alleen een opmerking over de emmers, om te zeggen dat wanneer het in winkels wordt verkocht, het de juiste periode is, het was waar, maar nu met de race om te verkopen, nou, het heeft het niet meer, het is alsof Het kerstspeelgoed is eind oktober te vroeg neergezet

in onze omgeving hebben we hetzelfde weer
je kunt salade vinden om in de lente te verplanten, erwten proberen is leuk voor kinderen, planten en beschillen)
om je echt op weg te helpen, wacht ik half mei, begin juni, courgette, bonen, tomaten (niet te veel meeldauw raakt hard, of cherrytomaatjes, resistenter en eerder en ook zeer productief, altijd gerelateerd aan kinderen)
en vergeet de pompoenen niet, je maakt mensen blij met Halloween

je kunt komkommer maken, een paar meter paprika en aubergine proberen, en inderdaad een beetje aardappel

Dus hier, voor je eerste jaar, zal ik me echt oriënteren in het gemakkelijke en leuke, om ervoor te zorgen
met tegelijkertijd enkele kleine tests om te leren

voor de brf, waar of niet waar, breek je hoofd niet, als je wat kunt doen, maak er wat van, plaats het rond je kleine fruitbomen of rond de aardbeien, voeg een beetje grasmaaien toe, je moet dat in hoeveelheid hebben

als je er veel van hebt, spreid je het uit op een toekomstig perceel, in een dunne laag (geplet of gewoon erop gelopen, het kan een spel voor de kinderen zijn) en je spreidt je grasmaaisel erop, het zal stilletjes je verlenging van het gazon voorbereiden. 'volgend jaar
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten