Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/07/20, 14:33

Ik heb toevallig een paar hele mooie radijsjes in dezelfde rij staan, die ik oogst. En andere die nooit wortels vormen! Met dezelfde maan... Dezelfde grond... Dezelfde soort... Dezelfde zaaidag...

De laatste zaai was zo...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 03/07/20, 15:38

Did67 schreef:Maar aan de goede kant: S oxideert heel snel, in een paar dagen... EN wordt sulfaat in de bodem (of S-dioxide in de lucht)...

Zwaveldioxide is zeer oplosbaar in zelfs het kleinste spoortje water, dus zwaveldioxide in de lucht is zeer onwaarschijnlijk.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 03/07/20, 15:48

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:Maar aan de goede kant: S oxideert heel snel, in een paar dagen... EN wordt sulfaat in de bodem (of S-dioxide in de lucht)...

Zwaveldioxide is zeer oplosbaar in zelfs het kleinste spoortje water, dus zwaveldioxide in de lucht is zeer onwaarschijnlijk.


Nee, nee, je verwart het met trioxide SO3, dat eigenlijk zwavelzuur H2SO4 vormt met het geringste spoortje water. De dioxide wordt niet of zeer weinig door het water "opgenomen", tenzij het water grotendeels is beladen met basiselementen zoals CaCO3 (kalksteen), bijvoorbeeld in de rookgasontzwavelingsinstallaties van kolencentrales.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/07/20, 15:58

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:Maar aan de goede kant: S oxideert heel snel, in een paar dagen... EN wordt sulfaat in de bodem (of S-dioxide in de lucht)...

Zwaveldioxide is zeer oplosbaar in zelfs het kleinste spoortje water, dus zwaveldioxide in de lucht is zeer onwaarschijnlijk.


Je zaaide twijfel. Ik wist dat de S (en ik dacht in de vorm van SO2) was in aanzienlijke hoeveelheden in de lucht aanwezig, tot het punt dat het de behoeften van planten overtrof.

Maar plotseling wist ik niet meer of het de SO was2.

A priori, ja:

https://www.respire-asso.org/dioxyde-de-soufre-so2/

https://airparif.asso.fr/suivi-stations/SO2

https://www.actu-environnement.com/ae/d ... e_s02.php4

Maar je hebt ook gelijk, aangezien het zwavelzuur wordt in atmosferisch water...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 03/07/20, 16:17

Did67 schreef:Ik heb toevallig een paar hele mooie radijsjes in dezelfde rij staan, die ik oogst. En andere die nooit wortels vormen! Met dezelfde maan... Dezelfde grond... Dezelfde soort... Dezelfde zaaidag...

De laatste zaai was zo...


Dat moeten we kunnen achterhalen bij de radijsproducenten.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 03/07/20, 16:20

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:
Did67 schreef:Maar aan de goede kant: S oxideert heel snel, in een paar dagen... EN wordt sulfaat in de bodem (of S-dioxide in de lucht)...

Zwaveldioxide is zeer oplosbaar in zelfs het kleinste spoortje water, dus zwaveldioxide in de lucht is zeer onwaarschijnlijk.


Nee, nee, je verwart het met trioxide SO3, dat eigenlijk zwavelzuur H2SO4 vormt met het geringste spoortje water. De dioxide wordt niet of zeer weinig door het water "opgenomen", tenzij het water grotendeels is beladen met basiselementen zoals CaCO3 (kalksteen), bijvoorbeeld in de rookgasontzwavelingsinstallaties van kolencentrales.

ik heb het zelfs verward met waterstofsulfide : Mrgreen: de stinkbal heeft zijn stempel op mij gedrukt...
maar inderdaad nam de zwavel die zwavelzuur geeft met atmosferisch water deel aan wat zure regen werd genoemd...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 03/07/20, 17:00

Did67 schreef:Maar je hebt ook gelijk, aangezien het zwavelzuur wordt in atmosferisch water...


...na fotochemische oxidatie tot SO3 in de atmosfeer, een fenomeen waarvan de kinetiek zeer variabel is.

Anders zou er geen sprake zijn van een gezondheidsprobleem van luchtverontreiniging dat verband houdt met de SO2-concentraties in de lucht, maar “slechts” van zure regen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 03/07/20, 22:09

stephgouv schreef:Voorlopig speel ik liever niet de leerling scheikundige
Het plaatsen van inheemse zwavel is niet het spelen van de leerling-chemicus, inheemse zwavel zoals het nee aangeeft (native betekent dat het in deze atomaire vorm S in de natuur wordt aangetroffen) in je moestuin is gewoon zwavel van de ene plaats naar de andere verplaatsen...

de "biologische" boer die kalimeststof van een mijn naar zijn moestuin verplaatst, zegt niet dat hij aan scheikunde doet, hij heeft het over een natuurlijk product, nou daar is het hetzelfde, we hebben het over kunstmest als deze zelfde kalimeststof door de mens is gesynthetiseerd, dus daar niet met inheemse zwavel is het natuurlijk

De vraag die we ons momenteel stellen is: is het nuttig of niet?
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 03/07/20, 22:14

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Did67 schreef:O maar ja! De maan !!!! Ik denk er nooit over na...


Ach, zie je! : Lol:

Maar het is waar dat het een beetje mysterieus is... Zelfs heel vergelijkbare dingen doen (natuurlijk niet helemaal "bij gelijke omstandigheden", met name het weer), dezelfde tuinman, "dezelfde" grond (aaneengesloten en parallelle stroken die ongeveer elke 15 minuten worden gezaaid). dagen), dezelfde zaden, "dezelfde" watergift indien nodig,...Ik had vaak willekeurige afwisselingen van zeer mooie stroken en stroken "draad".


Dit is een van de problemen bij testen op de maankalender; ook andere parameters veranderen omdat we ons noodzakelijkerwijs niet op dezelfde datum bevinden: temperaturen, vochtigheid, toestand van de bodem en zichtbare maand, wormactiviteit, nitrificatie, enz. uiteindelijk weten we niet wat doorslaggevend was.

Dit zou moeten worden gecombineerd met een groot aantal tests en statistische verwerking, waardoor andere factoren van variabiliteit waarschijnlijk worden geëlimineerd. Er zouden veel mensen hetzelfde moeten testen. Zaai bijvoorbeeld dezelfde soort sla, dezelfde zaden, hetzelfde bed, aan de ene kant in “bladdagen” en aan de andere kant in “bloemdagen”. Als er veel mensen zijn die het doen, bestaat de kans dat de "andere variaties" verdwijnen (hoewel er in heel Frankrijk een koude, natte periode kan zijn; of een hete, droge periode... enz.). .

Dat is de moeilijkheid die deze tests met zich meebrengen...

anders in de natuur die de zaden zo vasthoudt dat ze op de juiste dag op de grond vallen : Mrgreen:
Ik denk dat je, om een ​​antwoord te krijgen, naar de professionele teeltmethode moet kijken; ze kunnen het zich niet veroorloven om te zaaien zonder te oogsten
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 03/07/20, 22:16

sicetaitsimple schreef:
Did67 schreef:Dat is de moeilijkheid die deze tests met zich meebrengen...


Ik probeer geen debat uit te lokken, sterker nog, we hadden er al een min of meer tijdens de video van Didier de la Poste!
Ik heb nog nooit "met de maan" getuinierd, het "boeit" mij niet meer dan jij.

Maar dit verhaal van soms heel mooie, soms spichtige radijzen, als we de indruk hebben dat we in een gunstig seizoen "alles hetzelfde hebben gedaan" met slechts veertien dagen vertraging bij het zaaien, is verrassend... In ieder geval leidt dit niet tot mij om na te denken over tekortkomingen in dit of dat sporenelement.

moeten we ons niet tot de radijssoort wenden voor proeven, verschillende rassen op dezelfde dag zaaien en kijken of ze allemaal op dezelfde manier reageren?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten