Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 08/09/19, 20:47

nico239 schreef:
VetusLignum schreef:Mogelijk moet u overwegen om het gebruik van dit gebied te wijzigen; hetzij richting bessen (of aardbeien), hetzij richting mediterrane, aromatische of geneeskrachtige planten.


Voor wie is dit? :? :? :?

nee tegen Didier die zegt dat het langs zijn heg niet groeit, wat ik bevestigde en ik adviseerde mij om dit gedeelte om te vormen tot een grasveld, daar bieden we hem kleine fruitbomen of aardbeien aan
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 08/09/19, 21:03

Moindreffor schreef:
nico239 schreef:
VetusLignum schreef:Mogelijk moet u overwegen om het gebruik van dit gebied te wijzigen; hetzij richting bessen (of aardbeien), hetzij richting mediterrane, aromatische of geneeskrachtige planten.


Voor wie is dit? :? :? :?

nee tegen Didier die zegt dat het langs zijn heg niet groeit, wat ik bevestigde en ik adviseerde mij om dit gedeelte om te vormen tot een grasveld, daar bieden we hem kleine fruitbomen of aardbeien aan


Sorry, ik ben degene die de schuld heeft...

Ik heb nog niet gegraven. Maar inderdaad, aromaten met een droge neiging, Mediterraans, zoals tijm, lijken mij een uitstekende lead.

Aardbeien nee, ik heb pick-me-ups die erg gevoelig zijn voor droogte - bloemabortus.

Ook geen struikachtige rode vruchten: een haag voor de haag plaatsen zou het probleem maar een meter verschuiven!

Het andere spoor betreft uiteraard alle ‘vroege’ soorten: de Alliaceae bijvoorbeeld, die de cyclus zullen hebben beëindigd wanneer de droogte wijdverbreid is en de concurrentie verergert. Maar ik moet mezelf graven om anderen te vinden en rotaties te maken...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 09/09/19, 14:51

Meetwaarden vandaag: vorst bij -3 Beeld

Ik had geen tijd om het echt te controleren, maar er zijn overlijdensberichten voor 1 courgette weliswaar beschermd door P30 (onbewerkte stam) en uiteraard in de lage stam (wortels) niet met opzet beschermd

De sensor, nog steeds op de grond geplaatst, is verplaatst van de rand (niet leunend) naar het midden van de bioklimatologische box, d.w.z. met ongeveer 20 cm...
De sensor in het midden van de flessen is verwijderd, niet zo interessant

De verschillen nemen toe
Pourquoi?
ik weet het niet
Dezelfde kofferbak volledig open
Moet het aan de flessen worden toegeschreven: a priori wel, maar zonder tweede kist zonder flessen is de vergelijking moeilijk.
En de tweede kist is niet meteen voor
Schapenwol? :? :schok:
Misschien ben ik eerder gesloten? :? :schok: (Ik denk dat het 18 uur was, maar ik weet het niet zeker, vandaag noteer ik)
Zoals ik gisteren aannam, zijn de dalingspercentages tussen buiten en bioklimaat niet langer hetzelfde als de temperaturen negatief worden :? :schok:

Ik heb de hooischouder niet gemaakt.
Ik was van plan het vandaag te doen, dus ik geef het op om opnieuw te vergelijken onder dezelfde omstandigheden als gisteravond.

Zoals ik elke dag ontdek, zal ik de verschillen ook controleren als de buitentemperatuur daalt en de kofferbak nog open is.


verklaring 9 september.jpg
verklaring 9 september.jpg (291.24 Kio) 1554 keer geraadpleegd




bioklimmetingen na de middag.jpg
bioclim-metingen na de middag.jpg (175.84 KiB) 1554 keer geraadpleegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 09/09/19, 21:37

Een klein rondje door de moestuin voor deze 1e nachtvorst bij -3

Weinig schade uiteindelijk, alleen een courgette in een onafgewerkte kist en onder P30, waarvan alle bladeren zijn verbrand, maar nu ik eraan gewend ben, herstellen ze en hoe goed is het hart...

Het zal interessant zijn om te zien hoe het herstel verloopt in vergelijking met degenen die in de lente bevroren waren.



0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/19, 00:52

Enkele foto's van vlekken op courgettebladeren? (foto's 6 september 2019)

Vraag wat is het?



des_tasks_on_the_leaves_of_courgettes_1.JPG
des_tâches_sur_les_feuilles_de_courgettes_1.JPG (78.61 KiB) 1485 keer geraadpleegd




des_tasks_on_the_leaves_of_courgettes_2.JPG
des_tâches_sur_les_feuilles_de_courgettes_2.JPG (69.65 KiB) 1485 keer geraadpleegd




des_tasks_on_the_leaves_of_courgettes_3.JPG
des_tâches_sur_les_feuilles_de_courgettes_3.JPG (99.29 KiB) 1485 keer geraadpleegd




des_tasks_on_the_leaves_of_courgettes_4.JPG
des_tâches_sur_les_feuilles_de_courgettes_4.JPG (65.84 KiB) 1485 keer geraadpleegd




des_tasks_on_the_leaves_of_courgettes_5.JPG
des_tâches_sur_les_feuilles_de_courgettes_5.JPG (78.24 KiB) 1485 keer geraadpleegd




des_tasks_on_the_leaves_of_courgettes_6.JPG
des_tâches_sur_les_feuilles_de_courgettes_6.JPG (77.83 KiB) 1485 keer geraadpleegd





En de tomaten (foto's 27 juli 2019, aangezien de tomaten “kleintjes” hebben gemaakt) : Mrgreen:


taken_op_de_tomaten_1.JPG
des_tâches_sur_les_tomates_1.JPG (58.33 KB) 1485 keer geraadpleegd




taken_op_de_tomaten_2.JPG
des_tâches_sur_les_tomates_2.JPG (66.26 KB) 1485 keer geraadpleegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 12/09/19, 02:21

Ik zou zeggen:

Echte meeldauw op courgette
Mogelijk alternaria op tomaten (of valse meeldauw). We zouden andere foto's nodig hebben (concentrische cirkels in de vorm van een kurkachtig doelwit?).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/09/19, 07:28

Ja, echte meeldauw is gemakkelijk te identificeren...

Bij tomaten is het namelijk niet eenvoudig om meeldauw of alternaria of soms Sigatoka te onderscheiden (dit lijkt hier niet het geval te zijn). Hier waarschijnlijk de eerste stadia van meeldauw.

U kunt in de elders genoemde documenten kijken wat er niet werkt!

Echte meeldauw wordt vrij gemakkelijk "uitgesteld" met kaliumbicarbonaat (in plaats van natrium - wat ook werkt, maar natrium is niet goed voor de planten of de bodem: zout "conserveert"!). Zwavel is zeer effectief, interessant omdat de bodem dit vaak mist. Wees voorzichtig als het erg heet is, het wordt fytotoxisch. En significante negatieve effecten op de hulpfauna, inclusief sluipwespen (als ik het me goed herinner - maar verder is het iets anders; daar gebruik ik het niet voor; in het begin produceert het bij echte meeldauw nog steeds, en daarna, hoe dan ook, het brokkelt af; je kunt dus maar een beetje "krabben")
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par phil53 » 12/09/19, 07:53

Aan het einde van het seizoen heb ik geen last van Odium. Ik heb de aangetaste bladeren afgesneden om te ventileren. Courgettes geven nog steeds prachtige vruchten aan jonge scheuten.
Hooi heeft een perverse kant voor komkommerachtigen: de plant heeft veel voedsel en ontwikkelt veel blad voordat hij gaat produceren. Mijn patissonstengel is enorm, hij heeft slechts één keer heel laat tientallen grote vruchten voortgebracht, het duurde zo lang dat hij 's ochtends in de schaduw stond, geteisterd door odium, hij zal maar één keer produceren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/09/19, 08:02

phil53 schreef:Hooi heeft een perverse kant voor komkommerachtigen: de plant heeft veel voedsel en ontwikkelt veel blad voordat hij gaat produceren. Mijn patissonstengel is enorm, hij heeft slechts één keer heel laat tientallen grote vruchten voortgebracht, het duurde zo lang dat hij 's ochtends in de schaduw stond, geteisterd door odium, hij zal maar één keer produceren.


Ik denk dat dit "verificatie" verdient. Er kunnen nog andere factoren zijn: variëteiten, hoge temperaturen (die de verhoudingen van mannelijke bloemen / vrouwelijke bloemen in bepaalde komkommerachtigen wijzigen - de pompoen, ik weet het niet)...

Omdat komkommerachtigen over het algemeen (de pompoen, ik weet het niet) van zeer rijke gronden groeien op compost, hopen afval, mest...

Ik zeg niet dat dat niet waar is. Ik zeg dat dit verificatie verdient, waarbij ik ervoor moet zorgen dat er geen "artefact" is (een andere, ongecontroleerde of niet-geobserveerde factor).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/09/19, 08:14

Zonder veel te graven, dit artikel over "Gerbeaud" (wat ik als serieus kwalificeer): https://www.gerbeaud.com/jardin/fiches/ ... ,1390.html

Er wordt gesproken over "oogst eind juli" en "bloemen die midden in de zomer verschijnen"...

Hier, op een andere nogal serieuze site, wordt gemeld dat mestteelt mogelijk is, en dat de plant erg hebzuchtig is:

https://www.aujardin.info/plantes/cucur ... vifera.php

[Ik kwam trouwens het tabblad “bodemanalyse” tegen, niet duur; Ik weet niet wat het waard is, maar normaal gesproken gebruikt elk ‘goedgekeurd’ laboratorium dezelfde normen, dezelfde protocollen; interpretatie kan variëren; resultaten mogen niet: https://www.aujardin.info/services/analyse-sol.php ; zonder reclame natuurlijk]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 185-gasten