Ecologische Turbinage met Archimedische schroef

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par izentrop » 22/06/16, 12:50

De schroeven van Archimedes zijn als verliefdheid, hoe langer het duurt...
Nog een doe-het-zelfturbine (denk ik).
160 W geleverd met 20 l/s over een val van een meter ... efficiëntie > 80%?
https://youtu.be/Ntbgu4SEShw
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par Christophe » 22/06/16, 12:52

izentrop schreef:het is als verliefdheid, hoe langer het duurt...


Lang in de tijd ja...lang in lengte, niet helemaal mee eens, heeft een zekere breedte nodig : Mrgreen:

Trouwens, we zeggen groot en niet lang : Lol: : Lol: : Lol:

Mooi microschroefje, dat had ik in mijn stream moeten stoppen!!

Technisch gezien, hoeveel draden zitten er op de schroef? Ik zag er 4 op een andere video die je plaatste. Is hier een regel voor?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par Forhorse » 22/06/16, 13:13

Ik ben geneigd te zeggen hoe meer hoe beter.
Wat betreft schroefverloopstukken (schroef / kroon) als de schroef slechts één schroefdraad heeft, is het verloopstuk niet of praktisch niet omkeerbaar (de schroef kan de kroon aandrijven, maar als u de kroon probeert aan te drijven, blokkeert hij: voor veel toepassingen is het een voordeel)
Maar als de schroef 3, 4, enz... schroefdraad begint te krijgen, wordt het verloopstuk omkeerbaar: de kroon kan de schroef aandrijven.
Er moet ook een correlatie zijn met de spoed van de schroef, een fijne spoed zal veel moeilijker te trainen zijn dan een zeer brede spoed (en een groter aantal schroefdraden impliceert noodzakelijkerwijs een grotere spoed dan met een enkele schroefdraad)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par izentrop » 22/06/16, 13:35

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par Christophe » 22/06/16, 13:49

Forhorse schreef:Ik ben geneigd te zeggen hoe meer hoe beter.


Oké... tenzij we het over massa hebben : Cheesy:
Eindelijk is er voor ieder wat wils!

Einde van haakje : Cheesy:

Bedankt izentrop voor het document!

24, boulevard de la Victoire 67084, Straatsburg, INSA Straatsburg


Hé, dat weet ik!! Het was "mijn" fluid mecha lab! :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par chatelot16 » 22/06/16, 20:11

we kunnen de tabel niet invullen om een ​​opbrengst te geven aan elk type turbine!

elk type turbine heeft een variabel rendement volgens de gebruiksomstandigheden en volgens de kwaliteit van realisatie

sommige turbines presteren goed bij nominaal debiet en druk, en worden betreurenswaardig zodra u daarvan afwijkt... andere zijn veelzijdiger

: de veelzijdigheid van een wiel of turbine hangt af van het beheer ... de schroef van Archimedes of het wijze wiel zijn vergelijkbaar: wat te doen als u het vermogen wilt verminderen ... u kunt de rotatiesnelheid verminderen en het wiel laten waar de vijzel zit helemaal vol water... het is vrij ingewikkeld, er is een grote elektronische variator voor nodig... je kunt ook een constante snelheid aanhouden en de vulling van de vijzel of het wiel verminderen... het is een beetje energieverlies bij het niveau van de klep waardoor deze vult, maar het kan worden geoptimaliseerd als de klep een vorm heeft die is aangepast aan het wiel of de schroef

het grootste probleem en dat de klep die de vulling regelt een nogal langzaam effect heeft op het vermogen: wanneer je opent, neemt het vermogen niet onmiddellijk toe, je moet wachten tot het draait om te vullen

de Francis-turbine is praktisch voor autonome elektrische generatoren omdat hij een zeer korte reactietijd heeft: wanneer je hem opent, neemt het vermogen onmiddellijk toe: een goede regelaar kan daarom een ​​50 Hz net zo nauwkeurig maken als een diesel

het peloton is ook praktisch voor snelheidsregeling! het wordt veel gebruikt voor hoge edf-drops, en hoe kleiner het is gebouwd, hoe lager het bruikbare drukbereik verschuift ... het verbaast me helemaal niet om mini-peletons te zien
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
Plaats: Verenigde Staten van Amerika
x 56

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par lilian07 » 23/06/16, 11:13

Dit type schroef lijkt erg op het type wiel dat van onderaf wordt genoemd, zoals de Sagebien met zijn hoge opbrengst bij een beperkt stromings-/hellingsspectrum, omdat het grootste probleem de lage rotatiesnelheid is die voorkomt dat het reactief wordt (maar dat is niet te slecht op zichzelf) en voorkomen dat het zijn werkingsbereik verlaat of het risico loopt dat de prestaties dramatisch dalen.

Het moet nog steeds relatief goed werken voor onze kleine stroompjes en het meest is het nut om de vissen erdoorheen te krijgen.

Een ander probleem dat ik daar zie, je moet het waterpeil nogal beheersen en het is de geometrische vormgeving van het gebouw die daarvoor moet zorgen (beetje ingewikkeld) en onze kleine beekjes zijn grillig en de stromingen erg variabel (vooral in de zuiden en sinds de klimaatverandering).
Tot slot denk ik dat de schroef nogal ingewikkeld is om zelf te maken, ik geef de voorkeur aan de kleine Pelton wanneer het hoogteverschil 10 m benadert (veel minder imposante en minder complexe infrastructuur)...minder dan 8 m hoogteverschil waarom niet (zie de laatste confrontatie met zijn prijs maar ik hoop dat het niet zo duur is...).
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par izentrop » 23/06/16, 11:40

Hallo,
Christophe schreef:Technisch gezien, hoeveel draden zitten er op de schroef? Ik zag er 4 op een andere video die je plaatste. Is hier een regel voor?
Een stuk of vijftien in de laatste video, een luxe misschien :?

Het verkrijgt 84% mechanische efficiëntie met 3 draden en met een goed bereik van stroomvariatie rond 80%.

Meer beurten:
  • Verhoogt het nominale debiet
  • moet het mogelijk maken om aan efficiëntie te winnen, met een maximum van ongeveer 4 of 5 beurten :?
  • moet het mogelijk maken om in termen van debiet aan werkbereik te winnen met behoud van maximale efficiëntie. :?
Het belang van de Archimedes-schroef is om maximale efficiëntie te behouden over een breed stroombereik, zonder mechanische complicaties, terwijl een voldoende spoed behouden blijft om compatibel te zijn met vissen.
schroef.png
vis.png (106.26 KiB) 4085 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par chatelot16 » 23/06/16, 12:02

hoe meer het aantal schroefdraden wordt verhoogd, hoe meer het water een groot aantal keren het lek van de afstelling van de schroef zal moeten passeren, dus hoe lager het energieverlies door lek zal zijn

verhoog het aantal draden niet overdreven, omdat we de wrijving van het water op de schroef zullen vergroten

voor de omkeerbaarheid van een worm is het niet het aantal draden dat telt, maar de hoek ... en als je een grote helixhoek wilt, heb je natuurlijk meerdere draden nodig

met de waterschroef van Archimedes vermindert een kleine spiraalhoek de efficiëntie niet veel, aangezien de wrijving van het water laag is

wat te doen bij een variabel waterpeil? voor de stroomafwaartse hoogte past het zich er vanzelf aan aan: als het stroomafwaartse niveau stijgt, zal het onderste deel van de schroef volledig verdrinken en zal het geen groot energieverlies veroorzaken als de snelheid laag genoeg is ... het is minder ernstig dan de wielen eronder, een poncelet-type dat werkt met de snelheid van de waterstraal en dat al zijn effectiviteit verliest als de onderkant van het wiel niet uit het water komt

de stroomopwaartse niveauvariaties zijn laag wanneer ze langs het water lopen: het is simpelweg het maximale niveau van de dam

als je in een watermassa wilt opslaan, moet je het debiet variëren... de klassieke sagebien-wieloplossing is een klep die dient als het bovenste deel van de koerier: het water komt het wiel binnen door boven de klep te passeren: we kunnen dus de instaphoogte in het wiel kiezen en zonder verlies aanpassen aan de stroomopwaartse hoogte
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

Re: Ecologische Turbinage met Archimedische schroef




par Oli 80 » 23/06/16, 16:38

Hallo, hier is een oud onderwerp dat ik vond waar deze Archimedische schroef werd genoemd hernieuwbare-energie/hydro-elektrische-turbines-t9043-10.html

hartelijk
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten