Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 01/08/20, 23:20

Voor luie mensen, wiens aanwezigheid normaal zou zijn op een thread gewijd aan luiheid, de link naar de video, weer online [met een gigantische fout in het Frans in de titel - maar ik zal het niet nog een keer herhalen: lees "What Results" op in plaats van "Welke resultaten"]

1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 02/08/20, 07:29

Op deze video zat ik te wachten, omdat de eerste over geënte tomaten mijn nieuwsgierigheid opwekte. Ik heb niet hetzelfde startprobleem als jij (noch kas noch tunnel), maar niet noodzakelijkerwijs de plek om rotaties te doen zoals een jaar op vijf voor tomaten en bedrijf. Het lijkt mij ook dat vroege tomaten bijzonder kwetsbaar zijn voor wortelziekten, in ieder geval zijn ze de enige in mijn huis die problematisch zijn en een lage productie hebben. Volgend jaar probeer ik het.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/08/20, 08:11

Nou, dat is interessant. Dit is het eerste jaar dat ik deze "heel vroeg" heb gekweekt, na een zoektocht op internet, volgens wat ik heb gevonden, zonder de bestellingen te vermenigvuldigen (ik had graag een of twee andere geprobeerd...)

Maar in mijn geval werden vooral Stupice of Tigerella aangetast, in niet-geënte gevallen.

Als dit wordt bevestigd, zou het niet verwonderlijk zijn: in het algemeen geldt dat hoe meer men een dergelijke factor "selecteert" (hier vroegheid), naast andere criteria (grootte, vorm, smaak), men onvermijdelijk verder weggaat van het type " wild", kunstmatigen we... En we hebben een goede kans om resistentie- en winterhardheidsgenen gaandeweg te verliezen. Dit is ook de reden waarom oude rassen over het algemeen niet erg resistent zijn (in tegenstelling tot wat blinde fans beweren) - zelfs als dit of dat ras toevallig een gen voor resistentie tegen valse meeldauw heeft behouden. Dit is niet het algemene geval!

Uitzondering natuurlijk wanneer door kruisingen juist resistentiegenen worden ingebracht en in stand gehouden (met behoud van een vrucht die klopt). Wanneer het doel van selectie resistentie tegen dit of dat is, wanneer we "herkruisen" met wilde planten, verkrijgen we resistente variëteiten. Het introduceren en behouden van interessante productiekenmerken is makkelijker met F1-hybriden. Vandaar dat de meest resistente mooie tomaten bijna allemaal HF1 zijn! [Ik heb het over het bovengrondse gedeelte en resistentie tegen meeldauw]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/08/20, 08:34

De boodschap van de dag, vanuit het noorden (geografisch) kortweg de Pas-de-Calais, dat is een genoegen, dus deel ik...

"Hallo Didier

dit bericht om u te informeren over de evolutie van de moestuin, maar u moet weten dat ik voor het eerst in mijn leven hooi heb gebruikt (73 jaar oud en gehandicapt), dus welkom ligstoel (in de geest):
Voor de knoflook, gele uien en sjalotten: zeer goede oogsten voor dit 1e jaar aan hooi, prachtige bonen en pompoen, tomaten over het algemeen gemiddeld, in hoeveelheid
Ik probeerde bonen in potten te zaaien om een ​​beetje aan de slakken te ontsnappen, daarna getransplanteerd zonder water te geven, om te zien, verrassen, volledig verrast en verbaasd! daarom prei verplanten zonder water, ze zijn 95% magnifiek, ik zou dit nooit eerder hebben gedurfd, de kool is magnifiek en ik heb eindelijk een paar flinke spruitjes gevonden, het was al lang een droom geworden!

Gisteren heb ik de tweede lezing van het boek, 2e druk, met nog meer aandacht afgerond.

Ik probeer mijn dochter de eerste 40 pagina's van dit boek te laten lezen om haar manier van 'zien' naar de grond te veranderen, om te proberen haar gemoedstoestand te veranderen, maar het is niet gemakkelijk.

ik ben nu echter overtuigd van de verdiensten van de "fenocultuur" -methode, ik zal proberen overtuigender te zijn, niettemin bedankt Didier voor deze informatie die eerlijk gezegd mijn ogen opende, die me verraste en opwond!"


Het is grappig: meestal zijn het de kinderen die - soms zonder succes - proberen de ouders te laten evolueren! Hier is het het tegenovergestelde!!!
3 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/08/20, 08:54

Oké, lees maar:

2020-08-02_08h52_49 compostage.png
2020-08-02_08h52_49 compostage.png (112.39 KiB) 1853 keer bekeken



Ik heb nog werk te doen!!!


Ik specificeer: ik ben niet tegen composteren. Vooral in dichtbevolkte gebieden, waar geen ruimte meer is voor tuinen. Nog minder tegen compost, wat een heel goed product is.

Composteren raad ik af als je de moestuin achter je deur hebt en je kunt dan direct je grondbewerkingsmensen voeden.

Schaduw.

Ik vrees dat er flink wat communicatiemiddelen ingezet gaan worden en dat, zonder na te denken over een alternatief, het "platteland domweg de stad imiteert"!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 02/08/20, 12:40

Did67 schreef:Voor luie mensen, wiens aanwezigheid normaal zou zijn op een thread gewijd aan luiheid, de link naar de video, weer online [met een gigantische fout in het Frans in de titel - maar ik zal het niet nog een keer herhalen: lees "What Results" op in plaats van "Welke resultaten"]



Waarom ben ik pissig... na 5 minuten met andere video's en niet in je video's van 1 uur...
Het talent van de verhalenverteller?

Korte stroomstoring vannacht (uh gisteravond), geen mogelijkheid om aan "iets anders" te werken.
Hop, ik houd je video vast.

Dus uiteindelijk zullen volgend jaar transplantaties in overvloed zijn als ik het goed begrepen heb?

Uit nieuwsgierigheid, hoe zien Protector- of Superpro-achtige onderstamvariëteiten eruit als je ze laat ontwikkelen?
Zijn de geproduceerde tomaten niet goed?
Hoe (op basis van welke criteria) heeft u uw onderstam gekozen?

Vraag over uw 5 vestigingen...
Je laat het gebeuren en het geeft vanzelf 5 vertakkingen
Of snoei je jong om de gewenste vorm te geven en nieuwe takken aan te leggen: rozensnoeistijl bijvoorbeeld?

Wat is de dagtemperatuur in uw kas?

Hoe bevestig je je touwen aan de grond?

Geef je jezelf grenzen aan het aantal boeketten en dus vruchten per plant of is het onbeperkt?
Zelfde vraag over hoogte? Onbeperkt?


Een verduidelijking over ethyleen.
Ik heb vorig jaar een topo gedaan op climacteric
https://potagers.forumactif.com/t163-to ... -video#208

In feite is het noodzakelijk om het onderscheid van "uitgevende instelling" toe te voegen dat wordt benadrukt door de CTIFL.
En in werkelijkheid is de banaan die vaak als voorbeeld wordt genoemd slechts een zwakke uitstoter van ethyleen (1 op 10)
Terwijl appel, peer, meloen, abrikoos... zenders zijn van 10 tot 100, dus waarschijnlijk te verkiezen
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/08/20, 16:05

Adrien (ex-nico239) schreef:
Waarom ben ik pissig... na 5 minuten met andere video's en niet in je video's van 1 uur...
Het talent van de verhalenverteller?



Zonder de rest te hebben gelezen: mijn redacteur, een dame die in de communicatie werkt, vertelde me hetzelfde toen ze me op een conferentie kwam opzoeken.

Eerlijk gezegd denk ik dat het ingewikkelder is. Het is niet zomaar een sprookje!

a) solide inhoud, soms op het verkeerde been (de beroemde "contra-intuïtieve" noties): dit is intrigerend

b) een dosis provocatie: we blijven grote tieners

c) een vleugje grofheid, om dezelfde redenen,

d) humor: mijn principe, je kunt heel serieus en grappig zijn (of omgekeerd, het is niet omdat het saai is dat het serieus is)

e) een oprechtheid die betekent dat zelfs als ik een fout maak, geen woord kan vinden, of een fout kan toegeven, een zwakheid, niemand mij dat kwalijk neemt, maar integendeel tegen zichzelf zegt: hij is zoals ik!

Dit is slechts mijn analyse.

Ik loop in sandalen. De enkels hebben ruimte om op te zwellen!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 02/08/20, 16:17

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Waarom ben ik pissig... na 5 minuten met andere video's en niet in je video's van 1 uur...
Het talent van de verhalenverteller?



Zonder de rest te hebben gelezen: mijn redacteur, een dame die in de communicatie werkt, vertelde me hetzelfde toen ze me op een conferentie kwam opzoeken.

Eerlijk gezegd denk ik dat het ingewikkelder is. Het is niet zomaar een sprookje!

a) solide inhoud, soms op het verkeerde been (de beroemde "contra-intuïtieve" noties): dit is intrigerend

b) een dosis provocatie: we blijven grote tieners

c) een vleugje grofheid, om dezelfde redenen,

d) humor: mijn principe, je kunt heel serieus en grappig zijn (of omgekeerd, het is niet omdat het saai is dat het serieus is)

e) een oprechtheid die betekent dat zelfs als ik een fout maak, geen woord kan vinden, of een fout kan toegeven, een zwakheid, niemand mij dat kwalijk neemt, maar integendeel tegen zichzelf zegt: hij is zoals ik!

Dit is slechts mijn analyse.

Ik loop in sandalen. De enkels hebben ruimte om op te zwellen!


Ok voor dit 1e deel Beeld

Lees verder met een helder hoofd, dit zijn slechts vragen Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/08/20, 16:23

Adrien (ex-nico239) schreef:
1) Dus uiteindelijk volgend jaar zal het graft in overvloed zijn als ik het goed begrepen heb?

2) Uit nieuwsgierigheid, hoe zien Protector- of Superpro-stijl onderstamvariëteiten eruit als je ze laat ontwikkelen?
Zijn de geproduceerde tomaten niet goed?
Hoe (op basis van welke criteria) heeft u uw onderstam gekozen?

3) Vraag over je 5 vestigingen...
Je laat het gebeuren en het geeft vanzelf 5 vertakkingen
Of snoei je jong om de gewenste vorm te geven en nieuwe takken aan te leggen: rozensnoeistijl bijvoorbeeld?

4) Wat is de dagtemperatuur in uw kas?

5) Hoe bevestig je je touwen aan de grond?

6) Geef je jezelf grenzen aan het aantal boeketten en dus vruchten per plant of is het onbeperkt?
Zelfde vraag over hoogte? Onbeperkt?


7) Een verduidelijking over ethyleen.
Ik heb vorig jaar een topo gedaan op climacteric
https://potagers.forumactif.com/t163-to ... -video#208

In feite is het noodzakelijk om het onderscheid van "uitgevende instelling" toe te voegen dat wordt benadrukt door de CTIFL.
En in werkelijkheid is de banaan die vaak als voorbeeld wordt genoemd slechts een zwakke uitstoter van ethyleen (1 op 10)
Terwijl appel, peer, meloen, abrikoos... zenders zijn van 10 tot 100, dus waarschijnlijk te verkiezen


ik heb genummerd:

1) Inderdaad. Als ik daar aankom. Als het succes voldoende is, enz. Mijn bedoeling is duidelijk. Er zullen ongetwijfeld enkele "frankelingen sur pied" zijn om getuigen te hebben (gourmetstekken of overtollige planten - te veel telgen / te weinig onderstammen).

2) Het geeft tomaten ter grootte van kruisbessen... Ze zijn HF1, ik kan de zaden niet terugnemen. Ik heb ze niet geproefd - ze zijn nog niet rijp (in potten! te veel!!!)

Ik koos wat ik vond en had resistentie tegen nematoden, wat mijn primaire doelwit was (het feit dat zij de oorzaak van mijn problemen zouden zijn, is tot op de dag van vandaag slechts een hypothese!). Laat, ik heb maar één bestelling gedaan. "labonnegraine" had de meeste vroege / ultra-vroege die ik zocht, en deze onderstammen. Ik wilde de bestellingen niet vermenigvuldigen.

3) Nee, nee: ik selecteer en maat. De getransplanteerde exemplaren zouden 15 of 20 takken hebben (dit zijn de "hebzuchtige" onderaan!!!). Mijn doel was 6 takken op de geënte. Maar ik had meer kunnen "laden". Ik laat momenteel hebzuchtig op de bodem van bepaalde takken verschijnen, om van onderaf te beginnen!
Ik snoei zo klein mogelijk, om zo min mogelijk biomassa te verspillen.

4) Vandaag is het weer niet mooi en koel genoeg. Ik zal het meten...

5) De snaren zijn niet aan de grond bevestigd. Ik knoop een hele brede knoop, om te voorkomen dat hij uitrafelt als hij door de wind wordt heen en weer geslingerd. Dat is genoeg. Het rekt en "hangt" probleemloos uit.

6) Onbeperkte pakketten. Ik zal waarschijnlijk aan het einde van het seizoen snijden om de laatste suikers om te leiden naar de "bijna rijpe" vruchten. Er is voor elke variëteit een "proportionaliteit" tussen het aantal bladeren en het aantal bloemenboeketten.

Onbeperkte hoogte. Bij industriële teelt, verwarmde kassen, strippen we de bladeren aan de onderkant, leggen we de stengels neer en laten we ze aan het einde groeien. En bovenaan wordt de bevestiging van de draden lateraal verplaatst.

7) Ja, ik wilde de blunder rechtzetten over de uitstoot van ethyleen door bananen - verwarring met het feit dat we ethyleen injecteren tijdens het rijpen. Ik besefte dit toen de montage klaar was en de video verzonden...

Je hebt 100% gelijk! Ik zal een correctie aanbrengen in het volgende nummer. Dit zal me in staat stellen om punt e) hierboven te versterken! Ik ga de spreker die bijt opnieuw kunnen activeren!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 02/08/20, 16:33

Ik vind de cherrytomaat erg productief en ik had overwogen om hem als onderstam te gebruiken, wat ik zeker volgend jaar zal doen, maar ik zal ook onderstammen proberen zoals die je hebt geselecteerd, om te vergelijken en als de tomatenkers meevalt, Ik zal het houden omdat we daar de zaden kunnen herstellen, ik heb een peervormige gele variëteit die qua vegetatie erg vruchtbaar lijkt, maar ik weet de naam en het niveau van hybridisatie niet, het is een neef die ze cultiveert

dus volgend jaar wordt het proeven en kiezen van de onderstam : Mrgreen: of de transplantatietest al is uitgevoerd : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 237-gasten