Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 24/04/19, 12:19

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef: Eén vraag echter: de mineralisatie van het hooi zou dus, net als de toevoeging van compost, brandnetel etc. contraproductief voor het tot stand brengen en in stand houden van de [mycorrhiza-]symbiose?


Minder, omdat het nog maar net aan zijn ontbinding begint. We zijn nog niet bij de definitieve mineralisatie! Brandnetel (vers) is een groen materiaal dat zeer snel ontleedt. De grond of compost is al verteerd...

Maar door jouw opmerking word ik nog meer "mager" als het gaat om late hooi-inname! Daarnaast laat je zo lang mogelijk ruimte voor onkruid. Dankjewel !!!
Een goede “vestiging” van bolvormige paddenstoelen aan het begin van het seizoen is dus ook afhankelijk van het weer! Als we terugkijken op wat er vorig jaar is gebeurd, kunnen we zeggen dat het een beetje het ergste was als we onszelf in de plaats van de schimmels plaatsten: veel water in de lente en een zeer sterke mineralisatie (hooi of zelfs andere bijdragen voor degenen die verrijkt waren met kunstmest, mest, brandnetel, enz.) moedigden de planten niet aan om de paddenstoelen te voeden en te herbergen. En ten tweede, bijna zonder overgang hier, helemaal geen water meer en een lange droogte: als we ze geen water gaven en/of bleven voeren, zaten de planten een beetje in hun ondergoed, hulpeloos!

Maar dit jaar zullen we ons toch anders moeten aanpassen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 12:43

Pas op dat u niet verkeerd ‘redeneert’!

1) Paddestoelen stoten ‘carpophoren’ uit, voortplantingssystemen die gewoonlijk ‘paddenstoelen’ worden genoemd wanneer de luchtvochtigheid terugkeert.

2) Maar een nauwkeurige observatie van een laag ontbindend hooi laat ons zien dat er een natte zone is, in contact met de grond, plakkerig. Dit is het domein van bacteriën. Vervolgens komt er een veel drogere laag, zelfs “schijnbaar droog”, waaruit “fijn stof” voortkomt: dit is het domein van grijze schimmel, saprofytische schimmels.

De organismen die het meest gevoelig zijn voor droogte zijn daarom bacteriën en regenwormen (die in diapauze gaan).

Paddestoelen hebben waterwinningsmogelijkheden en het vermogen om dit in een netwerk te laten circuleren. Ze zijn het minst gevoelig voor droogte. In tegenstelling tot wat we geneigd zijn te denken gegeven 1)!
1 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 24/04/19, 14:20

Did67 schreef:Pas op dat u niet verkeerd ‘redeneert’!

1) Paddestoelen stoten ‘carpophoren’ uit, voortplantingssystemen die gewoonlijk ‘paddenstoelen’ worden genoemd wanneer de luchtvochtigheid terugkeert.

2) Maar een nauwkeurige observatie van een laag ontbindend hooi laat ons zien dat er een natte zone is, in contact met de grond, plakkerig. Dit is het domein van bacteriën. Vervolgens komt er een veel drogere laag, zelfs “schijnbaar droog”, waaruit “fijn stof” voortkomt: dit is het domein van grijze schimmel, saprofytische schimmels.

De organismen die het meest gevoelig zijn voor droogte zijn daarom bacteriën en regenwormen (die in diapauze gaan).

Paddestoelen hebben waterwinningsmogelijkheden en het vermogen om dit in een netwerk te laten circuleren. Ze zijn het minst gevoelig voor droogte. In tegenstelling tot wat we geneigd zijn te denken gegeven 1)!

Zouden we ons onder deze omstandigheden niet kunnen afvragen of hooi als bedekking niet te arm aan koolstof zou zijn om de biomassa van paddenstoelen te vergroten, en daarmee de veerkracht van de tuin tegen droogte?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 24/04/19, 15:05

VetusLignum schreef:
Did67 schreef:Zouden we ons onder deze omstandigheden niet kunnen afvragen of hooi als bedekking niet te arm aan koolstof zou zijn om de biomassa van paddenstoelen te vergroten, en daarmee de veerkracht van de tuin tegen droogte?


Voor mij lijdt het geen twijfel dat hooi de beste dekking blijft. In ieder geval voor tuingroenten!

je had het over de verhouding tussen schimmels en bacteriën, vooral in relatie tot de behoeften van planten. Wat mij meer interesseert in wat Bucaille zegt is deze vergelijking van glus (bacteriën) en glomalines (schimmels), als hij het heeft over de effecten op de bodemstructuur: Is het waar dat lijm (als deze niet wordt gecompenseerd door voldoende schimmels in de grond) de grond te compact en plakkerig maakt? en dat paddenstoelen en hun glomalines de grond minder plakkerig en poreuzer maken?
Didier heeft vaak gewezen op de noodzaak om paddenstoelen te stimuleren, vooral op kleigrond, dus daar zit toch wel een kern van waarheid in?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 15:49

VetusLignum schreef:Zouden we ons onder deze omstandigheden niet kunnen afvragen of hooi als bedekking niet te arm aan koolstof zou zijn om de biomassa van paddenstoelen te vergroten, en daarmee de veerkracht van de tuin tegen droogte?


De overvloed aan "carpophoren" beantwoordt deze vraag: als het hooi "neutraal is in C" - geen stikstofhonger veroorzaakt - is het voldoende vezelig om de schimmels die zich daar ontwikkelen te "interesseren"...

Ik krijg steeds e-mails - gisteren nog! - mensen "bezorgd" bij het zien van "champignons", die denken dat ze hun groenten zullen beschadigen. Wat moeten we doen ? Er wordt mij vaak gevraagd...

Anderen zijn bang dat hun hooi gaat "beschimmelden"!

Maar het is belangrijk om onderscheid te maken met gemaaid gras, dat, omdat het te weinig vezels bevat, "gist"!

Met houtachtige materialen zouden we meer schimmels kunnen 'begunstigen', maar dit gaat ten koste van stikstofhonger en een onbalans tussen schimmels en bacteriën. Het zou geen winnende keuze zijn (of beter gezegd: het zou slechts op één punt een winnende keuze zijn, ten koste van andere).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 15:57

Julienmos schreef:je had het over de verhouding tussen schimmels en bacteriën, vooral in relatie tot de behoeften van planten. Wat mij meer interesseert in wat Bucaille zegt is deze vergelijking van glus (bacteriën) en glomalines (schimmels), als hij het heeft over de effecten op de bodemstructuur: Is het waar dat lijm (als deze niet wordt gecompenseerd door voldoende schimmels in de grond) de grond te compact en plakkerig maakt? en dat paddenstoelen en hun glomalines de grond minder plakkerig en poreuzer maken?
Didier heeft vaak gewezen op de noodzaak om paddenstoelen te stimuleren, vooral op kleigrond, dus daar zit toch wel een kern van waarheid in?


Ik gaf geen antwoord... Een beetje in de war.

1) Ik heb geen tastbare gegevens over dit onderwerp. Ik geef toe dat ik geen gegevens heb gelezen over de aard van "lijmen".

Maar andere elementen die u aanhaalde, zijn correct. Zelfs als ik ongeveer tien jaar geheugen had voor de halfwaardetijd van glomalines. De orde van grootte blijft accuraat.

We kunnen daarom in het algemeen ‘geloven’.

2) Mijn denken was meer ‘filosofisch’ van aard: bacteriën zijn essentieel (nitrificatie, mineralisatie); paddenstoelen zijn essentieel (extractie van mineralen, water, vorming van humusstoffen; deze organismen concurreren deels niet met elkaar (rond cellulolyse) en 'bevechten' daarom ongetwijfeld met elkaar. Door deze redenering kwam ik tot de gedachte dat we ervoor moeten zorgen dat we in balans zijn dingen.

Ik heb geen gegevens gelezen of gevonden over de aard van de lijmen, de verdichting van de klei... Dus daar vertrouwde ik niet op.

Maar zoals gezegd lijkt dit mij niet dom en komt het overeen met de huidige waarnemingen: de verergering van zware gronden door BRF of houtachtig materiaal, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan de paddenstoelroute, is spectaculairder...
1 x
Eham
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 08/04/19, 14:23
x 6

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Eham » 24/04/19, 16:58

Ik reageer wat laat op de slakken maar ik heb ook gemerkt en gelezen dat ze van licht rotte planten houden. Ik zag twee egels door onze tuin lopen, ik zie nogal wat loopkevers in de moestuin, we hebben ook padden maar altijd veel slakken. Soms zie ik ze bladeren eten die naast de zaailingen zijn weggewaaid en aan het ontbinden zijn, ze lijken daar de voorkeur aan te geven. Ik ga dus proberen wat onkruid te verzamelen, zet ze een paar dagen in water zodat ze een beetje rotten en laat een of meerdere hoopjes in de moestuin staan ​​om te kijken of dat ze afleidt van het zaaien. Ik heb sla over de hooilijnen gezaaid om ze als offer achter te laten en vrede te hebben met andere zaailingen, maar op sommige plaatsen hebben ze geen tijd om te groeien!

Ik kwam ook een vraag stellen over iets dat mij al heel lang bezighield en dat mij nog meer opviel bij het lezen van De moestuin van de luiaard. Ik denk dat het belangrijkste punt en wat voor iedereen hier belangrijk is, is om biologisch en no-till te doen. Voor het maken van hooibalen zijn het echter vaak velden die zijn geploegd en sowieso nooit of zelden zijn behandeld, denk ik, aangezien het weilanden zijn, maar het gaat nog steeds om grote machines en het is verpakt met plastic of touwtjes, dus niet erg milieuvriendelijk. Als machines zulke grote oppervlakken maaien, mag dat geen goed doen voor de biodiversiteit, dat is duidelijk, vooral omdat er meer nodig is dan de oppervlakte van de moestuin om dikke lagen hooi te maken.

Dit baart mij vooral zorgen omdat we hier hooi voor de paarden maken, dus dat vertegenwoordigt veel balen (en elke keer veel plastic, wat me een beetje afschuwelijk maakt omdat ik al veel oud plastic afval op de velden verzamel).

Dus ik kom tot mijn vraag: heeft niemand de vraag gesteld of geprobeerd zijn eigen hooi te produceren?

Thuis hooien we op onze velden, maar het is een boer die het voor ons komt doen omdat we de machines niet hebben. Ik zou graag op deze ene dag onafhankelijk willen zijn. Ik begreep dat het eerste wat we moesten doen was de hooibehoefte van de paarden te verminderen (eetbare heggen planten, hoog gras laten staan, de weide intelligent laten roteren, enz.). Daarnaast dacht ik er op een dag aan om een ​​oude maaier op te knappen waarop je een paard kunt vastkoppelen, en te proberen op de ouderwetse manier hooi te maken. Ik vond deze geweldige bron waar ze hooipakketten maken: http://hippotese.free.fr/blog/index.php ... e-partie-4


Ik zit ook nog met iets anders, we hebben akkers waarop voor ons geen interessante planten groeien, niets om te grazen of te hooien. Ik denk dat ze erg beschadigd zijn door jarenlang cultiveren en ploegen, omdat er een strook aan de zijkant zat die ze nog nooit hadden aangeraakt en het was gewoon mooi groen gras. Terwijl de rest er helemaal droog uitzag.

Met tegenzin zei ik oké tegen de boer die ons helpt een van de twee velden te ploegen, want ik moet iets zaaien om hooi van te maken. En toen ik me voorstelde dat de grond uitgeput moest zijn, heb ik er groenbemesters op laten zaaien (op twee hectare). Ik had haver, voedererwten, mosterd, phacelia en klaver gekocht. Ook probeerde hij op mijn verzoek de kleinste zaadjes midden in de mulch van het andere ongeploegde veld te zaaien, ook al was hij bang dat ze in zijn machine zouden vastlopen.

Het groeit op het geploegde veld, min of meer afhankelijk van de locatie, en de andere groeide, maar wordt verzwolgen door onkruid. Ik reken er dus op dat in ieder geval het geploegde veld dit najaar een mengsel van biologische zaden voor paardenhooi zal zaaien. Het plan was om hem te vragen deze zomer de groenbemesters te maaien en onder dekking te zaaien. Behalve dat hij me vertelde dat hij met zijn machine niet in mulch kon zaaien, ze wilden er een kopen bij zijn boerencoöperatie voor direct zaaien, maar niemand was geïnteresseerd...

Dus ik betwijfel of het zin heeft om na de groenbemesting weer te ploegen, ik zag dat er machines waren die de zaden gooiden om achterop een quad te leggen, ik vroeg me af of een Zodra de dekking gemaaid is, ik de zaden niet meer kon zaaien zaden door deze machine achterin mijn 4x4 te plaatsen en dan overal met een wals langs te gaan? Maar de kans dat de zaden de grond bereiken is zeker klein en er zullen geen voren ontstaan. Wetende dat zaden erg duur zijn en dat ik al aan het einde van mijn budget zit, is het echt hoofdpijn.

Ik kan geen informatie vinden over het aanleggen van een weide, het enige interessante dat ik vond was een video waarin een dame de volgende techniek uitlegde: het was een natuurlijke weide maaien als alles naar zaad gaat en het gemalen hooi over een geploegd veld verspreiden . Dit maakte het mogelijk om lokale planten te zaaien die beter aangepast en resistent waren, en werd beschermd door de dunne laag hooi. Maar toen ik hierover met de boer sprak, was hij geamuseerd en vertelde hij me dat het lastig zou zijn om de natuurlijke weide te vinden. Hij vertelde me ook dat hij niemand bij mij in de buurt kende die een machine had voor direct zaaien, dus ook al ben ik 100% voor no-till, het is ingewikkeld...

Ik heb nog een stuk geschreven, dus ik weet niet zeker of iemand het zal lezen, maar als iemand ooit een idee heeft voor dit veld dat ik niet nog een keer wil ploegen, ben ik geïnteresseerd!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 17:25

Julienmos schreef: Ik vraag me af in hoeverre Did het met dit alles eens zal zijn.

Hij zegt dat het belangrijk is om de balans tussen bacteriën en schimmels te herstellen; dat in onze bodems (agrarisch, aangezien hij in zijn video's vooral de boeren aanspreekt), met bemestingen - mest, drijfmest... micro-organismen over het algemeen te veel de voorkeur krijgen boven schimmels.

“Alles wat afkomstig is van schimmels (glomalines…) heeft een ‘halfwaardetijd’ van 30 – 40 jaar… wat betekent dat het 30 tot 40 jaar zal duren voordat de helft weer gemineraliseerd is.

Alles wat afkomstig is van bacteriën (glus etc.) is tussen de 6 maanden en 1 jaar houdbaar.

Als we koolstof duurzaam in de bodem willen opslaan en het organische stofgehalte willen verhogen, is de bacterie-schimmelverhouding essentieel.

Bacteriën leven in kolonies... ze produceren bacteriële lijmen die de eigenschap hebben klei en slib... veel compacter te maken.

Paddestoelen daarentegen (mycelia, glomalines) zullen geen erg plakkerige bodems genereren... ze houden de aardse aggregaten bij elkaar, terwijl ze porositeit achterlaten”

Over paddenstoelen zegt hij nog een keer

“zij zijn degenen die humeren… zij zullen stabiele humus produceren… de bacteriën doen het ook, maar via totaal verschillende routes;
Paddenstoelen nemen zeer actief deel aan de plantenvoeding (ze zijn bijvoorbeeld in staat fosfor te transporteren, dat anders nauwelijks zou bewegen)


Enkele antwoorden:

1) Did weet niet alles... Net als iedereen moet ik mijn kennis bijwerken, wat niet zo eenvoudig is. Momenteel niet veel tijd om te lezen!

Dus ik zou zeggen dat het niet belangrijk is of ik het er mee eens ben of niet.

Ik gebruik soms een "consistentie-analysator", wat iets anders is. Als uitspraken te ‘bizar’ zijn in relatie tot mijn ‘leesraster’ van het leven, van het functioneren ervan, van de samenhang ervan, van wat elders wordt waargenomen, krimp ik ineen!

2) Bacteriën/schimmelbalans: ja, absoluut. Behalve rood fruit, waaraan ik een omgeving toegeef met een "meer bosachtig karakter - arm aan bacteriën, nitraten; rijk aan schimmels en lignine).

3) Ik herinner me halfwaardetijden van glomaline van ongeveer tien jaar. Het is inderdaad een veel minder duurzaam materiaal dan de beroemde "humusstoffen", waarvan de halfwaardetijd in de orde van één tot twee eeuwen ligt...

De ene is een polysacharide (niet zo ver van zetmeel) en de andere is een polyfenol, veel moeilijker te vernietigen.

Ik had geen gegevens voor bacteriën, maar het is volkomen aannemelijk.

4) Ja, bacteriën leven in kolonies en vormen lijmklonten.

Bij paddenstoelen moet je het ‘netto’-effect van mycelia niet verwarren, dat deeltjes bij elkaar houdt zoals een net van mandarijnen mandarijnen vasthoudt. En het effect van de specifieke lijm van glomeromyceten, glomalinen.

Ik weet niet of het zo simpel is. Het lijkt mij dat de lijmen, als ze nat zijn, "los" blijven. Pas als het droogt, lijkt het mij dat het kan en zal uitharden, zoals behanglijm. Een proces dat mij omkeerbaar lijkt.

Maar het zou mij niet verbazen als de lijm van de bacteriën meer op lijm lijkt die verstopt raakt. Dit lijkt sterk op wat we waarnemen in biofilms. Dit is zelfs de rol van deze lijmen: het creëren van een ‘cluster’ waarin de bacteriën zichzelf beschermen. Bacteriën in biofilms vertonen heel ander ‘gedrag’ (reacties op antibiotica) dan wanneer ze geïsoleerd zijn.

Dit is dus zeer waarschijnlijk.

5) Winkel C

Als we c duurzaam willen opslaan, moeten we uiteraard toe naar de meest duurzame vorm van stoffen, namelijk humusstoffen. Speel dus in op het humificatieproces.

We blijven discussiëren over het mechanisme, maar er blijft consensus over het feit dat het de vezels (cellulose en lignine) zijn, voornamelijk onder invloed van schimmels, die humusstoffen vormen. Ook al ‘voeden’ bacteriën volgens sommige auteurs het proces stroomopwaarts.

Ik kan niet kiezen tussen deze theorieën.

Ik kan alleen maar zeggen dat het effect van ontbindend hout (of RCW) spectaculair is. Raak gewoon een vloer aan.

Maar goed, het primaire doel van landbouw of moestuinieren is niet het opslaan van C, ook al is dat een heel gelukkig neveneffect!

6) Ja, de rol van schimmels bij de winning en circulatie van mineralen is belangrijk, vooral (maar niet alleen) met betrekking tot fosfor. P heeft in de bodem de neiging om onoplosbaar te worden en zich te ‘verbergen’, en dit is waar de hyfen van schimmels zeer effectief zijn...

Het is in de “deal” tussen planten en glomeromyceten het belangrijkste argument van de glomeromyceten: “voed mij en ik zal je mineralen brengen, inclusief fosfor die je niet kunt vinden!”

Anders zou het gewoon een veel voorkomende parasiet zijn waar de plant zich van zou proberen te ontdoen!!!
1 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 24/04/19, 17:30

Eham schreef:Ik kwam ook een vraag stellen over iets dat mij al heel lang bezighield en dat mij nog meer opviel bij het lezen van De moestuin van de luiaard. Ik denk dat het belangrijkste punt en wat voor iedereen hier belangrijk is, is om biologisch en no-till te doen. Voor het maken van hooibalen zijn het echter vaak velden die zijn geploegd en sowieso nooit of zelden zijn behandeld, denk ik, aangezien het weilanden zijn, maar het gaat nog steeds om grote machines en het is verpakt met plastic of touwtjes, dus niet erg milieuvriendelijk. Als machines zulke grote oppervlakken maaien, mag dat geen goed doen voor de biodiversiteit, dat is duidelijk, vooral omdat er meer nodig is dan de oppervlakte van de moestuin om dikke lagen hooi te maken.

Dit baart mij vooral zorgen omdat we hier hooi voor de paarden maken, dus dat vertegenwoordigt veel balen (en elke keer veel plastic, wat me een beetje afschuwelijk maakt omdat ik al veel oud plastic afval op de velden verzamel).


Het hooi is over het algemeen afkomstig van weilanden en dus niet geploegd. Maar er kan kunstmest zijn geweest, en ook fytochemicaliën, vooral tegen distels, als het zomerhooi is.
Voor de snaren is het mogelijk om sisal te gebruiken; dat biologisch afbreekbaar zou zijn. Maar boeren gaven het op (ten gunste van synthetisch), omdat knaagdieren de sisal aten. Maar als het om mulchen gaat, is er geen probleem. Wanneer de balen omgeven zijn door plastic is het geen hooi meer, maar “inpakken”.
Ik denk dat het, voor autonomie, het ideaal zou zijn om met BRF te mulchen van het maaien van de heg rondom de tuin. Maar dit zou kwantitatief niet noodzakelijkerwijs voldoende zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 17:36

Eham schreef:Ik reageer wat laat op de slakken maar ik heb ook gemerkt en gelezen dat ze van licht rotte planten houden. Ik zag twee egels door onze tuin lopen, ik zie nogal wat loopkevers in de moestuin, we hebben ook padden maar altijd veel slakken. Soms zie ik ze bladeren eten die naast de zaailingen zijn weggewaaid en aan het ontbinden zijn, ze lijken daar de voorkeur aan te geven. Ik ga dus proberen wat onkruid te verzamelen, zet ze een paar dagen in water zodat ze een beetje rotten en laat een of meerdere hoopjes in de moestuin staan ​​om te kijken of dat ze afleidt van het zaaien. Ik heb sla over de hooilijnen gezaaid om ze als offer achter te laten en vrede te hebben met andere zaailingen, maar op sommige plaatsen hebben ze geen tijd om te groeien!



Ja absoluut.

En ze houden vooral van planten met latex ("melk"), ooit verwelkt.

Ik beschreef ergens hoe ik vorig jaar – het enige jaar dat ik overweldigd was – mijn naaktslakken ving met wilde sla genaamd ‘wilde sla’. 's Ochtends geplukt, tussen de planten gezet, 's avonds vond ik daar mijn slakken en bleven mijn planten intact. Voor wilde sla is een vleugje ‘voorverwelking’ in ieder geval voldoende.

Iemand vertelde me dat het net zo goed werkte met paardenbloemen (waar ook latex in zit). Ik heb het niet geprobeerd.

De onderste bladeren van sla (die beschadigd zijn) zijn uitstekende schuilplaatsen voor slakken; Ik snij daarom altijd boven deze eerste blaadjes af, die eet ik toch niet op!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 224-gasten