Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/05/18, 15:47

GEK schreef:Ik heb de neiging om beginners aan te raden om je te lezen of je video's te bekijken om te voorkomen dat ze vervuild raken door bepaalde onzin die te lezen is op de sites van (pseudo)permaculturisten...

wat mij fascineert in permacultuur is dat aangezien niemand echt weet wat het is, je van alles en nog wat kunt doen en jezelf een permaculturist kunt noemen en zoals het woord in de mode is, zit je meteen in de beweging en het juiste tempo, kortom je volgt de kudde en zoals in elke kudde, om opgemerkt te worden moet je opvallen en helaas is het momenteel gemakkelijk om rode kogels af te vuren op de eerste die komt, alsof om denigrerend te zijn inhoud en legitimiteit geeft aan de woorden van de lasteraar

we komen bij wat Didier vaak zegt, een zwerver klom op zijn preekstoel die zijn preek lanceert voor zijn discipelen en daar in het geloof dat alles mogelijk is en inderdaad zowel het beste als het slechtste
Dernière édition par Moindreffor de 17 / 05 / 18, 15: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/05/18, 15:48

Julienmos schreef:kleine terloopse opmerking, de andere jaren waren mijn radijsbladeren altijd volledig doorboord door vlooienkevers.

Maar dit jaar al 3 zaailingen en niet het minste gaatje! nog steeds geweldig, is het niet?


Ik heb geen "grote problemen" ervaren; soms gaten zonder gevolgen. Alleen als de aanvallen ernstig zijn, schaadt het de planten aanzienlijk...

Vlooienkevers houden niet van vocht.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/05/18, 15:56

Moindreffor schreef:... lanceert zijn prediking tot zijn discipelen en daar in de overtuiging dat alles mogelijk is en inderdaad zowel het beste als het slechtste


Op dit moment vraag ik me af of het niet het ergste is dat het overneemt... Volg mijn blik aan de kant van DAECH of bepaalde neo-creationistische groeperingen die Trump steunen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/05/18, 16:03

Moindreffor schreef:
wat mij fascineert aan permacultuur is dat aangezien niemand echt weet wat het is, je van alles en nog wat kunt doen en jezelf een permaculturist kunt noemen...


Het is een "levensfilosofie", geen techniek. Het blijft dus inderdaad open, technisch gezien.

Ik geef toe dat ik Mollisson graag had ontvangen, maar hij is net overleden. Ik ben er niet zeker van dat met betrekking tot mijn moestuin, het dramatisch tegen is - zelfs als sommige gebreken duidelijk zijn: gebrek aan "hoogte", te duidelijke lijnen, niet genoeg zorg voor associaties, enz...

Aan de andere kant, mijn "levensbeschouwing", in mijn conventionele huis (hoewel verwarmd met pellets en met zonneboiler), mijn auto's (hoewel met LPG...), enz... daar mag men kritiek leveren! Zelfs als ik bedenk dat het besturen van een auto van 25 jaar oud jezelf de valse lucht geeft van "ecologisch zijn", door 100 keer meer te vervuilen! Of als leven van "recycling" niet duurzaam is omdat het gebaseerd is op de samenleving zoals die is: weggooien! Maar dat, veel gekke permaculturisten, zou er al over moeten nadenken!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/05/18, 16:09

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:... lanceert zijn prediking tot zijn discipelen en daar in de overtuiging dat alles mogelijk is en inderdaad zowel het beste als het slechtste


Op dit moment vraag ik me af of het niet het ergste is dat het overneemt... Volg mijn blik aan de kant van DAECH of bepaalde neo-creationistische groeperingen die Trump steunen!

aan het begin van mijn carrière kwam ik een oude geschiedeniscollega tegen en zijn opmerking, die nog steeds geldig is, was de volgende
"we leven in een zachte dictatuur" waar dictators worden gekozen via algemene verkiezingen, dat was 25 jaar geleden
door middel van vervallen school met de zegen van de ouders, leiden we de idioten van morgen op
lees verder, in deze volgorde is het veelzeggender (althans voor mij)
Brave New World Aldous Huxley
La Fabrique du Crétin: De geplande dood van de Jean-Paul Brighelli-school
en je kunt je toekomst lezen in het koffiedik : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/05/18, 16:13

Did67 schreef:als leven van "recycling" niet duurzaam is omdat het gebaseerd is op de samenleving zoals die is: gooi weg! Maar dat, veel gekke permaculturisten, zou er al over moeten nadenken!

om van recycling te leven, moet deze praktijk worden ondersteund door een consumptiemaatschappij die gebaseerd is op ik gebruik, ik gooi weg, dus als dit wordt ontwikkeld, wordt het inhoudelijke debat geschaad, het betekent dat we ons moeten aanpassen aan de consumptiemaatschappij en deze op geen enkele manier moeten wijzigen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 17/05/18, 17:12

Did67 schreef:Vlooienkevers houden niet van vocht.


ja, wetende dat ik ervoor zorgde om zo vaak mogelijk water te geven, soms meerdere keren per dag te sproeien, maar het had absoluut geen zin! ze zwermden nog steeds en alles zat vol gaten.

Dat gezegd hebbende, zelfs bij afwezigheid van aardvlooien deed ik het dit jaar niet beter met mijn radijs!

Niet dat ze niet ontkiemen, integendeel ze rijzen heel goed maar de meeste groeien weinig en langzaam.

daar ga ik het proberen in een dikke laag zandgrond (meegebracht) en "ideale grond" uit het tuincentrum. Door eerst te zeven ontstaat een fijne grond.

Want de collega, die zandgrond heeft, slaagt in zijn radijsjes.

Mijn zaaigebieden blijven altijd klein, dat is niet veel werk...
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par olivier75 » 17/05/18, 17:34

Hallo,

Voor aardvlooien zouden ze bestek in het algemeen niet op prijs stellen, van een filmpje, ik weet niet welke, van msv.
Het is ook noodzakelijk om erop te wijzen dat bij veldgewassen, zelfs conventionele gewassen, door onder dekking te zaaien het mogelijk is om eerst insecticiden te elimineren, behalve anti-slakken.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/05/18, 17:44

Julienmos schreef:
Dat gezegd hebbende, zelfs bij afwezigheid van aardvlooien deed ik het dit jaar niet beter met mijn radijs!

Niet dat ze niet ontkiemen, integendeel ze rijzen heel goed maar de meeste groeien weinig en langzaam.

daar ga ik het proberen in een dikke laag zandgrond (meegebracht) en "ideale grond" uit het tuincentrum. Door eerst te zeven ontstaat een fijne grond.

Want de collega, die zandgrond heeft, slaagt in zijn radijsjes.

Mijn zaaigebieden blijven altijd klein, dat is niet veel werk...


Je bent niet de enige die me dit vertelt.

En dat blijft voor mij een raadsel! Waarschijnlijk een probleem met een element. Te vastgehouden in kleigrond? Ik had een beetje gekeken in de technische fiches van onderzoeksinstituten of landbouwkamers, maar ik had niets overtuigends gevonden.

Als je op een dag zwavel vindt, wil ik dat je het probeert. Kruisbloemigen hebben hogere zwavelvereisten. Onze bodems zijn vaak min of meer arm. En zelfs op andere culturen is het effect zichtbaar! Natuurlijke zwavel is toegestaan ​​in "biologisch". In tegenstelling tot koper zie ik geen enkel gevaar voor het systeem. En geen risico op ophoping: het oxideert!
2 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/05/18, 18:17

voor radijs zou er ook geen probleem zijn met de zaadselectie
wat tomaten betreft, zelfs door onze planten zelf te maken, zelfs als we dezelfde zaden nemen als die van fabrikanten, krijgen we ook een nogal slechte smaak
dus zijn de huidige radijszaden niet geschikt voor een meer zanderige grondsoort?
omdat ik in mijn jeugd het recht had om radijs te zaaien want wat ik ook doe, het faalt nooit, de beginnersplant en nu heb je bijna een diploma "radijs" nodig om wat in de tuin te krijgen
dus zijn we allemaal niet meer in staat om succesvol radijs te planten?
Ik kan me ook niet herinneren zwavel toe te voegen.

in de fenocultuur is de grond los, misschien te koud? de radijs houdt van water, zon en warmte, maar misschien een doorlatende grond, ik weet dat hij ook snel moet groeien, als een van de factoren ontbreekt of te veel is, kan hij alles op de grond verpesten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 202-gasten