Installatie van een pomp

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Matrue
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 13/03/15, 14:04

Installatie van een pomp




par Matrue » 13/03/15, 14:12

Hallo, ik weet niet waar ik dit topic moet posten, dus wordt het dienovereenkomstig doorverwezen...

Ik ben een nieuw ex-lid en denk dat sommigen mij kunnen antwoorden. Ik installeer een elektrische pomp aangedreven door zonnepanelen (niet belangrijk) en ik probeer erachter te komen wat de optimale positie ervan is ten opzichte van de reserve (tank van 1000 liter), laag of hoog met betrekking tot drukverliezen.

Alvast bedankt aan degenen die mijn vraag zullen onderzoeken!
Weldra
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 13/03/15, 15:57

Nou, het maakt niet uit!!!

U moet echter:

a) controleer of de pomp nog steeds een goed debiet heeft bij de beschouwde HMT (niveauverschil tussen het hoge en het lage niveau): zie de "karakteristieke curve" van elke pomp die het debiet geeft volgens de HMT

b) een pomp die niet meer dan 7 meter zuigt (theoretisch 9 m, maar met drukval, in de praktijk is het beter om op te passen vanaf 7 m...)...

Verder maakt het niet uit of de pomp "zuigt" of "duwt". Het werk (energie) is hetzelfde.
0 x
Matrue
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 13/03/15, 14:04




par Matrue » 13/03/15, 18:33

Dankzij jou. Ik realiseer me eigenlijk dat ik mijn vraag verkeerd heb geformuleerd. Ik leg het uit!: Ik heb de locatie van het reservaat gegraven waarvan de bodem, gezien de helling van het land, tussen 1.50 en 1 m boven de oppervlakte ligt.
Vanuit dit reservaat begint een geul waarvan de bodem gemiddeld 80 cm boven het oppervlak ligt.
Tussen de 2 heb ik de locatie van de pomp gegraven met het idee om deze op hetzelfde niveau als de tank te plaatsen en de 2 te verbinden met een pijp vanaf de onderste uitlaat van de tank, zoals hier:
http://negomixblog.files.wordpress.com/ ... =300&h=200].
Maar ik ging niet verder, doodsbang voor de blik die ik zou moeten maken en voor de onmogelijke toegang tot de fitting in het geval van een storing!! Ik vroeg me toen af: waarom niet doen zoals hier:
http://negomixblog.files.wordpress.com/ ... =200&h=300
wetende dat het niveau van de locatie van de pomp momenteel identiek is aan dat van de sleuf.
Bij deze optie zijn de ellebogen talrijker en zou een stuk leiding bijna gelijk zijn met de grond, in het mangat van de tank, dus misschien niet vorstvrij.

Hier hoop ik dat de adressen werken omdat ik niet wist hoe ik het moest doen, en dat mijn uitleg duidelijker is!

Hoe zou jij het doen?

Ik heb foto's gemaakt, ik zal proberen ze indien nodig te plaatsen.[/url]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 138-gasten