zwaartekracht opslag

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Gravity Storage




par Bardal » 30/01/19, 13:57

Een beetje bizar deze nieuwe "uitvinding" die de Lépine-wedstrijd waardig is en alle banale wetten van de fysica tart...

Het is bekend dat zwaartekrachtopslag grote massa's vereist, op even grote hoogten om enige efficiëntie te hebben; dit is hoe hydro-elektrische dammen km3 water over honderden meters implementeren...

Hier zouden vulgaire kranen die blokken van 35 ton en 120 m hoog hanteren een stad van 2000 inwoners 24 uur lang bevoorraden...

Onthoud dat een blok van 35 T gemonteerd op 120 m maximaal (dwz afhankelijk van de prestaties) ongeveer 11 kWh kan opslaan; maar dat op 60 m (wat het geval is voor meer dan de helft van de weergegeven blokken) het slechts 5,5 kWh zal zijn, en aan de onderkant (wat het geval is voor een of twee dozijn blokken, die niet alleen worden gebruikt ondersteunt) niets helemaal niet... Je vraagt ​​je af waar de honderden blokken die op lage hoogte zijn geplaatst, voor kunnen worden gebruikt; door een beetje na te denken, kunnen we gemakkelijk zien dat 12 blokken opgehangen aan de 3 kraanarmen hetzelfde werk zouden opleveren (zwak, het moet gezegd worden) voor minder (maar nog steeds vrij duur); bah, de wat zwakzinnigen zijn vaak ook lui; Ze hadden wat meer kunnen nadenken...

Ik denk dat deze montage slechts een van de talloze fantasieën is die rondzweven op het net, verondersteld om de problemen van de mensheid goedkoop op te lossen, maar de meest elementaire gegevens van fysica en technologie negerend... We hebben al vloeibare stikstof gehad (hier is het iets minder dwaas), ondergedompelde massa's op 4000 meter, veerbelaste verkeersdrempels, veerbelaste auto's (als ik gemeen was, zou ik de Pantone-motor en de kracht-gas-kracht toevoegen), alle dingen veel meer op hun plaats in de planken vol grappen en vangsten...
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Gravity Storage




par Christophe » 30/01/19, 15:09

CGI is prachtig! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Vorige maand hebben we de kwestie van opslag door zwaartekracht in beton behandeld, daar begon het: zonne-fotovoltaïsche / ENERGIESTRO-store-the-energie-in-the-beton-t13854-200.html # p350752

De echte (en unieke??) zwaartekrachtopslagoplossing dit zijn de maritieme STAPPEN die de opslag van miljarden tonnen water mogelijk maken... Tegen een vrij lage prijs per opgeslagen MWh in vergelijking met alle andere oplossingen, maar de geologie moet interessant zijn (grote oppervlakte, lage omgekeerde polderachtige daling : Cheesy: )

Nadat de batterijen snel evolueren, heel snel!

10 cycli (DOD 000%) LTO-lithiumbatterijen zijn al op de markt.

En 10 cycli van 000 kWh per dag, dat is ja ja, 6 jaar levensduur...bij 27 kWh opgeslagen per jaar...


Uiteindelijk kan dat de oplossing zijn: productie EN opslag decentraliseren... maar de huidige besluitvormers houden daar niet van!
0 x
Opale2sang
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 27/03/16, 22:40
x 14

Re: Gravity Storage




par Opale2sang » 30/01/19, 16:39

Goedemorgen.

Ik heb vaak gedacht dat de potentiële energie van een massa niet zo belangrijk is op aarde, dat is waar, maar kunnen we het idee niet verbeteren door simpelweg veren toe te voegen aan de massa, wat uiteindelijk zou zijn alsof we had een zwaardere massa, maar dat is waarschijnlijk een slecht idee, want er komen een heleboel problemen bij me op, zoals de levensduur van zo'n systeem en ook de sterkte van 'een veer die niet constant blijft afhankelijk van de afstand, of zelfs de onderhoud en grijze energie van zo'n machine...

Energieopslag door water op te pompen dan turbines is in sommige gevallen interessant, de opbrengst valt uiteindelijk mee, het probleem is natuurlijk de hoeveelheid water.

Voor de batterijen is het in feite altijd het gemakkelijkst te implementeren, en het is zeker de meest geschikte oplossing als de batterijen klaar zijn.

Van harte.
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: Gravity Storage




par Meszigues3 » 31/01/19, 11:14

bardal schreef:Een beetje bizar deze nieuwe "uitvinding" die de Lépine-wedstrijd waardig is en alle banale wetten van de fysica tart...
[...]
Ik denk dat deze montage slechts een van de talloze fantasieën is die rondzweven op het net, verondersteld om de problemen van de mensheid goedkoop op te lossen, maar de meest elementaire gegevens van fysica en technologie negerend... We hebben al vloeibare stikstof gehad (hier is het iets minder dwaas), ondergedompelde massa's op 4000 meter, veerbelaste verkeersdrempels, veerbelaste auto's (als ik gemeen was, zou ik de Pantone-motor en de kracht-gas-kracht toevoegen), alle dingen veel meer op hun plaats in de planken vol grappen en vangsten...
Bonjour à tous,
Uitstekende opmerking van Bardal; op elke pagina krijgen we echter DE wonderoplossing aangeboden (roterende massa, opslag door beladen treinen, power to gas to power, maritieme opslag, batterijen, wie weet wat nog meer).
Geen enkele is momenteel geschikt voor de enorme opslagbehoeften, zelfs niet wekelijks.

RTE geeft wekelijks de totale Franse hydraulische voorraad door.
Elk jaar in februari daalt deze voorraad tot ongeveer een halve dag Franse winterconsumptie.
Alle dammen in Frankrijk en Navarra! Een paar hijskranen dus, we zijn er nog lang niet.

https://www.services-rte.com/fr/visualisez-les-donnees-publiees-par-rte/stock-hydraulique.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Gravity Storage




par Christophe » 31/01/19, 11:24

Meszigues3 schreef:Geen enkele is momenteel geschikt voor de enorme opslagbehoeften, zelfs niet wekelijks.


een Maritieme AWZI zou geschikt kunnen zijn voor ten minste één regio...en zeker tientallen keren goedkoper dan beton in vergelijking met de opslagbare MWh!

Maar nogmaals, is centralisatie van energie de toekomst?

Zie mijn vorige post over thuisbatterijen!
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Gravity Storage




par Bardal » 31/01/19, 14:41

Christophe schreef:
Meszigues3 schreef:Geen enkele is momenteel geschikt voor de enorme opslagbehoeften, zelfs niet wekelijks.


een Maritieme AWZI zou geschikt kunnen zijn voor ten minste één regio...en zeker tientallen keren goedkoper dan beton in vergelijking met de opslagbare MWh!

Maar nogmaals, is centralisatie van energie de toekomst?

Zie mijn vorige post over thuisbatterijen!


Persoonlijk heb ik ernstige vragen over deze kwestie van "maritieme stappen", die vaak in de voorstellen aan de orde komt en wordt gepresenteerd als een onschadelijke en eenvoudige oplossing.

Wat betreft de oplossingen aan een redelijk hoge kust (welke?), kan iemand mij vertellen wat de ecologische impact zou zijn van een enorm zoutwatermeer op het platteland in een kustgebied? Welke regio zou wel eens in aanmerking kunnen komen voor een dergelijke prestatie, waarvan de menselijke impact minstens gelijk zou zijn aan die van een grote dam, en de ecologische impact (verontreiniging van bodems, grondwater, vernietiging van het ecosysteem, enz.) ) is moeilijk te voorspellen , maar zeker enorm? Wie wil ervaren?

Wat betreft de Belgische "kunstmatige lagunes", ik begrijp het niet helemaal; het zou gaan om het steriliseren van enkele km2 zeebodem door de aanleg van een dijk die een verval van ongeveer tien meter mogelijk maakt. Maar afgezien van het feit dat het een aanzienlijke aanval is op een wilde omgeving, zou dit apparaat veel beter kunnen worden geoptimaliseerd door gebruik te maken van het hoogteverschil dat wordt veroorzaakt door de getijden (gratis energie), in plaats van door een dure pomp; een wat kleinere getijdencentrale, mogelijk verbeterd door pompen, zoals bij de Rance. Helaas, het experiment is al gedaan en de resultaten zijn zwak genoeg dat niemand anders heeft geprobeerd het te imiteren; het waren echter niet de ontwerppapieren die ontbraken ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Gravity Storage




par Christophe » 31/01/19, 15:05

Ik leer je niks Bardal (denk ik): er is geen betere oplossing, er zijn alleen minder slechtere!

bardal schreef:Wat betreft de Belgische "kunstmatige lagunes", ik begrijp het niet helemaal; het zou gaan om het steriliseren van enkele km2 zeebodem door de aanleg van een dijk die een verval van ongeveer tien meter mogelijk maakt. Maar afgezien van het feit dat het een aanzienlijke aanval is op een wilde omgeving, zou dit apparaat veel beter kunnen worden geoptimaliseerd door gebruik te maken van het hoogteverschil dat wordt veroorzaakt door de getijden (gratis energie), in plaats van door een dure pomp; een wat kleinere getijdencentrale, mogelijk verbeterd door pompen, zoals bij de Rance. Helaas, het experiment is al gedaan en de resultaten zijn zwak genoeg dat niemand anders heeft geprobeerd het te imiteren; het waren echter niet de ontwerppapieren die ontbraken ...


Een goede maritieme afvalwaterzuiveringsinstallatie is dat: je de zee bereikt (niet noodzakelijkerwijs verbonden met de kusten, het is zelfs beter dan niet)...in plaats van het land onder water te zetten...

Enkele km2 zeebodem steriliseren: grapje? De Noordzee is overal zand, geen echt verlies aan biodiversiteit!!

U kunt enkele tientallen meters hoogteverschil hebben: het hangt af van de plaats, de Noordzee is gemiddeld 30 tot 40 m

Het idee is waarschijnlijk Belgisch omdat de Polder een Vlaamse en Nederlandse specialiteit is : Cheesy:

Ja, dit lijkt enigszins op het idee van de getijdencentrale, de STEP's zullen uiteraard gebruik maken van het effect van de getijden!

Anders is er ook, op papier, de vliegtuigfabriek: die heet de zonnebergen https://www.econologie.com/telechargeme ... -solaires/

0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Gravity Storage




par Eric DUPONT » 03/02/19, 08:28

bardal schreef:Een beetje bizar deze nieuwe "uitvinding" die de Lépine-wedstrijd waardig is en alle banale wetten van de fysica tart...

Het is bekend dat zwaartekrachtopslag grote massa's vereist, op even grote hoogten om enige efficiëntie te hebben; dit is hoe hydro-elektrische dammen km3 water over honderden meters implementeren...

Hier zouden vulgaire kranen die blokken van 35 ton en 120 m hoog hanteren een stad van 2000 inwoners 24 uur lang bevoorraden...

Onthoud dat een blok van 35 T gemonteerd op 120 m maximaal (dwz afhankelijk van de prestaties) ongeveer 11 kWh kan opslaan; maar dat op 60 m (wat het geval is voor meer dan de helft van de weergegeven blokken) het slechts 5,5 kWh zal zijn, en aan de onderkant (wat het geval is voor een of twee dozijn blokken, die niet alleen worden gebruikt ondersteunt) niets helemaal niet... Je vraagt ​​je af waar de honderden blokken die op lage hoogte zijn geplaatst, voor kunnen worden gebruikt; door een beetje na te denken, kunnen we gemakkelijk zien dat 12 blokken opgehangen aan de 3 kraanarmen hetzelfde werk zouden opleveren (zwak, het moet gezegd worden) voor minder (maar nog steeds vrij duur); bah, de wat zwakzinnigen zijn vaak ook lui; Ze hadden wat meer kunnen nadenken...

Ik denk dat deze montage slechts een van de talloze fantasieën is die rondzweven op het net, verondersteld om de problemen van de mensheid goedkoop op te lossen, maar de meest elementaire gegevens van fysica en technologie negerend... We hebben al vloeibare stikstof gehad (hier is het iets minder dwaas), ondergedompelde massa's op 4000 meter, veerbelaste verkeersdrempels, veerbelaste auto's (als ik gemeen was, zou ik de Pantone-motor en de kracht-gas-kracht toevoegen), alle dingen veel meer op hun plaats in de planken vol grappen en vangsten...


eigenlijk heb je gelijk, waar een blok van 35 ton 120 m hoog is en 11 kwh heeft, is er niet meer dan 100 kg lucht nodig om het ook te doen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Gravity Storage




par izentrop » 03/02/19, 11:54

bardal schreef:Helaas, het experiment is al gedaan en de resultaten zijn zwak genoeg dat niemand anders heeft geprobeerd het te imiteren; het waren echter niet de ontwerppapieren die ontbraken ...
Er zijn nog een paar fabrieken in bedrijf in de wereld, maar niet veel exploiteerbaar potentieel. https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89ner ... nstruction
Beeld
E Dupont schreef: waar een blok van 35 ton op 120 m hoogte 11 kWh opslaat, is daar niet meer dan 100 kg lucht voor nodig.
: Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten