Campagne Eva Joly 2012. Kandidaat en voorzitter ... op een dag?

filosofische debatten en bedrijven.
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 27/02/12, 17:43

de boot zinkt maar het orkest speelt door!


Verwacht dus geen verandering van hen!
Laten we het zelf doen, misschien kunnen we de breuk beperken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 27/02/12, 17:44

Uh maar dat is niet wat we hier samen doen forum (en anderen) al jaren? : Idee: : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 27/02/12, 21:36

De situatie van Eva Joly is nogal paradoxaal: een meerderheid van de Fransen keurt haar opmerkingen goed, erkent haar echte oprechtheid en eerlijkheid en denkt dat ecologie essentieel is. Toch blijft EJ, dus de partij van milieuactivisten als geheel, onderaan de peilingen staan.

Om welke redenen?

Naar mijn mening een beetje om de volgende redenen:

- Een kandidaat die niet het profiel heeft voor deze verkiezing, maar zij is de ideale persoon in een rol van vechter voor nobele doelen (anticorruptie, industriële lobby's, enz.)

- Ecologie, een serieus onderwerp maar dat geen kandidaat voor de verkiezingen rechtvaardigt. In dezelfde geest zouden we bijvoorbeeld ook de kandidaat voor de werklozen kunnen hebben, wat een plaag is in Frankrijk, of voor de bejaarden, enz... (We hebben nog steeds een kandidaat "jacht, visserij, natuur en tradities" !) .

- De ideeën van de partij van ecologen lopen te ver uit de pas met het dagelijkse leven van de Fransen: het is moeilijk om de maand af te maken, baanonzekerheid is beangstigend, het systeem zit vast in een metro-werk-slaap ritme, de administratie is het land verstikken met zijn uitputtende traagheid, ... en je moet nadenken over minder vervuilen, je afval sorteren, carpoolen, kiezen voor gezonde voedingsproducten, enz.
Het is goed, maar het zal het dagelijkse leven van basis Frans niet veranderen!

- Ecologen zijn ook in de val getrapt van interne rivaliteit en onvruchtbaar politiek verzet.

- Momenteel tonen de ecologen van hun kant geen sterke solidariteit... Het kan achteraf erger worden!

- Door de politisering van de ecologie is het zijn adelbrieven kwijtgeraakt

- Etc ..

Een studie zou heel interessant zijn om de paradox te begrijpen van de ecologie die iedereen goedkeurt, die iedereen individueel beoefent, maar die niemand steunt op nationaal niveau.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 28/02/12, 07:49

Grelinette schreef: de paradox van de ecologie die iedereen goedkeurt, die iedereen individueel beoefent, maar die niemand steunt op nationaal niveau.


grelinette, misschien hierover forum maar in het leven kan het een goede helft van de bevolking helemaal niets schelen
Ecologie gaat veel na hun kleine comfort, gemak van persoonlijk leven.
Ik ook ergens, in sommige gevallen!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 28/02/12, 09:33

Grelinette schreef:Naar mijn mening een beetje om de volgende redenen:


toevoegen:

- Tijden van economische crisis: ecologie is een "luxe van de rijken".

Nog er is een kans dat deze economische crisis in wezen een ecologische/grondstoffencrisis is...

Het systeem laten rotten door financiën, is dit misschien de enige "levensvatbare" (maar zeer oneerlijke) tactiek die politici niet erg moedig hebben gevonden om te zeggen en mensen te laten accepteren dat het feest van de overconsumptie voorbij is?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 28/02/12, 19:54

phil53 schreef:
Grelinette schreef: de paradox van de ecologie die iedereen goedkeurt, die iedereen individueel beoefent, maar die niemand steunt op nationaal niveau.

grelinette, misschien hierover forum maar in het leven kan het een goede helft van de bevolking helemaal niets schelen
Ecologie gaat veel na hun kleine comfort, gemak van persoonlijk leven.
Ik ook ergens, in sommige gevallen!

Ik denk niet dat het zo simpel is als zeggen dat het niemand iets kan schelen. Ik denk dat we met al het gedoe en de min of meer schuldopwekkende slogans uiteindelijk denken dat er ergens een puinhoop is!

Momenteel wordt bijvoorbeeld carpoolen aanbevolen, en als u op zoek bent naar werk, vermelden de meeste vacatures "eigen voertuig noodzakelijk".

Voor selectief sorteren is het hetzelfde: er is een belangrijke mededeling om de bevolking aan te moedigen tot selectief sorteren, en in sommige gevallen gaan de aanbevelingen ver: thuis kregen we een toelichting om ons uit te leggen hoe goed selectief sorteren: zo'n fles, zo'n plastic potje of zo'n verpakking is te recyclen, maar zo'n ander die bijna hetzelfde is niet!...
Op het bord staat zelfs de aanduiding "Maak de metalen blikken goed schoon alvorens ze in de daarvoor bestemde bak te doen". Ik zie mezelf mijn lege blikjes niet afwassen voordat ik ze in de container doe.

Een ander probleem dat ik goed ken: de plastic kurken die in winkels worden ingezameld en vervolgens worden gerecycled, met het misleidende argument "Voor zoveel verzamelde kurken, een rolstoel aangeboden aan een gehandicapte persoon"...

In werkelijkheid zijn de grote winnaars de fabrikanten die zich in de handen hebben gewreven met het berekenen van de gerealiseerde besparingen (gratis grondstof, sortering, opslag, enz.)

Ik ken het onderwerp goed omdat ik in een Werkplekhulpcentrum voor gehandicapten heb gewerkt. Het centrum had een contract om de kurken op te halen, op te slaan, te sorteren en schoon te maken en ze vervolgens naar de industrieel te brengen.

Moraal, de hele bevolking speelde het spel, de ingezamelde hoeveelheden kurken waren ENORM en het centrum moest vrachtwagens huren om de zakken met kurken op te halen bij handelaren, een hangar huren om ze op te slaan (stel je een hangar van 1000 m² voor met een stapel kurken in bulk 5 meter hoog!), machines kopen om de kurken te sorteren omdat het nodig was om alle stukjes aluminium en plastic op de halzen te verwijderen, dan alles vervoeren, nou ja alles schoon, alles sorteren op categorieën naar de industrieel, die, in zijn grote vrijgevigheid, en met grote communicatieve ondersteuning in de lokale pers, radio en tv, bood een rolstoel aan!...
Uiteindelijk was het de Staat die de fikse rekening betaalde door de operatie te subsidiëren (die nog steeds gaande is!).

Kortom, ecologie is op dit moment meer een commercieel argument en een reden om kosten af ​​te wentelen op de bevolking, dan een echte zorg voor de bescherming van het milieu.

Het is nog steeds de economische wet van Pareto (wet van 20/80, bovendien vandaag dichter bij 10/90 http://fr.wikipedia.org/wiki/Principe_de_Pareto): de 10% van de bevolking die 90% van de macht heeft (politici, industriëlen, lobby's, enz.) geeft er de voorkeur aan dat de beperkingen van de ecologie worden gedragen door de 90% van de bevolking die slechts 10% van de macht heeft om te maken dingen veranderen.

Tot slot doet het me denken aan een interview met Edouard Leclerc een paar jaar geleden, die uitlegde dat hij als liefhebber van mariene ecologie het onaanvaardbaar vond om al die plastic zakken in zee te zien drijven...
En toen de journalist hem vroeg: "Dus u gaat biologisch afbreekbare zakjes in uw supermarkten voorzien?...", en zijn antwoord: "Ha, maar dat kan niet, dat doen we over een paar jaar als we verplicht zijn, omdat de meerkost van enkele centen per zak economisch niet draaglijk is voor onze groep...".
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/02/12, 20:44

er is een kans dat deze economische crisis in wezen een ecologische/grondstoffencrisis is...

Je doet er goed aan deze twee termen samen te voegen, want de economische crisis is niet het gevolg van het rekening houden met ecologische eisen, maar van de fysieke limiet van hulpbronnen.
Laat het me uitleggen: het is niet zozeer fysieke uitputting die op dit moment speelt, maar het feit dat de extractiemogelijkheden op nieuwe sites voortdurend afnemen en dat op degenen die overblijven de concurrentie toeneemt.
Exotisch extractivisme, waar velen na de oorlog ongemerkt van profiteerden (de opkomst van de middenklasse) droogt nu op: er blijft een laatste mogelijkheid over voor extractivisme, om binnen te oefenen wat buiten gelukt is en waarde uit het werk te halen van het grootste aantal, indirect (door gebruik te maken van financiële vooroordelen, een eenvoudige uitbreiding van andere, meer traditionele methoden die betrekking hebben op de zogenaamde, ten onrechte, "echte" economie).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
econololo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 18/09/11, 00:08




par econololo » 28/02/12, 21:12

Christophe schreef:Het systeem laten rotten door financiën, is dit misschien de enige "levensvatbare" (maar zeer oneerlijke) tactiek die politici niet erg moedig hebben gevonden om te zeggen en mensen te laten accepteren dat het feest van de overconsumptie voorbij is?
...Waarom zou je het simpel maken als je het ingewikkeld kunt maken... :?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/02/12, 21:29

Het systeem kan niet worden "verrot" door financiën, aangezien het systeem is financieel...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 01/03/12, 18:10

Eigenlijk is het het verhaal van de slang die in zijn eigen staart bijt...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 120 gasten