Sneeuw banden en winterbanden, welke verschillen?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 26/12/10, 18:26

Een paar maanden geleden moest ik mijn banden vervangen en ik vroeg mijn leverancier wat hij voor winterbanden aanbood. Hij antwoordde dat met de evolutie van rubbers en profielen de “all-season” banden bij Barum (een submerk van Continental) in feite winter-sneeuwbanden zijn die ook “all-season” zijn... Hij vertelde mij dat hij alleen meer verkocht dan dat en dat hij geen zomerbanden meer op voorraad had.

Laatst vergat ik de 4x4 in te schakelen om uit een sneeuwbank te komen en ik ben er meerdere keren in achteruit naar toe gegaan om "sporen te maken" om daar 's avonds gemakkelijk te kunnen parkeren op weg naar huis. En toch merkte ik niets... Pas toen ik de tractie wilde uitschakelen, merkte ik het!!!
Gezien de snelheidslimieten denk ik niet dat ik ooit nog een zomerband zal kopen. En vanuit het oogpunt van "comfort" rijden is kifkif... het leek mij geen verschil te maken. Ook al is een setje nieuwe ‘Brillanti’s’ uitzonderlijk comfortabel.

Feedback gebruikers (elke tabel is een andere mening):
http://www.pneu-test.com/pkw_winterreif ... index.html

Er is niets te benijden aan een goede GoodYear Ultragrip of een Michelin - Alpin A3 amha. Bovendien staat het continentale equivalent van Barum hier op de eerste plaats:
http://www.pneu-test.com/pneus_d_hiver/index.html
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 27/12/10, 09:22

Op de Lada Niva b.v. , behalve puur TT-banden zijn er alleen maar vierseizoensbanden (en weinig fabrikanten maken de maat die erop past): dit type band is niet erg beroemd qua rijgedrag of wrijving, maar ach, voor een Niva is het prima omdat het een machine is om rustig over de weg te rijden, vooral om het verbruik binnen redelijke grenzen te houden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Terry Badger
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 18/01/16, 16:10
Plaats: Parijs




par Terry Badger » 18/01/16, 17:30

Christophe schreef:Hoe dan ook, het is nog steeds niet duidelijk ... : Cheesy:
En noppenbanden is sneeuw of niet? : Cheesy:

Het is echter niet heel ingewikkeld. Winterbanden zijn net als veel zomerbanden, behalve dat winterbanden altijd een bijzonder uitgesproken patroon hebben, wat bij zomerbanden niet altijd het geval is.
Winterbanden zijn gemaakt om bestand te zijn tegen koud en slecht weer. Hun uitgesproken loopvlakpatronen zijn ontworpen om water beter af te voeren en daardoor aquaplaning beter te voorkomen dan zomerbanden.
Onder de 7° wordt het rubber van zomerbanden zo hard dat de wegligging eronder lijdt, ongeacht de ondergrond.

De zogenaamde "sneeuw"banden bestaan ​​nog steeds, maar zijn bijna niet meer te vinden. Het is iets gemakkelijker om er een paar te vinden in Noorwegen of IJsland (en tegenwoordig weet ik het nog steeds niet eens zeker; het is lang geleden dat ik me over de vraag heb gebogen), maar in onze gematigde landen is het niet hetzelfde verhaal.
In de bergen is het niet ongewoon om in de winter terreinwagens te zien die zijn uitgerust met terreinbanden met zeer grote loopvlakpatronen. Deze banden zijn niet noodzakelijkerwijs specifiek bedoeld voor de winter, maar dankzij hun grote loopvlakpatroon zijn ze nog steeds zeer goed in diepe sneeuw.
Aan de andere kant zorgt het feit dat deze banden niet noodzakelijkerwijs geschikt zijn voor lage temperaturen ervoor dat ze minder goed hechten aan bitumen dan conventionele winterbanden. Voor iemand die veel in diepe sneeuw rijdt, kan deze oplossing voor het monteren van banden interessant zijn.
Hier is een voorbeeld van een all-terrain (zomer)band die door de verkoper wordt geadverteerd als zijnde voor de zomer, maar die hij ook aanbeveelt voor sneeuw: -http://www.123pneus.fr/cgi-bin/rshop.pl?dsco = 125&typ=R-140934

Winterbanden zijn gemaakt van rubber dat zelfs bij zeer lage temperaturen flexibel blijft. Er zijn twee soorten:
1) de klassieke winterband;
2) de winterband met spijkers, waarvan het voordeel ligt in zijn vermogen om de weg beter vast te houden op ijs en ijzel.

Hoe dan ook, zelfs met een terreinwagen en zelfs met spijkerbanden kunnen bepaalde bijzonder besneeuwde passages alleen worden overgestoken als er kettingen aan de banden zijn gemonteerd.
Sommige zeer besneeuwde passages blijven zelfs voor "geketende" voertuigen onbegaanbaar, en daarom zijn er in de bergen voertuigen met vierwielaandrijving uitgerust met banden die bijna net zo stevig zijn uitgesneden als tractorbanden. Ook zien we wel eens rupsvoertuigen.

Het nadeel van winterbanden is dat ze in de zomer sneller slijten dan zomerbanden.
De nadelen van spijkerbanden zijn dat ze in de zomer niet alleen sneller verslijten, maar ook dat ze op schoon asfalt, ongeacht de weersomstandigheden, minder goed de weg vasthouden; vandaar de snelheidslimiet wanneer de auto ermee is uitgerust.
Dernière édition par Terry Badger de 18 / 01 / 16, 18: 01, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 18/01/16, 17:34

Terry Blair schreef:De nadelen van spijkerbanden zijn dat ze in de zomer niet alleen sneller verslijten, maar ook dat ze op schoon asfalt, ongeacht de weersomstandigheden, minder goed de weg vasthouden; vandaar de snelheidslimiet wanneer de auto ermee is uitgerust.
Ook omdat spijkerbanden de coating erg beschadigen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 18/01/16, 19:31

Nou, feedback na mijn vorige bericht uit ....2010 (leuk om een ​​advertentie in te voegen trouwens, maar wat doen de mods...^^):

— WINTER Barums (alle seizoenen) zijn zepen in de sneeuw na veroudering van het rubber na 4 jaar.
— De Michelin Alpin-sneeuwbanden zijn ook stukjes zeep in de...sneeuw met...oude rubbers, idem!

Moraliteit, het is oké zolang de sneeuwband nog bijna nieuw is.

De eerste waren op 5-jarige leeftijd nog steeds redelijk goede vragenprofielen.
De tweede oud en een beetje gebarsten. Maar sneeuwbanden worden niet zo veel gebruikt, de winter duurt hier niet lang op de wegen! Dus het wonderrubber, omdat de band nieuw is, lijkt niet lang mee te gaan...

Aan de andere kant vond ik Uniroyal Rain-expert regenbanden, wat een verwennerij. Dezelfde grip op droog als op nat wegdek, geen verschil. De gigantische voet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 19/01/16, 08:23

Obamot schreef:Aan de andere kant vond ik Uniroyal Rain-expert regenbanden, wat een verwennerij. Dezelfde grip op droog als op nat wegdek, geen verschil. De gigantische voet.


Uniroyal regenexpert...Een band waar ik de afgelopen 5 jaar op heb gestemd en die ik in mijn garage heb gemonteerd (nadat ik ze op mijn alfa 156 had geprobeerd)...Hij is echter een beetje luidruchtig, heeft rolweerstand en omdat hij een redelijk flexibel karkas heeft, kan hij zware lasten en stoepranden niet slecht verdragen...

In een gematigde omgeving (Midden-Frankrijk) zijn ze EXTRA...Voor rijders die 15 tot 25 km/jaar afleggen...Buiten de goed beheerde alpine Michelin is een killer, we rijden ermee in oktober, we brengen een rustige winter door en uiteindelijk gebruiken we het tot volgend jaar oktober (hoe dan ook wantrouwen, binnenkomst wintergetuige en zomergetuige dragen ze niet meer, maar zijn behoorlijk glad in de regen)... Mijn broer laat me ermee rijden op de aandrijfwielen van zijn 000 taxi's aan het begin van de winter en bij aan het einde van de lente laten ze me weer op een zomerse Michelin-set rijden (maar de taquots doen tussen de 5 en 80 km/jaar)
Voor het nieuwe Michelin-crossseizoen heb ik zojuist verschillende paren gemonteerd, het lijkt een heel goed compromis te zijn...

Exotische bergen... Nou, het is de moeite waard wat het waard is... Vermijd in ieder geval de zomerse bergen, die voor het grootste deel erg gevaarlijk zijn op natte grond... Op mijn Chrysler Voyageur reed ik Nankang. Ik heb ooit de onzin gehad om naar boven te gaan in de zomer...De remafstanden op nat wegdek waren beangstigend...Terwijl het alle seizoenen of de winters goed ging...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 19/01/16, 13:22

Ja het was de voorlaatste generatie voor de Rainexpert (denk ik):

Beeld

Die sterk lijken op wat ze nu de Rainsport noemen! Ik heb ze genomen na het raadplegen van deze test (verdomd, ik had je eerder moeten kennen als een goede monteur ^_^)


Kunt u bevestigen dat de bandentests afhangen van de maat van de velgen, sommige zullen met sommige beter weggedrag hebben dan andere.

Ik zag de Michelins, als je die bedoelt:

Beeld

Ze hebben een asymmetrisch profiel (verschillen tussen verschillende profielen van het ene ontwerp tot het andere die min of meer uit elkaar liggen), dit is wat ervoor moet zorgen dat ze goed standhouden in verschillende soorten sneeuw/grond...

Anders is er Tigar-sneeuw die goed zou zijn, het lijkt een submerk van Michelin, wat denk je ervan.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 19/01/16, 13:35

De sneeuwbanden die ik momenteel gebruik hebben geen draairichting...verrassend maar waar...toch zitten ze goed "gemonteerd" op de velg: de "buitenkant" is duidelijk zichtbaar op elk wiel... .

Model: Bridgestone Blizzak

Als je een profielfoto wilt, laat het me weten! En uw dienaar zal gehoorzamen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 19/01/16, 13:59

Ik heb nog geen feedback over het Michelin-crossseizoen, aangezien ik er pas heel recent een heb gereden...
Voor de Tiguar ... Mijn zeer oude persoonlijke ervaring met dit merk was catastrofaal (enorme onbalans) ...

Voor de deskundige regen heb ik er een paar gemonteerd
alpha 156
Renault Scenic
205 duiven
ford focus
307sw
Suzuki wagen
deawoo nubira
ford fiesta
Citroen c3

En al deze "klanten" (laten we zeggen eerder vrienden, familierelaties, vrienden van vrienden...) waren unaniem voor hun rapport over de behandeling van een lange levensduur tegen een onverslaanbare prijs...

Ik rookte een vooras op 10 km op mijn 000 vanwege een geometrieprobleem (defecte driehoek)...maar ik kwam er meteen op terug...Ik ga er twee bestellen voor golf 156, in ieder geval minder dan 2€ per band met dit veiligheidsniveau... Het is leuk. Pervers effect....Als je er maar 50 verwisselt en ze vooraan monteert...Je krijgt zoveel vertrouwen dat je al snel last krijgt van overstuurtractie...Daarna moet je de juiste reflexen hebben en voldoende kracht om te herstellen de ezel die met het hoofd wil spelen...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 19/01/16, 14:04

Christophe schreef:De sneeuwbanden die ik momenteel gebruik hebben geen draairichting...verrassend maar waar...toch zitten ze goed "gemonteerd" op de velg: de "buitenkant" is duidelijk zichtbaar op elk wiel... .

Model: Bridgestone Blizzak

Als je een profielfoto wilt, laat het me weten! En uw dienaar zal gehoorzamen!


Ik weet dat ik er vorige week twee heb gemonteerd... Maar ze zijn niet de enige... En in de exotische producties zijn het soms verbazingwekkende visgraatprofielen die je omgekeerd tussen rechts en links aantreft...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 91-gasten