Synthese: rollen zonder olie, de voertuigen van morgen

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Synthese: rollen zonder olie, de voertuigen van morgen




par Christophe » 29/06/07, 18:18

Per e-mail ontvangen en zeer interessant (maar een beetje lang sorry):

Bonjour à tous

Op 10 juni gaf ik een lezing getiteld Rolling Without Petroleum. Ik stuur u vandaag enkele digitale dia's die ik toen presenteerde, ten behoeve van iedereen. U vindt al deze gegevens en nog veel meer in het boek dat ik momenteel aan het schrijven ben.

Allereerst kom ik na bestudering van de verschillende opties tot de conclusie dat de voertuigen van de toekomst plug-in hybride elektrische voertuigen zullen zijn. Een uitstekend compromis is dat ze gemiddeld over het hele wagenpark 70% van de kilometers elektrisch afleggen en 30% van de kilometers op biobrandstof. De motor wordt uitsluitend elektrisch en de verbrandingsmotor wordt aangesloten op een generator aan boord om onderweg de batterijen op te laden. Dit wordt een seriehybride voertuig genoemd.

Ik ben zelfs van mening dat auto's en lichte vrachtwagens 80% van hun kilometers in elektrische modus kunnen afleggen, wat een batterij vereist die een actieradius kan geven, in puur elektrische modus, van 100 km per dagelijkse oplaadbeurt. Voor middelzware en zware vrachtwagens ga ik ervan uit dat ze 40% van hun kilometers elektrisch kunnen afleggen. Het gemiddelde voor het hele wagenpark dat 70% van de kilometers in elektrische modus geeft.

Om de impact van een dergelijk scenario te beoordelen, is het eerst nodig om het gemiddelde elektriciteitsverbruik van het wagenpark van plug-in hybride elektrische voertuigen te beoordelen, wanneer ze uitsluitend op hun batterijen rijden. Hiervoor moet u eerst het percentage van de verschillende voertuigen en hun respectieve elektriciteitsverbruik per 100 km bepalen. De eerste dia hieronder toont het resultaat van mijn assessment. Ik baseerde me op de statistieken van de ministeries van transport van Frankrijk en de Verenigde Staten. Ik neem aan dat de bevolking in een context van energieschaarste en hoge brandstofkosten zal kiezen voor voertuigen die beter bij hun behoeften passen, vandaar de 25% kleine stadsauto's. Wat betreft het verbruik van elke voertuigcategorie, heb ik me gebaseerd op het elektriciteitsverbruik van verschillende bestaande voertuigen.

Het eindresultaat is een gemiddeld elektrisch verbruik van 20 kWh/100 km voor het hele wagenpark, wanneer de voertuigen uitsluitend rijden op de elektriciteit die is opgeslagen in hun batterijen.

Ook heb ik voor alle grafieken in deze e-mail geen rekening gehouden met het feit dat mensen meer gebruik maakten van het openbaar vervoer, meer fietsten of carpoolden. Het is "business as usual" in termen van vervoersgewoonten. Deze cijfers zijn dus conservatief.

Beeld

In de tweede dia heb ik 70% van de door alle voertuigen uit verschillende landen afgelegde kilometers vermenigvuldigd met 20 kWh/100km om het elektriciteitsverbruik van het wagenpark te verkrijgen en dit vergeleken met het elektriciteitsverbruik per hoofd van de bevolking in deze verschillende landen. Zoals we kunnen zien, zouden we, gezien de grote elektriciteitsproductie in Quebec, slechts 5,4% van ons huidige elektriciteitsverbruik nodig hebben om aan de vraag te voldoen! Laten we niet vergeten dat een transitie naar plug-in hybride elektrische voertuigen 15 tot 20 jaar zou duren en dat een stijging van de elektriciteitsproductie met 5,4% over zo'n periode geen probleem is. In feite zouden we ongeveer 10% van de in Quebec verbruikte elektriciteit kunnen recupereren als we geothermische warmtepompen zouden installeren om 60% van de verwarming te vervangen, we zouden geen nieuwe dammen hoeven te bouwen.

Zoals te zien is in de grafiek, zijn Californiërs degenen voor wie een transitie naar voornamelijk elektrische mobiliteit (70%) de grootste uitdaging vormt. Voor hen zou de overvloedige zonne-energie die ze hebben een grote rol kunnen spelen, vooral omdat het al concurrerend is in Californië, waar de elektriciteitstarieven hoger zijn. Bovendien hebben verschillende studies al aangetoond dat tot 20% van de elektriciteit in de Verenigde Staten kan worden teruggewonnen door energiebesparende maatregelen, en dit tegen lagere kosten dan het bouwen van nieuwe centrales.

Beeld


Meer informatie over de auteur P.Langlois:

https://www.econologie.com/forums/pierre-lan ... t6554.html
https://www.econologie.com/forums/voiture-el ... t7716.html
https://www.econologie.com/rouler-sans-p ... -4160.html
https://www.econologie.com/forums/transport- ... t8306.html
Dernière édition par Christophe de 11 / 10 / 10, 09: 56, 3 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 29/06/07, 18:20

Laten we nu eens kijken naar de vermindering van broeikasgassen die in verschillende regio's wordt bereikt wanneer voertuigen in elektrische modus rijden.

Om deze berekening uit te voeren, moet u weten dat voor elke liter verbruikte benzine 2,35 kg CO2 in de atmosfeer wordt uitgestoten en dat voor elke liter verbruikte diesel 2,68 kg CO2 wordt uitgestoten. Dit komt voor het Europese wagenpark (plus diesel) overeen met ongeveer 2,5 kg CO2/liter brandstof en voor het Noord-Amerikaanse wagenpark met 2,4 kg CO2/liter brandstof.

Om het aantal grammen CO2 / km te verkrijgen, volstaat het om het totale aantal liters brandstof te kennen dat in een land/staat/provincie is verbruikt, evenals het totale aantal kilometers dat door alle voertuigen is afgelegd. Deze statistieken worden gegeven door de transportministeries van de verschillende regeringen. In onderstaande grafiek is het aantal grammen CO2/km van conventionele voertuigen (in 2004) in het bruin weergegeven. Ik wijs erop dat dit een gemiddelde is voor alle voertuigen, inclusief vrachtwagens en bussen.

Om de hoeveelheid CO2 te berekenen die wordt uitgestoten door voertuigen die op elektriciteit rijden, volstaat het om het aantal gram CO2 per kWh te kennen dat wordt uitgestoten door de centrales van de verschillende landen/staten/provincies (in 2004):

- Frankrijk = 90gCO2/kWh

- Canada = 220 gCO2/kWh

- Verenigde Staten = 656 gCO2/kWh

- Québec = 20 gCO2/kWh

- Californië = 311 gCO2/kWh

Als u deze waarden kent, hoeft u ze alleen maar te vermenigvuldigen met 0,2 kWh/km, wat overeenkomt met het gemiddelde elektriciteitsverbruik van het wagenpark beschreven in bovenstaande tabel (20 kWh/100km). We krijgen dan de groene balken in de onderstaande grafiek, waarboven ik de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen heb aangegeven, wanneer voertuigen in elektrische modus rijden.

Zoals we kunnen zien, is Québec bijzonder gezegend omdat het zijn uitstoot met een factor 73 zou zien dalen! Zelfs Amerikanen, die 70% van hun elektriciteit opwekken met fossiele brandstoffen (50% steenkool, 20% aardgas), zouden een reductie van een factor 2,7 zien!

Beeld

Naast de winst op het gebied van CO2-emissies, zou er uiteraard winst zijn op het gebied van vervuilende emissies, zoals vluchtige organische gassen (kankerverwekkend), koolmonoxide (schadelijk voor het hart en mensen die lijden aan luchtwegaandoeningen), stikstofoxiden ( die smog veroorzaken), zwaveloxiden (verantwoordelijk voor zure regen) en roetdeeltjes (die de luchtwegen beschadigen). Voor Californië heb ik de reductiefactoren voor deze verschillende polluenten in kaart gebracht, waarvan je in de andere grafiek hieronder de samenstelling van de energievoorraad in 2004 kunt zien.

Stel je de voordelen voor de gezondheid van mensen voor!

Beeld
Beeld
Dernière édition par Christophe de 11 / 10 / 10, 09: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 29/06/07, 18:25

Nu we de 70% afgelegde kilometers in elektrische modus hebben afgelegd, laten we eens kijken naar de implicaties van de resterende 30% die met biobrandstoffen zouden worden afgelegd.

Het eerste dat belangrijk is om op te merken, is dat geavanceerde plug-in hybride elektrische voertuigen, zoals degene die we hier bespreken, ongeveer 5 keer minder brandstof verbruiken wanneer ze in hun brandstofmodus werken (zonder de batterijen in de sector op te laden). Deze voertuigen verbruiken dus gemiddeld 6% van de momenteel verbruikte brandstof. Er zal dus geen probleem zijn om alleen biobrandstof te gebruiken en GEEN OLIE MEER!!!!

Bovendien zal met biobrandstoffen van de tweede generatie, en niet met ethanol gemaakt van maïskorrels, de impact op broeikasgassen zeer laag zijn, vanwege de koolstofcyclus van de planten die worden gebruikt om biobrandstoffen te produceren.

Beeld

De vermindering met een factor 5 van het brandstofverbruik, in brandstofmodus, is te danken aan verschillende factoren. Ten eerste verbruiken hybride elektrische voertuigen met in-wheel motor-serie minder dan de helft van de brandstof, zoals onlangs werd aangetoond door verschillende prototypes van voertuigen (zie onderstaande dia). Verschillende prototypes van auto's met wielen zullen dit feit binnenkort verder bevestigen.

De tweede reeks verbruiksverlagende factoren is de te verwachten verbetering bij verbrandingsmotoren. Drie benaderingen zijn in dit verband het vermelden waard. De eerste benadering bestaat uit het verdampen van de brandstof alvorens deze in de cilinders van de motor te injecteren en er een beetje waterstof in te mengen die aan boord van het voertuig wordt geproduceerd, of waterdamp die oververhit raakt door de uitlaatgassen (Pantone-proces en Pantone-G). Zoals we in verschillende eerdere e-mails hebben gezien, zorgt deze aanpak ervoor dat dieselmotoren 50% minder brandstof verbruiken. Een andere recente technologische doorbraak is de ontwikkeling van niet-kristallijne koolstofcoatings gecombineerd met glycerol als smeermiddel, die de wrijving met een factor 10 kunnen verminderen in vergelijking met conventionele smeertechnieken (een heel goed artikel, getiteld "Motoren, afscheid van wrijving!" en ondertekend door Xavier Müller, is zojuist over dit onderwerp gepubliceerd in Science & Vie van mei 2007). Van deze wrijvingsreductie mag men een 10% lager brandstofverbruik verwachten. Ten slotte is de derde benadering die het potentieel heeft om ook het brandstofverbruik aanzienlijk te verminderen, het gebruik van nieuwe rotatiemotoren, zoals de Quasiturbine, die tien keer minder onderdelen heeft dan een conventionele motor en geen kleppen nodig heeft.

Door slechts drie van de vier besproken factoren te combineren, komen we uit op een reductie van een factor 5!

Beeld

Tot slot, om dit overzicht van de auto's van de toekomst compleet te maken, moeten we benadrukken dat er geen plaats is voor brandstofcelauto's (FC), die we tanken met waterstof!

De demonstratie ligt voor de hand en verschillende wetenschappers stellen het steeds meer aan de kaak. We mogen serieuze vragen stellen over de huidige waterstoflobby...

Uiteraard stoten brandstofcelauto's alleen waterdamp uit op de plaats van gebruik. Het probleem zit op het niveau van de productie van waterstof. We willen uiteraard geen waterstof produceren uit fossiele brandstoffen. We worden daarom ertoe gebracht om de elektrolyse van water te gebruiken, bij voorkeur uit hernieuwbare elektriciteit. Maar zoals we in de onderstaande dia kunnen zien, krijgen we door op deze manier te werk te gaan en brandstofcellen te gebruiken ongeveer 27% van de elektriciteit, die wordt gebruikt om waterstof te maken, die de motoren bereikt. Het is gewoon een kwestie van de efficiëntie van elektrolyse (0,75), compressie in de tank (0,9) en brandstofcel (0,4) vermenigvuldigen om dit resultaat te krijgen (0,75 x 0,9 x 0,4 = 0,27). Als we daarentegen de energie in de vorm van elektriciteit opslaan in batterijen (in plaats van waterstof in een tank) zien we dat 85% van de elektriciteit de motoren bereikt.

Een plug-in hybride elektrische auto, die op elektriciteit uit zijn batterij rijdt, verbruikt dus DRIE KEER MINDER ELEKTRICITEIT dan een brandstofcelauto, voor dezelfde kilometerstand. Bovendien kost waterstof 5 tot 10 keer meer dan elektriciteit en is het veel gevaarlijker om te vervoeren en te hanteren!


Dus vertel me, onder deze omstandigheden, waarom zou een intelligent wezen waterstofbrandstofcellen willen gebruiken en drie keer zoveel elektriciteitscentrales moeten bouwen, minstens vijf keer zoveel moeten betalen voor zijn brandstof en alle risico's lopen van het installeren van een waterstofdistributie netwerk? Sommigen zullen misschien beweren dat het voldoende is om een ​​vloeibare brandstof te gebruiken met een reformer aan boord van het voertuig. Aan degenen die ik antwoord, waarom zou u geen warmtemotor met biobrandstof gebruiken, die veel minder kost en logischer is, gezien de kleine hoeveelheid die nodig is.

NEE, ER IS HET KOMENDE KWARTAAL VAN EEN EEUW ECHT GEEN PLAATS VOOR BRANDSTOFCELLEN IN VOERTUIGEN, WANT WANNEER JE IN EEN PERIODE VAN ENERGIEBEPERKING ZIT, LATEN WE ONS PROBLEEM NIET OP DOOR VERSPILLING!

Beeld

Laten we tot slot de belangrijkste voordelen van ELEKTRISCHE-BIOBRANDSTOFMOBILITEIT samenvatten.

- We schuilen voor de uitputting van olie en de torenhoge prijs

- we verminderen de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk, wat de risico's met betrekking tot klimaatverandering vermindert.

- we verminderen de vervuilende uitstoot aanzienlijk, wat onze gezondheidskosten sterk verlaagt.

- we revitaliseren onze economie door te stoppen met het importeren van olie voor wegtransport ($ 5 miljard per jaar voor Quebec)

- we verminderen het geluid in onze steden aanzienlijk

Waar wachten we op?

Hartelijk

Pierre Langlois, Ph.D.
natuurkundige: adviseur / auteur

www.planglois-pca.com
Dernière édition par Christophe de 11 / 10 / 10, 09: 58, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 29/06/07, 19:10

Er is één detail dat ik niet helemaal begreep over het cirkeldiagram van de elektrische productie in Californië:

11% hernieuwbaar
17% waterkracht

zou waterkracht niet hernieuwbaar zijn?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 29/06/07, 19:12

Nou, blijkbaar niet in zijn ranking...

Wat me verbaast, is simpelweg de 11% (het is enorm) maar hey, Californië is een speciaal geval in de VS.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 01/07/07, 22:50

:pijl: Ja, Californië is een speciaal geval, de situatie is nogal bevoorrecht voor hernieuwbare energie.
- Zonne-energie, fotovoltaïsch of thermisch, er is ook thermische zonne-energie om elektriciteit op te wekken via stirlingmotoren.
- Windkracht door de nabijheid van de zee en natuurlijk reliëf.
- Geothermische energie vanwege de geologische ligging (de San Andreas-breuk).
Het gebruik van de zee vertegenwoordigt ook een niet te verwaarlozen aanbetaling.
Ten slotte is de grootste kans op korte termijn, zoals elders, de vermindering van afval...

Met dank aan christophe voor het online zetten van dit bericht : Arrowu: met name de artikelen over hybride prototypes in serie. Er zijn er veel meer, maar geen enkele media heeft ze uitputtend opgesomd.

Volgens mij is dit DE logische oplossing op korte termijn...
Ik wil echter het standpunt van de auteur matigen.
De landbouwsituatie van Frankrijk en van de planeet is zeer zorgwekkend.
De vervanging van olie kan niet worden uitgevoerd door 100% nationale plantaardige olie. De wereldproductie daalt als gevolg van de opwarming van de aarde, de graanvoorraden zijn gedaald van 6 maanden naar 3 maanden, de prijzen stijgen... En geïmporteerde "biobrandstof" zal net zo duur worden als olie...
Ik laat je erover nadenken...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 01/07/07, 23:29

Citro schreef:De vervanging van olie kan niet worden uitgevoerd door 100% nationale plantaardige olie. De wereldproductie daalt als gevolg van de opwarming van de aarde, de graanvoorraden zijn gedaald van 6 maanden naar 3 maanden, de prijzen stijgen... En geïmporteerde "biobrandstof" zal net zo duur worden als olie...
Ik laat je erover nadenken...


Dit alles is slechts pure speculatie, want op dit moment zijn de keuzes van biobrandstoffen die van zakenlieden, oliemannen, goldenboys en co...

Als we biobrandstofalgen zouden ontwikkelen, zou de situatie zeker anders zijn (algen kunnen niet gegeten worden...of zeer zelden)...

Bush wilde misschien niet voor niets ethanol ontwikkelen... hij was zich zeer bewust van de gevolgen voor de prijzen...

https://www.econologie.com/biocarburant- ... -3388.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/07/07, 23:11

Pierre Langlois schreef:[...] Allereerst kom ik na bestudering van de verschillende opties tot de conclusie dat de voertuigen van de toekomst plug-in hybride elektrische voertuigen zullen zijn. Een uitstekend compromis is dat ze gemiddeld over het hele wagenpark 70% van de kilometers elektrisch afleggen en 30% van de kilometers op biobrandstof. De motor wordt uitsluitend elektrisch en de verbrandingsmotor wordt aangesloten op een generator aan boord om onderweg de batterijen op te laden. Dit wordt een seriehybride voertuig genoemd. [...]/citaat]
Fun! :P Dit is precies het idee dat ik ook verdedig! : Mrgreen:

Nou zeg Christophe, je bent niet meer boos op hybriden? : Wink:



Citro schreef:[...] De landbouwsituatie van Frankrijk en van de planeet is zeer zorgwekkend.
De vervanging van olie kan niet worden uitgevoerd door 100% nationale plantaardige olie. De wereldproductie daalt als gevolg van de opwarming van de aarde, de graanvoorraden zijn gedaald van 6 maanden naar 3 maanden, de prijzen stijgen... En geïmporteerde "biobrandstof" zal net zo duur worden als olie...
Ik laat je erover nadenken...
In feite is het nodig om meer te denken in termen van "brandstof uit biomassa" dan in termen van directe agrobrandstof om de perverse effecten hiervan te vermijden (kap en vervanging van bossen door monoculturen, concurrentie in het gebruik van zaden met voeding, teveel aan intensieve landbouw, enz.)
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 04/07/07, 23:35

Houthakker schreef:Nou zeg Christophe, je bent niet meer boos op hybriden? : Wink:


Pfff je begrijpt het niet!

Ik ben nooit boos geweest op biohybriden... alleen op petrohybriden : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/07/07, 23:58

Waaaah, dan hem! : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 167 gasten