Thermische zonne-energie verwarming

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: thermische zonne-energie




par Ahmed » 31/10/23, 10:33

Ik denk dat het gepast is om een ​​zekere afstand te nemen tot de woorden van "opa Claude": een IHO en een zonnethermisch supplement zijn niet vergelijkbaar, omdat de IHO het ook mogelijk maakt om in de zomer een uitstekend thermisch comfort te bereiken. Vanuit logisch oogpunt gaat het terugdringen van het energieverbruik vóór iedere andere overweging.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 31/10/23, 10:53

Er is ideale logica en de portemonnee.
Als ik de huidige commerciële doxa volg, is het ITE + PAC + waterverwarmingscircuit. Het is een hele mooie envelop.
Ik ben geen voorstander van omkeerbare airconditioning en gebruik momenteel elektrische radiatoren, het huis is al een beetje geïsoleerd.

Wat er ook gebeurt, ik ben van plan verwarmde vloeren of verwarmde wanden te installeren.
Ik heb nog steeds de ITE en de PAC, naast de thermische zonnecollectoren.
Budgettair gezien is er geen beeld.
Het draait allemaal om compromissen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 31/10/23, 11:18

izentrop schreef:
Het verbaast mij dat Christophe nog niet heeft ingegrepen, hij weet veel over dit gebied...

Dat is zeker, maar de installatie ervan is zo specifiek...Voor "Welke" die het misschien niet weet: het is meer dan 20m2 aan sensoren en een "zwembad" -opslag van 70m3
0 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 31/10/23, 11:43

0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 31/10/23, 12:04

Ahmed schreef:Vanuit logisch oogpunt gaat het terugdringen van het energieverbruik vóór iedere andere overweging.

Ik dacht dat ik gereageerd had, maar ik kan mijn bericht niet zien.
Ik wilde hieraan toevoegen dat als het om verwarming gaat, eenvoud (en in het algemeen de betrouwbaarheid die daarmee gepaard gaat) ook een criterium is om rekening mee te houden.
2 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 01/11/23, 08:45

In termen van "ideaal" is het passiefhuis het eenvoudigste en meest effectieve.
Dit vereist een goede oriëntatie op de zon, veel sterk geïsoleerde beglazing en een zeer sterke thermische isolatie, dubbelstroom VMC, en dat is alles, geen verwarming nodig.

Omdat de vastgoedvoorraad is zoals die is en de begroting zoals die is, moeten we ons goed aanpassen.
Niets maakt mij bijvoorbeeld meer verdrietig dan op mooie zonnige dagen, de belichting van mijn huis staat mij niet toe om volledig te profiteren van de directe zonne-inbreng, of heel weinig.
We zouden het warm moeten hebben en we hebben het koud.
Thermische zonnecollectoren zouden het mogelijk maken om de aanvankelijke oriëntatiefout van de voormalige eigenaren te corrigeren en de fabrikant, omdat het heel goed mogelijk was om het huis correct op de grond te oriënteren.

Daar neem ik even de tijd om de informatie te verwerken en mijn keuzes te begeleiden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: thermische zonne-energie




par GuyGadeboisTheBack » 01/11/23, 11:45

Op zonnige dagen verwarm ik de eerste verdieping volledig met mijn veranda op het zuiden. Door de dubbele glazen deuren bovenaan te openen kan de temperatuur snel oplopen tot ruim 23°.
1 x
die
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 51
Inschrijving: 29/10/23, 09:33
x 7

Re: thermische zonne-energie




par die » 01/11/23, 12:16

Goed idee, maar het is nog steeds iets dat ik nooit zou kunnen doen. Niet interessant of zelfs onmogelijk om een ​​veranda te plaatsen waar het thermisch interessant zou zijn. “Dit huis is echt goed ingeburgerd!”
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: thermische zonne-energie




par Forhorse » 01/11/23, 17:16

Jawel, de Alpes de Hautes Provence is niet de Creuse, de Jura of de Ardennen...
Wintertemperaturen en zonneschijn zijn niet noodzakelijkerwijs vergelijkbaar.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: thermische zonne-energie




par GuyGadeboisTheBack » 01/11/23, 17:52

Thuis ligt de gemiddelde temperatuur het hele jaar door rond de 12,5°C, met temperatuurschommelingen die niet walgelijk zijn. Voorbeeld: half juli kan het overdag 35° zijn en rond 12 uur 4°. Winterrecord: -12°.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten