Voorspellingstechnologieën van de toekomst, de zaak Arthur C. Clarke

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Voorspellingstechnologieën van de toekomst, de zaak Arthur C. Clarke




par Christophe » 02/01/11, 14:25

In tegenstelling tot "onze" nationale Paco Rabanne (vgl. https://www.econologie.com/forums/introducti ... 10315.html ), zag Arthur C. Clarke hem redelijk correct... Hij had met name GPS en satelliet-tv voorspeld.

Ik heb het erover omdat ik Kubrick's odyssee uit 2001 opnieuw heb bekeken... opgenomen in 1968 en nog steeds verdomd actueel, behalve misschien mode en kapsels, maar dat is cyclisch, dus het zal waarschijnlijk terugkomen! : Mrgreen:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Arthur_C._Clarke

augustus 56
Beste Andy,

Vreemd dat we elkaar in de post hadden moeten kruisen! Ik ben bang dat ik te weinig voeling heb met de huidige communicatietheorie en -techniek om u veel waarde te kunnen bieden. (Hoe dan ook, al mijn oorlogservaring was in radar, niet in radio.)

Zoals u wellicht weet, ligt mijn voornaamste interesse in dit onderwerp in het gebruik van satellietrelais, waarvan ik denk dat het een revolutie teweeg kan brengen in het patroon van wereldcommunicatie. Voor zover ik weet, was ik de eerste die deze mogelijkheid suggereerde (zie "Extraterrestrial Relays", Wireless World, 45 oktober). Door een ander merkwaardig toeval heb ik zojuist mijn agent een artikel over deze regels gestuurd, getiteld "The Billion Dollar Moon", waarin ik mijn laatste mening over dit onderwerp geef. Mijn algemene conclusies zijn dat het orbitale relaissysteem over 30 jaar misschien alle functies van bestaande oppervlaktenetwerken kan overnemen en andere vandaag de dag onmogelijk kan maken. De drie stations in de 24-uursbaan zouden bijvoorbeeld niet alleen een storings- en censuurvrije wereldwijde tv-dienst kunnen bieden voor hetzelfde vermogen als een enkele moderne zender, maar zouden ook een positiebepalingsraster mogelijk kunnen maken waarmee iedereen op aarde lokaliseer zichzelf door middel van een paar wijzerplaten op een instrument ter grootte van een horloge. (Een ontwikkeling van Decca en transistorisatie.) Het zou zelfs wereldwijde persoon-tot-persoon radio met automatisch kiezen mogelijk kunnen maken. Zo hoeft niemand op de planeet ooit te verdwalen of het contact met de gemeenschap te verliezen, tenzij hij dat zou willen. Ik denk nog steeds na over de sociale gevolgen hiervan!
Maar wat de details van frequenties en vermogens betreft, dat moet ik aan de experts overlaten om uit te werken; Ik ga verder met mijn sciencefiction en wacht om te zeggen "Ik zei het je toch!"

Hoogachtend,
(Getekend, 'Arthur')
Arthur C Clarke

PS Enige kans om je in Londen te zien? Ik vertrek op 28 augustus naar NY.


Beeld

Gevonden op: http://www.gizmodo.fr/2010/11/20/arthur ... -1956.html

ps: ah ik wist niet dat er nog 2 andere odyssee's zijn:

# 2061: Odyssey Drie, 1988 (2061, Odyssey drie)
# 3001: De laatste odyssee, 1997
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 02/01/11, 17:35

Zeer interessant, ik kende het niet en goed om te weten, deze kijk op realistische anticipatie, die hij tijdens zijn leven heeft kunnen zien uitkomen, in tegenstelling tot Jules Vernes!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Het voorspellen van toekomstige technologieën, de zaak Arthur C. Clarke




par GuyGadeboisTheBack » 07/01/21, 20:11

Ingehaald, weggevaagd, de Arthur:
Indrukwekkend maar zo opdringerig: deze satelliet scant op elk moment het interieur van je huis

Beeld

Deze nieuwe satelliet van het Amerikaanse bedrijf Capella Space kan elke ruimte in je huis observeren en er op elk moment een hoge resolutie foto van maken. Het lanceren van de Capella-2-satelliet in de atmosfeer is een grote stap voorwaarts in ruimtetechnologie, maar ook een groot risico voor de privacy.

Het camera- en sensorsysteem van Capella-2 is gewoon uitstekend. De satelliet maakt gebruik van een systeem genaamd Synthetic Aperture Radar (SAR), een technologie die sinds de jaren zeventig door NASA wordt gebruikt, om het aardoppervlak door de dichtste wolken heen te detecteren. Deze radar zendt een radiosignaal van 1970 GHz terug naar de aarde en interpreteert het signaal wanneer het terugkeert, en gebruikt die gegevens om een ​​beeld te vormen.

Het zou ook het soort toezicht kunnen aanwakkeren dat het onderwerp is van paniekaanvallen van privacy-experts. Het signaalsysteem van de Capella-2 is zo krachtig dat het in veel omstandigheden echt door muren heen kan kijken. En iedereen kan deze afbeeldingen op elk moment krijgen, zonder zich te hoeven rechtvaardigen.

https://www.gurumed.org/2020/12/22/impr ... ut-moment/
1 x
Avatar de l'utilisateur
Peter
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 363
Inschrijving: 25/10/23, 13:51
x 20

Re: Het voorspellen van toekomstige technologieën, de zaak Arthur C. Clarke




par Peter » 26/10/23, 22:14

Organoïden!

Cellen op chips...

ANSES en CEA-partnerschap,
CEA-project, organoïden.

Deelname aan ANSES, onder andere Klimaat, Vervuiling, blootstelling aan golven....

Blootstelling aan golven?

Getuigenis van een EHS (ElectroHyperSensitive) tijdens een MRI:
- EM-inducties op de neuronale visuele cortex, verschijning van zeer technische beelden
(geïntegreerde circuitplaat bestaande uit chips die zijn verbonden met levende cellen die op de smartcard zijn bevestigd, aangedreven door glasvezelsignalen
Optische, levende cellen zijn verantwoordelijk voor het "vertalen" van lichtsignalen in elektrische signalen naar de chips...
uitgangssignalen gericht op RONDE connectoren met 108 contacten, gecodeerd, speciaal vervaardigd voor AeroSpatial, enz.)

LOPENDE experimenten op mensen, via MRI, zonder medeweten van de patiënt... voor een banale follow-up van medische beeldvorming...

Toekomstige mensen verbonden... met de hersenen, door Waves.

Deze EHS verklaart dat hij via Retinal Images zeer gedetailleerde beelden van “gecodeerde berichten” in een onbekende taal heeft ontvangen,
maar toch vertaalbaar door GoogleTranslate.

Taal gebruikt, maar nooit geleerd, Catalaans...
De inhoud van de “berichten”, na vertaling,
lijkt een uitwisseling te zijn tussen "groepen van actievoerders"...
0 x

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 75-gasten