Oliereserves, geen gloden

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Logan
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 25/03/03, 11:45




par Logan » 15/03/04, 19:01

Ik denk niet dat je de informatie hebt gemist. Onnodig te herinneren wat de leden hiervan zijn forum weet het al. Maar het is nog steeds verrassend dat de pers er zo weinig over praat, terwijl de gevolgen op de korte termijn enorm zijn voor onze economieën.


LONDEN, 4 maart (Reuters) – Royal Dutch/Shell, wiens voorzitter Philip Watts woensdag aftrad, zal naar verwachting binnen enkele weken een intern onderzoek naar de downgrade van zijn bewezen koolwaterstofreserves afronden en heeft externe advocatenkantoren gemandateerd om hem bij te staan, aldus een woordvoerder. zei donderdag.

Hij zei dat de groep serieus de mogelijkheid van een echte juridische strijd over de herziening van de voorbehouden overweegt.

Shell maakte woensdag bekend dat het om hun ontslag had gevraagd bij Watts en Walter (Xetra: 775290.DE - nieuws) van Vijver, de baas van zijn olie- en gastak, en legde uit dat het besluit van de raad van bestuur was ingegeven door " feiten en omstandigheden" met betrekking tot de herziening van voorbehouden.

"Het onderzoek is aan de gang en zou binnen enkele weken afgerond moeten zijn", aldus de woordvoerder. "De resultaten zullen worden gerapporteerd aan de SEC en andere toezichthouders."

De Amerikaanse Securities & Exchange Commission heeft een formeel onderzoek geopend dat kan leiden tot formele vervolging.

De Brits-Nederlandse groep had op 9 januari de financiële markten verrast en een scherpe daling van de aandelenkoers veroorzaakt door aan te kondigen dat 20% van de zogenaamde “bewezen” reserves op de balans niet langer een gegarandeerd commercieel potentieel hadden.

Sommige financiële analisten vrezen dat het onverwachte ontslag van woensdag het resultaat is van de teleurstellende resultaten van het interne onderzoek door het bestuur, die het positieve effect dat waarschijnlijk zal worden gecreëerd door de vervanging van Watts en zijn rechterarm teniet zouden doen.

Op de London Stock Exchange vertoonde het aandeel Shell slechts een korte opleving op woensdag na de aankondiging van hun vertrek en daalde het donderdag met 0,65% om te eindigen op 381 pence.

"De auditcommissie van Shell beoordeelt het risico- en accountbeheer van de groep en heeft mogelijk wangedrag aan het licht gebracht, wat ertoe zou hebben geleid dat het wijzigingen aan het management zou aanbevelen", aldus analist JJ Traynor van Deutsche Bank (Xetra: 514000.DE - nieuws).


DE IASB WIL DE CLASSIFICATIE VAN RESERVERINGEN HERDEFINIËREN

Het geval van de Shell-reserves veert daarom op, zelfs nu de International Accounting Standards Board (IASB) bezig is met het herdefiniëren van de classificatie van gas- en oliereserves, wat zou kunnen leiden tot een verandering in de huidige praktijken in de hele sector.

De teams die verantwoordelijk zijn voor het project binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor het opstellen van internationale boekhoudnormen, zouden volgende maand een voortgangsrapport moeten publiceren, legt de IASB uit, die samenwerkt met de SEC.

“Het is onwaarschijnlijk dat we met concurrerende definities zullen eindigen, hoewel nationale autoriteiten in de Verenigde Staten, Europa of elders natuurlijk het recht hebben om hun eigen eisen op te leggen”, zei Robert Garnett, lid van de raad van bestuur, tegen Reuters. bestuur van de IASB.

Voorlopig moeten olie- en gasmaatschappijen, op basis van "redelijke zekerheid", de commerciële levensvatbaarheid van hun reserves classificeren als "bewezen", "waarschijnlijk" of "mogelijk". Maar deze classificatie laat het veld open voor interpretatie en dus voor het scepticisme van analisten.

Het herdefinitieproject werd in 2000 gelanceerd door de IASC, de voorloper van de IASB, en laatstgenoemde schat dat de eerste conclusies pas over een jaar gepubliceerd zullen worden.

Shell is niet het enige bedrijf dat een deel van zijn reserves heeft geherkwalificeerd: het Amerikaanse El Paso (NYSE: EP - nieuws) maakte onlangs bekend dat het zijn schattingen van bewezen aardgasreserves met 41% heeft verlaagd. /MIJN
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 18/03/04, 08:17

Inderdaad, iedereen vertelt ons al jaren dat "we de piekolie naderen". Volgens veel bronnen (conferenties over het klimaat in de stad van de wetenschappen, s&v over energiekwesties, de documenten op deze site...) daar grote kans dat deze al overschreden is.
Wat is er voor deze grote groepen immers natuurlijker dan zich wanhopig vast te klampen aan de gans die de zwarte eieren legt, ook al betekent dit dat er met de hoeveelheden wordt gesjoemeld.

Het volgende artikel is ook niet bepaald homo; na 79 reactief was geweest (oprichting van kerncentrales, drastische maatregelen om het energieverbruik te verminderen, met name door invoering van nieuwe isolatienormen). Ik ben bang dat de staat vandaag tegen elke prijs olie blijft kopen zonder concrete actie te ondernemen.

Na alle debatten over de energietoekomst vorig jaar? ;)


WASHINGTON (AFP) - Het vat ruwe olie steeg woensdag naar het hoogste niveau in meer dan dertien jaar, op een markt die nerveus werd door de terroristische aanslagen in Madrid en te krappe voorraden in de Verenigde Staten.
De prijs van ruwe olie voor levering in april eindigde op $38,18 op de New York Mercantile Exchange (Nymex), het hoogste slot sinds 16 oktober 1990, vóór het begin van de Golfoorlog.
De aankondiging op woensdag van een lichte stijging van de voorraden ruwe olie vorige week in de Verenigde Staten door het ministerie van Energie hielp niet om de koopwoede te kalmeren.

"Het is een combinatie van bevoorradingszorgen en terrorismezorgen", zei Refco-analist Marshall Steeves, verwijzend naar de bomaanslagen in Madrid waarbij 201 doden vielen en het schrikbeeld van verdere aanslagen deed rijzen.

"Het is een combinatie van de gebruikelijke boosdoeners die de situatie verergerde", zegt Oppenheimer-analist Fadel Gheit.

"Het is duidelijk dat de bomaanslagen in Madrid de kans op soortgelijke aanvallen hebben vergroot en dat heeft de markten bang gemaakt", voegde hij eraan toe.

De Amerikaanse minister van Financiën John Snow uitte zijn bezorgdheid over de olieprijzen, die volgens hem "onwelkom" waren en fungeerden als "een belasting", in een interview op CNBC-televisie op woensdag.

De onzekerheden over wat de Organisatie van Petroleum Exporterende Landen (OPEC) vanaf 1 april zal besluiten, of het nu gaat om het verlagen van de productie zoals gepland of het handhaven van de bestaande quota in het licht van stijgende prijzen, dragen ook bij aan de malaise op de markt.

"OPEC heeft de productie nog niet significant verlaagd, maar ze beloven dit te doen en de markt houdt daar rekening mee", zei Steeves.

En de aandelenkoersen in de Verenigde Staten stijgen lichtjes "geef ons een beetje speelruimte, het verandert niets", zegt Mike Fitzpatrick, analist bij Fimat.

De markt maakt zich momenteel ook grote zorgen over het niveau van de benzinevoorraden, op het laagste niveau sinds eind november 2003, in de aanloop naar de zomervakantie en het autoreisseizoen.

De vraag naar benzine is tijdens de winter hoger gebleven dan normaal, wat recentelijk tot recordpompprijzen heeft geleid.

“Zolang de economie het goed doet en de vraag naar ruwe olie sterk blijft, zullen de prijzen hoog blijven”, aldus Fitzpatrick.

“Kijk maar naar de cijfers voor China. En ook in de Europese Unie en de Verenigde Staten is de economische activiteit solide”, aldus de Fimat-analist.

Vorige week verhoogde het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zijn raming van de groei van de Chinese vraag naar olie in 2004 van 230.000 vaten per dag naar 580.000 vaten per dag.

Voor Marshall Steeves, van Refco, "is de prijstrend nog steeds aan het stijgen".

"We kunnen oplopen tot $40, misschien niet voordat het contract van april maandag afloopt. Maar wel in de komende weken", voorspelde hij.

Maar eenmaal op $ 40, zou de markt moeite moeten hebben om zijn opmars vast te houden, aangezien de vraag doorgaans daalt in het tweede kwartaal, wanneer de winter op het noordelijk halfrond aanbreekt en voordat de vraag naar benzine piekt. , aldus Marshall Steves.

"Op basis van de inventarisnummers kan ik vrij gemakkelijk een vat van $ 30 rechtvaardigen. Maar ik kan $ 37- $ 38 niet rechtvaardigen. Dat lijkt me gewoon heel erg hoog", concludeerde O'Grady, een analist bij AG Edwards.
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 18/03/04, 18:40

In een gesprek met een vriend hoorde ik dat er de afgelopen maanden fantastische reserves zijn ontdekt in de Russische open ruimten. Het zou de achteruitgang van de olieproductie in het Midden-Oosten ruimschoots compenseren, waardoor het olietijdperk nog tientallen jaren zou herleven (opnieuw volgens deze persoon).
Om nog maar te zwijgen van China, dat qua olie bijna onontgonnen blijft.

Wat is het, weet iemand hoe ik dit kan controleren?

Rulian
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 18/03/04, 21:50

Misschien info om te checken.. (hoe? ... door goed te zoeken op internet is het te vinden. cf tchetchenie !!) .. of in ieder geval de oosterse wereld (china precies) dan heeft de kwaliteit van Russische olie niets te maken doen met die van het midden-oosten (bijna ruwe benzine) ... dus kosten van hogere transformatie, pb gekoppeld aan het klimaat etc etc....

Ik denk dat methaanhydraat en aardgas eenvoudigweg de opvolger van het zwarte goud zullen zijn....300 jaar bewezen reserve voor aardgas...om nog maar te zwijgen van het hydraat....
0 x
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 19/03/04, 01:00

Hier is een korte synthese (zonder enige andere claim dan een zeer globale info) van de kwesties met betrekking tot bronnen aan Russische zijde.
Rusland, de op een na grootste olieproducent ter wereld (7,59 MBJ in 2002 of 10,7% van de productie) herstelt zich na de tegenslagen in 1998 (oliecrack)
Drie grote particuliere bedrijven delen de taart Lukoil en Yukos-Sibneft (elk ongeveer 3% van de Russische productie), evenals het meer bescheiden TNK dat heeft geprofiteerd van de privatisering (overname voor de helft van de prijs van een ander middelgroot bedrijf)
De reserves zijn onzeker (7.5 tot 15% wereldwijd wat een grote onzekerheidsmarge laat) maar toch overvloedig.
Lokale consumptie is niet folichone (de crisis helpt niet echt) Het grootste probleem zal zijn om deze olie naar 3 belangrijke bestemmingen te exporteren
USA
Europa (EU + GOS)
China (opkomend land dus potentieel vraatzuchtig)
Het grote probleem: investeringen (oliepijpleidingen grootste zorg, opleiding, modernisering)

Gedurende deze tijd deden de VS meer dan alleen bommen gooien in Irak (waar de Russische bedrijven zeer goed ingeburgerd waren) en creëerden ze GUUAM (Georgia,
Oekraïne, Oezbekistan, Azerbeidzjan en Moldavië) in de jaren 90. Zij stellen een partnerschap voor vrede voor en vestigen stilletjes enkele strategische bases

De torens volgen elkaar op: Poetin versterkt de organisatie van Shanghai (Oezbekistan, Kirgizië, Kazachstan (het moeilijkste en meest winstgevende), Tadzjikistan, China en Rusland) (ja Oezbekistan wisselt van eigenaar)
De VS hadden al een belangrijke handelsroute aangelegd en zetten de landen die ze passeren onder druk om lid te worden van de NAVO.
De aanleg van de oost-westpijpleiding tussen Baku en Ceyhan [in Turkije] is echter aan de gang. Dit wordt de tweede Kaspische oliepijpleiding die niet door Rusland gaat.
Rusland wanneer het zal proberen door zijn steun de landen van het GOS te heroveren die "bedreigd" zijn door de situatie in Irak,
Laatste ronde tot nu toe: De Verenigde Staten zijn erin geslaagd financieringsovereenkomsten te ondertekenen voor de toekomstige oliepijplijn Baku-Tbilisi-Ceyhan, goed voor 3,6 miljard dollar.

Het wordt dan een van de grootste olietransportinfrastructuren ter wereld. Toch vragen sommigen zich nu al af of de pijplijn daadwerkelijk winstgevend zal zijn. Volgens deskundigen zou er op dit moment niet genoeg ruwe olie in de Kaspische zone worden gevonden om de kosten van de aanleg en exploitatie van de toekomstige pijpleiding af te schrijven.

bronnen:
<a href='http://www.institutidrp.org/documentation/petrole%20mer%20caspienne%20Alexandre%20Rar.pdf' target='_blank'>http://www.institutidrp.org/documentation/...andre%20Rar.pdf</a>
http://www.robert-schuman.org/Synth97.htm
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten