Koppeling hout/brandstofketel/buffertank

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par phil59 » 09/02/23, 16:56

Ik heb een 500L, die we in de kelder hebben neergehaald, het was geen gemakkelijke taak ... dus een 800L ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par sicetaitsimple » 09/02/23, 17:28

francky67 schreef:
Christophe schreef:Een grote postzegel is altijd beter dan 2...dat bedoel ik...


Ik ben het met je eens, maar ik heb geen keus wat betreft toegang!
Ik heb ongeveer 1650 l buffer nodig dus ik ga op 2 buffertanks van 800 l


Ik heb geen duidelijke mening over de vraag, maar waarom zouden we ze in dit geval niet parallel aansluiten in plaats van in serie? Bovendien zal het iets minder belastingverlies opleveren.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par phil59 » 09/02/23, 19:49

sicetaitsimple schreef:
Ik heb geen duidelijke mening over de vraag, maar waarom zouden we ze in dit geval niet parallel aansluiten in plaats van in serie? Bovendien zal het iets minder belastingverlies opleveren.


Om in het laagseizoen maar één ballon te hebben om op te warmen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par Christophe » 09/02/23, 20:44

sicetaitsimple schreef:
francky67 schreef:
Christophe schreef:Een grote postzegel is altijd beter dan 2...dat bedoel ik...


Ik ben het met je eens, maar ik heb geen keus wat betreft toegang!
Ik heb ongeveer 1650 l buffer nodig dus ik ga op 2 buffertanks van 800 l


Ik heb geen duidelijke mening over de vraag, maar waarom zouden we ze in dit geval niet parallel aansluiten in plaats van in serie? Bovendien zal het iets minder belastingverlies opleveren.


+1, dat was mijn tweede opmerking.

Tegelijkertijd zou het ook zorgen voor een meer uniforme buffertemperatuur (en zeker minder warmteverlies over het jaar...)
0 x
francky67
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 16/10/22, 17:42

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par francky67 » 10/02/23, 10:27

Christophe schreef:
sicetaitsimple schreef:
francky67 schreef:
Ik ben het met je eens, maar ik heb geen keus wat betreft toegang!
Ik heb ongeveer 1650 l buffer nodig dus ik ga op 2 buffertanks van 800 l


Ik heb geen duidelijke mening over de vraag, maar waarom zouden we ze in dit geval niet parallel aansluiten in plaats van in serie? Bovendien zal het iets minder belastingverlies opleveren.


+1, dat was mijn tweede opmerking.

Tegelijkertijd zou het ook zorgen voor een meer uniforme buffertemperatuur (en zeker minder warmteverlies over het jaar...)


Ik heb nog niet gekozen voor serie of parallel, maar mijn prioriteit is: als ik een circulatiepomp moet installeren bij de brandstofuitlaat en welke maat voor het expansievat?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par Christophe » 10/02/23, 10:30

Het expansievat is 1/10 van het volume van de installatie, voor een preciezere berekening: verwarmingsisolatie/bereken-het-volume-van-het-expansievat-t4106.html

En voor het aanpassen van de druk: verwarming isolatie / vase-and-boom-tuning-of-the-druk-en montage-t9118.html
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par phil59 » 10/02/23, 10:57

Ik heb verschillende kleintjes, eigenlijk "normaal", waaronder een op de tank van 500 liter.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
francky67
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 16/10/22, 17:42

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par francky67 » 10/02/23, 18:41

Christophe schreef:Het expansievat is 1/10 van het volume van de installatie, voor een preciezere berekening: verwarmingsisolatie/bereken-het-volume-van-het-expansievat-t4106.html

En voor het aanpassen van de druk: verwarming isolatie / vase-and-boom-tuning-of-the-druk-en montage-t9118.html

Ok, bedankt voor de info, ik zal eens kijken en daar beginnen.
Zo nee, lijkt het hydraulisch schema u coherent? of andere mensen hun ervaring zouden kunnen delen, om me verder te helpen met het dossier.

Bij voorbaat dank
0 x
francky67
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 16/10/22, 17:42

Re: Koppeling hout/brandstofketel/buffertank




par francky67 » 13/02/23, 11:40

francky67 schreef:
Christophe schreef:Het expansievat is 1/10 van het volume van de installatie, voor een preciezere berekening: verwarmingsisolatie/bereken-het-volume-van-het-expansievat-t4106.html

En voor het aanpassen van de druk: verwarming isolatie / vase-and-boom-tuning-of-the-druk-en montage-t9118.html

Ok, bedankt voor de info, ik zal eens kijken en daar beginnen.
Zo nee, lijkt het hydraulisch schema u coherent? of andere mensen hun ervaring zouden kunnen delen, om me verder te helpen met het dossier.

Bij voorbaat dank


Het expansievat is gerepareerd, nogmaals bedankt.

Geen andere meningen over het al dan niet installeren van een circulatiepomp bij de brandstofretouruitlaat?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten