De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 03/06/22, 17:56

Ahmed schreef:

Sicetaitsimple, verklaart u:
Uw papieren logpers is net op tijd!

Zeker, maar alleen tot de huidige superverspilling nog mogelijk is! Vooral omdat papier is gemaakt van hout, daarom een ​​steeds meer begeerde hulpbron...


Het wordt besproken. Ik vond het bijgevoegde document erg interessant, er zijn waarden voor Frankrijk en Europa. We vernemen met name dat in Frankrijk het verwerkingspercentage (van karton/gerecycled papier in nieuw papier/karton) rond de 70% ligt, en dat ongeveer 70% ook "rechtstreeks" wordt ingezameld via fabrikanten, bedrijven, supermarkten, enz. en 30% via huishoudelijke inzamelingen. Veel andere interessante informatie, maar het is 79 pagina's.


2021-01_Rapport-papier-karton-sector.pdf
(3.94 miljoen) Downloaded keer 352
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 03/06/22, 20:44

Ik begrijp uw standpunt, maar we mogen niet vergeten dat recyclagestrategieën onder meer een voorwaarde zijn voor het voortbestaan ​​van afval (met als bonus de bonus "goed ecologisch geweten"!)...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 03/06/22, 21:15

Ahmed schreef:Ik begrijp uw standpunt, maar we mogen niet vergeten dat recyclagestrategieën onder meer een voorwaarde zijn voor het voortbestaan ​​van afval (met als bonus de bonus "goed ecologisch geweten"!)...


Het kan altijd beter, dat is zeker....
Maar dat hout via de papier/kartonsector gaat, om vervolgens voor 70% gerecycled te worden en dat de overige 30% vooral via de energieterugwinningssector gaat lijkt me niet helemaal stom.
Past uw pers in deze 30%?
Dus misschien wordt die 30% over een paar jaar 20%, dan 10%, en dat de hoeveelheden papier/karton over het algemeen verder afnemen? Nou, we zullen zien...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 03/06/22, 21:24

Ja, ik denk dat er ruimte is voor verschillende manieren om oud papier/karton te hergebruiken, maar wat best eng is, zijn de volumes die ermee gemoeid zijn...
Ik specificeer dat ik papier niet zie als een oorzaak van ontbossing, zoals sommigen die geen onderscheidingsvermogen hebben (gebrek aan kennis), omdat pulphout voor de papierindustrie nooit meer zal zijn dan een bijproduct van houtkap, voornamelijk vanwege de verkoop prijs van dit materiaal, dat het reserveert voor dunnings- en sloophout (behalve in uitzonderlijke gevallen, zoals eucalyptus in Spanje).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 03/06/22, 21:49

Ahmed schreef:Ja, ik denk dat er ruimte is voor verschillende manieren om oud papier/karton te hergebruiken, maar wat best eng is, zijn de volumes die ermee gemoeid zijn...

Volgens het document dat ik citeerde, zou tussen 1/4 en 1/3 van het ingezamelde papier/karton niet worden gerecycled in Frankrijk en dus worden geëxporteerd.

"De situatie van de Franse papierindustrie leidt tot een grote hoeveelheid PCR die wordt ingezameld en
gesorteerd in Frankrijk kan daar niet worden gerecycled. Het saldo van gebruik en inzameling van PCR is daarmee gedaald
gestegen tot 1,5 miljoen ton in 2019 (na 1,6 miljoen ton in 2018 en 1,9 miljoen ton in 2017) in vergelijking met een totaal van 6,7 miljoen ton
verzameling
jouw. "
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 22/12/22, 11:30

Ik geloof dat we serieus moeten nadenken over de kwestie van het recyclen van karton/papier, dat alleen deugdzaam is op "papier" (sic). In werkelijkheid is het extreem energie-intensief en vervuilend, waarschijnlijk veel meer dan van nieuw materiaal, aangezien de operatie complexer is...

Wat betreft de meer algemene kwestie van biomassa, die op dit moment als laatste redmiddel wordt gezien, lijkt het erop dat op Europees niveau de kwestie van de koolstofneutraliteit van houtenergie in twijfel wordt getrokken, wat voor velen een hoeksteen zou kunnen vormen. lopende projecten (vanwege de nodige vergunningen en subsidies). Ik denk dat het goed is dat mensen op hoge posten zich bewust zijn van de excessen die op dit gebied dreigen, maar toch zou het goed zijn als er gemoduleerd zou worden volgens situaties die erg wisselend zijn.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13721
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par izentrop » 19/02/23, 01:00

Hout: ecologen zijn erin geslaagd ons te doen geloven in de ecologische kant ervan... De grootste hoax die ze hebben uitgevonden!
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Janic » 20/02/23, 08:54

dubbel domme reactie van de nazi's en fascistische samenzwering!
Toegegeven, steden verwarmen met pellets (voor de gelegenheid gemaakt en niet gewonnen uit afvalhout) is onzin. verwarming met hout is alleen gerechtvaardigd als er uitgestrekte vegetatie is, dus buiten de stad.
Tegelijkertijd staan ​​steeds meer bossen in brand door droogte en is er een enorme ongebruikte koolstofbalans. En naïviteit zou zijn te geloven dat brandweerlieden dit cruciale probleem zullen oplossen en dit in tijden van watergebrek!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Remundo » 20/02/23, 09:18

sommige brandweerlieden zijn uitgesloten uit angst dat ze de covid naar de brandende bomen overbrengen.

Het gezondheidsbeleid in Frankrijk is een serieuze zaak. : Roll:
1 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 20/02/23, 19:02

izentrop schreef:Hout: ecologen zijn erin geslaagd ons te doen geloven in de ecologische kant ervan... De grootste hoax die ze hebben uitgevonden!

Als ik het La Défense-project goed begrepen heb, gaat het niet om houtpellets, maar om "agropellets" voornamelijk uit verschillende rietjes.
Het heeft qua gehalte en samenstelling van de as niets met hout te maken, het is uit den boze om "agropellets" in een bepaalde ketel te verbranden, kortom het concurreert niet met de markt voor gestandaardiseerde pellets NF/EN.
Dan kunnen we eeuwig praten over "de strootjes op de grond laten liggen", maar dat is een ander onderwerp. Daar gaan ze stookolie vervangen.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 167-gasten