De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
ffkpoub
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 09/06/09, 05:48

De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par ffkpoub » 09/06/09, 05:51

Biomassa is al duizenden jaren een onuitputtelijke bron. Biomassa is de groei van planten met behulp van zonlicht. Planten die bekend staan ​​als Miscanthus en Switchgrass worden onderdeel van ons vocabulaire. Hun bestemming vandaag en morgen is energie.
Deze twee planten hebben de bijzonderheid dat ze elk jaar een grote hoeveelheid materiaal produceren, biomassa genaamd, op een kleine oppervlakte en, voor switchgrass, zien op oppervlakken die weinig of niet productief zijn voor voedselgewassen, in plaats van land braak te laten...

Is onze regering bereid te horen dat er geen vervangende oplossingen zijn, maar alternatieve oplossingen voor fossiele of nucleaire energie, om andere activiteitensectoren te ondersteunen in deze crisisperiode?. ..

http://www.champs-energies.com

Het ondersteunen van sectoren zoals hout is goed, maar het is al 40 jaar geleden en nog steeds niets goed georganiseerd. Zouden er, met budgetten zoals ADEME verbruikt, niet een paar aanzienlijke euro's zijn om sectoren te promoten die het waard zijn?
0 x
De planten werken voor ons ... www.champs-energies.com
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 09/06/09, 06:35

Le forum heeft al belangstelling getoond voor dit aspect van biomassa, dus ik laat het antwoord aan de belangrijkste spelers over dit onderwerp over.
Slechts één nadeel, wetende dat we door duizenden internetgebruikers kunnen worden gelezen: spelling! Toekomst is mannelijk, het had de titel "de toekomst zal voorbijgaan" moeten hetenil door biomassa?
Ook leuke website. Energievelden is het een groep boeren?
Dan hoef je alleen maar te lobbyen bij de nieuwe Groene Kamerleden, die kunnen nu beter hun stem laten horen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 09/06/09, 09:22

Ja onderwerp is al veel besproken, Ik heb miscanthus in mijn tuin :)

We hebben veel documenten om te downloaden in de sectie: downloadt biomassa en biobrandstoffen
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Komt de toekomst voorbij




par bobono » 09/06/09, 10:39

In Frankrijk wordt per dag 200 ha land vrijgemaakt voor verstedelijking langs wegen enz. Er zal binnenkort niet veel ruimte meer over zijn voor dit soort cultuur. (Geen probleem, het is de schuld van Sarko).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 09/06/09, 10:41

200 ha per dag verlies van bouwland Het lijkt me veel... aan land, het is mogelijk, maar in ieder geval veel (nou ja, als je ziet wat een snelweg of een LGV kost... gemiddeld kan het in deze wateren zijn!)

Heb je het enquêtesupplement van gisteren gezien? Ik zapte en zag het einde! Ik moet er een onderwerp van maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 09/06/09, 13:46

Zonne-energie is live nog veelbelovend.
Windenergie, hydraulische energieën, stromingen of golven, biomassa zijn indirecte toepassingen van zonne-energie.

Het voordeel van biomassa is zowel de opslag van deze zonne-energie als het tijdelijk afvangen van CO2 (vrijkomend bij het terugwinnen van energie door verbranding).

De titel is aangepast, over het algemeen corrigeer ik titels die te vaag zijn of fouten bevatten. Aan de andere kant corrigeer ik de posts niet, dat zou te veel werk zijn. We zijn in een forum, niet in een online encyclopedie.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 09/06/09, 21:58

Ik heb al mijn mening gegeven over deze cultuur van miscanthus die me meer dan sceptisch maakt: ik zal er niet op terugkomen.

ffkpoub schetst een vleiend maar benaderend beeld van het potentieel van biomassa. Wanneer hij schrijft:
Biomassa is al duizenden jaren een onuitputtelijke bron.
dit is een eenvoudig retorisch effect, want als biomassa in staat zou zijn om te voorzien in bescheiden behoeften zoals die van de voorbije eeuwen, is het ondenkbaar dat het, zelfs gedeeltelijk, zou voldoen aan het buitensporige huidige energieverbruik.

Dit project sluit aan bij een wens omexploitatie totaliteit van de natuur, teruggebracht tot een puur utilitaire functie; dit is overigens wat de volgende opmerkingen onderstrepen: "…liever dan land braak te laten...".

Niets in deze richtingen, of het nu miscanthus of zonne-energie is, doet twijfels rijzen over de oriëntatie op een steeds intensievere transformatie van de hulpbronnen van de aarde om ze tot handelswaar te maken, eenvoudigweg de wens om de energie te verzekeren die nodig is om dit te bereiken...

Door de impact van het proces aanzienlijk te verminderen (?), maakt dit het nastreven van deze hersenschimmen mogelijk en brengt het ons weg van de essentiële vraag: waarom?, ten gunste van de enige aanvaarde, hoe?
"Minder vervuilen, langer vervuilen", lapidaire formule maar, o hoe, gelijk van J. Bové.

De huidige cultus van de technowetenschap zal haar volmaaktheid bereiken wanneer ze erin geslaagd is haar oorspronkelijke gebrek te elimineren: de mens, die zo onvolmaakt is dat hij niet tegen radioactiviteit of lucht en vuil water kan (en wie heeft de slechte smaak om daarover te klagen, wat een ondankbaar mens!)…
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
ffkpoub
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 09/06/09, 05:48




par ffkpoub » 16/06/09, 04:19

Hallo iedereen,
bham dsl en bedankt voor de spellingcontrole :? En voor uw vraag, ja, we zijn een groep boeren die op zoek zijn naar consistentie in onze sector.

bobono schreef:200 ha land verlaten landbouw voor verstedelijking etc. per dag in Frankrijk

Ik weet niet hoe het in Frankrijk zit, maar wat mijn departement betreft, is dat al 3000 ha per jaar...die vertrekken op de snelwegen, LGV's, industriegebieden, enz... :frons:

voormalige oceanische schreef:Het voordeel van biomassa is zowel de opslag van deze zonne-energie als het tijdelijk afvangen van CO2 (vrijkomend bij het terugwinnen van energie door verbranding).

Ja, tijdens de verbranding brengen we de CO2 terug in de atmosfeer die we het afgelopen jaar hebben vastgelegd. Waar ook rekening mee moet worden gehouden, is alle CO2 die door de wortelstokken van deze planten in de grond wordt vastgehouden en opgeslagen, of het nu gaat om miscanthus of switchgrass.

voormalige oceanische schreef:het is ondenkbaar dat het, zelfs gedeeltelijk, voldoet aan de onevenredige razernij van het huidige energieverbruik.

Dit project sluit aan bij een verlangen naar totale exploitatie van de natuur, gereduceerd tot een puur utilitaire functie; dit is overigens wat de volgende opmerkingen onderstrepen: "…liever dan land braak te laten...".


We hebben niet de ambitie om alle energieën te willen veranderen door biomassa, maar om oplossingen te vinden voor een gesteld probleem zonder een food-non-food conflict aan te gaan. Deze cultuur wordt 20 jaar op een perceel geplant. Geen kunstmest, geen pesticiden, geen grondbewerking, alleen de oogst. Het energieverbruik om het te produceren wordt daarom zoveel mogelijk beperkt. De opbrengst aan biomassa is 2 tot 3 keer hoger dan die van traditionele gewassen (tarwetype).
Een kleine herinnering tussen haakjes :? , zodat je 1 liter brandstof in de tank van je auto aan de pomp hebt, moest je er al 1 uitgeven om hem te charteren. 50 liter in je tank is 100 liter in productie :|
Om miscanthus of switchgrass te produceren zijn we ver verwijderd van dit account. Voor ongeveer 100 liter/hectare brandstof die elk jaar aan biomassa wordt verbruikt, wordt 12 tot 17 ton droge stof per hectare en het brandstofequivalent 2500 tot 3000 liter geproduceerd!!! Fallows hadden niet eens mogen bestaan...
0 x
De planten werken voor ons ... www.champs-energies.com
Avatar de l'utilisateur
ffkpoub
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 09/06/09, 05:48




par ffkpoub » 16/06/09, 04:29

Christophe, als ik het zo mag zeggen, zou je ons kunnen vertellen en zelfs kunnen zien wat je beroemde miscanthusplant je in de bodem van je tuin heeft gegeven.
Hoeveel liter brandstof...?
0 x
De planten werken voor ons ... www.champs-energies.com
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 12/02/12, 12:51

De eerste CRE3 biomassa-energiecentrale in gebruik in Limoges

Dalkia, dochteronderneming van Veolia Environnement en EDF, heeft zojuist de bouw voltooid van de eerste warmtekrachtcentrale voor warmte en elektriciteit uit biomassa waarvoor in Frankrijk een vergunning is verleend in het kader van de projectoproep van het Ministerie van Ecologie die in januari 2009 is gelanceerd via de Energy Regulation Commission (CRE3).
Deze apparatuur met een vermogen van 25 MW in de wijk Val de l'Aurence in Limoges (Haute-Vienne) kost 45 miljoen euro exclusief belastingen, met 20% financiering door Dalkia en 80% door de Caisse des Dépôts et Consignations en Crédit Agricole du Centre oosten.
Deze centrale levert een warmtenet dat voor de gelegenheid geprofiteerd heeft van een uitbreiding en een overgang naar lage temperatuur. Het bedient nu 12 woningequivalenten en dekt meer dan 000% van de behoefte aan thermische energie, d.w.z. 60 woningequivalenten die met hout worden verwarmd. De warmteproductie zal 7 GWh/jaar bereiken en de elektriciteitsproductie 000 GWh/jaar.

Deze fabriek zal de CO45-uitstoot met 000 ton per jaar verminderen. Het zal jaarlijks 2 ton hout verbruiken (90 ton boschips, 000 ton zagerijchips, 76 ton schors en 500 ton versnipperd materiaal van sorteercentra). “De bevoorrading vindt plaats binnen een straal van minder dan 6 km rond de fabriek”, verduidelijkt Fabienne Martin, woordvoerder van Dalkia Atlantique.

Na deze eerste CR3-installatie zullen zes andere fabrieken worden gebouwd in Tours, Orléans, Angers, Rennes, Straatsburg en Lens. Onze belangrijkste referentie blijft de Smurfit Kappa biomassa warmtekrachtkoppelingsinstallatie in Biganos (Gironde), de grootste in West-Europa met 124 MW thermisch vermogen voor een verbruik van 500 ton hout per jaar. In totaal vertegenwoordigen onze prestaties meer dan 000 MW en meer dan 174 ton biomassa die per jaar wordt teruggewonnen. Deze fabriek is de tweede die wordt beheerd door Dalkia in Limousin, na die van het Universitair Ziekenhuis van Limoges, gebouwd in 606.

http://www.usinenouvelle.com/article/la ... es.N168306
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 182-gasten