Muur zonne hete lucht, klimaat huis heliotroop

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79385
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11065

Muur zonne hete lucht, klimaat huis heliotroop




par Christophe » 21/08/08, 22:19

Een geautomatiseerde heteluchtmuur in de zomer en winter door Jean Luc Perrier! Het is uiteindelijk een kleine warmtepomp zonder elektrisch verbruik (behalve de regeling van 1 tot 2W max!). Misschien kan een kleine fan dingen verbeteren?

Welk type CTN1 en CTN2 temperatuursensoren denkt u? Ik zou zeggen resistief maar ...

Let op voor fans die het ding willen testen!

Beeld
Beeld

ps: heliotrope is de naam van het experimentele huis van Jean Luc Perrier: https://www.econologie.com/jean-luc-perr ... -2564.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 21/08/08, 23:02

Bonjour à tous

De kracht van eenvoud ... 8)

Voor een bestaande muur met binnenisolatie (algemeen geval in Frankrijk), verbetert het feit dat de buitenkant van de muur wordt bedekt met isorel en aluminiumfolie ... de isolatie voor winters. Maar het berooft ons van de thermische inertie van de muur die de verwarmingsperiode van de luchtpassage een beetje kan regulariseren / verlengen wanneer de zon ondergaat.

We kunnen de muur voor winters direct zwart maken, zodat deze zoveel mogelijk opwarmt, terwijl de isolatie voor het laagseizoen op zijn plaats wordt geschoven.

Is dit een goede berekening of is het allemaal interessant als 's morgens de tijd om de muur te verwarmen niet zo heet zal worden? : Mrgreen:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 22/08/08, 14:58

Nee, ik geloof dat traagheidsmuren interessant zijn, op voorwaarde dat je genoeg massa hebt om de hittegolf in de muur geleidelijk uit te faseren van 8 naar 12 uur. Een massief houten wand van 20 centimeter onthult dit bizar uiterst efficiënte (zie de muren lucido), idem voor een adobe-wand van 35 cm.

Als je de hittegolf voldoende faseert, heb je een zeer efficiënte nachtverwarming. U hoeft alleen maar een gordijn voor de zomer te onthouden, vermijd deze muur bloot te stellen die anders zal deelnemen aan oververhitting van de nacht ondanks het effect van tocht overdag.
0 x
Korben Dallas
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 194
Inschrijving: 29/08/07, 09:46
Plaats: Rondleidingen




par Korben Dallas » 22/08/08, 15:24

Het CASA-systeem van Solaria Systems lijkt dit concept te gebruiken.

Bewerken: ik voeg een link toe: http://www.casa-solaire.com
0 x
m_you49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 04/09/06, 08:42
Plaats: Maine et Loire

Re: Zonne-heteluchtmuur, heliotroop klimaathuis




par m_you49 » 25/05/22, 13:49

Leuk deze pagina's op JL Perrier met de foto's en documenten die ik op mijn site had,
zonder het mij te vertellen en zonder bronvermelding: http://m.you.free.fr ... : Oops:
Goed, maar als het voor een goed doel is en er meer overlegd wordt, geen probleem :)
Kom op, nog een fijne dag. @+. MIJN
0 x
Mil'd49
m_you49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 04/09/06, 08:42
Plaats: Maine et Loire

Re: Zonne-heteluchtmuur, heliotroop klimaathuis




par m_you49 » 25/05/22, 13:55

Welk type CTN1 en CTN2 temperatuursensoren denkt u? Ik zou zeggen resistief maar ...


Dit zijn thermistoren met negatieve temperatuurcoëfficiënt. Een zonnedif-thermostaat doet het ook.
0 x
Mil'd49

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten